Dopis: „Drž hubu!“

Publikováno: 22. října. 2012, 1 min. čtení

Mech1, 18.10.

Při své cestě do práce jezdím po náplavce, která je místy 12m široká a je z kočičích hlav. Nejsou nijak zahlazené a jízda po nich je opravdický náročná. Proto magistrát zřídil dva hladké, asi 40cm široké pruhy pro cyklisty. Není tajemstvím že je využívají všichni, včetně kočárků, chodců a běžců, a cyklistům, na slušnou žádost, prostor neudělají, takže stejně jedete přes kočičky.

Dnes ráno jsem se dostal do situace, kdy velký jeřáb manévroval, do toho asi 4 cyklisti a běžkyně (vídávám ji kazdej den, taková starší paní) v protisměru. Běžkyně nehodlala z cyklopruhu uhnout, být měla prostor tak 2m na každou stranu a tak donutila protijedoucí paní na kole manévrovat mezi ní, jeřábem a mnou:

Cyklistka: Prosím Vás tohle je pruh pro cyklisty.

Běžkyně: Drž hubu!

V angličtině by člověk řekl What thé fuck?!

Chápu že běžkyně měla asi vyvalený endorfiny a nedokázala se kontrolovat, ovšem cyklistka to zvládla a slušné požádala. Navíc od starší paní by člověk čekal věkem zmoudřelé chování, ne takové post-pubertální projevy.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Marek Turnovec 22. 10. 2012, 08:18

Jsou v tom dopise je skoro 10 chyb: "12m široká" - mezi číslem a jednotkou by měla být mezera,; "opravdický náročná", "není tajemstvím že je využívají" - chybějící čárka; "včetně kočárku" - fakt jen jeden?; "kazdej den", "být měla prostor 2m" - asi chtěl autor napsat "byť" - no a pak opět chybějící mezera mezi číslem a jednotkou, "Prosím Vás tohle je pruh pro cyklisty" - já bych to tedy napsal s čárkou, "Chápu že běžkyně" - určitě s čárkou, "cyklistka to zvládla a slušné požádala" - já myslel, že žádala slušně, ale jestli žádá jen ty slušné a na neslušné raději kašle... Skoro to vypadá, jak když to někdo psal na mobilu. Ale i tak - bylo by možné to opravit? Dost špatně se mi to pak čte - a asi nejen mě. Nebo jde v tomhle případě o autenticitu dopisu onoho čtenáře? Ten se také mohl trochu snažit a aspoň si to po sobě přečíst... Takhle to ještě bude vypadat, že my cyklisté jsme banda pologramotných individuí... Nad jednou chybou bych možná mávl rukou, ale tolik v takto krátkém textu, to už je moc...

mech1 22. 10. 2012, 09:39

To je tak, kdyz nekdo uverejni neci soukromou korespondenci, aniz by o tom korespondent vedel.
A protoze nepouzivam diakritiku, tak ohackovaci automat, udelal svoje :-D

Jinak jednotky se oddelovat nesmi, protoze jinak muze jednotka bez cisla byt na dalsim radku (tot dan za vypocetni techniku).

S temi dvema carkami ve vete, ktere bohuzel jedine lze povazovat za chybu, ja nesouhlasim a v danem kontextu je zcela regulerni, je nepouzit.

Cili zadam Vratu, kdyz uz to bez meho vedomi uverejnil, at to bud spravne ohackuje, anebo uverejni v puvodnim zneni!

wanted 22. 10. 2012, 10:02

Jinak jednotky se oddelovat nesmi, protoze jinak muze jednotka bez cisla byt na dalsim radku (tot dan za vypocetni techniku).

[blabol]
Ale prd. Existuje neco jako nedelitelna mezera, ktera slova spoji tak ze se te technice zdaji jako jedno (to mel vlozit nejpozdeji Vrata). A navic nechcete snad rict, ze se ma psat 6jablek a 20hrusek ? :)
[/blabol]

Vratislav Filler 22. 10. 2012, 10:12

Pánové, kdo se přihlásíte, že mi budete zadarmo dělat ty korektury? Radakce STÁLE hledá posily ;-)

Minimum jsem opravil a omlouvám se, trochu marodím a nejde mi to.

Vratislav Filler 22. 10. 2012, 10:17

Ještě se omouvám, ten dopis jsem vzal jako výzvu k otištění.

mech1 22. 10. 2012, 10:19

wanted: jenze to by tu nedelitelnou mezeru, musela veskera VT respektovat, a to je jen zbozne prani.

mech1 22. 10. 2012, 10:24

Co me ovsem nejvic bavi je, ze tu resime nesmysl, ktery vznikl strojovym prevodem a ne podstatu cele situace, to jest intoleranci na cyklistickem pruhu ...

... dobre vim, proc jsem to tady prestal cist.

Václav Řehák 22. 10. 2012, 10:39

mech1: To je zajímavé. Zrovna jsem si říkal, že na rozdíl od jiných serverů, kde jsou jazykové diskuse na denním pořádku, to je je první, kterou si vybavuji zde. Naopak situace na náplavkách se řešila hodněkrát, naposledy asi v červnu (https://mestemnakole.cz/2012/06/jizni-naplavka-v-rezimu-pesi-zony/).

wanted 22. 10. 2012, 11:01

mech1: To je pravda ale to je jiz problem techniky ne vstupniho textu (a autora ;)

Taky dodam jednu kratkou o toleranci: Vracim se v patek vecer z prace. Zastavuju jako prvni na cervenou na Malostranskem namesti vedle tramvajove zastavky. Mam namireno na Pohorelec takze stojim v levem pruhu. Minutu nebo dve se nic nedeje. Za mnou uz jsou uz asi 4 auta. Pravym pruhem se blizi taxik. V okamziku kdy zacaly "padat" svetla a ja se rozjizdim to strihne doleva. Drncne mi do riditek (nastesti bez nasledku), neco u toho porvava a na pozdrav mne oviva skodovacka eau de TDI.
Ponauceni? Werich napsal: "Jsi-li blbej, nepij, projevi se to." V dnesni dobe lze uz zkratit na "Jsi-li blbej projevi se to."

josuk 22. 10. 2012, 11:57

btw: mezera mezi jednotkami se nepíše, když se jedná o přídavné jméno: 2m (dvoumetrový), 50letý... aby ta jazykověda byla kompletní i tady "na kole" ;-)

Jirka 22. 10. 2012, 12:42

Kdyz uz jsme u tematu naplavek a tolerance :) Tak at tu nemame pouze arogantni chodce.

Jedu od Frantisku k Rudolfinu a proti mne se blizi take cyklista. Blize k nemu stoji provozovatel nejake te lodi. Zasahuje svym telem pouze do meho pasu a protijedouci cyklista muze bez problemu ci ohrozeni projet. Ja jen mirne pribrzdim, abych se mohl po jeho prujezdu pohodlne preradit do jeho pasu. Nicmene cyklista za jizdy zacne na toho lodare, kdyz ho miji, kricet...

(Uz je to dlouho, tak pouze volne preformuluju rozhovor):

Cyklista: "Tady nemas co delat, debile. Nevidis, ze to tu je pro kola?
Lodar: "Nekric na me kretene."
Cyklista: "Di do hajzlu, pro koho myslis, ze to mesto postavilo?"
Lodar: "Zastav, slez z toho a ja ti to vysvetlim."

jonáš 22. 10. 2012, 13:08

No já jsem vždycky myslel (a slyšel i četl), že jazykověda předevšim tyhle paskvilní hybridy jako "2m (dvoumetrový), 50letý" zakazuje nebo aspoň kategoricky nedoporučuje ;-)

josuk 22. 10. 2012, 14:04

12. nevím, snad to nikdo nezakazuje (?), a do češtiny to patří. I když se to, pravda, netýká ani netýkalo článku (!), tak 10kg závaží, 24k zlato.. bez mezery, a přece to nejsou hybridi... ;-)

TomasN 22. 10. 2012, 14:06

Mne prijde hodne vtipny tepat pravopisne chyby a zacit pritom vetou "Jsou v tom dopise je skoro 10 chyb" :-)

Jako hodnotnejsi bych tu vnimal vecnou linii debaty.

mech1 22. 10. 2012, 15:41

Me ani nejde o ten cyklo-pruh ... tak nejak jsem si za ty roky zvykl, ze vyhradni pravo na nej nemam.

Me spis mrzi ta reakce na slusnou zadost.
Ale, je to proste o cloveku, situaci atd. Setkavam se s tim denne ...

Jirka P. 22. 10. 2012, 16:18

[jazykové okénko]
V češtině oddělujeme čárkou různé věty jednoho souvětí vždy kromě souřadných spojení. Naopak nikdy neoddělujeme dva členy jedné věty. Je možné se řídit pravidlem, že dvě slovesa v finitním tvaru musí být oddělena čárkou, pokud nejsou nějak souřadně spojena. Takže

„není tajemstvím že je využívají“ - dvě slovesa ve finitním tvaru -> čárka musí být.
„Prosím Vás tohle je pruh pro cyklisty“ - dvě slovesa ve finitním tvaru -> čárka by měla být. Je možno vynechat, pokud pisatel chápe vsuvku jako nedělitelnou součást výpovědi. Je ale obvyklejší ji tam dát, zvlášť když je ta vsuvka delší.
„Chápu že běžkyně měla“ - dvě slovesa ve finitním tvaru -> čárka musí být.
„v danem kontextu je zcela regulerni, je nepouzit“ - jen jedno sloveso ve finitním tvaru -> čárka nesmí být (odděluje tu podmět od přísudku, to nejde v žádném případě).
„jenze to by tu nedelitelnou mezeru, musela veskera VT respektovat, a to je jen zbozne prani“ - první čárka neodděluje dvě slovesa ve finitním tvaru (ale předmět a přísudek jedné věty), takže pryč. Druhá čárka leží před spojkou a zde ve významu souřadném (i když a to někdy znamená poměr vysvětlovací, a potom se před ním čárka píše), takže sem opět nepatří.

Já bych zůstal u toho, že mech1 čárky psát neumí, a dál bych to neřešil.
[/jazykové okénko]

Marek Turnovec 22. 10. 2012, 16:20

Ano, je to děsně vtipné... Psal jsem to ráno, nejdřív mi přišlo, že tam jsou ty chyby jen asi 4, ale když jsem to pak začal psát, tak jsem později zjistil, že jich je asi 10, tu úvodní větu jsem pak nějak přeformulovával, ale jak je vidět, ne pořádně. :-)

K těm číslovkám - že existují nedělitelné mezery, to už tu někdo napsal. Padlo tady i dost dalších věcí - zajímavé je, že někteří lidé jsou přesvědčeni, že něco se píše právě tak, jak si myslí, ale ani se nikam nepodívají...

Takže "3 m" i "3m" je správně, ale každý z těchto zápisů má jiný význam (3 metry vs 3metrový). A ano, číslovka někdy vypadá divně, ale je to přípustné, komu se to nelíbí, může psát "třímetrový"...

A jak jsem psal hned na začátku, kdyby to byla jedna či dvě chyby, tak na to dlabu, je mi jasné, že tohle vzniká na neziskové bázi a že do toho spousta lidí dává spoustu svého volného času... Ale těch asi 10 chyb, to už na mě bylo moc a už se mi toho "grammar nazi", co se ve mně probudil, nedařilo utišit. :-)

Ale k věci - přes náplavku občas jezdím také, pruhy jsou fajn - natolik fajn, že se obvykle líbí i lidem s kočárky, ale kupodivu i lidem bez kočárků. Většinou mi stačilo, že jsem na ně jen zazvonil, zatím jsem se s žádnými komentáři nesetkal. Ale většinou mi takhle uhýbali spíš cizinci. A u těch by to často mohlo být o tom, že ten piktogram na pruhu vidí - a jakou to má právní "moc", to už nevědí - jsou koneckonců v cizí zemi, neznají naše předpisy. Ale když tam prostě jedu, tvářím se sebevědomě (ne nějak arogantně), decentně zacinkám, tak většinou uhnou, všimnou si piktogramu a ještě se zatváří
provinile...

Takže pokud budou konflikty, tak spíš s místními. Třeba lidé venčící kočárky a tak. Ty často raději i objedu. A to samé pokud v tom pruhu třeba jede i nějaký pomalejší cyklistka - je to přeci můj problém, když chci jet rychleji - já ho předjíždím, takže já si najdu alternativní cestu (a chvíli drncám).

Marek Turnovec 22. 10. 2012, 16:35

Jirka P.: Ok, sám děkuji za vysvětlení. :-) Přiznám se, že sám mám asi jednotlivé gramatické chyby rozdělené do různých "úrovní". Některé mě opravdu tahají za oči ("riba smrdí od hlavy", "nechte ho bít, on nic neudělal"). Některé o něco méně, pokud třeba něco čtu a až tak se na to nesoustředím (mě/mně). Nebo ty čárky... :-)

A také mám různé "úrovně" svých psaných výstupů. Když píšu někomu na chatu a v rychlosti, tak mi také občas něco ulítne. Když budu psát v rychlosti nějaký mail některému z kolegů, tak se budu snažit soustředit se na to trochu víc. Když to bude mail někomu v hierarchii nade mnou, tak si ho třeba i přečtu, abych pak nebyl za blba (ale ono někteří stejně čtou jen první řádek, tak by si toho možná nevšimli :-). Pokud to bude mail, který rozešlu 300 lidem v nějakém maillistu, tak si to ještě několikrát znovu přešlu, než to rozešlu. Podobně, pokud jsem třeba v minulosti psal článek pro nějaké médium...

Tady byla na začátku asi chyba, že se jako článek hodilo něco, co právě někdo (měch1) asi psal také dost v rychlosti a vůbec ne jako článek. A další chyby do toho zanesl proces pro automatické doplnění diakritiky. Ač mám raději text s diakritikou, v tomhle případě bych raději nechal původní text. Dnes s diakritikou snad na žádném počítači problém není, skoro všude máme Unicode, jedině že by byl člověk někde ve světe, v internetové kavárně a nemohl měnit ani nastavení klávesnice. Nebo na některých mobilních zařízeních je to obtížnější - když třeba i mají hardwarovou alfanumerickou klávesnici, ale bez té oháčkované řady nahoře - no a dotykové klávesnice, tam se většinou diakritika píše také dost nepohodlně, pokud si člověk nedoinstaluje nějakou lepší klávesnici...

Nějaké automatické doplnění diakritiky nikdy nemůže fungovat moc spolehlivě, takový program by musel textu rozumět, jinak nemá šanci poznat, jestli byt má nechat jako byt, nebo změnit na "být" či "byť"...

Ale vše se snad vysvětlilo - vše jsme si snad řekli. Vratislave: Bacha na umělou inteligenci, zatím ještě často není moc inteligentní. :-) A já se zase speciálně tady budu snažit být hodně tolerantní (třeba u nějakého zpravodajství moc nejsem, ale tam jsou za to ti lidi fakt placení a považuji to za ostudu, když někdo studuje jako že na novináře a pak neví, jaký je rozdíl mezi typovat a tipovat).

Luděk 22. 10. 2012, 16:58

No jo, s hulváty se člověk potkává všude. Kdyby běžkyně odpověděla "není", tak by to měla kratší a nemusela by tolik popadat dech.

Trošku nechápu to v diskuzi zmíněné zvonění, přece pokud je jinde na náplavce místo, tak lidi objedu a po pruhu pokračuju, až když je volný (netřeba si nic vynucovat zvoněním).

Marek Turnovec 22. 10. 2012, 17:10

Ad zvonění: No, víte, mě se stává i to, že tam jde velký hlouček třeba ruských turistů a jsou roztahaní po celé šířce náplavky - nebo třeba ne úplně po celé, ale když tam někde parkují ještě auta, tak turisté vyplní celý zbývající prostor. No a pak si průjezd musím vynutit tak jako tak - tak proč se zvoněním nejet přímo prostorem, který je pro to určený. :-)

A nebo ještě jinak - já bych to zvonění nebral vždycky jako vynucování. Já tím na sebe prostě upozorňuji. Ono to má smysl třeba i když jedete po podolské cyklostezce a musíte někoho předjíždět - ať už inlajnisty, nebo cyklisty - a i když je tam zrovna vlevo místa dost. Stejně před tím, než je začnu předjíždět, zvoním (to nikoho nezabije, to není, jako když na sebe auta v provozu troubí). Vůbec to nemusí být proto, aby mi ještě nějak uhýbali (skákali někam do pangejtu a podobně :-), ale aby o mě věděli. Aby v momentě, kdy jsem vedle nich, neudělali nějakou (pro mě) nepředvídatelnou věc. Inlajnisti se docela rádi rozmachují hodně do stran, cyklistka si může říct, že se vyhne nějaká kaluži... I chodci občas dělají pěkné vylomeniny. To vám takhle nějaký jde, najednou se zastaví a levou rukou upaží a povídá druhému - koukej, jak je na druhém břehu krásně. :-) Nejméně problémů je asi s běžci - ti běží většinou pořád rovně, nijak nevybočují, zabírají minimální šířku.

No a když tedy jedu po náplavce - a někdo si vykračuje zrovna po tom pruhu pro cyklisty - co je špatného na tom, že na něj zazvoním? Je to někde zakázané? Zazvoním - no a jsou možné dvě reakce. Buď uhne - nebo neuhne. Když ne, tak ho objedu. Ale to zazvonění je dobré i na to, že o mě ví - třeba když ho budu předjíždět tím vedlejším pruhem (on je dost blízko toho prvního, takže i když tam místo normálně je, budu rád, když zrovna v momentě, kdy někoho objíždím, nebude dělat nějaké ptákoviny jako nečekaný úkrok stranou a podobně)...

wanted 22. 10. 2012, 17:36

Naplavku jsem uz davno presunul z kategorie "tranzit" do kategorie "courani". Projizdim tam ale jsem smiren s tim, ze to rychle nejde. Po teto logicke rosade uz nemam potrebu si tam cokoliv vynucovat. Je uz jedno jestli prejezd trva 5 nebo 10 minut. Navic si myslim, ze naplavka bude uz jenom (cyklisticky vzato) horsi.

Kalimero 22. 10. 2012, 18:22

Já jsem jednou dostal od chodce vynadáno, že jsem ho objel bez zazvonění. Od té doby zvoním, pokud se k chodcům blížím zezadu.

pylma 22. 10. 2012, 18:36

Jj, řada chodců už chápe, že člověk nezvoní, aby je vyděsil, ale aby na sebe upozornil. Minulý víkend jsem projížděla Krčákem, přede mnou tři paní zabíraly celý chodník. Z dálky jsem cinkla, ale paní byly zřejmě už starší a nereagovaly. Mezitím jsem je dojela, tak jsem zpomalila na jejich rychlost a protože nebylo kudy objet, tak cinkla podruhé, důrazněji. Dvě z nich jedním skokem uskočily o metr stranou, až jsem se lekla, jak jsem je vyděsila. A jejich odpovědí bylo "Zvoní, hodná, chválím..." (Zatímco já se omlouvala, že jsem je nechtěla vyděsit.)

Btw, na chodce v protisměru občas funguje prostě zastavit. Tohle je můj pruh, já tu jedu, nebo stojím a obcházet budeš ty, já na ty kočičí hlavy nechci. Ano, zdržuje to. Ale zatím do mě vrazil jen jediný ;-).

P.S.: Na kočárek bych na náplavce fakt nezvonila. Ty kočičí hlavy jsou nepříjemný, ale myslím, že pro kočárek ještě nepříjemnější. To uhnu a pokud si myslím, že jsem měla nárok na "cyklopruh", tak holt budu mít dobrý pocit z vykoneného dobrého skutku (jenže já to budu brát jako samozřejmost, takže smůla).

josuk 23. 10. 2012, 07:40

pozn. na okraj: vymezení cesty po Praze na jeden jediný pruh, hádání se o něj, to mi nápadně něco připomíná. Cestování autem. :-P
(vždyt ta dlažba na náplavce je relativně nová, nemá ani hluboké ani široké mezery, jako na jiných místech, a dají se normálně jet i na Bromíku... když jsou proužky obsazený jedu mimo ně, třeba klidně celou cestu. Jsem cyklista ;-) , přece)

Marek Turnovec 23. 10. 2012, 08:05

Tak jet se po tom dá, ideálně na odpruženém kole, ale taky ne každý má odpružené kolo...

Na té náplavce je to typická ukázka arogance mocných... Někde jsem četl, že se to rekonstruovalo relativně nedávno. Našli se tací, kteří říkali, že klasické hrubé kočičí hlavy možná nejsou ten nejlepší nápad... Ale nikdo na ně nedbal, že prý to snad musí být co nejpůvodnější a tak...

A tak se zrekonstruovalo - a pak nejhlasitěji se ozvali cyklisté, ale nadávali i chodci, že dlažba je příliš hrubá a že se po ní nechodí zrovna ideálně. Někdo pak dostal ten úžasný nápad, chytnout tehdy na magistrátu sedícího horolezce za flígr, dotáhnout ho na místo a nechat se tam projet na kole. To pak i pan horolezec musel uznat, že se tam opravdu nejezdí zrovna pohodlně. A tak se dodatečně (kdo ví za kolik) udělaly alespoň tyto dva pruhy. Někdo tu psal, že mají 40 cm, mně osobně přijde, že jsou užší, ale neměřil jsem to. Ale určitě to stálo spoustu peněz... Kdyby někdo přemýšlel, nebo si nechal poradit, když dělal tu původní rekonstrukci... Ale žijeme přeci v Praze, tak se nemůžeme ničemu divit, že... :-)

Marek Turnovec 23. 10. 2012, 08:14

Ještě k tomu zvonění - byly i doby, kdy jsem na kole zvonek neměl. Jezdil jsem tehdy hlavně po Českém ráji, tolik lidí se tam nemotalo, tak mi zase tak nechyběl. A stejně jsem si říkal, že jsem na kole docela slyšet. Ono stačí, že člověk na nějaké šotolině trochu přibrzdí a hned je to slyšet. Bohužel, dost lidí právě když slyšelo takový zvuk, tak hned vyděšeně uskakovalo do příkopu...

Tak jsem si tehdy někde pořídil takovou malou plastovou mačkací houkačku. Má takový veselý zvuk. :-) Ale lidi také příliš děsila, asi jak nějaký zvuk nečekají, tak se prostě leknou. Tak když mi pak houkačku i s kolem ukradli, dal jsem přednost raději zvonku (s novým kolem).

Zvonek by lidé měli vnímat jako něco jiného, než třeba troubení aut. Klakson v autě v obci ani použít nesmíte, jedině k odvrácení nějakého hrozícího nebezpečí. Mimo obec i při předjíždění, abyste na sebe předjížděné auto upozornili (kdyby to byl nějaký lumen, co neví, k čemu má zpětné zrcátko). Troubení ve městech je často projevem frustrovanosti řidičů, agresivity a jiných ošklivých lidských vlastností.

Zvonění naštěstí čím dál tím víc lidí vnímá celkem klidně. Třeba i u tramvají. Ano, tramvajáci, když jim nějaké auto stojí na kolejích, umí zvonit také docela zuřivě, ale lehké cinknutí třeba těsně před tím, než se ve stanici rozjedou, na to už jsou snad všichni zvyklí a nikdo to nepovažuje za projev agrese. :-) A podobně by to mělo být u zvonků na našich kolech. Jakmile je někde větší provoz (stačí hodně chodců, třeba když projíždíte některými z pěších zón v centru), je to fajn, lidé o vás hned vědí... A jak jsem psal už výš, velmi se tím zvyšuje bezpečnost při předjíždění - i když je místa dost, lidé o vás nemusí vědět a můžou udělat nějakou nepředvídatelnou věc, kolo je někdy dost tiché, skoro jako nové tramvaje 15T a těm se taky říká "tichá smrt"... :-)

Luděk 23. 10. 2012, 08:53

Cinknutí tramvaje před rozjezdem je výborná věc, kdysi to dělávala každá tramvaj, dnes bohužel na to některé zapomínají. S plno zde popsaným cinknutím kola k chodcům souhlasím, já měl ale na mysli případ, kdy po pruhu na náplavce jde chodec a kolem něj je plno místa na objetí. Tam si myslím, že cinknutí je zbytečné (už zde bylo posáno, že některé lidi i tohle leká), neberu ani cinknutí jako varování před tím, aby mi chodec nevlezl pod kolo při objíždění, objíždím samozřejmě dostatečně daleko, případně přizpůsobím rychlost - na náplavce je teď kolo jenom hostem (smutné, ale holt taková jsou teď pravidla), tak by se podle toho cyklista měl chovat. Kdo s tím má problémy, může si vzít auto a trénovat si ohleduplnost v Karlíně.

Mirek2 23. 10. 2012, 09:39

Obvyklý nápis na zadku indického auta je „Please Horn“. Tedy aby jako dotyčný upozornil, že jede, ale občas to taky znamená, hele mezi váma dvěma je asi 10 cm místa, takže, když se trochu rozestoupíte, tak já ten svůj vůz mezi vás ještě narvu . . . Ale Indové troubí na pohodu, v Česku je to většinou z nervozity. Když už se dostanu na náplavku, tak chodce objíždím, protože v 90 procentech s tím není zadní problém.
Add 9 - to Malostranské náměstí. Není tam nějaká indukční smyčka, co cyklistu nepustí? Taky jsem tam občas čekal dlouho a protože jsem od Besedy vyjížděl, tak jsem to změnil na převedení kola a nastoupení až ve stoupání vedle Malostranského parkoviště, tj. za semaforem.

Mirek2 23. 10. 2012, 09:41

pardon žádný problém

Petr 23. 10. 2012, 14:25

No jo, v české řidičské kultuře je prostě zakořeněno trestné troubení. Když na někoho troubím, tak je to proto, abych mu vyjasnil, jaký je deb*l a kam se to vlastně s*re. Ta kultura je natolik zažitá, že ji úplně stejně chápou i cyklisti a chodci. A zvoneček na kole se pak plus minus bere stejně: když na někoho zvoním, tak to je, abych mu vynadal.

Osobně jsem to vyřešil tak, že jsem pořídil zvoneček na jedno cinknutí a že zvoním spíš zdálky. To zní dostatečně potichu a dostatečně asertivně a většina chodců i inlajnistů to fakt chápe jako upozornění.

PS: A může mě šlak trefit, když mě zezadu předjíždí cyklista a necinkne. Zejména v noci potmě na A2 v Troji. Většinou se děsivě leknu, když se najednou objeví vedle mě.

wanted 23. 10. 2012, 15:54

Mirek2: Mozna tam opravdu je instalovan anticyklisticky semafor. Napr. vyjezd z kampy do velke krizovatky u Malostranske je urcite takto "chranen" proti cyklistum. Zadost o napravu by patrila treba na cyklovariantu webu typu "chodcisobe"...

jonáš 23. 10. 2012, 17:31

Marek Turnovec - ona je to náplavka, což značí že bejvá i několikrát do roka pod vodou, a dlažba to musí mimo extrémních podmínek v pohodě přežít, takže ty masivní kostky s mezerama tam holt maj svoje opodstatnění, malý by se musely každou chvíli opravovat. V tom úzkym proužku se to jednak snese a pak je ta mas kolem drží pohromadě jak dlaha. A navíc tam prostě historicky patřej. Já mam dojem, že ten cykloproužek byl spíš omyl, protože se nikomu nechtělo řešit "nebezpečnej! průjezd cyklistů vrchem, ale pomalu na to stejně bude muset dojít.

Jinak s tim troubenim je to asi vyvolaný právě tim zákazem upozorňování tam, kde by to mělo největší smysl, čili ve městě - hodně potenciálních kolizí v nízký rychlosti. Ve sto dvacíti a na stovku metrů už zvuk klaxonu nejni takovej nářez, a než bych ho hledal, tak se radši věnuju volantu a brzdě. Tady (zase už) v číně se taky troubí "pozor jedu" v pohodě a furt, my jsme si to prostě zakázali. Svět se tim ovšem klidnějším místem nestal.

újezdák 26. 10. 2012, 19:22

Povrch náplavky není projevem arogance moci ale památkářů :)
Prostě ty proužky jsou maximum toho co tam povolí z jiného materiálu než je " ten jediný správný"

Ladia skládací kola 5. 11. 2012, 10:39

Tedy dost mi ten hnidopisskej jazykovej rozbor vyrazil dech.

Pote, co jsem se probral, chci rict nazor:

Jsou veci, ktere do diskuse patri a to je debata k predmetu sdeleni.

A jsou veci, ktery se patri resit offline v Vratou mailem a neotravovat tim vzduch ostatnim a to je treba prave nazor na jazykovou upravu prispevku.

Marek Turnovec 5. 11. 2012, 10:47

Ladia: Souhlasím, že propírat tady v komentářích každý překlep nebo chybu by bylo hnidopišství. A pokud někde (nemyslím jenom tady) narazím na něco takového, když už mi to tak moc vadí, tak se snažím kontaktovat přímo autora nebo redakci daného média, právě ať se s tím nepřekáží v diskusi. Ale tenhle případ - to byl opravdu extrém - těch chyb tam bylo moc - a přiznám se, mě pak dělá problém takové texty číst... Dneska už je ten text myslím opravený, tak o to víc pak můj první komentář vypadá jako hnidopišský, ale ta první verze - to bylo opravdu hrozné. :-)

Následně z toho pak vyplynulo několik věcí, u kterých je asi dobře, že se prodiskutovaly. Za prvé - že to byl prostě mail se zkušenostmi a jeho pisatel nepředpokládal, že bude takto zveřejněn. Příště se asi toto bude víc hlídat. Za druhé - že používat nějaké automatické doplňovače diakritiky je silně kontraproduktivní (to už je lepší nechat text bez diakritiky). Za třetí - že PrahouNaKole.cz uvítá dobrovolníky, kteří by (mimo jiného :-) byli ochotni pomoci s korekturami...

libor schiller 5. 4. 2013, 01:35

Zdravím všechny kolaře,ty pražské ještě více.Chci vyzvat lidi,kteří se kolmo pohybují po městě,aby jeli občas i do protisměru.Ulice jsou jedno velké parkoviště,tak by neměl být problém pomaleji projet proti.Messengři to umí,ale je jich málo.Jde o to,aby si na to řidiči i policisté začali zvykat a brát to jako samozřejmost. Pokud jede dodávka či větší auto,není problém jet ke kraji a nechat ji projet.Mám zkušenost hlavně z centra,že to jde i když občas s pokřikem.V Praze nebudou nikdy cyklostezky, jako jinde v Evropě a kolaři se musí postarat sami,jinak bude cyklistika jen o víkendových projíždkách v okolí Prahy.Ulice patří všem,kolaři jezdí více a více a musí mít možnost dostat se rychle všude.Samozřejmosti by mělo být,abychom byli dobře vidět,mít blikání atd.V protisměru občas projet je určitě bezpečnější,než jet po chodníku.Dále prosím využívejte značené trasy i když je to na hlavních třídách.Celý +-metr nám patří,at si auta troubí,musí respektovat značení pro cyklisty.Sami si z toho dělají parkoviště.Občas parkuje i policie na značených pruzích,Vršovická je obsazená věčně.Chci vyzvat některé kolaře k jízdě po Praze.Byl bych radši,kdyby to nebyla spanilá cyklojízda s policejním doprovodem.Vyjeli bychom na Strakonickou u Lihovaru,končí tam cyklostezka.Dále Strakonickou směr centrum,po půl kilometru je značení pro kolaře.Pokračovat až k Mostu Legii ,zahnout doleva,druhou doprava do protisměru,je to na Kampu.Kampou projet pod Karlovým Mostem na Klárov.Dále k Vltavě kolem vlády a odbočit pod Čechův Most a jet po nábřeží směr Stromovka.Pokud by se našlo 10-15 kolařů,jeli za sebou po dvaceti i více metrech,mělo by to být bezpečné a řidiči by si pamatovali že jsou v ulicích i kola.Samotného cyklistu přehlídnou.Příští týden tak pojedu,kdo máte zájem,přidejte se.Jde jen o to,aby jelo za sebou více kolařů,stejně jako za sebou jezdí auta.Tak se přidejte 9.dubna od Lihovaru v 19.30. Zdraví Libor Schiller

Jamal 2. 10. 2013, 10:59

Náplavku mezi Mánesem a Výtoní jsem použil asi třikrát a již nikdy více. Radši se zapojím do provozu po nábřeží, než se proplétat mezi nevnímajícími (většinou podnapilými), cyklisty ignorující okupanty náplavky. I přesto, že po nábřeží jedu mezi auty, tak mi to přijde mnohonsobně bezpečnější a i přes semafory rychlejší rešení. Nemám nic proti tomu, aby náplavku využívali chodci, maminky s dětmi, nebo podnikatelé ke komerčním účelům. Koneckonců je to veřejný prostor. Ale dle mého názoru je pro cyklisty tento úsek téměř smrtelně nebezpečný. Nejhorší místo je okolo restaurace (nevím jak se jmenuje, ale je téměř uprostřed náplavky), která svým záborem nechává minimální prostor pro ostatní uživatele. Proti cyklistům je navíc vybavena hned dvěma spomalovacími prahy. V letních měsících se toto místo stává nejen neprůjezdným, ale takřka i neprůchodným. Při svém poslední pokusu o projetí tohoto místa nevydržel zvonek na mých řidítkách mé marné pokusy si s jeho pomocí domoci alespoň minimálního prostoru k překonání motajících se chodců všeho druhu a pod náporem paličky se klobouk zvonku poroučel pryč a s tichým "žbluňk" se zanořil do vod Vltavy. Takže pro mě ponaučení, že pokud mě ještě někdo dostane na kole na náplavku, tak jedině s instalovaným samopalem vzor 58 místo zvonku :-) Kadence "ta, ta, ta, ta, ta, ta a někdy i rychleji" by mohla být dostatečná :-)

Petr 3. 10. 2013, 20:22

Milý Jamale, teda pardon, ale z popisu "při zvonění jsem oddělal zvonek" soudím, že tvoje slušná žádost o uvolnění cesty zněla "crrr, crrr, crrr" a nikoliv "pardon, promiňte, já se tu jen protáhnu, děkuji, už to bude, děkuji, pěkný den" při vedení kola. Promiň, soucit s tebou nějak nedokážu pocítit.

Jamal 3. 10. 2013, 20:35

Milý Petře, myslím, že žádost o uvolnění cesty "crr, crr, crr" je na značené cyklotrase žádostí dostatečnou. Chodci, který na takovou žádost reflektuje rád a zdvořile poděkuju. Tvůj návrh na "pardon, promiňte, já se tu jen protáhnu" mi přijde vhodný spíš pro pěší zónu typu ulice "Na Příkopě" a jiným podobným místům. O soucit, nebo jinak projevenou lítost od tebe nestojím. Vše vyřešilo 29,- Kč za nový zvonek. Jen jsem chtěl vyjádřit svůj názor na trasu po náplavce, která vlastně pro cyklisty vůbec není vhodná, neb pro nás cyklisty vyhražených 40 cm šíře v každém směru nikdo na náplavce nerespektuje. Proto mě na kole na náplavce již nikdy nikdo neuvidí.

Jamal 3. 10. 2013, 20:41

Ještě by mě zajímaly myšlenkové pochody toho chytrolína z magistrátu, který v onom inkriminovaném místě povolil tak masivní zábor prostoru pro onu restauraci. Určitě by se to dalo prostorově řešit trochu jinak, aby právě k takovým situacím nemuselo dojít. To by ale chtělo přestat "myslet" a začít "přemýšlet" :-)

Jiří Motýl 3. 10. 2013, 20:55

No asi netřeba již opakovat několikrát proběhlou diskuzi. Ona ta jižní náplavka v podstatě je v identickém režimu jako ta ulice Na Příkopě, i když tam je vyznačena cyklotrasa. To se ale nějaké přednosti chodců / cyklistů příliš nedotýká.
https://mestemnakole.cz/2012/06/jizni-naplavka-v-rezimu-pesi-zony/

Jamal 3. 10. 2013, 21:11

Jiří Motýle, právě v tom nepatrném rozdílu, že tam je vyznačena cyklotrasa spatřuji ten nepatrný rozdíl. Chápu, že náplavka je v režimu pěší zóny a rozhodně určitě není vhodná pro "časovku". Na druhou stranu si myslím, že těch pár centimetrů, které tam magistrát cyklistům nadělil by stálo zato ostatními respektovat. Nic víc, nic míň. Ale to je asi boj s větrnými mlýny.....

Ladia skládací kola 4. 10. 2013, 08:27

Náplavka ožila, je skutečně místem pro Pražany oblíbeným, ovšem je ve své současné podobě zralá na zákaz vjezdu cyklistům. Kudy pak jezdit je problém.

Vratislav Filler 4. 10. 2013, 09:37

Pro vyjasnění režimu na náplavce:
1. Restaurace je tam historicky, takže s tím se nic moc nenadělá.
2. Pásy pro pohodlnější jízdu cyklistů neznamenají žádný vyhrazený prostor, náplavka je plošně v režimu stejném pro všechny.
3. Dlouhodobě je správné, pokud vznikne nahoře souvislá a použitelná trasa - ovšem to je tak na deset let (optimisticky). Pak to bude fungovat vyhovujícím způsobem, tedy dole relax, hospody, kultura, pěší a pomalí výletníci, nahoře doprava, denní cyklisté a chrti.

Jamal 4. 10. 2013, 11:08

Ano, náplavka skutečně ožila a je tomu tak bezesporu dobře, stejně tak ale musím souhlasit, že současný stav (prostorové řešení) není zrovna nejlepší. Tady si dovolím pro vyjasnění o co mi v předchozích příspěvcích šlo, trochu rozepsat:
1. Proti restauraci jako takové nic nenamítám, ale myslím si, že by se prostor v nejbližším jejím okolí dal rešit lepším způsobem pro blaho všech. Třeba ubrat jí na šířce pár metrů (2m až 3m by bohatě stačily) a klidně jí na druhou stranu přidat na délce (klidně i 5m, 6m nebo i víc), aby se prostor mezi restaurací a Vltavou trochu rozšířil. Také by třeba pomohlo řešit vstup do restaurace z boku a ne přímo na "pásy pro pohodlnější jízdu cyklistů". S tím by se myslím něco dělat dalo
2. Pásy pro pohodlnější jízdů cyklistů sice neznamenají vyhrazený prostor, ale z logiky věci vyplývá, že po nich asi jezdí cyklisté, pro které tam byly instalovány. Chápu, že pro některé méně vnímavé jedince je tahle logika nedostižná a v rámci své sobeckosti nedokážou pochopit, že to málo z celého prostoru čím ony pásy jsou je prioritně předurčeno k užívání cyklistům. A to ať "pomalými výletníky", "denními cyklisty" a i "chrty", prostě cyklisté souhrně. Nevím, co tímto rozdělení chtěl pan Filler říci, mě to přijde trochu jako rasová segregace podobně jako "černej, bílej, žlutej, červenej, zelenej, fialovej, puntíkatej, proužkovanej,...."
3. Dlouhodobě, si myslím, by bylo správné užívat náplavku nejen ke kultuře, relaxu, hospodám, etc, ale i k "tranzitní cyklistice" v úseku Mánes - Výtoň. Pak by k návaznosti do okolních ulic nahoře bohatě stačily cyklopiktogramy, které už tam dnes jsou a nemusíme čekat 10 optimistický let na použitelnou trasu. Chtělo by to ale od všech zúčastněných alespoň minimální ohleduplnost, toleranci a pozornost k ostatním. Ale to je v naší společnosti spíše utopický sen ke kterému nedojde asi ani za těch 10 let (optimisticky) :-)

Krásný den všem :-)

jonáš 4. 10. 2013, 12:29

No ona ta restaurace bohužel neni gumová, aby se dala jednoduše natáhnout a tim ztenčit ;-) a pokud by nestála v současnym historickym půdorysu, tak tam nebude stát asi vůbec. Spíš mi přijde otazné, jestli bezprostředně u ní musí být to přístaviště lodí, protože to tam generuje dvojitej šrumec. Ale u Bajkazylu/Marca/Avoid/Tyrše/Formanů a co to ještě všechno je nad Palackym mostem bejvá občas úplně stejnej neprůjezdnej šrumec i bez boudy. Prostě tam začali chodit lidi, no .. se s tim smiřte, nebo si postavte hospodu na jiný mýtince. Když spěchám, tak jezdim vrchem.

Marek Turnovec 4. 10. 2013, 14:44

No, taky jsem chtěl říct, že ta hospoda je tam trochu déle, než ty dva úžasné "cykloproužky" (ne, jako pruhy se to opravdu nazývat nedá :-). S budovou samotnou se asi hned tak něco neudělá, s tou prostě nehne ani vyšší moc (už několikrát rozvodněná Vltava třeba)...

Ale přijde mi také nešikovné, že už tak dost úzký prostor (i pro chodce samotné, i ti se tam občas nevejdou, nezávisle na nějakých cyklistech) se ještě dál ubírá tím, že před hospodou samotnou jsou nějaké židle či lavičky či co to je a tento prostor je tak dále zužován. Tohle by nešlo dát nějak vedle té restaurace, to musí být opravdu před ní?

libor 7. 10. 2013, 09:29

Zdravím.Myslím že náplavka od Výtoně po Mánes,je pro kolaře mimo mísu.Občas tam projedu,je to ale hodně pozdě večer v období od října do března,to se dá projet všude po Praze.Je to hezké místo,na procházky,pařby a asi i výstavy jachet pro vyvolené. Ten kdo vymyslel cyklostezku sever--jih po náplavkach,žil asi v té době v Holandsku ,nebo tak něco.Využívám spíše tramvajových koleji,protisměru a cyklostezky smíchovské strany.Tamtudy je to občas delší,ale proč spěchat?Několikrát jsem se potkal v centru s turisty na segwey-nevím jak se to píše.Jestli máte někdo nápad co s tím,napište.Dík

Vratislav Filler 7. 10. 2013, 11:16

Libor: No, v roce 2007, když se tam dělaly ty cyklopásy, tak to na náplavce takhle vůbec nevypadalo, bylo tam naprosto mrtvo, a užití bylo OK. Časy se holt mění.

Apophis 7. 10. 2013, 17:42

Náplavkou jezdím ráno do práce (to je ještě OK, obsazena je jen běžci a ty s uznáním objíždím). K večeru je náplavka passé, to jedu po silnici. Jakmile začne zima, je náplavka zase skvostně prázdná. Pokud by mělo dojít k zákazu náplavky pro cyklisty (asi k němu dojde, nejde sloučit průjezdní tepnu a korso kombinované s tržištěm a hospodou), pak by měl být zákaz sezónní (třeba květen-září) a omezený jen na určité hodiny (třeba 10:00 - 20:00).
Průjezd horem nevyřeší nic: je tu minimum místa na soužití chodců a cyklistů na Výtoni (jistě tu bude "Veď kolo"), světelná křižovatka u Palackého a Jiráskova mostu (tam vícefázová), obě skoro bez místa na čekání na zelenou - nebude to o nic bezpečnější než jízda silnicí. A předpokládám, že Výtoň a oba přechody bude vyžadováno vodit kolo, takže to bude výrazně pomalejší...

libor 7. 10. 2013, 23:05

Vratislav Filler.Souhlasím,že v 2007 to bylo průjezdné.Sám jsem tamtudy jezdil mockrát do Podolí a na Zbraslav.Tím, že se tam povolily nejrůznější aktivity,na cyklostezku se zapomnělo a dopadlo to takhle.Je to ale v pořádku,že tam funguje městský život.Hlavně ne jachty a jiná ,soukromá uzavření náplavek.Na kole se může jinudy,možná stačí pomalovat jednosměrné ulice,tramvajové pásy apod.Cyklistů už jezdí tolik,že si na to řidiči zvykají a dávají pozor.Jinak prosím kolegy na kolech,aby jim večer fungovaly světla,blikačky a jiné reflexní věci.To je asi větší problém,než to kudy jet po Praze

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Postřehy z Bernu 
Dopisy čtenářů, Inspirace z Evropy,

Postřehy z Bernu 

10. července. 2020, 1min. čtení2