Pět zajímavých investic

Publikováno: 18. září. 2013, 1 min. čtení
Publikováno: 18. září. 2013, 1 min. čtení

Dostavba městského systému cyklotras si žádá realizovat celou řadu investičních staveb. Našli jsme pět, o kterých víme, že se připravovaly, uvažovalo se o nich, nebo nám přijdou prostě zajímavé a šikovné.

1. Lávka Cinda (A1)

Páteřní trasa A1 ve své chráněné podobě končí od jihu na Lihovaru. Směrem do centra může vybrat z dvojice odporných ulic Nádražní a Strakonické. Zatímco dopravní cyklisté časem zřejmě snesou, když se Nádražní ulice zrekonstruuje a vybaví cyklopruhy, pro uživatele vyžadující chráněný průjezd by bylo ideální využít klidnou ulici přes Císařskou louku — a dál pokračovat po cyklostezce a levobřežní náplavce až k Jiráskovu mostu.

Padesát metrů na severní špici ostrova nicméně není možné přetnout lávkou. Nízkovodní most by zabránil průjezdu zde kotvících lodí, zdvihací lávka by zase výrazně změnila pražskou mostní krajinu. Řešením je tedy lávka vedená poněkud jižněji, k ulici U Královské louky. Od ní lze navíc celkem výhodně pokračovat k přemostění Smíchovského nádraží, které je nezbytné pro trasu A13. Zde ovšem už lávka je, (byť ne zcela přístupná).

Lávka by současně zpřístupnila Císařskou louku od stanice metra a tím ji Pražanům výrazně přiblížila. Záměr se prověřoval už v letech 2008-10.

Parametry lávky:
– Délka cca 170 m (včetně ramp)
– Šířka 5 m.
– odhadované náklady 40 mil. Kč.

2. Lávka Balabenka (A257)

Stávající cyklostezka po Starém spojení nyní končí na Krejcárku tak říkajíc „nikde“. Přitom je zde velmi pohodlný způsob, jak stezku dotáhnout víceméně po rovině až na Balabenku a zpřístupnit tak stezku Starého spojení pohodlně a bez velkých spádů od severu a východu.

Terénní úpravy by přitom nebyly velké. Od Krejcárku vede po tělese snesené trati vozová cesta až k železniční trati na Český Brod. Zde chybí přemostění, je tu ale dokonce ještě jeden pilíř staršího železničního mostu. A následně cesta k Sokolovské. Lávku lze zrealizovat celkem nízkonákladově. Není důvod, aby po ní mohla projíždět jakákoliv auta, a tak může mít nosnost jen na pěší a cyklisty.

Parametry lávky:
– Délka 55 m (včetně ramp)
– Šířka 3 m.
– odhadované náklady celého záměru 20 mil. Kč.

3. Lávka Kačerov (A411)

Pomineme-li uvažované mosty či lávky přes Vltavu, je lávka na plánované trase A411 zřejmě nejambicióznějším ze záměrů, o kterých se uvažuje. Lávka se uvažuje jako součást připravované humanizace Severojižní magistrály a umožnila by neexistující bezmotorové spojení mezi Kačerovem a Roztyly. To je dnes možné jen s téměř kilometrovou zacházkou / zajížďkou ulicí Sliačskou.

Lávka, vedená od Jihlavské ulice v souběhu s třídou 5. května by v tomto směru zajistila jak zkrácení cesty o několik set metrů, tak zmenšení ztraceného spádu mezi Jižním Městem a Pankráckou plošinou, a to o zhruba 15-20 metrů (stávající sedlo ve Sliačské ulici je přibližně ve výšce 235 metrů, lávka by vedla nad úrovní ulice 5. května ve výšce zhruba 255 metrů), čímž by se ztracený spád ve směru Jižní Město – Pankrác zmenšil na polovinu.

Lávka je uvažována ve studii k humanizaci magistrály ÚRM a TSK-ÚDI z roku 2009, a je zde součástí větších úprav křížení (úprava vjezdu do ul. 5. května se světelnou signalizací a částečné napojení ulice 5. května na Michelskou).

Parametry lávky:
– Délka úseku 900 m
– Šířka 5 m (pěší a cyklisté)
– odhadované náklady na lávku 100 mil. Kč (bude obtížné oddělit od větších úprav v oblasti spojených s humanizací).

4. Podchod z Hlavního nádraží směrem k VŠE

Jakkoliv jde především o záměr prospěšný cestujícím MHD a vlakem cestujícím na Žižkov, při zprovozňování východního přístupu k Hlavnímu nádraží může dojít ke vzniku propojení slušně využitelného i pro kola. Pokud by byl umožněn příjezd kol až na úroveň prodlouženého severního podchodu, vzniká zde doposud chybějící pohodlný příjezd k hlavnímu nádraží a metru C pro cyklisty.

Parametry:
– Délka úseku 300 m
– Šířka 5 m (pěší a cyklisté)
– odhadované náklady na přístupovou cestu a prodloužení podchodu 50 mil. Kč.

5. Lávka přes Bělehradskou ulici z Wenzigovy do Záhřebské

Nevelká lávka v místě, kde Bělehradská už klesá a z Wenzigovy a Záhřebské do ní vedou schody, řeší nesmírně problémové zobousměrnění Koubkovy ulice o blok severněji v místě, kde ústí do pětiramenné křižovatky s Bělehradskou. Vlivem umístění tramvajové zastávky a následného převýšeného oblouku je zde téměř nemožné zřídit světelnou signalizaci, která by jinak obousměrný průjezd cyklistů zajistila.

Společně se zřízením světelných signalizací ve Wenzigově, o kterých se při humanizaci magistrály uvažuje kvůli přechodům, vzniká bezbariérové východozápadní spojení zajišťující téměř všechny potřebné směrové vazby (v Koubkově zůstává jen směr od Belgické a Uruguayské).

O zřízení této lávky nezávazně uvažuje Praha 2, nemá na ni ale dostatečné finance. Přitom daná lokalita k přemostění přímo svádí, lávka by řešila i vazbu pro pěší, která na úrovni Koubkovy také není zrovna příjemná.

Parametry:
– Délka úseku 30 m
– Šířka 3 m (pěší a cyklisté)
– odhadované náklady 10 mil. Kč.

Jiné záměry

Samozřejmě existuje ještě celá řada investic nezbytných pro dokončení sítě městských cyklotras nebo zkvalitňujících plošnou prostupnost území pro jízdu na kole. Plánované trasy městského systému se často váží na jiné investice. Bezmotorové dopravě bude nepochybně sloužit plánovaný Dvorecký most, dlouho se také uvažuje o lávce mezi Karlínem a Holešovicemi. Na síti celoměstských tras je pak plánováno několik dalších lávek – v Záběhlicích přes Botič, na Chodově přes D1 a další.

Těmto záměrům se možná se budeme věnovat někdy příště. V tuto chvíli stojí za zmínku, že suma nákladů za pět investic z tohoto článku činí asi 220 milionů Kč. Při čerpání 2% z dopravních investic, které žádala Velká podzimní cyklojízda, se jedná o zhruba 1,5násobek roční investice do cyklodopravy. A ovšem, také zhruba 40 blankometrů.*

*) Blankometr je jednotka vyjadřující objem financí potřebný na jeden metr tunelu Blanka. Jedná se zhruba o 5,5 milionu Kč.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

újezďák 18. 9. 2013, 10:27

No ten podchod Hlaváku, to by snad šlo prosadit nejlíp , tam je to celoveřejný:) zájem a celkově je to tam děsně o hubu, když sleduju studentíky v zimě z vlaku, jak performují v běhu před vlakem....

Přiznám se, že moc nechápu pojem pražská mostní krajina, to je zase nějaký pojem z památkářského slangu ?
Praha má děsnou kliku, že památkáři nefungovali za císaře pána a první republiky, to by jsme měli Karlův most a prd, ani ty náplavky by nepovolili....

vokaty 18. 9. 2013, 11:18

[1] Já si myslím, že by zvedací lávka naopak "pražskou mostní krajinu" parádně doplnila. ;-)

Luděk 18. 9. 2013, 14:00

Lávka přes Bělehradskou vypadá dobře, jen by se v návaznosti na ni musela vyměnit dlažba v Záhřebské za asfalt, pokud zůstanou kostky, tak i nadále budu radši jezdit Legerovou a Rumunskou nahoru, je to příjemnější.

dosmanak 22. 9. 2013, 12:43

Mě se líbí nápad (nevím, kde jsem ho slyšel), že na konci severního podchodu k nástupištím by byl výtah nahoru. Pak by cesta na Vinohrady z Hlaváku byla o dost příjemnější.

újezďák 22. 9. 2013, 22:08

4. výtah na Vinohrady a kam až nahoru proboha ? :)

jonáš 22. 9. 2013, 23:03

No kam, do Italský .. výhodnej přestup na 133, nic jinýho tam nejede a nepojede. To je asi jak ta lávka z Parukářky na Vítkov, utopie.

Piskvor 23. 9. 2013, 13:00

Až na tu lávku podél Kačerova je to samá příčetná, nízkonákladová a užitečná změna (bez ironie); já osobně bych využil všechny ze zmíněných investic.

Ta lávka z Kačerova mi připadá problematická hlavně na jižním konci: musí se tam nějak vypořádat s mimoúrovňovou křižovatkou SJM a Jižní spojky - o benzínové pumpě, garážích a připravovaném mostu pro kamiony raději nemluvě. Pomineme-li sci-fi možnost "celou křižovatku úplně překopat," jediné řešení se mi zdá "lávka z Kačerova neklesá spolu se SJM (autem to nevypadá, ale je to mírný skopec), ale je vedena horizontálně, a na roztylské straně se napojí právě ve výši spořilovského šneku." Tím snad by se šlo vyhnout výškovým konfliktům s několika různými nájezdy a sjezdy.

pekas 23. 9. 2013, 21:51

A kde máme lávku podél vyšehradské skály na A2? O té už se neuvažuje ani nezávazně? MP by přišla o zábavu?
Mně by z uvedených nejvíc bodla ta Balabenka, pro tu palec nahoru.

Vratislav Filler 24. 9. 2013, 08:06

pekas: Chtěl jsem vyjmenovat věci, které nejsou všeobecně známé. Lávka podél skály je neprůchozí, alternativou je náplavka za 0,7 miliardy, ehm.

Kalimero 26. 9. 2013, 18:21

Ve Vyšehradském tunelu by stačil semafor, chodec by si tlačítkem navolil červenou cyklistům v obou směrech a v klidu by prošel.

Jozef 7. 10. 2013, 12:28

9. A co pontony? Ty by také neprošli?

Vratislav Filler 7. 10. 2013, 12:36

Jozef: Pontony se, pokud vím, neprověřovaly tady, ale u Smetaňáku - výsledek byl, že by se celou věc muselo být možné sbalit nějak během 24 hodin, aby ji nevzala velká voda. Což by u Vyšehradu teoreticky asi šlo, protože, na rozdíl od Smetaňáku, tady je přístav za rohem. Ale muselo by to být dost dlouhé.

vokaty 7. 10. 2013, 12:40

[11, 12] Ty pontony jsou docela slušná výzva na guerillovou akci, ne? ;-)

Jozef 7. 10. 2013, 12:52

Díky za info.

Marně teď vzpomínám, v kterém městě jsem jel na cyklostezce místo na náplavce na pontonech.
Ono spíše než pontony bych uvítal lepší sjezd/nájezd do HDP.

Zvláště v směru do centra.
Poslední možnost, kdy najet do HDP je světelná křižovatka Podolská x Podolské nábřeží. Vetšinou však najíždím už u pumpy. A dostat se z Rašínovho nábřeží na náplavku je obtížné kvůli těm žlutým kopečkům.

Ale to už jsem mimo téma.

Zacyklení 7. 10. 2013, 12:58

[9] Proč je lávka neprůchozí? Je to kvůli památkářům? Lávka by se mohla vytvořit i jinde, např. pod některými pražskými mosty (Legií, Mánesův) jako v Salzburgu.

Jozef 7. 10. 2013, 12:59

vokaty: Myslíš ze zrušených vojenských zásob? A nebudou moc široké? >:) :D

Jozef 7. 10. 2013, 13:21

Tak pontony pod Vyšehradem by museli mít půl kilometru. :( Nerealizovatelné.
http://mapy.cz/s/8Ccv

vokaty 7. 10. 2013, 13:23

Jozef: Škoda, to bychom za noc nenainstalovali. :-(

Piskvor 7. 10. 2013, 14:00

[18] Kvůli památkářům. (S nemalou hořkostí dodávám, že kvůli týmž památkářům, kterým je vybourání Václaváku zcela fuk.)

jonáš 7. 10. 2013, 16:23

Bacha na to, památkářům to bourání vůbec fuk nebylo. To až stavebnímu ouřadu magisrátu bylo úplně fuk památkářský stanovisko .. money talks. Lávka neni lukrativní.

Apophis 7. 10. 2013, 17:17

Škoda lávky kolem vyšehradské skály, to mohl být dobrý adrenalin. Představoval bych si lehce klopenou, úzkou, ideálně průhlednou, bez zábradlí - takový český North Shore. Jen nevím, jak pořešit obousměrnost.
Kalimero: Semafor nebude fungovat, chodec nebude čekat na zelenou, podobně cyklista si nebude mačkat čudlík kvůli průjezdu. Odhaduji, že třetina cyklistů chodník provede, třetina projede (a občas někoho lapí MP, naposled včera tam vyšívali) a poslední třetina radši pojede silnicí po kolejích (tím mj. zmizí z čítače umístěného na chodníku za svodidly). Data z tohoto čítače jsou, myslím, hodně ovlivněna tím, že část cyklistů sjíždí kvůli policistům u porodnice ze stezky do silnice a obráceně: před tunelem najíždějí na silnici a pokračují nejméně do Podolí po ní.

Kalimero 8. 10. 2013, 08:18

Na semaforu by svítila trvale zelená pro cyklisty. Čudlík by mačkal chodec, pokud by chtěl a cyklistům by padla na určitou dobu červená, stejně, jako u přechodu "na vyžádání" . Vzhledem k nepatrnému množství chodců by všichni byli spokojeni.
Já taky jezdím tunelem po kolejích, uvítal bych posunutí začátku svodidla ve směru z centra a nějaké řešení ve směru do centra, snad zrušit ten podélný hrbol, který nedovolí autům mě předjet.

Kalimero 8. 10. 2013, 08:27

20: Jestliže památkáři dávají pouze stanovisko a konečné řešení je na magistrátu, pak by bylo dobré znovu otevřít problém znovuzprovoznění podchodu na levém břehu Vltavy pod Mánesovým mostem. Tento podchod pod mostem zde byl při projektování mostu navržen, nyní je zaslepen. Památkáři by měli usilovat o obnovení historického stavu a pokud ne, magistrát by měl i tak tento podchod znovu otevřít.
Při jízdě z mostu by se vyřešilo levé odbočení do ulice U Lužického semináře, stačilo by odbočit vpravo na Kosárkovo nábřeží a po stezce podle vody podjet most.

Vratislav Filler 8. 10. 2013, 09:10

Kalimero: Bavil jsem se se zodpovědnými památkáři ohledně různých cyklověcí, včetně podjezdu Mánesova mostu - problém tam, co si pamatuju, není s podjezdem samotným (který, pozor, nebyl nikdy zprovozněn - byl postaven jako součást mostu, ale nevedou k němu cesty). Ochranu drží nad navazujícím břehem, který je jako jedno z mála míst v historickém centru Prahy přírodě blízký a současně pohledově velmi exponovaný. Takže do něj nechtějí dovolit žádné opěrné zdi, bez kterých by se to ani v případě minimalizované rampy nejspíš neobešlo.

vlakno 8. 10. 2013, 13:08

Je velká škoda, že se ta lávka Balabenka nerealizovala v rámci stavby Nového spojení, které nás stálo 9 miliard Kč... myslím že 20 milionů by se v tom ztratilo a tohle spojení by velmi pomohlo. Snad se v rozumné době dočkáme.
Jinak pohled památkářů částečně chápu, s nájezdovými rampami a lávkami v historickém centru by se mělo opatrně, navíc často existují levnější a účelnější povrchová řešení.
Daleko víc mě zlobí jejich dogmatický přístup k povrchům. Jen proto, že před sto lety neexistovaly dostupnější materiály než žulové nebo křemencové kostky, tak si je tu zakonzervujeme navěky? Dnes existuje mnoho materiálů, který jsou pro uživatele příjemnější a přitom vypadají dobře v historickém prostředí, neexistuje jen asfalt, ale třeba hladké kamenné dlaždice. Je to příjemnější povrch pro kola, pěší, maminky s kočárky,... vlastně úplně všechny uživatele. Kočičí hlavy snižují mobilitu určitých skupin v centru a je to taky jeden z faktorů, který žene cyklisty na chodníky. A pokud by ti po nás usoudili, že chtějí ty kočičí hlavy zpátky, udělají to velmi levně, narozdíl od znovupostavení zbořených domů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat