New York, zapojení veřejnosti

Václav Kříž

Třetí část volné série tří článků o New Yorku.

V úspěších dosažených v New Yorku hraje důležitou roli zapojení veřejnosti. Změny za poslední čtyři roky jsou v mnohém převratné. Radní prohlašuje: „Jednu věc jsem se naučila, a není to vůbec snadné. Máme 8,4 milionu obyvatel a zároveň 8,4 milionu odborníků na dopravu.“  Proto komisařka nechala vytvořit otevřený a obří proces zapojování veřejnosti. V minulém dílu jsme již psali o participaci při přípravě systému sdílení kol, teď přichází na řadu zabývat se tímto procesem o něco podrobněji.

Poraďte nám

Jako každoročně i v roce 2011 se konalo celkem 2000 setkání s veřejností, na různých místech k různým projektům. Ať už jde o zřizování nových pěších a odpočinkových zón, výstavbu cyklostezek, městských kol či vyznačování vyhrazených pruhů pro autobusy, vždy se zapojí veřejnost. S lidmi se prý probírá význam každého vyhrazeného pruhu. Každý večer mají speciální týmy veřejnou prezentaci v konkrétní lokalitě.

Uličník.cz se ptá na Zažít město jinak. Aktivita zdola. Foto: Valentýna Janů.


Radní je přesvědčena, že když si to navrhnou lidé sami, můžou společně dosáhnout mnohem lepších výsledků, protože místní znají svou čtvrť nejlépe. Když někdo nedorazí na setkání, může použít webové portály. Existuje systém nahlašování výmolů, vyfotíte a pošlete. Odbor dopravy jich má celou databázi. Lidé z odboru  hodně pracují s daty, měří a porovnávají data před a po, aby zjistili efekt realizovaných opatření. Přechody pro chodce upravují tam, kde je statisticky nejvíce nehod, a kde si lidé stěžují. Vydávají zprávy o jednotlivých projektech pro veřejnost. Každoročně shrnují svou práci v „Indexu udržitelné ulice (Sustainable street index).  Důkladný sběr dat doprovázel i přeměnu Times Square na pěší zónu. Jeho výsledky prezentuje následující video.

Příprava sdílených kol

Radní prohlásila, že se projekt diskutoval na 300 setkáních. Velkou část zabraly workshopy, kde se pracovalo s návrhy a vybíraly se z nich ty nejlepší a realizovatelné. Setkání každé skupiny na workshopu trvá přibližně hodinu a další skupiny startují s tím, jak přicházejí noví lidé.

Následuje krácená ukázka textů, které se objevovaly na oficiálních webech:

Výzva:

Sezóna komunitních workshopů je před námi! Přidej si workshop ve své čtvrti do kalendáře a přijď podpořit umístění stanic, které ti nejvíc vyhovuje. Sdílená kola vzkvétají, když umístění stanic vyhovuje místním, takže tě žádáme o pomoc!

Popis workshopu:

Na workshopu se hledělo na zapojení každého. Lidé byli rozděleni ke stolům po malých skupinkách po osmi lidech vedených moderátory. Zaměstnanci odboru dopravy krátce uvedli systém, zodpověděli otázky. Poté přišly aktivity, jejichž cílem bylo zjistit, jaké typy stanic budou nejlépe fungovat a co musí systém splňovat či jakou technologii využívat, aby byl co nejlépe použitelný každodenně. Aktivity také lidem napověděly, jakým způsobem budou systém pravděpodobně využívat, a tím si lépe uvědomili, jaké chtít stanice.

Nejdůležitější bod přišel ke konci setkání každé malé skupiny. Byla vytažena velká mapa, která ukazuje možné stanice v  dané čtvrti. Z těch stanic, které navrhli, obyvatelé, občanská sdružení, místní podnikatelé a úředníci, už byly předem vyřazeny ty, které nebyly technicky proveditelné. A nyní lidé, kteří znají svou čtvrť nejlépe a měli zájem se zapojit, dostali úkol vybrat na mapě ty lepší stanice. Potenciální lokality dostávaly pomocí nálepek podporu či návrh na vyřazení. Lidé museli vysvětlit své názory, diskutovaly se různé úhly pohledu. Zaměstnanci odboru dopravy sesbírali všechny poznatky, které jim obyvatelé nabídli, a pracovali s nimi při utváření plánu, kde nakonec stanice budou.

Když si toho lidé všimnou, budou mít zájem, umístí magnet do pocitové mapy Pardubic.

Zapíchnou špendlík. Festival Město na Míru, 2012.


Pražské možnosti participace

Rádi znova připomeneme, že v Praze existují možnosti nahlašování také. Ve formuláři TSK lze nahlásit díry v chodnících, ve vozovce či poškozené dopravní značení. Lze takto dosáhnout i snížení obrubníku či změny dopravního značení. Systému chybí propagace a bez vyloženého vyžádání také jakákoliv zpětná vazba. Nicméně jako jedna z mála věcí v Praze funguje velmi dobře, a proto třeba nechápu, proč jsem o něm nikdy nenašel zmínku například v časopisech městských částí.

U spáry byly díry, které mi vadily. Nahlásil jsem a opravili. Hlaste taky. Dík.


Náměstek pro dopravu Nosek zřídil mail doprava@praha.eu aby sem lidé posílali návrhy na zlepšení systému veřejné dopravy. Zároveň ale prosadil obrovské změny linkového vedení bez konzultace s veřejností a městskými částmi.

Dále existuje portál Chodci sobě, který vznikl díky sdružením Pražské matky a Oživení. Takovou aktivitu by však mělo správně dělat samo město. Zde se vyfotí, nahlásí a vyvěsí problémové místo pro pěší. Často jde o nebezpečné přechody, rozbité chodníky či špatně seřízenou signalizaci. Následně je veřejně viditelná odpověď městské části či dalších úřadů. Vidí, zda je řešen. Některé městské části spolupracují a snaží se řešit, jiné dělají mrtvého brouka. Zodpovědní by si měli téhle služby vážit, protože tam jsou od toho, aby město vylepšovali, a občané jim díky webu mohou dost pomoci.

Praha 3 dala možnost lidem vytipovat vhodné lokality pro stojany na kola. V půli listopadu oznámila, že se některé z nich v dohledné době zrealizují. Například před žižkovskou radnicí a vně i venku ZŠ V Zahrádkách na Jarově. Radnice vyzývá k zasílání dalších tipů na cyklostojany@praha3.cz.

Dopravní znalec Martin Šubrt se ve svém blogu  zmiňuje o křehké rovnováze a extrémní důležitosti vzájemného vyvažování vlivu mezi veřejností, politiky a odborníky. Systém je vychýlen a veřejnost má nyní nejslabší roli. Větší zapojení obyvatel považujeme za nutné. Velmi vítáme, že veřejné debaty v rámci projektu Praha pro lidi, pořádá samo město. Tady patří dík iniciativě náměstka primátora Tomáše Hudečka za velký krok dopředu. Proběhly debaty o rozvojovém území Bubny či dopravě na Spořilově. 

Poučením pro Prahu nicméně je, že tyto první vlaštovky nejsou dostatečné. Až bude mít Praha stamiliony v participativním rozpočtu, portály, jako jsou Chodci sobě, bude provozovat sama, a o změnách územního plánu bude pořádat veřejné workshopy ve čtvrtích, kterých se týkají, bude se zapojení veřejnosti zvolna blížit postupům, které používají třeba právě v tom New Yorku.

Wokshop o územním plánu pořádaný iniciativou Praguewatch v rámci Lidové školy urbanismu. Neziskové organizace by neměly suplovat činnosti, které přísluší městu. To se jich ale musí samo chopit.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Soutěž Do práce na kole startuje již podeváté 5

Spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) pořádá v květnu již devátý ročník..více

KOLárna: budoucnost parkování u železničních stanic 8

Pod názvem KOLárna se skrývá nový koncept magistrátu na zřízení bezpečnějších úschoven kol při stanicích vlaku..více

Ochutnávka z For Bikes 17

Přinášíme vám krátkou ochutnávku z veletrhu For Bikes v podobě vybraných fotografií. Veletrh pokračuje v..více

Reportáž z obhlídky městských stojanů 7

18. 03. - Pavel Mašek - Inspirace
Při čtení příspěvku o Mapathonu jsem se proklikal až na historický článek o městských stojanech..více

reTyre: Recenze zipových plášťů na zimu 9

21. 02. - Peter Halaj - Inspirace
Původním cílem bylo přinést již třetí článek na téma plášťů od čtenáře Vlákno, který se..více

Na kole s kamerou 24

Pokud jezdíte v provozu, určitě jste se setkali se situacemi, které zažívat prostě nechcete. Těsná..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru