Ottawa: cyklopruh mezi mrakodrapy

Václav Kříž

V hlavním městě Kanady byl v červenci 2011 zrealizován cyklopruh skrz centrum města, v trase, která svým významem (i když ne charakterem) odpovídá pražskému Smetanovu nábřeží. Došlo zde k propojení slepých konců nejdůležitějších cyklostezek vedoucích do centra v jeden funkční celek. Tedy to, na co Praha zatím čeká (vytvoření pěší zóny mezi Karlovým mostem a Národním Divadlem můžete podpořit zde). Velmi zajímavé je pak provedení pruhu, od aut jej oddělují betonové obrubníky a parkování. Pruh je navíc doveden až ke křižovatkám a zeleně podbarven při jejich průjezdu.

Celoměstský význam

Pruh na Laurier Avenue spojuje koridory vedoucí z různých světových stran do centra. Na východě navazuje další úsek s pruhy a piktokoridory, který nedaleko odsud napojuje stezku podél vody a dále parky na jih. Na západním konci již navazují vedlejší zklidněné ulice, kudy navádějí piktokoridory na hlavní ulici, také s pikťáky, směřující na západ. A kolik je na té ulici v květnu kol, lidí a pouličního života ještě několik kilometrů od centra, můžete posoudit sami.

Zvětšit mapu

Na východním konci navazuje na náš cyklopruh jiný pruh, který se dvěma ulicemi dostává na stezku. Následující Street view snímek z vícepruhové komunikace nabízí cestování v čase. Posouváním do protisměru či o několik metrů dál si zjistíte, jak vypadalo místo před rekonstrukcí. Na křižovatce chyběly nejen částečně oddělené cyklopruhy až ke stopčáře, ale i přechody pro chodce.


Zvětšit mapu

Segregovaný cyklopruh

Pruh vede po obou stranách rušné třídy v úseku 1300 metrů.  V úrovni vozovky ho od aut oddělují betonové obrubníky a parkující auta. Oddělení zvyšuje vnímanou bezpečnost a umožňuje tak jízdu více skupinám uživatelů.

V křižovatkách jsou cyklopruhy zřetelně zeleně podbarvené, řešení je nicméně naprosto souvislé. Právě absence řešení průjezdu řadícími pruhy a křižovatkami je největší bolestí pražských cyklopruhů, která od jejich použití mnoho lidí odrazuje. V Ottawě je přitom riziko při odbočení vozidel přes cyklopruh maximálně sníženo: Již zmíněné zelené podbarvení doplňují svislé dopravní značky upozorňují řidiče odbočující vpravo na přednost cyklistů a pěších. Pěší a cyklisté dostanou zelenou o okamžik dříve než odbočující auta. Nezbytné je také zajištění dobrého výhled řidičů do cyklopruhu. Květináče proto vymezují místo, odkud už se s blížící křižovatkou nesmí parkovat.

Odbočení cyklistů vlevo zajišťují nepřímá levá odbočení. Protože je v Kanadě autům dovoleno odbočovat na červenou doprava, musí zde být takové odbočení zvlášť zakázáno, aby řidiči nevjížděli do cyklistů čekajících na odbočení vlevo. V některých, především špičkových, obdobích dne jsou autům zakázána i vybraná levá odbočení, aby se neblokovala křižovatka a zvýšila plynulost provozu. Řešení v křižovatkách tak aplikuje (až na několik detailů) osvědčené postupy z Kodaně.


Zvětšit mapu

Starosta: cyklodoprava roste

Starosta města s 883 tisíci obyvateli Jim Watson v informačním videu říká: „Cyklodoprava je od roku 2005 nejrychleji rostoucím druhem dopravy v Ottawě. V posledních letních měsících vykonali denně cyklisté po městě přibližně 60 tisíc cest.  Tenhle cyklopruh je jedním z letošních opatření. Díky němu se stane centrum bezpečnějším a přívětivějším pro všechny.  Tenhle projekt pomáhá obchodu, prostředí, turistice a vašemu zdraví.“

Jedná se o pilotní projekt, který bude monitorován a vyhodnocen s použitím různých zdrojů. Radnice žádá zpětnou vazbu od obyvatel, obchodníků, majitelů nemovitostí, byla zřízena speciální emailová adresa. Využití měří jako součet obou směrů automatický sčítač, jehož data jsou stejně jako v Praze dostupná online. Loni od května do září běžně dosahoval hodnot přes 2000 průjezdů denně, tedy je srovnatelný s pražským nejsilnějším Podolským nábřežím. Rekordní počet 2939 byl naměřen, jistě ne náhodou při ročním výročí slavnostního otevření. V zimních měsících se hodnoty pohybují okolo dvou stovek průjezdů.

Cyklopruh mezi mrakodrapy. Foto: urbancommuter.wordpress.com

Potíže růstu

Česko, Kanada i jiné země sdílejí podobné problémy. Složitě muselo být vysvětlováno, že ubraná parkovací místa byla přesunuta do vedlejších ulic. Některým obchodníkům nevyhovuje změněný způsob zásobování. Jiní si myslí, že jim cyklopruh ubírá zákazníky, a volají po jeho zrušení.

Došlo k několika nehodám při odbočování doprava. Oponenti prezentují jako vážný problém to, že cyklopruh láká nové, nezkušené cyklisty, a pak dochází k nehodám. Lze předpokládat, že časem se bude relativní počet nehod spíš snižovat s tím, jak se opatření zaběhne a cyklistů dále přibude (safety in numbers). Potíž je samozřejmě ta, že se jedná o jediné podobné řešení v celém městě, a je tudíž třeba si na něj zvyknout. Bude-li ovšem podobných opatření přibývat, stane se pozornost řidičů při křížení cyklopruhu standardem.

Optimální by samozřejmě bylo nevynalézat znovu kolo a aplikovat přímo nejlepší možnou praxi, v tomto případě nizozemskou nebo dánskou. Infrastruktura v městech, která začínají cyklodopravu podporovat, připomíná často spíše polotovary či nedokončení torza, někde více (Praha), někde méně (Ottawa). Podrobné návody na provedení například v nizozemském stylu se ale do norem (a zejména do hlav lidí o konkrétních řešeních rozhodujících) nedostanou okamžitě pouhým lusknutím prstů. Někdy ani za desítky let, bohužel.

Přehled o projektu na webu města.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

Další z rubriky

Libeňský most uzavřen: mezi Libní a Holešovicemi na kole 11

Libeňský most je až do odvolání kvůli svému havarijnímu stavu uzavřen. Průjezdný zůstává jen pro..více

10 cyklistických proměn Prahy na Google StreetView 10

Google na jaře a v létě roku 2017 opět projel se svým mapovacím vozem velkou..více

Čistou stopou Prahou: magistrátní (nejen) cykloweb :)

Možná si pamatujete městskou stránku Praha cyklistická, na kterých kolem roku 2010 vycházely pravidelně články..více

Specifika cykloopatření v OpenStreetMap 2

V minulém článku jsem (doufám) některé z vás navnadil na vyzkoušení si OpenStreetMap (OSM), ať pro..více

Pustíte se do OpenStreetMap? 1

Cyklomapa Prahou na kole využívá pro svou kresbu geodatabázi OpenStreetMap (OSM). Stejně je na tom i..více

Hans-Erich Dechant: Bezstanicový bikesharing je návrat o 15 let zpět 15

Bezstanicové systémy sdílení kol jsou stále populárnější a v posledních letech se masivně šíří světem,..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využijete pro dopravu přes Libeňský most Rekola?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Jiří Kadlec: Zápisky z únorové cyklokomise

    Zaujaly mě 2 trasy: A14 a A16. A14 podél Plzeňské: velmi potřebná trasa, ale kudy přesně v údolí povede?…

  • Nightrider: Zákon zachování setrvačnosti

    Hezký článek, taky nemám zbytečné brždění rád. Nejvíc nadávám na obzvláště vtipné semafory, které jednomu směru hodí červenou jenom proto,…

  • újezďák: Zápisky z únorové cyklokomise

    Vlákno díky tak vida, to jsem s s těmi 30,000 celkem nebyl mimo :) Vsadím se ale ,…

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru