Nová cyklotrasa přes Folimanku

Nová cyklotrasa, či spíše legalizace dosavadního nedovoleného průjezdu, vznikla v parku Folimanka. Trasa stoupá z Nuslí od Botiče, do Vinohrad k ulici Lublaňská. Návrh této trasy byl součástí vítězného návrhu soutěže o nejlepší cykloopatření pro Prahu, uspořádané v rámci loňské kampaně Do práce na kole.

V neděli proto Auto*Mat uspořádal na místě menší oslavu formou happeningu, kterého se zúčastnila navrhovatelka trasy Tereza Kučerová, zástupci iniciativy Auto*Mat a také pražský cyklopolitik, který přislíbil začít v těchto smutných časech jednoduchými, levnými opatřeními jako jsou jednoduché legalizace, cykloobousměrky, a podobně, současně ale slíbil začít připravovat připravit důkladnou koncepci rozvoje cyklodopravy, která jasně řekne, kde, co, kdy a za kolik bude potřeba udělat. Jeho cílem je, aby opatření pro cyklisty tvořila v Praze ucelený systém, který odstraní současný strach cyklistů z jízdy v provozu.

Nová trasa vede z Nuslí, od cyklostezky A23 u Botiče, od ulice Nezamyslovy, stoupáním pod Nuselským mostem na Vinohrady, a ústí do ulice Lublaňská. Je to důležitá nástupovka pro jihovýchodní oblast centra (Karlov, Vinohrady), kde umožňuje překonat necelých 40 metrů stoupání v klidném prostředí městského parku. Stoupání Folimankou nemá dobré alternativy, jiná možnost je buďto stoupat až přes Karlovo náměstí (kam se ale nedá pořádně dostat), nebo z části dlážděnou Bělehradskou ulicí. Trasa tak vyplňuje velkou mezeru v napojení městského centra na dosavadní síť městských cyklotras. Na trasu by mělo navázat zobousměrnění Lublaňské ulice, které se dlouhodobě připravuje.

Technicky nejde o cyklostezku, ale o komunikaci s vyloučením motorové dopravy, je zde smíšený pohyb pěších a cyklistů. Směrem do Nuslí vede trasa poměrně velkým klesáním. V dolní části parku je proto žádoucí, aby cyklisté zpomalili, na což je upozorňuje několik výstražných tabulí. Součástí více než půlkilometrové realizace bylo pouze svislé a vodorovné dopravní značení (asi deset svislých značek, piktogramy a výstražná plocha v křížení se schodištěm od Nuselského mostu). Celkové náklady na realizaci se odhadují pod sto tisíc korun.

A malý kvíz pro znalce na závěr: jestlipak uhádnete, značkou ze kterého zahraničního velkoměsta byla inspirována tato tabule? (Nápověda: Prahou na kole ji použilo jako titulku k odkazu na fotoalbum.)

Za fotografie děkuji Tomáši Cachovi.
Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat
Fotogalerie – cyklostezka
Fotogalerie – happening otevírání

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Jak je vyřešeno vyústění cyklostrasy nahoře do Lublaňské, je z něj cyklistům jasné, že dál už pokračují normálně po ulici (až k Wenzigově legálně) anebo to svádí k pokračování jízdy po chodníku?

  2. Bohužel ne moc dobře. Vjezd do ulice sice má starou asfaltovou záplatu, ale obrubník je zrovna v tom místě na cucky a samotný vjezd je v modré parkovací zóně (tam tedy zpravidla naštěstí poloprázdné). Piktogramy končí kus před koncem. Zkrátka, klasická „hranice projektu.“

  3. Z tohohle mě vždycky může vzít čert, když se někde vyrobí cyklostezka tím, že se pomaluje chodník. Proč není možné prostě paušálně povolit jízdu po chodnících širších než X? To by narozdíl od obecních omalovánek bylo zadarmo…

  4. Povolit jízdu po chodníku je dobrá myšlenka. Já bych ji doplnil o srozumitelná pravidla:
    Chodec má absolutní přednost. Pokud v náhlém hnutí mysli chodec nečekaně změní směr, či v parku dítě vběhne do cesty zpoza křoví a vy nezastavíte, je to vaše chyba. Cyklista musí být v libovolném případě schopen zastavit a zabránit tak kolizi.
    Víc snad ani není třeba. Proč stanovovat třeba minimální šířku? I do vyšehradského tunelu se cyklista v pohodě vejde, byť formálně nelegálně. A naopak projíždět pěší zónu Příkopy, či Národní je často pro davy nekoordinovaných turistů minimálně nevhodné, byť formálně tam smí.
    A protože jsem rozumný člověk, tak se výše uvedeným řídím a netrpím výčitkami, že porušuji zákon :-)

  5. Lukáš, Ivoš: Přece jen to není takhle dobré, jsou místa, kde je žádoucí oddělit provoz pěších a cyklistů, a i s tou podmínkou absolutní přednosti chodců to stejně snižuje už tak mizerný komfort pěších, což je věc, ke které bychom se neměli uchylovat.

  6. Vráťo, souhlasím,
    jsou místa, kde je žádoucí oddělit provoz pěších a cyklistů a tam nechť je provoz oddělen. Na to máme zákazovou značku zákaz vjezdu cyklistů (kulatá s červeným okrajem a obrázkem kola uvnitř – docela dodržovaná) a stezka pro cyklisty (chodci naprosto nerespektovaná). A pak je zbývajících odhadem 95% chodníků, kde provoz oddělovat netřeba a vzhledem k rozsahu by paušální legalizace byla optimálním řešením.
    Pokud cyklista bude dodržovat pravidlo neohrozit, ani neomezit chodce, tak se rozhodně nebude zbytečně cpát na chodník, kde je chodců více než málo a kde nelze bezpečně projet rychleji než rychlostí chůze. A pokud je z nějakých důvodů ochoten jet rychlostí chůze, nechť jede. Komu to vadí, když neohrožuje ani neomezuje chodce.
    Stávající zákaz je klasickou ukázkou příkrého rozporu mezi zákonem a realitou. Po chodnících jezdí minimálně občas hodně cyklistů. Není to nedostatek infrastruktury. Na totéž jsem narazil třeba v Düsseldorfu a tam si na nedostatek cyklostezek rozhodně stěžovat nemohou.
    Vzhledem k počtu chodců přejetých cyklisty na chodnících, považuji plošné povolení cyklistů na chodnících za akt ryze formální. Ale pokud normální občan nebude mít každodenní potřebu, až nutnost porušovat nedobré zákony, tak možná, doufám, začne dodržovat zákony dobré. Moje osobní přesvědčení je, že až třeba na rovném širokém a přehledném úseku nebude omezení na 90 km/h (ani žádné jiné, to je důležité), tak lidí začnou používat mozek a dodržovat výrazně důležitější rychlostí limit „přizpůsobit rychlost svým aktuálním schopnostem, vozidlu, povětrnostním podmínkám, stavu vozovky, provozu a dalším okolnostem“.

Další z rubriky

Florenc má nové přechody i cyklopruhy 8

02. 12. - Martin - Zprávy
Tento listopad došlo k rekonstrukci světelné křižovatky ulic Ke Štvanici a Křižíkova mezi autobusovým nádražím..více

Smíchov má přes kilometr nových cyklopruhů. Kdy přibudou další? 16

25. 11. - Martin - Zprávy
Praha 5 získala v listopadu 2019 nové ochranné pruhy pro cyklisty. Přibližně 1300 metrů jich..více

Cykloboxy na Praze 10 skončily 18

Příběh cykloboxů pro individuální uschování kol v desáté městské části se po dvou letech provozu..více

Patočkova: ochranné cyklopruhy u střešovické vozovny 10

Na rozhraní ulic Patočkova a Milady Horákové u zastávek tramvají Vozovna Střešovice vznikly na konci..více

Cyklomagistrála na Hlávkově mostě? Zatím jen apel na řidiče 31

Zhruba třicet lidí se ve čtvrtek 26. září účastnilo happeningu „Otevíračka cyklomagistrály“ pořádaného kolektivem Bike..více

Cyklostojany ve vozovce 2

Cyklostojany umisťované ve vozovce. V jiných městech a zemích běžná praxe, v Praze po dlouhou..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • a-b-c: Když řídí autopilot

    Když to tu tak čtu budu za vyvrhela ale: Automatizace řízení není špatně. Naopak je to žádoucí stav.…

  • Tonda: Když řídí autopilot

    OK, na chodníku, který je bez pochyb chodníkem bych asi nezvonil a počkal až se udělá místo.…

  • Osamělý vlk: Když řídí autopilot

    Holt automatické chování při řízení je svině. Já jsem se naučil netlačit na pilu, ale radši počkat, on se ten…

webdesign by 2046
↑ nahoru