Parkování kol před obchody (2) – odpovědi obchodů

Václav Kříž

Vadila mi situace s nekvalitními stojany před obchody, tak jsem se rozhodl jednat. V předchozím článku jsem popsal nabídku kvalitních stojanů před obchody a dotazy, které jsem odeslal provozovatelům významných obchodních domů a řetězců. Vy teď můžete udělat totéž, ale po mých zkušenostech informovaněji.

Pokládal jsem především tyto otázky:

  • Pošlete prosím žádosti na příslušné městské části pro všechny prodejny v Praze, kterých se to týká?
  • Prosím budete sami instalovat už jen typ stojanů, který umožňuje zamykat kolo o rám?
  • Kde a kdy budou kvalitní stojany nainstalovány?

A jaké byly odpovědi? Někde byl přístup vřelý, jinde nikoliv.

Kaufland — mění typ, ale ne za nejvhodnější

Nedávno začali s instalací nových stojanů, které lépe kotví kola a v některých případech umožňují i boční oporu rámu nebo zadního kola. Jejich cílem je postupně vyměnit stojany na všech filiálkách. Výměnu stihli provést na 23 pobočkách v zemi.

Ve své odpovědi jsem pochválil, že jsou v přístupu k problematice  dál než mnohá konkurence. Nový typ stojanu je sice lepší, ale stále si myslím, že takových 65% lidí, co jezdí v Praze na kole i k tomuto novému typu na Podbabě nezaparkuje, protože je složité zamknout k němu o rám. Proto jsem vyzval ke zvážení typu podkova.

Nejnovější typ v bývalých garážích Dejvice na Podbabě, vaše spokojenost?


Lidl — nízký standard a nejlepší snaha

Dle odpovědi si váží každého zákazníka bez ohledu na to, zda přijde pěšky, motorizovanou dopravou nebo na kole. Z uvedeného důvodu je každá jejich vlastní standardní prodejna vybavena stojany. V případě, že evidují zvýšenou návštěvnost cyklistů, toto standardní stání na kola rozšiřují. Podkovy znají, poslali mi fotku podobné realizace z jakéhosi českého města. Z jejich pohledu je možné kvalitní stojany realizovat při nové plánované výstavbě a vhodných prostorových možnostech. Případně při rozsáhlejší rekonstrukci/přestavbě zpevněných ploch se současnou změnou funkčního využití těchto prostor.

Možnost realizovat kvalitní typ stojanů při plánované výstavbě a vhodných prostorových možnostech, rekonstrukcích jsem uvítal, a že věřím, že to tak budou důsledně dělat. V poslední odpovědi mi přišla další fotka podkov s informací, že pokud zaznamenají zvýšený zájem cyklistů a bude to technicky možné, pokusí se o realizaci nových stojanů. Možnost získat stojany od magistrátu se dle všeho týká jen dvou prodejen (Koněvova, Na Poříčí) a proto jsem jí ani nezmínil. Speciálně jsem se ale na tu Na Poříčí ptal, dle jejich slov řešena nebude, protože je nájemním objektem.

Zatím je situace špatná, naprostou většinu stojanů tvoří jen malé tyčky navařené na zábradlí. V lepším případě je o stupínek lepší klasický stojan na přední kolo. Obávám se, že Lidl patří mezi ty, které je třeba dále přesvědčovat.

Edit 20.5.2015: Po dvou letech je jasné, že Lidl je nejlepší! Nové a kvalitní stojany při rekonstrukcích parkovišť skutečně umísťuje. Tímto tempem však stále bude trvat roky, než bude mít kvalitní stojany u všech prodejen. Lidlu doporučuji zvážit nákup dočasných kvalitních stojanů (například těchto).

vaclav-kriz-lidl-polabiny-cervenec2014

Kvalitní a dobře umístěné stojany.


Penny — nešikovný experiment

Společnost používá z většiny dva typy. Starý typický pro stávající síť a nový pro prodejny, které již prošly rekonstrukcí. „Jelikož si vážíme každého zákazníka, snažíme se vyjít vstříc i zákazníkům cyklistům a z tohoto důvodu například na prodejně v Nymburce testujeme kryté stání na kola, které jsme umístili na jedno z parkovacích míst. Z důvodu, že pracují přímo s výrobci kolostavů, uvítají kontakt přímo na některého z výrobců doporučených kolostavů, které případně použijí na možný test. Kontakt jsem tedy dodal. Jde o tuto podkovu. Objednávky na email: objednavky@kenet.cz

Uvítal jsem experiment v Nymburce, kde se jezdí hodně. Nabídl jsem možnost, že o něm budu psát jako o dobrém příkladu, pokud mi dodají více informací. A snažil se postrčit k tomu, aby experiment prováděli i v Praze a Pardubicích. Hlavně jsem po nich chtěl, aby mi dali vědět, jak se vyvíjí jednání o podkovách, zda je  budou mít a poté kde budou nainstalovány.Slíbili, že po skončení testu v Nymburce v květnu 2013 mě budou informovat o dalším vývoji.

Nový typ není šťastná volba. Spirála neumožňuje zamknutí o rám.


Spar — jako nájemci nejsou za stojany odpovědní

Tady jsem narazil na nový problém. Zkrácená odpověď regionálního ředitele spravujícího pobočky Zličín, Hostivař, Pankrác, Štěrboholy a Harfu, zněla tak, že Interspar za nevyhovující stojany neodpovídá, protože všechny jejich prodejny jsou v nájmu. Je tedy třeba obracet se na provozovatele obchodních center. Nicméně přislíbil tento dotaz řešit v rámci pravidelných setkání se zástupci vedení obchodních center.

Odpověděl jsem, že to takto bylo pro mne jednoduší napsat na zákaznický mail Sparu než jednotlivě dohledávat a oslovovat každé obchodní centrum zvlášť. Poděkoval jsem za příslib, že tento dotaz budou řešit v rámci pravidelných setkání se zástupci vedení OC, a v těchto jednáních jim popřál mnoho úspěchů.

Neuvědomil jsem si, jak to mají komplikované. Jsem zvědav jestli platí „náš zákazník, náš pán“ i ve vztahu mezi nájemci a majiteli obchodních center.

vaclav-kriz-spar-wien-asi2012

Ve Vídni je Spar zase příkladný. Toto parkování je výsledkem spolupráce Sparu s městem Vídeň.

 

Billa to má složité

Dostal jsem odpověď, že situace není tak jednoduchá. Musí odpovídat prostorové možnosti, nelze omezit pohyb kočárků, vozíčkářů, slepců nebo nevidomých. Tam, kde jsou pozemky ve vlastnictví společnosti, se Billa snaží stojany umísťovat. Vypíchl jsem prodejny na Letenském náměstí a Florenci, o kterých jsem mohl očekávat a taky dostal odpověď, že stojany zde umístit nelze, protože pozemky nepatří společnosti, nýbrž městu.

Nato jsem napsal o možnosti získat stojany oficiální cestou. A zeptal jsem se zda pošlou žádosti na příslušné městské části pro všechny prodejny v Praze, kterých se to týká. Ocenil snahu budovat stojany tam, kde pozemky vlastní a zeptal se zda tam budou používat už jen typ, který umožňuje zamykat kolo o rám. Na to přišla odpověď:

Vaši zprávu o možnostech poslat žádosti městským částem jsem předala odpovědným pracovníkům v Bille. Podle jejich reakce, kterou jsem dnes ověřovala, se tím budou zabývat. Stejně tak jsem předala Vaše doporučení vybavovat vlastní pozemky Billy pokročilejšími stojany na kola.

Provizorní „stojan“ na Letenském náměstí.


Žabku musíte chytat každou zvlášť

Malé obchody pro menší nákupy s krátkými docházkovými vzdálenostmi pod labelem patřícím Tescu se nacházejí přímo v ulicích. Proto nemají vlastní pozemek, kde by snadno mohli instalovat vlastní stojany. Žádost jsem tedy formuloval jinak. Aby napsali městským částem a stojany si objednaly klasickou cestou. Navzdory tomu, že by to pro ně mělo větší význam než pro supermarkety díky umístění v ulicích a zaměření na menší nákupy, se s odpovědí neobtěžovali.

(Pozn. VF: Vzhledem k tomu, že zde se nejedná o klasický řetězec, ale pouze o frenčízu, je zde naprosto nezbytné řešit skutečně každou prodejnu zvlášť.)

OBI nemá problém

Dostal jsem odpověď, že společnost historicky ani v současné době neeviduje žádné stížnosti zákazníků na nyní užívané typy stojanu (používaný typ není jednotný na jednotlivých prodejnách).  S ohledem na úsporná opatření neplánují investici v tomto směru, tak bohužel nelze v blízké době očekávat žádné změny.

Poděkoval jsem za upřímnou odpověď. Napsal jsem, že chápu, proč neevidují stížnosti. Lidé se nechají ovlivnit prostředím a za špatných podmínek pro jeden druh dopravy si vyberou jiný. Jejich parkoviště i ulice města budou plnější aut a já jako příležitostný zákazník budu zklamán. Když budu zrovna na kole, potupně zavážu ke značce a budu si připadat jako nevítaný host.

Když nevíte coby, můžete pomoci přesvědčovat, ale tady to bude těžší se zažitou představou plného kufru. I většina nákupů v hobbymarketech je ale malého rozsahu, lidé neplánují a často jedou jen pro jednu, dvě věci, kterou zrovna potřebují. Deset kilo hřebíků v krabici lze přicukovat na nosič.

Tesco bylo zdvořilé

Můj nápad byl oceněn jako velmi zajímavý, protože dle jejich slov přináší pohled člověka, který je aktivním uživatelem kola a vyznavačem aktivního životního stylu.

Proberu jej proto s kolegy, kteří mají na starosti nejen výstavbu nových obchodů, ale i jejich údržbu a zlepšování. A o závěrech našeho jednání Vás spravím. Na druhou stranu dopředu uvádím, že situace není černobílá a při instalaci stojanů je více faktorů, které určují jejich podobu, respektive vůbec přítomnost u toho kterého obchodu. Například, ne vždy jsme v případě našich prodejen i vlastníky přilehlých komunikací.

Přiznal jsem, že jde o nadšené návrhy člověka, který chce něco měnit a zlepšovat. Že mě moc mě těší, že to budou probírat. Těším se na výstupy. Že přirozeně chápu, že situace není černobílá a v české byrokracii také není jednoduchá, což je při snaze staví mnohdy do obtížné role. Zástupce společnosti se mě také zeptal na nějaké „recenze“ na stojany. Tedy jsem našel a poslal to, co napsali starší kolegové (odkazy v prvním článku).

I na Národní třídě by se hodil stojan, který mají v Letňanech.


McDonalds poslal věc dál

Mou zprávu předali oddělení, v jehož kompetenci ta záležitost je. Uznali, že stojany na kola by jistě byly vhodným krokem. Že většinu restaurací však provozují samostatní podnikatelé a je tak jejich rozhodnutí, jak budou mít restaurace vybaveny. Ale budou je o mém podnětu informovat.

Norma je též pouze nájemcem

Děkujeme Vám za Vaši informaci i výzvu. Vzhledem k tomu, že naše pražské objekty jsou výhradně objekty nájemními, předáváme Váš podnět našim pronajímatelům. Nicméně se standardně snažíme poskytnout alespoň základní možnost našim zákazníkům, aby svá kola měli kde postavit, a stojany na kola u našich prodejen instalujeme. V současné době máme na všech prodejnách, kde to bylo možné, stojany již nainstalovány. Problematikou pro nás bývá fakt, že mnohé pozemky nejsou ve vlastnictví našich pronajímatelů. Přesto budeme naše pronajímatele v této věci rádi podporovat.

Albert předal a odmlčel se

Prý bylo předáno na příslušná místa, nicméně odpovědi na otázky nepřešly několik měsíců.

Šutka

Nepřišroubované stojany, které jsou umístěny u vchodu, jsou ještě dodávkou stavby. Provozovatel a správce je nepořizoval. Řešení problému v následujících měsících nebylo v následujících měsících zkušebního provozu prioritou kvůli starostem se zprovozňováním areálu. Čtenáři Prahou na kole se nám ozvali na redakce@prahounakole.cz a díky tomu jsme celou věc urgovali. Dostali jsme příslib, že se tím budou zabývat, s tím že uznávají praktičnost typu podkova a uvědomují si, že pouhým přišroubováním dosavadního stojanu k zemi nic nevyřeší.

Letňany Lagoon

Před bazénem mají dva drátolamy pro 15 kol. Stojany, koše, chodníky a park je majetkem Tesca. Dle jejich vyjádření si zatím nikdo na stojany nestěžoval.

Tak jsem vysvětlit svou domněnku, proč si nikdo nestěžoval. Stojany, jsou pro většinu cyklistů, kteří jezdí po Praze nepoužitelné (nelze zamknout kolo o rám), proto je dle mého soudu téměř nikdo nepoužívá.

Novodvorská Plaza

Velice Vám děkujeme za Váš názor. Budeme se snažit, aby oblouky byly do začátku cyklistické sezóny nainstalovány.

vk_stojan_novodvorska_plaza

A skutečně byly!

 

Kotva

Moc děkujeme za Váš názor a samozřejmě celou věc budeme řešit .

Ostatní (Globus, Zličín, Myslbek, Flora, Bauhaus, České dráhy)

Psal jsem ještě několika dalším provozovatelům, zpravidla bez odezvy (výjimkou jsou Globus a České dráhy). Souhrnný výsledek najdete v tabulce na konci článku.

Reklama na věrnostní kartu francouzského řetězce Franprix, Remeš.


Jak jim tedy napsat?

Těším se, až bude požadavek na kvalitní parkování kol závazný jako součást obecných technických podmínek pro výstavbu (OTP). Jenže obchody už stojí. Proto budu rád za každý mail, který poptávku po lepších či vůbec nějakých stojanech provozovatelům obchodů připomene. Budete-li se obracet na celé řetězce, zde jsou jejich kontakty:

Projevte zájem: info@billa.cz, info@penny.cz,  info@spar-cr.cz,  info@cz.tesco-europe.com, aholdinfoline@i-formica.cz, hotline@lidl.cz, service@kaufland.cz, norma.discount.praha@iol.cz, provoz@izabka.cz.

Řada velkých obchodních center přitom stojany už má, i když ne vždy ty nejlepší, nebo nejlépe umístěné. Zajímá-li vás obchod, který je součástí většího centra, obracejte se na jejich správce. A pro svůj dotaz či podnět, použijte v klidu následující tipy:

  • Buďte zdvořilí a zdůrazněte, že jste jejich zákazník.
  • Uveďte, jak často do obchodu chodíte, a že byste jej v případě lepších stojanů navštěvovali častěji, případně byste byli při nakupování klidnější, s menšími obavami o své dobře zamčené kolo.
  • Ocitujte ekonomické argumenty z předchozího článku — prezentujte je jako tipy pro další jednání uvnitř organizace.
  • Uveďte, že píšete současně na městskou část (kontakty), aby provozovatel získal od nich v této věci podporu (a udělejte to).
  • Přidejte jako podnět na Cyklistesobe.cz, dá vám šanci najít podporu u ostatních

Stejným způsobem můžete pracovat s jednotlivými prodejnami. Přímo na prodejně můžete zkusit zjistit, kdo je za ni jako za objekt zodpovědný, zda jsou v nájmu a co by bylo potřeba, aby se stojan dal u prodejny instalovat. Je-li ale zřejmé na první pohled, že stojan bude muset být na veřejném pozemku, obraťte se rovnou na městskou část. Případný odpor městské části (přece nebudou instalovat stojany soukromníkům) snadno odrazíte už v úvodním dopise tím, že provozovatel obchodu přece nemůže umístit stojan na pozemek městské části a tudíž je jeho instalace možná jedině v režii obce. Ve zvláště svízelných případech můžete nabídnout kompromis stejný, jaký poskytuje městským částem magistrát: Provozovatel může stojan nainstalovat za své a městská část si ho pouze převezme.

Tabulka výsledků korespondence s provozovateli

KdoOdpověďPříslib díky podnětumail
PennyanoZvažují obrácená Uinfo@penny.cz
IntersparanoBudou řešit se zástupci vedení obchodních centerinfo@spar-cr.cz
TescoanoProbere s těmi, kteří řeší výstavbu/údržbu obchodů.info@cz.tesco-europe.com
AlbertanoPředáno příslušným osobám, žádný příslib.aholdinfoline@i-formica.cz
BillaanoŽádosti na městské stojany odeslány.info@billa.cz
LidlanoPokusí se o obrácená U, bude- li to technicky možné.hotline@lidl.cz
KauflandanoDávají „lepší drátolamy“.service@kaufland.cz
NormaanoPředají pronajímatelům a budou je v tom podporovat.norma.discount.praha@iol.cz
Žabkaneprovoz@izabka.cz
GlobusanoNepřeposlali na prodejny, zákazník musí sámpro každou pobočku zvlášť
Novodvorská PlazaanoChtějí kvaltní stojan do začátku cyklosezónyplazanovodvorska@segece.cz
Metropole Zličínnemetropole@metropole.cz
Myslbekneinfo@ngmyslbek.cz
Atrium Floranejslehoferova@atrium-flora.cz
KotvaanoBudou řešit.info@markland.cz
Bauhausneinfo@bauhaus.cz
ObianoNic neplánují, neevidují stížnostiinfo@obi.cz
České DráhyanoHlavní nádraží: bude znovu projednáno a případně navrženo bezpečností ukotvení stojanu u pokladen.PeskovaE@gr.cd.cz
McDonaldsanoPředáno oddělení a uznána vhodnost, příslib žádný.pripominky@cz.mcd.com
Letňany LagoonanoNic, nikdo si nestěžoval.lagoon@volny.cz
Aquacentrum ŠutkaanoBudou se zabývat, uznávají nepraktičnost drátolamu.mares@sutka.eu

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. pěkná práce. Jinak údajně pronájem pozemku (na stojan) od městské části prý cenově může být v řádu pouhých stokorun za metr ročně. Tak ať se nevymlouvají. ;-) Ovšem taky, pro mě překvapivě, jsou třeba na Jižním Městě některé dávno zastavěné pozemky stále v majetku restituentů (za jejich dřívější pole.. :-O)

  2. Skutečně, dobrá práce. Vždy jsem potěšen, je-li u obchodu (či úřadu) dobře použitelný stojan. Ale často si vystačím i bez něj, a tak jsem zatím nikomu nepsal:

    1. Kaufland v Podbabě (1. fotka): zatím jsem tam nebyl, ale kam bych to kolo asi tak opřel? Zábradlí kolem vozíků se mi zdá velmi přívětivé, což se o ,,stojanu“ říct nedá.

    2. Letenské náměstí: když jsem tam nakupoval, vždy jsem tam měl kolo jako jediný. Zábradlí je bezva. Poskytuje praktické, pohodlné ustájení. Ovšem jen pro jednotky kol; pro využívání ve větším počtu je samozřejmě skutečný stojan nutností.

    3. Billa Dejvice (u Kulaťáku): tam je to skutečně trochu opruz. Parkuju na parkovišti, kde se dá kolo uzamknout k trubce u zdi. O kolo se nebojím, navíc je hned naproti vrátný u závory, ale pocit nevítaného hosta se tam vtírá dost silně.

    4. Malé krámky (pekařství, řeznictví atd.): kolo nezamykám, zkrátka jen opřu o zeď. V případě delší fronty je to ale trochu nervák a stále se otáčím a kolo hlídám. Jsou to ale obvykle obchody se vchodem přímo z ulice, kde je situace prakticky neřešitelná, protože by stojan zabral půlku chodníku a nikdo by neprošel. A nebo by se muselo ubrat parkovací místo, což je taky nesmysl, samozřejmě.

    5. Braní kola dovnitř: občas se objeví chápavý provozovatel obchodu, který dovolí vzít kolo dovnitř, dokonce k tomu sám vybídne (,,to si vemte dovnitř, aby vám to neukradli“). Bomba. Lze s tím ale počítat jen výjimečně, např. cyklokrámy (Tyrš) či sympatické hospůdky (Krakonoš v Muchově ulici, Café Rozmar na Rašínově).

  3. Zacyklení: Mě jednou vyhnal prodavač z cyklokrámu, a to jsem tam to kolo vedl, protože jsem na něm potřeboval ukázat co potřebuji koupit. :-)

  4. Parkování u větších marketů většinou není problém (Penny, Kaufland, …), krize je v centru – nevím jak teď, ale před Kotvou musel člověk kolo nechat u zábradlí k eskalátorům do Alberta, v Bille na nám. Republiky zas u nákupních vozíků.. špatné to bylo téměř u jakéhokoli obchodu v centru, kde se ovšem krade nejvíce.

  5. jak je to vlastně s odpovědností za škodu na odložené věci? Občanský zákoník § 433? Není to také důvod raději stojany vůbec před provozovnami neinstalovat?

  6. 6) no za věci v autech, pokud to není příslušenství, se neručí:
    (§ 435 OZ
    Stejně jako provozovatel poskytující ubytovací služby odpovídají i provozovatelé garáží a jiných podniků podobného druhu, pokud jde o dopravní prostředky v nich umístěné a jejich příslušenství.)

    Ovšem z toho kolo je podle mě §433 OZ a je to docela jasně napsaný.

  7. O víkendu přidali stojan na kola u alberta U Matěje (vchod z ul. Na Šťáhlavce, v mapě poblíž tohoto místa: http://mapa.prahounakole.cz/misto/2987/, fotka zde: http://zacykleni.cz/StojanUMatejemala.jpg, můžete přidat do mapy).

    Vzali si tedy k srdci výzvu o umísťování stojanů (spíš už to měli vymyšlené předem, takhle rychlá reakce by byla dost překvapivá). Ale už bohužel ne o tom, jaké stojany mají pořizovat. Tenhle drátolam je dost nanic a zřejmě budu místo něj nadále využívat to modré zábradlí (ke kterému se přivazují psi). Diplomaticky jim napíšu, že to zpackali.

Další z rubriky

Bike Kitchen Praha 2

Na pražské Štvanici u cyklostezky přes Hlávkův most postupně roste nová komunitní cyklodílna Bike Kitchen..více

Co chystají městské části: Praha 14 (Černý Most a okolí) 5

20. 05. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 16 (Radotín) 10

15. 05. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 13 (Jihozápadní Město) 2

09. 05. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 11 34

02. 05. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 6 6

17. 04. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru