Naše návody

Chcete začít jezdit do práce na kole, ale nejste si jistí, že to zvládnete? Nemějte starost, tisíce Pražanů tak činí a vědí jak na to.

Prahou na kole nabízí přehledné návody pro začínající i zkušené městské cyklisty. Ptáte-li se, proč nebo jak jezdit ve městě na kole, jste na tom správném místě.

Na naší stránce Jak do města najdete návody jak pro jízdu v provozu, tak pro všechny možné aspekty používání kola ve městě — nabízíme řešení pro zamykání, špatné počasí, braní kola do prostředků MHD, i jízdu s dětmi či nakupování na kole.

Zajímá-li vás, kudy po Praze jet, podívejte se do sekce webu kudy po Praze – a nebo rovnou použijte naší mapu s vyhledávačem tras.

Pro jarní inspiraci dnes replikujeme aktualizovaný návod Deset zásad, jak začít, určený pro ty z vás, kdo se chcete do městských ulic pustit tento rok poprvé.

Deset zásad, jak začít

Původní návod zde

Drtivá většina lidí, co dnes jezdí po Praze na kole, začala prostě tím, že to zkusila. Byli i tací, kteří to po pár dnech zabalili; často jen proto, že na ně vyskočil nečekaný problém, se kterým si v tu chvíli nevěděli rady. Naše zásady vám umožní začít jezdit na kole do práce v pohodě a s veselou myslí.

1. Jděte do toho s dobrou náladou

Pozitivní přístup k věci je základ. Nebudete přece jezdit na kole proto, abyste se u toho vztekali, ale abyste si to užívali! Jistěže si na počátku budete muset zvyknout na pár věcí (především na auta), budete muset překonat nějaké ty překážky. Ale odměna je sladká! Hledejte pozitiva, užívejte si hezké úseky na trase, usmívejte se na ostatní cyklisty. A myslete na to, jak „v pohodě“ byste byli při stání na jedné noze v metru nebo poskakování v koloně na magistrále. Jízdou na kole prospíváte sobě i svému okolí.

2. Zeptejte se zkušenějších

Nejlepší rada je od lidí, kterým věříte. Jestli někdo z kolegů na kole jezdí, může vás zasvětit nejen do tajů podnikového parkování, ale také poskytnout neocenitelné rady pokud jde o volbu trasy či jízdu v provozu. Stejně tak poradí přátelé. V téhle zemi jezdí na kole třetina národa; a každý desátý Pražan sedne na kolo na území hlavního města alespoň jednou týdně. To by v tom byl čert, abyste nikoho neznali. A když je to tak, potom nezbývá, než abyste se o radu obrátili na nás. Rádi pomůžeme.

3. Najděte si příjemnou trasu

Budete-li na své cestě kopírovat obvyklé ulice, kterými jedete autem nebo tramvají, zpravidla si cestu moc neužijete. Zpočátku raději volte trasu co nejklidnějšími ulicemi, třeba za cenu zajížděk. Až se otrkáte, najdete si sami mez provozu, který ještě snesete.

Jestli máte štěstí, vede vaším směrem cyklostezka nebo trasa městského systému (číslovaná A1-A599). Ovšem systém cyklotras je hotový jen asi ze třetiny a především v centru je opatření pro cyklisty velmi poskrovnu. Pokud potřebujete do centra podél Vltavy, držte se náplavek, co nejdál to jde.

Ale ani v oblastech, kde pro cyklisty na pohled nic není, nemusíte zahazovat flintu do žita. Od ledna 2013 funguje automatický vyhledávač trasy, který vám jednoduše najde tři varianty cesty mezi dvěma místy (pro začátek dejte přednost nejspíš zelené variantě).

Kromě toho u nás najdete jedenáct podrobně popsaných, základních tras centrem. A kdybyste byli docela ztraceni, prostě nám napište o trasu.

Máte-li to do práce dál než deset kilometrů nebo víc než sto metrů do kopce, važte svou trasu dvakrát. I na extrémní trasy jsou vhodná řešení. Můžete kombinovat skládačku a veřejnou dopravu, zkusit elektrokolo nebo třeba koloběžku. Všechno jde.

Po nábřeží a náplavkách se dostanete do centra, ale pak kus chybí.


Podrobné rady pro jízdu v provozu najdete v této kolekci návodů pro zařátečníky i pokročilé..

jak_prahou_na_kole_letak_spojene_540

5. Dovybavte si kolo

Částečná změna v užívání vašeho kola je vlastně skvělým důvodem, proč se předem odměnit koupí doplňků, které současně potěší i zvýší vaši bezpečnost i komfort jízdy. Určitě pořiďte zvonek, uvítáte ho zejména na rušné cyklostezce. Snese-li to vaše kolo i ego, tak neváhejte doplnit pořádné blatníky — vysychající vozovka, louže či blátivé pěšinky vám pak budou šumák. I když jsou na jaře dny dlouhé, neopomeňte sadu světel; nikdy nevíte, dokdy se v práci zasekáte. A chcete-li se opravdu motivovat, proč si nenechat od svých blízkých darovat nějaké elegantní cycle chic oblečení, výraznou bundu nebo rovnou celé kolo?

Tipy, jaké kolo si pořídit do města a jak si ho vybavit, najdete zde.

6. Parkování je řešitelné

Zpravidla nejtěžší oříšek nemusíte často louskat, spousta budov už má stojany někde v garážích. Pak potřebujete akorát solidní zámek. Zeptejte se kolegů, kde parkují kolo. Zeptejte se správce budovy, často vám to dovolí na dvoře, ve výklenku. V prostorách, které nejsou veřejně přístupné, stačí jeden zámek v ceně desetiny kola. Působíte-li ve „zhoubné“ budově bez možnosti kolo uložit, pořád ještě to někdy můžete řešit skládačkou strčenou v práci pod stůl; pak ji nepotřebujete ani zamykat. Nemáte-li ale jinou šanci, než parkovat kolo pravidelně na ulici, u lampy, plotu či veřejného stojanu, je spolehlivým řešením nechat kolo v co nejvíc odstrašujícím stavu a zamykat jej dvojicí kvalitních, těžkých zámků (ten těžší nemusíte vozit, stačí ho nechávat zamčený právě k tomu plotu).

Podrobnosti k parkování kola na ulici najdete zde.

7. Logistika není neřešitelný hlavolam

Jak vozit převlečení, notebook, boty a nezbláznit se z toho? Nosič a dvacetilitrová kabela k zavěšení ze strany, aby se dala rychle odepnout, je zpravidla nejpraktičtější řešení. Kdo nosič nerad, použije brašnu přes rameno, existují dokonce i speciální městské vozíky. Ani v jiných případech ale nemusíte zoufat. Převlečení a přezutí si můžete přivést najednou na více dnů předem ve větším zavazadle; a třeba ani ne na kole.

Kolo používají profíci pro rozvoz pizzy na Starém městě, vykoumáte to také.

Do takových brašen či košíku se toho těmto mladým Holanďankámvejde hodně.


8. Procvičte se o víkendu

Máte-li strach, jestli trefíte, jak zvládnete náročná místa, nebo netušíte, jak dlouho vám cesta potrvá, vyzkoušejte si ji nejprve o víkendu. Provoz je v Praze o víkendu o třetinu slabší. Snížení provozu o pouhá 3% znamená poloviční zácpy, takže budete mít pocit, že je Praha prakticky prázdná. Budete si moct všechna potenciální problémová místa prohlédnout víc v klidu. A můžete i zabloudit, tentokrát na vás píchačky nečekají. Ve všední den pak už budete trasu znát.

9. Učte se se z vlastních chyb

Dostanete-li se do nepříjemné situace, pokuste se ji vydýchat a později s klidem vyhodnotit – ať sami nebo se zkušenějšími kolegy či známými. Učinil jiný účastník provozu něco nečekaného? Zamyslete se nad tím, proč. Vybrali jste si pro průjezd špatné místo? Zkuste to příště trochu jinudy. Přehlédli vás za šera? Zkontrolujte svou viditelnost. Každý problém má řešení. Když si je s chladnou hlavou rozeberete, vyzískáte z nich pro sebe maximum a vaše dovednosti jízdy v provozu se budou postupně zlepšovat.

10. Nemusíte jezdit, když nechcete

Mnoho dobře míněných předsevzetí na cestu na kole končí deštivým dnem. Proto, když nemáte ráno za špatného počasí chuť, rozhodně se nemusíte přemáhat. Zítra je přece taky den. Když se rozprší odpoledne, počkejte půl hodiny, nebo nechte kolo přes noc v práci (je-li to možné). Když s kolem ve městě začínáte, nemáte přece důvod si věci komplikovat víc, než je zdrávo.

Bonusová rada: motivujte se navzájem

A jestli potřebujete pro ježdění do práce další motivaci, přihlašte sebe a své kolegy do kampaně Do práce na kole. Kampaň běží každý rok na jaře.

Přejeme příjemnou cestu!

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Vytesat do kamenů a na magistrat! A radši i na všechny pražské městské úřady! :-)

  2. Já bych parafrázoval bod 10.
    Jestli opravdu chcete, tak jet můžete téměř kdykoliv!
    Osobní mnohaletá zkušenost: pokud můžete podle potřeby vyrazit do/z práce o půlhodiny dříve, či později, tak se v době meteorologických radarů mezi případné přeháňky vejdete. Možná lehce navlhnete, ale nepromoknete. A opravdu vytrvalý déšť se v Praze vyskytuje velmi zřídkavě.

Další z rubriky

Co za cykloinfrastrukturu již v roce 2019 v Praze vzniklo 16

19. 07. - Martin - Inspirace
V posledních měsících se o cyklistice hodně mluví a z počtu připravovaných investic se dá..více

Rekonstrukce lávky na Roztylské usnadní léto cyklistům na Jižním Městě 10

10. 07. - Pavel Mašek - Inspirace
Od podzimu 2018 do jara 2019 probíhala kompletní rekonstrukce lávky na trase A217 podél ulice..více

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Deštivým jarem na kole 9

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

Inspirace z vídeňské periferie 5

Vídeň je městem, které stále inspiruje. V dokončení sbírky postřehů z letošní návštěvy využiji toho,..více

Inspirace z vídeňského centra 3

Vídeň je městem, které stále inspiruje – i při desáté návštěvě tam narazíte na něco,..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru