Přelomová řešení na Patočkově ulici

Na Patočkově ulici mezi Malovankou a křižovatkou se Střešovickou vznikla sada přelomových řešení pro cyklisty. Naprostým přelomem je v Praze vedení cyklopruhu přes křižovatku se světelnou signalizací včetně cyklistického návěstidla. Poprvé se zde také setkáváme s vyhrazeným pruhem pro cyklisty vedeným celou křižovatkou. Obě tato řešení konečně potvrzují možnost souvislých a návodných cykloopatření v křižovatkách. Vnímaná bezpečnost tak bude konečně zvýšena právě tam, kde se na kole rozhoduje mezi uskutečněním a neuskutečněním cesty.

Přímo a vpravo z cyklopruhu, vlevo buď nepřímo o kus dál, nebo z předsunutého prostoru. V Praze poprvé.


Co na místě najdete?

  • Souvislé vedení cyklopruhů ulicí Patočkovou mezi Malovankou a Střešovickou,
  • přímé propojení ulice Střešovické a cyklostezky v parku směrem k Jelení,
  • zvláštní světelnou signalizaci pro cyklisty v křižovatkách se Střešovickou i s Myslbekovou
  • zvláštní účelovou světelnou signalizaci pro cyklisty na výjezdu z parku od Jelení (pouze červená a žlutá, volno nastává po zhasnutí),
  • nové dopravní značení vyhrazených jízdních pruhů v řazeních křižovatek (nově „velký plech“ kombinující modré a bílé pole).

Jde o zkušební provoz. Vodorovné značení je zatím jen barvou, tzv. „vodovkou“, ostatní značení se bude ještě upravovat, obsahuje nějaké drobné nedodělky. Definitivní stav se tak usadí během několika týdnů.

Souvislý cyklopruh přes světelnou křižovatku byl v Praze do nedávna téměř nevídané sci-fi.


Podobná řešení jsou zcela běžná jak v zahraničí a dokonce i v některých městech ČR. Navíc jsou v souladu s kvalitními řešeními cyklistické infrastruktury podle zahraničních, např. německých a rakouských receptů.

Zvláštní semafor, který respektuje najížděcí a vyklízecí doby křižovatek, pustí cyklisty do křižovatky jako první a naopak je ukončí dříve. Tím brání na rozlehlejších křižovatkách nepříjemnému stavu, kdy cyklista na konci cyklu nestíhá z křižovatky odjet a může být ohrožen vozidly jiného směru, pro která již padla zelená při aplikaci standardních vyklízecích rychlostí (obvykle 35 km/h). Tato řešení jsou obvyklá nejen za západě, ale třeba i v Budapešti.

Za zcela nepopiratelným úspěchem stojí více než pět let projednávání a příprav, a také trocha štěstí v tom, že se na toto místo souvislé cyklopruhy vejdou (právě šířkové parametry komunikací jsou velkou překážkou pro uplatnění takových řešení). První návrh je vidět už na vizualizaci staveb tunelu Blanka z roku zhruba 2008.

Tuto prastarou vizualizaci jsme blahé paměti považovali za pouhý greenwashing. Na tomto místě se ale realizace povedla. (Autor Satra)

Cyklopruh skrz křižovatku, Brno - Nové Sady


A co bude dál?

Řešení je ve zkušebním provozu a ještě se na něm budou řešit nedodělky. I tak je ale zřejmé, že další bariéra odporu proti dobrým řešením pro cyklisty byla prolomena. Jestli šlo jen o jednorázovou událost, nebo je to začátek skutečného řešení pro cyklisty nejproblémovějších míst, ukáže teprve čas. Již v tuto chvíli lze ale odhadnout, že by na některých místech mohly zmizet odrazující mezery v jinak použitelných integračních opatřeních.

Za fotografie k článku děkuji Tomáši Cachovi. Další fotky (z jiného zdroje) najdete například zde.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. V ulici Kostelecká směrem od Čakovic je před mostem s Cínoveckou R8 světelná křižovatka. Prostorem křižovatky je veden cyklopruh a jelikož je to do kopce, je v prostoru křižovatky malý doplňkový semaforek pro cyklisty. Tak se cyklista nedostane kvůli pomalému průjezdu do kolizní situace s vozidly, jedoucími po rampě z Cínovecké od centra. Foto.

  2. To je snad poprvé „pozitivně zmíněná“ Blanka :)

    Vypadá to tak dobře až člověk skoro lituje, že tamtudy nejezdí.

    Uvítal bych takové dořešení na křižovatkách Poděbradská Freyova a Poděbradská Průmyslová/Kbelská.

    Myslím, že v okolí takových křižovatek by se dalo odebrat i kus z chodníku, většina takových rozlehlých křižovatek je v místech, kde jsou přímo obří chodníky…

  3. Újezďák: Jo, většinou je problém v tom, že chybí půl metru v řaďácích, jinak by se to dalo tlačit i jinde. Ovšem také leckdy se při rekonstrukci nehýbe s obrubami, pak je to v háji.

    (PS: Blanku bych nepřechvaloval, na jiných křižovatkách zatím žádné velké zázraky nejsou… ).

  4. A frekvence chodců je v takových místech zpravidla nepřímo úměrná šíři chodníku.

  5. Great! Malé semafory, ty jsou v ČR první, ne? Jen poněkud nevhodné jsou ty značky kombinované IP 19/20, to brněnské provedení je výraznější.

  6. Také povzdech, že podboné řešení není v mém bydlišti. No nic jdu zase nedávat na Prahu 4 :)

  7. Josuk typicky z toho i všechno chodecké široprázdno kolem Průmyslové ( Českobrodská, Černokostelecká, Teplárenská).
    Příznačný je i lidprázdný chodník kolem Mírového Hnutí a některých částí Túrkovi . Taky Poděbradská je fakt chodníky vybavená :)
    Navíc tam jsou všude asi nejvyšší obrubníky v ČR :)

  8. Včera jsem si to tam projel, je to zážitek na té čtyřpruhové komunikaci… jsem zvědavý kolik lidí to tam bude využívat.
    Jsou to takové drobky, co nám házejí, udělají metrový barevný pruh na krajnici aby přesvědčili veřejnost, co pro ty zlé cyklisty všechno nedělají a oni pořád nemají dost.
    Na Letné a na Prašném mostě vznikne 1200 parkovacích míst v garážích, které nikde nebudou kompenzovány (tj přitáhneme sem prostě další auta), vůbec neočekávám, že by na Patočkově byl menší provoz, proto ten čtyřpruh. Opět – 80% šířky ulice pro auta, pod tím tunel pro auta za desítky miliard… daňový poplatník unese všechno, zbytek zaplatí příští generace. Já prostě miluju tohle město.

  9. vlákno: Vzhledem k lokalitě mi to přijde celkem přiměřené. Cyklostezka parkem tam vede už léta. Podstatné je, že s tímhle precedentem to jinde půjde podobně taky.

  10. Pokud bych bydlel na Břevnově a jezdil do centra, asi bych se tomu čtyřpruhu vyhnul jak by to šlo, radši bych jel přes Hládkov a Jelení jako za stara. Červenej pruh je sice hezkej, ale radši jezdim v malym provozu. A asi to tak má většina lidí, vzhledem k podílu cyklodopravy v Praze a míře záboru ulic pro IAD.
    Jel jsem to i z druhý strany od Brusnice, opět nic co bych chtěl používat, pokud pojedu na Břevnov a dál.

    Obecně moc nevěřim, že červený pruhy na křižovatkách přesvědčí v tomhle provozu víc lidí, aby začali jezdit na kole. Já se cejtim ohroženej asi jako předtim, ten provoz okolo je pro komfort jízdy klíčová věc.

  11. vlákno: Já vycházím z těch průzkumů na větších vzorcích (GFK 2012 a náš 2009), i ze zkušeností ze zahraničí. Pro praktickou jízdu musí fungovat vedení cyklistů skrz křižovatku a možnost předjet kolonu a nešťouchat se s auty přímo v koloně, pak je to použitelné (samozřejmě, atraktivita žádný zázrak, ale v denní praxi je nakonec stejně lepší mít možnost jet souběžně na zelenou s auty než dávat přednost každých dvě stě metrů)..

  12. Tak chráněná stezka mimo provoz určitě příjemnější, ale pokud můžu hovořit jako místní, co to skutečně používá, tak super super super! Mé bydliště je nyní přímo obklíčeno cykloinfrastrukturou (Střešovická X Patočkova). Ještě něco udělat kolem Hradu a budu plně spokojen…

    vlákno: Třeba ta klidná stezka BŘ-LE podél hradeb je fajn a někdo jí využije radši, ale zas strašně ztrácí spády, takže já radši využiji tu hlavní čtyřproudovku. A v kombinaci s tou křižovatkou mi to přijde dost v pohodě, když člověk překoná pocit, že ty auta kolem ho nějak na tom vyznačeném pruhu mají extrémně vzrušovat. Ale to je zas o velmi různorodých potřebách cyklistů, o čemž již tady byla řeč… a každý má jiné pocity.

    Pro mě OSOBNĚ (nemluvím za nikoho jiného) ty přejezdy přes křižovatku rázem zvýšily využití opatření na Střešovické, ty jsem dříve kvůli komplikovanosti nájezdu nepoužíval a svůj krátký kus jsem jezdil po chodníku a pak odbočil do Sibeliovy. Nyní jsem naopak prodloužil svou pouť v provozu Střešovickou na úkor klidnější trasy Sibeliovou, protože se na cyklopruhy ve Střešovické rázem velmi snadno dostanu a je tam mnohem méně prudký kopec. Při cestách do Břevnova zase začnu využívat právě Patočkovu, dost to zrychlí a zklidní mé dřívější trasy. A již jsem tam i cyklisty viděl, tak to využívané asi bude.

    Na závěr musím podotknout, že po chodníku skoro vůbec nejezdím, ale díky těmto opatřením i na pár místech, kde jsem chodník používal, tak již nemám potřebu. Takže to dost pomůže i chodcům – třeba i mně, komu tam (jako chodci) lidé na kolech vadili, i když jsem to sám jako cyklista používal. Čímž chci podotknou, že z toho profituji já jako cyklista, já jako chodec a i já jako řidič.

  13. Tak, dneska jsem si to byl prohlídnout (především křížení se Střešovickou, které na fotkách moc není) a i nafotit. Něco jsem dal do mapy, zbytek na dropboxu.

    Připadá mi to velmi dobré – kromě zde již zmíněných prvků musím vypíchnout několik dalších:

    • speciální detekční smyčku pro cyklisty v tom hybridu cyklopruhu a předsunutého stání
    • -Napojení parku Brusnice, které je provedeno opravdu oběma směry
    • Možnost opustit cyklopruh na chodníkovou cyklostezku a dále do parku – myslím, že je to zcela legální, akorát potom nechápu ty směrové šipky nad tím semaforem.

    Tak ale jsou zde i věci, které nepovažuji za moc dobře vyřešené:

    • -Především ten výjezd z parku Brusnice je řešen totálně nepochopitelně. Smím jet na Patočkovu, nebo jen na Střešovickou? Pokud ano, proč mám přejíždět tramvajové koleje tam a zase zpátky? Pokud ne, tak proč tam není nějaký příkaz a jak se teda na tu Patočkovu mám dostat? Pokud tam není zelená, znamená to, že nemám před ostatními vozidly přednost? Která na mě ale mohou vyjet a která mají červenou? Pokud tam není zelená, jakým způsobem poznám, že semafor nefunguje (na tabulce nad ním je deklarováno, že v takovém případě mám použít přechod)? Prostě spousta nejasností, které jsem nepochopil ani po důkladné obhlídce místa a to většinou cyklistickou infrastrukturu chápu. Co si tam počne někdo méně chápavý co tudy pojede poprvé? Takhle by to asi vypadat nemělo – infrastruktura by měla především navádět.
    • -Pro mě je hlavním směrem průjezd z Cukrovarnické. Ideální by byl průjezd Slunnou – jezdil jsem tak docela často – ulicí a pak dolů z travnaté stráně a po přechodu. Chápu ale, že řešení tohoto průjezdu by asi bylo docela nákladné a tak trochu sci-fi při opravě jen půlky křižovatky.
    • -Cyklopruh na odbočení vpravo z protisměru Na Hubálce by mohl být udělaný tak, aby se nemusela dávat přednost autům.
    • -Při odbočení z Myslbekovy doprava by bylo možné to udělat tak, aby cyklista nemusel čekat na světlech. Jen by dal přednost chodcům na přechodu a potom pouze cyklistům v cyklopruhu.
    • -Doufám, že ještě obnoví schody do U Laboratoře, které jsou nyní úplně vybagrované. Podle náznaků to vypadá, že tam udělají přesnou repliku toho co tam bylo, akorát v betonu. Škoda, možná by se tam vešla i nějaká rampa – když ne pro cyklisty tak alespoň pro vozíčkáře.
  14. Petr Dlouhý – nad tou Patočkovou jsem také přemýšlel a chtěl se tam jet podrobněji podívat – jak dlouho tam to „volno“ je, zda člověk stihne z parku odbočit i vlevo do Patočkovy, nebo zda se dá zařadit nepřímo před auta a počkat na jejich zelenou… ale to mi přijde, že prostorově moc nejde. Z té cedule v parku se mi zdá, že to je myšleno jen pro Střešovickou, o směru vlevo na Hládkov tam nic není.
    Asi oběť toho, že se tam nic v té polovině křižovatky nestavělo.

  15. Jerzy: Jestli myslíš tu žlutou ceduli, tak ta je pouze informační, nikoliv příkazová. Nevidím tam nic, co by mi na Patočkovu zakazovalo odbočit. Ale jestli s tím počítají také semafory, to nevím.

  16. Ad 13 – újezďák:
    SSZ 9.295 Slavětínská – V Soudním byla předělána v létě roku 2011. Jen se nějak zaseklo dodělání těch cykloobousměrek (používaných i dříve)…

  17. Upřímně, já nechápu ani tu brněnskou fotku – smí tam podle značení cyklista odbočit vpravo (do Hybešovy, té vzdálenější odbočky)?

    Petr Dlouhý: Z Cukrovarnické je snad nejjednodušší přejet Patočkovu u vozovny (tam je to dost v pohodě, místa na rozhlédnutí, čekání a nepřekážení dost) a pak buď doleva po silnici nebo doprava po chodníku do parku, ne? Jak jste to myslel s tím „vyřešením průjezdu z Cukrovarnické“?

    vlákno: mě třeba přijdou široké čtyřpruhovky (Švehlova, Jeremiášova v jižním úseku) a dvoupruhovky (Bucharova) o dost komfortnější než úzké ulice s „slabým“ (on až tak slabý většinou není) provozem – např. Bělohorská v Břevnově, nebo průjezd Malovanka – Pohořelec – Jelení, kde je to ještě kořeněné mega kostkami. Patočkova je sice mírný ztracený spád, ale vzhledem k alternativám to za zas tak hroznou variantu nepovažuji.

  18. Mimochodem, když koukám na ty fotky, proč mají všechny takové aliasy? To je zmenšoval nějaký neandrtálec?

  19. Jirka P.: No, když chci pokračovat do parku směrem na Morstadtovu, tak je to trochu zajížďka – to už je možná lepší použít U Laboratoře (i když nevím jakým směrem je aktuálně jednosměrná), přestože tam je zase trochu ztracený spád.
    Když jsem to jezdil, tak pro mi prostě přišlo nejlepší to sklouznout po tom travnatém svahu, no ale je fakt, že zabetonovat kvůli tomu park by bylo asi trochu škoda.

  20. Brno: všimli jste si, že je tam použitá výstražná dopravní značka Tramvaj, v Praze naprosto nevídaná?

  21. Jirka P: jasně, ale nebývá samostatně jako na fotce z Brna, nýbrž jen součástí větší tabule.

  22. Tak abych si trochu sám odpověděl, tak při odbočování vlevo z parku do Patočkovy směr Hládkov zřejmě lze použít pikťák přes křižovatku a pak to stočit vlevo. „Volno“ je na semaforku poměrně krátce, ale dle mého pozorování po něm následuje zelená na Patočkově, tedy směr souběžný se zabočením, takže by cyklistu v křižovatce nemělo překvapit auto ze Střešovické.

  23. 25. pozn. – odbočení ze Střešovické doprava do Patočkovy pro auta není na semafor – jen značka dej přednost, překvapit by ale teda stejně nemělo ;-)

  24. josuk: To je další nepřehledná věc, kterou jsem nezmínil – za dobu co jsem tam byl jsem viděl nejméně 2 auta, která odbočovala doprava a čekala na tom semaforu pro jízdu rovně.

  25. [26] Čistě podle zákona i to odbočení doprava je na semafor, samozřejmě že to nikdo takhle nedělá (ani policajti), ale jezdí se, jako by na hlavním semaforu byla stálá zelená šipka vpravo (pro pamětníky: plechová). Jeden čas z toho dokonce novináři udělali aférku, že všichni na takové křižovatce porušují zákon (ono často řidičům ani nic jiného nezbyde, když z odbočovacího pravého pruhu za ostrůvkem už není vidět na hlavní semafor), nyní se čeká, až/jestli se to opraví v zákoně.

    Samozřejmě, řešení existuje a je jednoduché, dát tam tu stálou zelenou šipku vpravo, to se ale už nedělá, protože řidiči nyní vůbec nevědí, že u šipky vpravo se dává přednost (teď se ona šipka používá jen tam, kde je zaručeno, že v době rozsvícení šipky nehrozí střet s jiným autem zleva).

  26. A je ta plechová šipka ještě vůbec v zákoně? A proč by se na těhle odbočeních mělo čekat na zelenou rovně, když je tam „dej přednost“?

  27. [28, 30] Tím bych si tedy nebyl jistý: semafor je až na úrovni stopčáry pro směr vlevo, při odbočování vpravo se kolem něj jede tak, že semafor je po levé straně. Navíc v odbočovacím pruhu chybí stopčára. Podle mě ten semafor pro směr vpravo skutečně není relevantní a platí jen značka Dej přednost v jízdě. Doplňková zelená šipka vpravo by asi skutečně byla řešením po všech směrech správným, ale přesně, jak píšeš: dneska řidiči neví, že by museli dávat přednost (neboli že je sakra rozdíl mezi sadou červená-žlutá-zelená se směrovou šipkou a pouhou doplňkovou šipkou). Ale takových křižovatek je po Praze fůra, napadá mě např. Opatovská x Chilská při odbočování vpravo od dálnice do Opatovské (http://goo.gl/maps/T5ykA, tahle křižovatka je ostatně vůbec dost vypečená).
    Jedna křižovatka nemusí být vždy jedinou křižovatkou, značky to mohou přetlouct, je to ale dost pitomé. Např. při odbočování vpravo z Podbabské do Papírenské se má dávat přednost těm, co přijíždějí podél řeky a odbočují do Papírenské vlevo: http://goo.gl/maps/3pV1l . To je fakt věc divná a i nebezpečná, neboť ten trojúhelník může leckdo zápolící s volantem a pedály či řídítky a brzdami snadno přehlédnout.

  28. [29] Tak to fakt nevím, jestli je namalovaná doplňková zelená šipka stále ještě platná, k normám se nedostanu, spíš bych tipoval, že už asi ne.
    Značka Dej přednost je tam pro případ, kdy nefunguje semafor, jinak platí to, co je na semaforu, a i když na to ta křižovatka nevypadá, je to stále jen jedna (složitá) křižovatka, ne soustava křižovatek. Takže platí hlavní semafor.

  29. § 70
    „(2) Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče
    a) signál s červeným světlem „Stůj!“ povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou „Příčná čára souvislá“, „Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!“ a „Příčná čára souvislá s nápisem STOP“, a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením
    Vzhledem k tomu, že tam před ani před stop čárou ani před semaforem nelze zastavit (naopak od semaforu je odbočovací pruh oddělen nepřerušovanou čarou) považuju Luďkův výklad na toto místo nepoužitelný.

  30. Já se hádat nebudu (na daných křižovatkách jezdím autem či na kole stejně jako by tam vpravo byla doplňující zelená šipka), jenom tlumočím názor, který už proběhl internetem, viz například http://www.autoskoly.cz/?p=275

Další z rubriky

Praha 3 odmítla magistrátem navržené cykloobousměrky 3

Zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) upozornila na svém facebookovém profilu na rozhodnutí Rady..více

Konec městského bikesharingu v Praze, nebo jeho nový začátek? :)

Soutěž na městský bikesharing skončila na jaře neslavně: tendr byl zrušen Úřadem pro ochranu hospodářské..více

Nové stezky kolem Uhříněvsi 1

Jednou z větších investičních akcí, které měly v roce 2015 připravené městské části, byly cyklostezky..více

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 16

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více

Nové cykloboxy na Praze 10 2

U stanice metra Strašnická a u radnice MČ Praha 10 se objevily nové veřejné cykloboxy určené..více

Nové cyklopruhy na Florenci 2

V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru