Devadesát pražských cykloobousměrek

Publikováno: 27. května. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 27. května. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Nedávný návod o jízdě v cykloobousměrkách mimo jiné zmínil, že město stále trpí jejich nedostatkem. Jaká je ale přesně situace? Kolik jich máme a jak jsou dohromady dlouhé? A kolik nových přibylo od loňské realizace Karlína, který s jejich délkou naposledy pořádně zahýbal?

Cesta k šestnácti kilometrům

V Praze je 90 cykloobousměrek, v celkové délce necelých 17 km. Ve srovnání s délkou pražských cyklostezek (150 km), či integračních opatření (50 km), či délkou cykloobousměrek ve Vídni (200 km) to není žádná sláva.

Historicky, do roku 2006 bylo v Praze asi patnáct cykloobousměrek, všechny na starých, „turistických“ trasách. Ještě do roku 2010 přibývaly velmi pomalu. Zatímco cyklostezky a integrace přibývaly po roce 2010 pomaleji, prosazování cykloobousměrek se naopak začalo dařit více; projevilo se tak větší soustředění na levná řešení i pomalý posun v chápání cykloobousměrek.

Vývoj počtu pražských cykloobousměrek. Za podklady děkuji Tomáši Prouskovi.


K délce v dávnější minulosti nejvíce přispělo zobousměrnění silničky mezi Satalicemi a hranicí Prahy v roce 2007 (1,1 km) a ulice U Vojtěšky od Břevnovského kláštera na Praze 6 (420 metrů) v roce 2010. V roce 2011 byla zobousměrněna řada místních jednosměrek ve Kbelích, v roce 2012 nejvíce přispěla zóna 30 v Karlíně, která přidala najednou více než pět kilometrů. Ostatní úseky jsou krátké a jen zřídka přesahují délku dvou set metrů.

Mapka ukazuje plošné rozložení cykloobousměrek. Za zmínku stojí větší počty v Karlíně a ve Kbelích. (Kliknutím zvětšíte.)


Devět měsíců od Karlína

Od loňského srpna, kdy vznikla zóna 30 v Karlíně, přibyly v Praze další cykloobousměrky, které stojí za zaznamenání.

Stoupání na Děvín

Na Praze 5 vznikl 1,2 kilometru dlouhý protisměrný cyklopruh v ulicích Ke Koulce, Pod Kesnerkou, Kesnerka a Pod Děvínem, umožňující cyklistům vystoupat od Radlické ulice až pod Děvín. Psali jsme o ní už dříve a na mapě ji najdete zde.

Začátek cykloobousměrky od do Radlické ulice.

O šedesát metrů výš ve vilové čtvrti. 


Spojení od továren na Praze 10

Most přes železniční trať v Heldově ulici mezi průmyslovou zónou a Malešicemi byl dlouhodobě směrem z centra jednosměrný. Zobousměrnění se povedlo v říjnu 2012 (mapa).

Cykloobousměrka Heldova – za fotografii děkujeme Karlovi.


Místní cykloobousměrky v Libuši

Severně od ulice Dobronické byly zobousměrněny čtyři úseky ulic tak, aby se cyklisté mohli vyhnout nepříjemné křižovatce Dobronické a Libušské. Městská část Praha-Libuš se zde snaží umožnit průjezd cyklistů především pro místní obsluhu (mapa).

Zobousměrnění na bohnickém sídlišti

Prodloužení trasy A28 přidalo již dříve (neúspěšně) projednávanou obousměrku v ulici Radomské na Praze 8 (mapa).

Cykloobousměrka Radomská – foto Václav Kříž.


Drobnosti na Praze 6

V ulici Na Kotlářce byl legalizován vjezd od Šárecké. Dřívější zákaz vjezdu s výjimkou dopravní obsluhy byl na jaře 2013 vyměněn za zákaz vjezdu motorových vozidel (mapa).

Vjezd do ulice Na Hubálce byl pro cyklisty zobousměrněn v rámci úprav ulice Patočkovy po dostavbě tunelu Blanka.

Kateřinky, Praha 11

Prodloužení trasy A21 až na Jižní Město si vyžádalo zobousměrnění ulice Milíčovská (mapa). O kus dál, v Šeberově byla už dříve zobousměrněná ulice Musilova (mapa).

Za Černým mostem

Důležitá cykloobousměrka vznikla v poměrně frekventované ulici Za Černým mostem, čímž vznikla kvalitnější spojnice Kbel a Lehovce (link 1, link 2).

Závěr cykloobousměrky Za Černým mostem – foto Pekas.


Na Praze 1 prošly tři návrhy

V centru Prahy existují známé „evergreeny,“ které jsou opakovaně odmítány (Šeříková) nebo odkládány (Hybernská – 1,2). V jejich stínu se nicméně daří realizovat méně významné akce.

Loňské jednání TSK s Prahou 1 vedlo k realizaci celkem tří cykloobousměrek na území nejexponovanější městské části. Stávající cykloobousměrka v Haštalské ulici byla prodloužena o 45 metrů až na Kozí plácek ( mapa ). Padesát metrů jízdy cyklistů v protisměru Klimentské ulice umožní projíždět jednodušeji k Petrskému náměstí ( mapa ). Sousední úsek Barvířské, která výhodnější spojkou od stezky u Vltavy na Petrské náměstí, ale obousměrný zatím zůstal. Obousměrný je nyní i kratší úsek Jeruzalémské, což umožňuje projet z Opletalovy na Senovážné náměstí ( mapa ). O dalších dvanácti návrzích se povedou jednání, až se situace opět posune.


Co bude dál?

Cykloobousměrky jsou jedním z nejbezpečnějších opatření pro cyklisty. Seznam tipů na další vedený při cyklokomisi nebo formou zadávacích karet TSK čítá zhruba padesát dalších položek. Realizace některých dalších cyklotras (dojde-li na ně v budoucnu), si také sem tam nějaké to zobousměrnění vyžádá. Koncepčním řešením plošné prostupnosti uliční sítě je ale především zřizování zón 30, kde by měla být obousměrnost klidnějších ulic pro cyklisty neopominutelnou součástí řešení. Téměř vše je zde přitom v kompetenci městských částí.

Právě v těchto dnech vznikají skupiny, které mají zájem se podporou cyklodopravy na městských částech zabývat. Máte-li chuť a příležitost, můžete už dnes navštívit druhé setkání, na kterém se skupiny konsolidují, stačí přijít v šest večer do Rokycanovy ulice 33 (podrobnosti zde). Za několik dnů pak dáme kontakty na vzniklé skupiny na naše stránky.

K hotovým cykloobousměrkám přibyla místa, kde by byla jízda cyklistů v protisměru žádoucí (světle modré tečky). A to jen taková, o kterých víme (pasport cykloobousměrek cyklokomise, nebo návrhy zaslané Prahou na kole a Auto*Matu). Kdybyste tečky spočítali, přijdete na to, že zobousměrnění čeká devadesát dalších ulic. Minimálně.


Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

hanoj 27. 5. 2013, 09:10

Nevím jestli byl záměr nebo nouze zobrazovat jednosměrky jako body, ale návod, jak z území obce vytahat v OSM cyklo-infrastrukturu skrze overpass, je zde: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Hanoj/overpass

Vratislav Filler 27. 5. 2013, 09:17

Díky za tip. Kreslil jsem to podle seznamu, ne podle OSM. Dají se tyhle postupy použít na kontrolu, zda je v OSM všechno, co je v seznamech například cyklopruhů?

hanoj 27. 5. 2013, 11:59

Ano, hrubou infrastrukturu z konkrétního území stáhnu z overpass a pak ji v JOSM běžně upravuji nebo kontroluji, či si dělám statistiku. Pokud nejde o editaci relace transevropské EV, tak je pravděpodobnost konfliktu malá.

Solver 27. 5. 2013, 12:05

Dva návrhy pro Prahu 1:

Barvířská (do centra) - zde je sice na mapě nakreslena protisměrka a jak ji vyřešit, nicméně na křižovatce s Klimentskou jsou skoro pořád MP a fakt není radno to pokoušet. Jezdím tam bohužel v době začátku šk. vyučování a to je tam MPík na 100%, a mívaj hlemzy.
Ulice je široká dost a jde o 50m, s křižovatkou by neměl být problém, přednost zprava, práh před školou, omezení 30km/h.

Velmi nedaleko se nachází:
Klimentská hned z Revoluční (směr z centra). 50 metrů, kde je prakticky mrtvo, je tam modré parkování a není to tam asi dostatečně široké (ale to není ani Královodvorská z Celetné), a vzhledem k nulovému provozu tam jedu vždy. (řidiči na Revoluční jsou určitě také rádi) On vůbec bod na konci Revoluční - Štefánikův most je podle mě peklo, a jako cyklistu mě tam nikdy neuvidí :-)

Václav Kříž 27. 5. 2013, 16:05

Solver: Klimenstá, budu tamtudy jezdit. Díky za dobrou zkratku, přidal jsem do mapy jako návrh na cykloobousměrku.

pekas 27. 5. 2013, 17:44

Souhlas, Revoluční / Štefánikův most je skoro stejné peklo jako Národní Divadlo. S tím rozdílem, že tranzit po náplavce je vyřešen. Doporučuju jezdit alernativně přes Petrské náměstí nebo se protáhnout Řásnovkou na Haštalské náměstí. I když to tam všude drncá, je to lepší než magoři na cestě do/z Palladia..

Marek Turnovec 27. 5. 2013, 22:44

Já bych třeba velmi ocenil, kdyby se nějak usnadnil průjezd od ulice Na Kleovce na Francouzskou. V opačném směru je to v pohodě, ale když chcete jet nahoru, tak jsou jednosměrky postavené jak naschvál... Pokud chci jet legálně, tak asi abych jel kousek Máchovou nahoru, pak doleva Varšavskou, pak zase ulicí Jana Masaryka kousek dolů, doprava Americkou a pak už se konečně Záhřebskou dostanu na Francouzskou...

Ptal jsem se na to na MČ Praha 2, ale jelikož jsem se asi vždycky ptal zároveň na více věcí, na tohle mi nikdy neodpověděli...

Ad mapka v článku - já z těch teček takto na fotomapě také moc nepoznám, kde to je. Nebylo by lepší umístit značky na mapu od Googlu nebo od Seznamu, aby si to člověk mohl třeba i zazoomovat a prohlédnout, kde že to vlastně je?

Václav Kříž 27. 5. 2013, 23:07

Marek Turnovec: mapa.prahounakole.cz v pravém horním roku kliknout na +, zaškrtnout si jen překryvnou vrstvu "cykloopatření". Lze i v levém horním roku (stále ve výseku mapy) kliknout na "Prahou na kole" s šipkou dolů a přepnout na satelitní mapu.

Kalimero 27. 5. 2013, 23:29

Doporučuji pro cyklisty zobousměrnit úsek ulice Babylonské mezi ulicemi Sádovská a Splavná. Tento kousek je jednosměrný nahoru, tedy opačně, než následující část Babylonské. Je to na trase Satalice - Skorkovská ul. - Černý Most. V opačném směru se jezdí ulicí K viaduktu.

Vlada 28. 5. 2013, 11:48

Me celkem "trapi" Katerinska. Ulice to siroka a klidna. Ale jednosmerna :-( I na mape PNK je naznaceny prujezd smerem od Karlaku k Ipaku. Pouzivam casto a zobousmerneni pro cyklisty bych uvital.
Druhe notoricke misto je Lublanska od Nuselaku. Nechci jezdit po chodniku, tak bud poskajuju z mezery do mezery mezi zaparkovanymi auty (nizky provoz), nebo casteji jedu po magistrale az k Rumunske a na Mirak (adrenalin).

Marek Turnovec 28. 5. 2013, 12:52

[10] Souhlasím... Tou Kateřinskou už jsem párkrát jel také - obecně co potřebuji obvykle řešit, jak se dostat domů na Vinohrady. Proto jsem třeba někdy jezdil tou Peruckou a Na Kleovce z Vršovic. Šílené stoupání, ale zase to má člověk rychle za sebou a minimální provoz.

Teď tomu asi trochu pomůže ta legalizace průjezdu Folimankou, ale k plnohodnotnému využití by to chtěli ještě tu Lublaňskou.

Na kole sice nejezdím do práce - zkoušel jsem to jen párkrát (Vinohrady-Motol) - ale kdybych jezdil, tak ta Kateřinská by se mi také jako průjezd líbila - stoupání mírné, provoz skoro žádný - a při pravidelných cestách objíždět to přes Nusle by mě nebavilo. Dolů z Vinohrad to šlo celkem rychle - i jsem to zkoušel přes Žitnou, i když mezi tolika auty to není ono - ale když jedete z kopce (a tudíž celkem rychle), tak "zapadnete" asi víc, než když pomaličku stoupáte. Více se mi ale líbil průjezd Uruguayskou, přes Fügnerovo náměstí (tam s těmi jedněmi schody by asi také nešlo nic udělat) a pak kolem Apolináře (buď Apolinářskou dolů až na Vyšehradskou, nebo třeba právě přes tu Kateřinskou). Ale zpátky na Vinohrady to tak dobře nešlo - právě i kvůli těm jednosměrkám...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5