Cyklodopravní citáty

Toužíte po pozitivním nebo provokativním citátu do patičky mailu? Chcete se blýsknout cyklistickou duchaplností? Nabízíme vám sadu patnácti citátů, bonmotů a obecných tvrzení k cyklistické dopravě, zkondenzované do úhledného balíčku.

Má-li městská správa padesát lidi, kteří se věnují kvalitě automobilové dopravy, potřebuje také padesát lidí na to, aby zlepšovali komfort pěších a cyklistů.
(Jan Gehl)

Jan Gehl; zdroj: wikipedia.org


Když se v jednosměrce dá předjet cyklista, může se tam udělat cykloobousměrka.
(Prof. Michael Meschik, Boku Wien)

Neexistuje špatné počasí, jen nevhodné oblečení.
(skandinávské přísloví)

Šiřte pozitivní karmu
(kodaňské pravidlo pro chování cyklistů č.1)

Dočasně vítězí ten druh dopravy, pro který je z různých důvodů dopravní prostor lépe uzpůsoben, druh v daném prostoru početnější a nebo lépe vyzbrojený.
(prahou na kole bez úrazu, 2012)

Cyklisté, kteří porušují dopravní předpisy, tak činí proto, že nemají odpovídající infrastrukturu. Lidé nechtějí porušovat zákony, ale budou vždy pozitivně či negativně reagovat na to, jak je pro ně město navrženo.
(Mikael Colville Andersen, Copenhagenize)

Čím více cyklistů jezdí, tím je to pro ně bezpečnější, také proto, že s nimi ostatní účastníci provozu více počítají.
(empiricky prokázané pravidlo safety in numbers)

Riziko srážky s vozidlem vjíždějícím na komunikaci, nebo s otvírajícími se dveřmi parkujícího auta eliminujeme jízdou v dostatečné vzdálenosti od kraje vozovky
(obecně platné pravidlo dveřní zóny)

Rozvoj cyklistické dopravy není sám o sobě cílem, ale vysoce efektivním prostředkem k dosažení města příjemnějšího pro život.
(Strategie rozvoje cyklistické dopravy města Kodaně)

Stejně pečlivou pozornost jako faktické bezpečnosti cyklistické dopravy je potřeba věnovat tomu, jak bezpečně se cyklisté na ulici cítí.
(Niels Jensen, městský dopravní specialista, Kodaň)

Podle mého názoru ale není pro jízdu na kole většina ulic v ČR příliš vhodná a bezpečná.
(Mark Wagenbuur, bicycledutch)

V Kodani nejsou ,cyklisté.’ Prostě jsou to obyvatelé Kodaně, kteří se dopravují na tak obyčejné věci, jako je kolo.
(Niels Tørsløv, specialista plánování dopravy, Kodaň)

Nejdokonalejší země pro jízdu na kole, Nizozemsko.

Nikdy nekončící jízda. Kodaň.

Cyklistika je každodenním procvičováním základní svobody – svobody pohybu.
(Tom Bowden, konzervativní propagátor cyklistické dopravy)

A na závěr si dovolím dva vlastní:

Když se cyklista v provozu chová asertivně, je to skoro vždy kvůli vlastní bezpečnosti a větší efektivitě jízdy na kole, ne kvůli tomu, že by vedl válku s auty.
(Karmické jezdění)

Dokud bude běžná cyklostezka v Praze vypadat jako chodník, nemohou zdejší cyklisté pochopit, proč by po chodnících neměli jezdit.
(Proč se jezdí po chodníku)

A samozřejmě, pokud zde váš oblíbený cyklodopravnícitát chybí, neváhejte ho dopsat do komentáře!

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Geniální přehled. Alespoň u těch převzatých by to chtělo i anglické verze (pro enterprise maily ;-) ).

  2. Dva faráři si povídají:
    „Mně jsou ze všech farníků nejsympatičtější cyklisti.“
    „Proč?“
    „Protože se starají o svoje duše.“

  3. pár mých oblíbených.

    Radikální ekologové jsou problémem vzhledem k tomu, že hesla, která propagují, jsou většinou pravdivá a mají podporu veřejnosti, ale i policistů.
    Rudolf Zeman – pracovník Kriminalistického úřadu Policejního prezídia ČR

    Budete si muset zvyknout na to, že řada zelených ploch, hřišť a podobně ustoupí nové zástavbě a parkovištím. Uvědomte si, že žijete ve městě!
    Stanislav Hajný – starosta ÚMO Plzeň 3

    Přitom zejména maximálně pružná a univerzální automobilová doprava odpovídá svým charakterem stále více individualisticky pojímanému stylu euroatlantické civilizace.
    Martin Říman – bývalý ministr dopravy a spojů ČR

  4. „Auto ukládá váš tuk, jede na vaše peníze – kolo šetří vaše peníze, jede na váš tuk.“

  5. Mrkev jako biomasa ;-) má bohužel dost nízkou využitelnou hustotu energie. Pokud se neprožene prasetem.

  6. Mým oblíbeným je „Řidiči, kteří porušují dopravní předpisy, tak činí proto, že mají odpovídající infrastrukturu.“

  7. „Po generelu se jezdil nedá.“
    Brněnská Cykloguerilla

    „Nestavět nic, dokud se nezačne myslet.“
    Květoslav Syrový

  8. Luděk: Možná hádám, že to myslíte ironicky jako komentář ke komentáři automatu ohledně nehod cyklistů, ale opravdu mi přijde podnětné i nad přestupky automobilistů přemýšlet způsobem „on porušuje předpis, protože infrastruktura neodpovídá tomu, jak by tam měl jet“. Špatně viditelný přechod, na kterém nedá přednost. Široký městský bulvár, na kterém nedá přednost zprava. Dopravní křížení, ve kterém se octne v kolizním prostoru s chodci a cyklisty. Čtyřproudá rovná výpadovka, na které by padesátku udržel snad jen světec. I to jsou příklady toho, kdy kvůli nevhodnému řešení infrastruktury její uživatel, v tomto případě řidič auta, porušuje platné předpisy, i když by vlastně nechtěl (tj. nedělá to úmyslně jako projev občanské neposlušnosti). A i tam je řešení ve vhodné nastavené kombinaci úpravy infrastruktury, úpravy předpisů a represe.

  9. Petr: S tím ovšem naprosto souhlasím. Mnoho komunikací pro IAD je řešeno v rozporu s jejich funkcí. Když dojde v Praze ke smrtelné nehodě, řeší to místo dopravně inženýrské oddělení PČR a hledá způsob, jak tam dalším nehodám zabránit. To je dobrý začátek pro kompletní přestavbu uliční sítě tak, aby charakter komunikací lépe odpovídal jejich účelu. Existují principy udržitelné bezpečnosti, které v tomto platí. Možná bych se s Luďkem neshodl v tom, jaký je účel té které ulice a jaké opatření tam je tedy odpovídající. Ale ten princip, že infrastruktura by měla lidi vést k žádoucímu, legálnímu a bezpečnému chování, je společný pro všechny dopravní prostředky.

  10. „When no bike lane is designated, the entire right lane is a bike lane.“

  11. [11] a [12]: jsem rád, že moje parafráze původního výroku posloužila jako podnět k zamyšlení. Taky si rád analyzuji přestupky nejen cyklistů, ale i chodců či řidičů aut, člověk pak lépe odhadne nebezpečná místa, ať už jede čímkoliv. Samozřejmě, že některé přestupky s infrastrukturou nesouvisí (abych si rýpnul do nás cyklistů, co třeba oblíbená noční jízda na kole bez světel), někde ovšem infrastruktura má podstatný vliv na chování účastníku silničního provozu. Petr už některé příklady vyjmenoval, já mám třeba odpozorováno, že mnohé bezpečnostní prvky samy ubírají na bezpečnosti daného místa. Například jako chodec si dávám velký pozor na přechodu, kterému předchází retardér: z řízení auta vím, že není zaručena pohodová sjízdnost retardéru, na některé se dokonce musí najíždět krokem, aby člověk nezničil „silniční“ auto. Takže řidič odhaduje retardér, případně se trefuje do jeho různých mezer a nevěnuje tolik pozornosti přechodu (a hlavně jeho okolí, je-li úsek přehledný, člověk kouká dá se říci i do okolních ulic, je-li úsek komplikovaný, oblast pozornosti se zužuje, což by se lidem za každou cenu dobíhajícím tramvaj či cykloskokanům chodník-přechod-chodník nemuselo vyplatit). Podobně je to s různými zúženími (pokud je to něco nečekaného, například jako ty nové semafory u pumpy na Chodovské, tam neznalci dokonce panikaří a dupou náhle na brzdu), řidič v autě musí pozorovat auto vedle sebe, zda jeho řidič zúžení zvládá bez odírání se o váš bok a cyklistovi nezbývá, než to tam dobře znát a najet si už před takovým úsekem doprostřed pruhu. Dalo by se shrnout, na kole jezdím radši po přehledných čtyřproudovkách než po „uklidněných“ silnicích, kde to řidič má samý bezpečnostní prvek a jízda tam představuje slalom.

    Tak nevím, jestli jsem to tady měl vůbec psát, odpověď bude jako vždycky, automobilista je náš úhlavní nepřítel a má přece jet pomalu, případně vůbec ;)

  12. No mně se tohle stává celkem pravidelně v případě „přeznačkování“ kdy je pozornost od situace na vozovce opakovaně strhávána k uvažování „co tim mysleli“. Jednou jsem byl v nějaký dobrý kondici tak jsem to někde na Smíchově stihl počítat a vyšlo mi to skoro jedna cedule za sekundu, to abych si pořídil nějakej koprocesor. A při dodržení předepsaný rychlosti, jinak by to bylo ještě horší. Většinou to skončí jen tim, že vymetu nějakej kanál, kterýmu bych se jinak bezpečně vyhnul, nebo dobrzdim zbytečně natěsno. A někdy se naopak radši soustředim na vozovku a pak marně přemítám, co to tam bylo za ceduli ;-)

  13. Luděk: Škoda té hloupé poslední věty, která zabíjí jinak přínosný příspěvek.

    Jinak rozumím ti dobře, že pro tebe je ideálem třeba taková Türkova (http://goo.gl/maps/KpHv6)? Já jsem tohle místo jezdíval docela často a s hodně špatným pocitem. Zato u retardéru jsem nikdy strach neměl.

    Občas bývají problémy přecházecí ostrůvky pro chodce, které ulici zúží tak, že se musím zařadit mezi auta. Ale na druhou stranu, chodců je řádově víc než cyklistů a pro těžce chodícího důchodce je větší problém přejít rušnou silnici než pro mě zařadit se mezi auta, takže bych proti tomu neprotestoval. Lepší řešení mě nenapadá.

  14. No, občas sice mě nedělá problém zařadit se mezi auta, ale autům dělá problém jet těch pár metrů dvacítkou za cyklistkou plánující odbočení a tak mě předjíždějí po tramvajovém pásu: http://goo.gl/maps/Pa441

    Těžko říct, co to dělá s bezpečností chodců na kterém segmentu toho přechodu. A to je tam třicítka. Přiznávám, že netuším, jak bych si zrovna tady představovala bezpečnou a užitečnou infrastrukturu, jen se zrovna tady s touhle prasárnou setkávám často a tak mě napadne při kdejaké příležitosti. (Ta bezpečná infrastruktura by mohla nějak zohlednit křížení s cyklotrasou a umožnit na ní rozumně odbočit ;-) ).

  15. [16] Přiznávám, že poslední věta tam být nemusela, holt se vyventiloval pocit, co mám ze zdejších diskuzí (a z dvojího metru u některých článků).

    Co se týká mého ideálu pro jízdu na kole, tak to je asi rakouská polní cesta (s asfaltem kvalitnějším než naše silnice první třídy). Ale v Praze dám přednost široké a přehledné Türkově (a taky tam jezdím) než úzkým uličkám v zástavbě (které preferuje například zdejší mapový vyhledávač).

    [17] No co všechno vyvádějí řidiči aut či kol, to bych mohl taky vyprávět. Třeba v autě mě fascinují řidiči, které dráždí mé pozvolné dojíždění kolony před červenou, takže mi tam ještě rychle musí dát myšku (já se pak vždycky těším, jak dotyčný přeskočí stojící auta, a zatím nikdy nic). A cyklisti taky nejsou žádní svatoušci, zrovna na tebou odkazovaném místě jsem minulý rok sledoval cyklistu, který při vyjíždění doleva z ulice U michelského mlýna tak spěchal, že se mu nechtělo čekat, až projede naše tramvaj, takže to vzal hned doleva po Nuselské v protisměru. Mimochodem, za mé ježdění na kole po Praze mám více konfliktních situací s cyklistama než autama (což asi svědčí o mé neschopnosti vcítit se do volnomyšlenkářství některých pražských jezdců).

  16. Ale v Praze dám přednost široké a přehledné Türkově (a taky tam jezdím) než úzkým uličkám v zástavbě (které preferuje například zdejší mapový vyhledávač).

    Kolik lidí, tolik chutí. Vyhledávač má 3 režimy, pokud ti vyhovuje jízda po Türkově, bude pro tebe asi nejlepší červená varianta, která to drtí nejrychlejší legální cestou, tj. většinou po hlavních tazích.

  17. Luděk: Asi takhle (z vlastní pravidelné zkušenosti): Türkova je super, dokud za sebou člověk nevleče vozík s dvěma dětmi.

  18. Asi jsem měkota, ale mně super nepříjde. V rovném úseku je mi to jedno, ale zrovna odkazované místo, kde moji dráhou rovně křižují auto odbočující na sjezd k OC mi nesedí, zvlášť když se tam potkám s autobusem nebo náklaďákem. Podobně tak přesun přes 2 průběžné pruhy při levém odbočování z Vršovické na Bělocerkevskou. Oboje mi připadá značně nebezpečnější než hypotetická nepozornost řidiče způsobená retardérem.

  19. [19] Jasně, bohužel já bych u vyhledávače asi potřeboval variantu černou, i ta červená mě totiž na mé trase Flora-Starý Spořilov posílá do uliček (plno kostek, samá přednost zprava a křížení hlavních silnic). Ale to už je nejspíš pro diskuzi jinde, pod jiným článkem.

  20. Luděk: V těhch uličkách se to vyhýbá světlům (světla vyhledávač pozná, přednost v jízdě ne). Chybí tam někde zakreslená dlažba? (tuším, že ano, ale pro vložení potřebuju informaci, kde jsou velké a kde obyčejné dlažební kostky). Vyhnutí se Chodovské vypadá na bug, jdu to opravit.

  21. [20] Jo s vozíkem jsem taky jezdil jinde a jinak. Největší ohrožení bylo na silničkách mezi vesnicemi za Prahou, úzké, nepřehledné a lidi tam jezdí nepřiměřeně rychle.

    [21] To chápu, každý jezdíme jiným stylem a jinak ten provoz cítíme. Na té Türkově, když se člověk v přímém směru cítí ohrožen, tak by asi neškodilo dát pořádně najevo svůj směr jízdy, třeba tím, že člověk nepojede až u samého kraje při čáře anebo též levou rukou (to dělávám i na širokém kruháči). A pro levé odbočení přes pruhy je přece více možností, člověk si vybere tu, která mu lépe vyhovuje.

    [23] O chybějící dlažbě jsme si už psali mailem, tuším že 15. ledna, posílal jsem seznam ulic i s přibližným určením kostek (Vlašimská, Moldavská, Na Míčánkách – malé kostky, Slovinská, Mexická – větší dlažba).

  22. Luděk: jéje, to mi uteklo. Hodím to tam hned večer (pak je potřeba ještě počkat na přerenderování).

    Türkova teď atraktivní alternativu pro méně zdatné jezdce nemá, to kličkování spodem přes kruháč taky není nic moc.

Další z rubriky

Libeňský most uzavřen: mezi Libní a Holešovicemi na kole 11

Libeňský most je až do odvolání kvůli svému havarijnímu stavu uzavřen. Průjezdný zůstává jen pro..více

10 cyklistických proměn Prahy na Google StreetView 10

Google na jaře a v létě roku 2017 opět projel se svým mapovacím vozem velkou..více

Čistou stopou Prahou: magistrátní (nejen) cykloweb :)

Možná si pamatujete městskou stránku Praha cyklistická, na kterých kolem roku 2010 vycházely pravidelně články..více

Specifika cykloopatření v OpenStreetMap 2

V minulém článku jsem (doufám) některé z vás navnadil na vyzkoušení si OpenStreetMap (OSM), ať pro..více

Pustíte se do OpenStreetMap? 1

Cyklomapa Prahou na kole využívá pro svou kresbu geodatabázi OpenStreetMap (OSM). Stejně je na tom i..více

Hans-Erich Dechant: Bezstanicový bikesharing je návrat o 15 let zpět 15

Bezstanicové systémy sdílení kol jsou stále populárnější a v posledních letech se masivně šíří světem,..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využijete pro dopravu přes Libeňský most Rekola?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Jiří Kadlec: Zápisky z únorové cyklokomise

    Zaujaly mě 2 trasy: A14 a A16. A14 podél Plzeňské: velmi potřebná trasa, ale kudy přesně v údolí povede?…

  • Nightrider: Zákon zachování setrvačnosti

    Hezký článek, taky nemám zbytečné brždění rád. Nejvíc nadávám na obzvláště vtipné semafory, které jednomu směru hodí červenou jenom proto,…

  • újezďák: Zápisky z únorové cyklokomise

    Vlákno díky tak vida, to jsem s s těmi 30,000 celkem nebyl mimo :) Vsadím se ale ,…

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru