Rozpočet 2013: čekejte nulu

Publikováno: 07. listopadu. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 07. listopadu. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Listopad je měsíc, kdy se rozhoduje o detailech pražského rozpočtu. Ne, tady se nemluví o prioritách rozpočtu, ty jsou dané tím, co se zaplatit prostě musí. Teď se rozhoduje, která „šutka“ či „hrošinec“ má dost silný lobbing na to, aby byly finančně zajištěny z těch několika stovek disponibilních milionů nepozřených Blankou a všelijakými nevypověditelnými zakázkami.

A jak je na tom cyklistiská doprava? Podle dostupných informací se našim podporovatelům na magistrátě, předsedkyni cyklokomise Monice Krobové Hášové a radnímu pro dopravu Josefu Noskovi podařilo zatím prolobovat se v návrhu rozpočtu na rok 2013 k čisté nule.

Samozřejmě, finanční situace města není příliš slavná. Veškeré kapitoly rozpočtu byly kráceny plošně o 6% (údržba komunikací dokonce o 22%, což je částka, kterou v příštím roce už na ulicích fakt bude vidět). To ale bezpochyby není důvod o zkrácení loňské, už tak velmi vyhublé částky (nakonec kolem 15 milionů Kč) o rovných procent sto.

Ač je to po skoro dvou letech od stopstavu na přípravu nových cykloinvestic k nevíře, na rok 2013 je stále ještě připraveno k realizaci zhruba deset záměrů. Kromě danajského daru v podobě komořanských ramp a pokračování v instalaci cyklostojanů (letos prakticky žádné nepřibyly), se jedná především o cyklostezky Troja – Ďáblice (3,8 km), Běchovice – Horní Počernice (2,5 km), a o (převážně) integrované trasy Můstek – Malešice (12,5 km) nebo Kačerov – Kamýk (5 km).

Druhá skupina záměrů, které finanční podporu nezbytně potřebují, jsou rekonstrukce světelně signalizovaných křižovatek. Ty proběhnout tak jako tak, buď v rámci dlouhodobé zakázky, nebo při rekonstrukci tramvajových tratí, jako tomu bylo na jaře u nábřeží Kapitána Jaroše. Pokud nebudou dostatečně finančně vypodloženy (což po seškrtání rozpočtu TSK o čtvrtinu rozhodně nebudou), dopadnou nejspíš jako Letenské náměstí, kde bylo navržené chráněné křížení ulice Milady Horákové a Korunovační vyškrtnuto především z finančních důvodů. Reálně tak hrozí, že rekonstruované křižovatky budou k cyklistům stejně nevraživé jako před úpravou a nežádoucí stav tak bude konzervován na desítky let.

Návrh rozpočtu, s onou cyklistickou nulou, jde v úterý 13.11. do Rady hlavního města, kde ho pravděpodobně v této podobě schválí. Následně bude viset čtrnáct dnů na webu, aby jej bylo možné nechat schválit zastupitelstvem ve čtvrtek 29.11.

Dlouhodobý odhad přiměřené částky zajištující aspoň naplňování koncepce rozvoje cyklistické dopravy, se pohybuje kolem jedné stovky milionů Kč (ať už jako cca 1% investic do dopravy nebo jako patřičný podíl předpokládaných investic na dokončení sítě rozpočítaný do roku 2020). O tom, jak které vedení města cyklodopravu podporuje, si můžeme udělat představu z následujícího grafu a tabulky. Tzv. „Čistá nula“ byla na cyklo v Praze vynaložena naposledy v roce 2002.

rokČerpání v mil. KčPersonální obsazení
1993-20005,7Koukal, Kasl (primátoři)
20010
20020Němec (primátor); Volby 11/02
20039,4+Bém (primátor) +Polák (úklid Prahy, později cyklo)
200412,4
200520,0
200636,911/06 volby
200746,0+Štepánek (ŽP, KCD)
200867,6
200973,0
201060,06/10 -Štěpánek; 11/10 volby
201162,0+Svoboda (prim.), +Březina (dopr.), +Krobová (KCD)
201215,6 (odhad)12/11 změna koalice, Březina->Nosek; 31.12 -Polák
20130?
Poznámka: Noví lidé ke konci roku zpravidla neměli šanci ovlivnit výrazněji rozpočet na příští rok, proto je píšu o rok dál. Například příchozí v 11/2010 měli plnou kontrolu až nad rozpočtem pro rok 2012.

Zdroj: do roku 2011 materiály pro výbor dopravy 4/2012, pro rok 2012-13 ústní informace. Nejsou zahrnuty peníze ze zdrojů mimo rozpočet HMP (zejm. strukturální fondy EU v roce 2009).

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Petr Dlouhý 8. 11. 2012, 13:23

Pište na Josef.Nosek@praha.eu a Monika.Krobova.Hasova@praha.eu.
Můžete se inspirovat tím co jsem napsal já:

Vážený pane náměstku pro dopravu,
Vážená předsedkyně komise pro cyklistickou dopravu,

dnes jsem se dočetl na webu PrahouNaKole.cz v článku "Rozpočet 2013: čekejte nulu" (1), že v rozpočtu nejsou na příští rok vyčleněny žádné peníze určené na cyklistickou dopravu. Jelikož článek neuvádí žádný zdroj k takovým tvrzením, nemohu ho považovat za nic jiného než čirou spekulaci. Ve světle rychle slábnoucí podpory cyklistické dopravy, které jsem za poslední dva roky svědkem, však cítím velké obavy že by se článek hrozba uvedená v článku mohla stát realitou.

Byl bych velice rád, kdybyste mohl/a vyvrátit mé obavy a napsal/a mi, jaká konkrétní částka je v rozpočtu na rok 2013 určená na cyklistickou dopravu. Případně mi napište i na které projekty jsou peníze určeny.

Dále bych chtěl znát odpovědi na následující otázky:
-Jak hodlá Praha zajistit se současným rozpočtem alespoň běžnou údržbu stávající infrastruktury?
-Jak bude moci se současným rozpočtem být naplněno usnesení Rady č. 1776 ze dne 26. 10. 2010 (koncepce rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020), které m.j. předpokládá vznik minimálně 10 km cyklostezek za rok?
-Jaký je předpokládaný časový rámec pro vybudování sítě cyklistických tras (předpokládaná investice 1,1 mld. Kč), které je potřeba zajistit podle Integrovaného krajského programu snižování emisí a zlepšení kvality (vyhláška HMP č. 16/2010, kapitola K.2.1.14)?
-Jak bude financována cyklistická infrastruktura která musí podle usnesení Rady HMP ze dne 29.4.2003 č. 0544 být vybudována v rámci rekonstrukcí a staveb komunikací?
-Neobáváte se soudních žalob, v případě, že nebudou tyto dokumenty naplňovány?

[1] https://mestemnakole.cz/2012/11/rozpocet-2013-cekejte-nulu/

Honza 9. 11. 2012, 19:58

zmíněným dopisem jsem se neinspiroval, ale panu Noskovi jsem také napsal, aby měl další možné pohledy a jeho rozhodování bylo co nejobjektivnější.
Zvláště důležité, mi přijde důrazné oddělení počtu rekreačních cyklistů od cyklistů dopravních. Cyklosčítače to neumí a tudíž to zkresluje modal split. Narozdíl od motoristů se totož cyklisté motají po Praze i pro vlastní potěšení a tím pádem se nepodílejí na dopravním výkonu, ale kolo-mat i těmito bludnými kodaňany argumentuje. Dále mi přijde nepřípustné falšování počtu cyklistů kroužením kolem sčítače a proto jsem na to také upozornil včetně důkazů takového jednání.

Když se má o něčem rozhodovat tak to prostě chce všechny dostupné informace jinak může být výsledek pokřivený.

josuk 9. 11. 2012, 20:13

Honza:
1. jak poznáš cyklistu, co jen tak motá pro potešení? podle oblečení?
2. jak poznáš to samý v autě nebo na motorce? :-P

Vratislav Filler 9. 11. 2012, 20:51

Honza: Bezpochyby jsi tedy Noskovi poslal analýzu hodinových intenzit v pracovních dnech a o víkendech, ze kterých je možné určit podíl dopravních a rekreačních cyklistů na každém jednotlivém sčítači. Je to trochu fuška, tak jsem čekal, kdy to někdo udělá za mě. Samozřejmě že zde s největší radostí tvůj příspěvek publikuju.

A pro příště se hlídej, pokud jde o hulvátství.

Petr Dlouhý 9. 11. 2012, 22:40

Honza: Auto*mat totiž najímá brigádníky, kteří každý den v sezoně projedou cca 200-1000x přes všechny sčítače v Praze, aby zvýšil domnělý podíl cyklodopravy. Za rok zaplatí na některých sčítačích až 200 000 průjezdů. :-)

Jinak můj dopis si nehrál s žádnými dojmy, ale prostě jsem požadoval informace, jestli je město schopné plnit závazky, které si stanovilo. Pokud je totiž nebude plnit, tak se dá očekávat, že se proti tomu budou ozývat ti co se budou cítit poškození (a nemusí to být jen cyklisté, mohou to být například i stavebníci, které město nutí jiné závazky plnit).

Honza 9. 11. 2012, 22:54

nic ve zlém já si taky nechtěl hrát s dojmy, já jen aby pan Nosek mohl zodpovědně rozhodovat o veřejných financích. Nezpochybňuji počet cyklistů v Praze, jen mi přijde nefér argumentovat modal splitem a jeho podílem na dopravním výkonu a zároveň do toho počítat rekreační cyklisty. Narozdíl od IAD kde jsou jízdy pro zábavu vyjádřeny v desetinách promile, je u pražské cyklistiky tento podíl řádově vyšší. Prostě jen aby se v tom plánování a přerozdělování na něco nezapomělo. Už už jsem si myslel že s cyklistama se dá domluvit a řada rozumných názorů ve zdejší diskuzi mě v tom pomalu utvrzovala, ale těch 20 kriplů v pelotonu, kteří v sobotu blokovali pravej pruh na strakonické bez jakéhokoliv zajištění mě zase vrátilo tam kde jsem byl, k aktivnímu odporu.

Honza 9. 11. 2012, 23:02

to Vratislav Filler:

takto rozsáhlou analýzou nechci utrácet svůj čas, já poslal Noskovi jen záznam diskuze pod článkem " 15krát efektivnější " kde se diskutující přiznává k falšováním sčítání a podpořil to obrazovým záznamem, který jsem za tímto účelem pořídil.
Prostě mi v neziskovky živé z mých daní a různých EU grantů natolik leží v žaludku, že boj s nimi začíná být už skoro zábavný koníček :-) hodně zdaru.

wanted 10. 11. 2012, 01:27

Honza: To je mile. Jenom pozor na to, ze boj a konstantni nenavist zpravidla miva zdravotni, nejcasteji zaludecni, nasledky. Nerad bych aby prazska cyklistika prisla o cloveka schopen takovychto hlubokych objektivnich analyz. A kdyz jsem u te objektivity, jiste jste Noskovi nezapomnel pripomenout, ze vetsina "pracovnich" cyklistu na jizdu po nabrezi nema cas takze se do scitacu ani nepromitne...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?
Praha,

Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?

03. dubna. 2024, 4min. čtení6