A12 v Hlubočepích částečně jako obytná zóna

Úzký úsek Hlubočepské ulice od hostince U Zábranských zná každý, kdo jde nebo jede do Prokopského údolí jinak než vlakem. Zmíněnou křižovatkou začíná klidná oblast, přecházející plynule v přírodní park Prokopského a Dalejského údolí. Jakkoliv zde v minulosti byla řada továren v okolí nádraží Hlubočepy, v posledních desetiletích byl tamní průmysl utlumen a samotná brána do Prokopského údolí se stala zónou klidu.

Samotná ulice je velmi úzká, s jedním, prakticky nepoužitelným chodníkem, a nesmírně silným provozem pěších a cyklistů mířících zvlášť o víkendech za rekreací do Prokopáku. Dopravní režim tomu ale příliš neodpovídal. Jakkoliv zde bylo rychlostní omezení na 30 km/h, mnoho řidičů projíždělo mezi pěšími ne zrovna ohleduplně a navíc zde parkovala řada aut návštěvníků údolí. S plánovanou výstavbou v okolí se také bohužel dá předpokládat zesílení automobilového provozu.

Ulice si zkrátka žádala úpravu. Místní se několik posledních let snažili o změnu dopravního režimu na obytnou zónu, jednak pro nevyhovující dopravní režim, jednak pro denně vznikající nebezpečné situace. Po několika letech snahy, kdy si nechali vypracovat projekt a potom doslova „vyběhali“ všechna potřebná povolení, bylo toto léto konečně vše připraveno. Nakonec se podařilo začlenit tuto úpravu do záměrů Technické správy komunikací a tak její realizace nestálo nic v cestě. Nová obytná zóna byla vyznačena počátkem srpna.

Cituji Ivana Havla, zastupujícího místní obyvatele:

Jsem táta a bojím se o své děti. Cesta do Prokopského údolí je sice krásná, ale ne zrovna bezpečná. Na úzkém prostoru bez použitelného chodníku se míjejí pěší, kočárky, děti na odrážedlech a cyklisti s automobilovým provozem. Úřady původně byly proti zřízení obytné zóny, ale zároveň neměly žádný jiný návrh jasně reagující na situaci, kdy po ulici primárně určené automobilům chodilo a jezdilo sedmkrát více chodců a cyklistů. Jsme rádi, že názor nakonec změnily.

A co se mění pro cyklisty? Touto úpravou začíná výrazně zklidněná zóna už zpomalovacím prahem na křižovatce s Hlubočepskou. Parkování je omezeno na dvacet přesně vyznačených míst a nebude tedy tak živelné. Chodci, dříve chodící ve vozovce, mají nově jasnější postavení. Rozdíl tedy není příliš velký, nový dopravní režim ale odpovídá způsobu využívání ulice podstatně lépe.

Celé řešení je nenáročné, stálo několik desítek tisíc Kč. V budoucnu by ale rozhodně bylo žádoucí nahradit levné zpomalovací terče stavební úpravou a celou ulici, jejíž povrch je ve špatném technickém stavu, zrekonstruovat.

Fotografie z místa Miroslav Skřípek:

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Teda jako první větu za „A co se mění pro cyklisty?“ bych čekal varování, že teď už si cyklista nehlídá 30 km/h, ale může tam jet maximálně jen 20 km/h. To je myslím největší efekt daného opatření pro cyklisty, přičemž omezení na 20 tam samozřejmě platí neustále (i když je ta část ulice zrovna úplně prázdná).

  2. Vzhledem ke stavu vozovky v této ulici nějaká vyšší rychlost kola snad s výjimkou horáka opravdu nehrozí. Zrovna zde je to snad z celého Prokopského údolí nejrozbitější. Ta dvacítka tam docela odpovídá stavu vozovky.

Další z rubriky

Sdílená elektrokola opět v Praze. Přiváží je dvě firmy najednou: Bolt a Lime 11

Naposledy v Praze fungovaly elektrokola Freebike česko-britské firmy Homeport. Firma po jedné sezóně ale z..více

Národní obousměrně a cykloobousměrka Na Perštýně 6

Národní třída mezi Jungmannovou a Spálenou je od 28. září 2020 obousměrná – jak pro..více

Cyklostezka Cholupice – Dolní Břežany byla z většiny dokončena 11

V těchto dnech byla z většiny dokončena cyklostezka spojující Cholupice (Praha 12) a Dolní Břežany..více

Nákladní kola budou mít v Praze vlastní mikrodepo 32

Praha připravuje vlastní mikrodepo pro městskou logistiku realizovanou na nákladních kolech. Ve středu 23. září..více

Bude povolena pomalá jízda Vyšehradským tunelem? 27

Vyšehradský tunel vedoucí po nábřeží patří mezi slabší místa pravobřežní páteřní cyklotrasy A2. Stezka totiž..více

Dopravní uzel Evropská – Gymnasijní: doplnění cykloopatření 12

Letos v červnu byla dokončena souvislá údržba vozovky Evropské třídy. U té příležitosti zde byly..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru