Jinočanská spojka (2), chyby a možnosti zlepšení

Václav Kříž

Praha zaplatila 700 milionů korun za 1 436 metrů čtyřpruhové silnice. Jako obchvat Řeporyjí snad dobré, jako budoucí osa rozvojového území bída s nouzí. Řešení pro jízdu na kole bídné, a jak to bude s integrací cyklodopravy v plánovaných čtvrtích? Ovšemže to není poprvé. Před dvěma lety dopadla velmi podobně Vysočanská radiála, kde se stavebně podařilo přetnout jednu existující a jednu plánovanou cyklotrasu (1).

V tomto pokračování popisuji problémy vzniklého řešení a navrhuji, co lze ještě zachránit, buď teď, nebo později.

Odfláknutý koncept

Stezka podél silnice je vedena, jako by jí navrhovali a schvalovali ti, kteří na kole v životě neseděli. Zahrnuje zbytečné překážky, špatně řešené křižovatky, ostré zatáčky a ztracené spády (nepochybujeme, že vše je podle normy). Potenciál pro cyklodopravu v této ose byl promrhán. Byl bych rád, kdybych podobné články nemusel psát, ale co dělat. Nezbývá než napsat pár tipů, jak s takto špatného začátku vytěžit alespoň něco.

Prahou na kole běží s podporou Citybikes:Elektrokola, skládací kola, městská kola

Odbor městského investora OMI, který je odpovědný za stavbu, tentokrát formálně neporušil magistrátní vyhlášku č. 16/2010 přikazující městským investorům zavádět infrastrukturu pro cyklisty při stavbě a rekonstrukci ulic.(2) „Jenom“ stezku nechal zrealizovat tak, že snížil její atraktivitu a vytvořil cyklistům zbytečně několik konfliktních míst. Co dělat, když nejste schopni vykoupit dva metry pole na jedné straně silnice? Není lepší postup, než nechat stezku prokličkovat z jedné strany silnice na druhou a zpět. Zdržení oproti trase podél silnice po mostě odhadujeme na minutu a půl. I kdyby se nyní podařilo vykoupit pozemky a dostavět chybějící úsek s mostkem přes potok, stále zůstane ztracený spád – a nahoře na mostě technický chodník, který je dokonce pro kolo naprosto v pohodě průjezdný.

Zbytečné bylo označit stezku jako komunikaci výhradně pro cyklisty. Provoz chodců bude slabý, možné konflikty jsou v podjezdu a na zastávce — obojí tam ale mohlo být řešeno jinak. Zvlášť bolestivé je několikanásobné přerušení stezky. Nevyřešit tři křižovatky a vedení autobusovou zastávkou je při stavbě na zelené louce k smíchu. Na všech křižovatkách se vejde i přejezd pro cyklisty a zastávku by stezka mohla zezadu obcházet, tak jako u Kačerova či Vozovny Kobylisy. Ale proč to dělat, že?

"Pražské ulice jsou příliš úzké." Stezka i zastávka se nevešly na zelenou louku.

"Praha je příliš kopcovitá" Stezka prochází kolem zastávky zarytá do svahu velehorského masivu Ládví, Vozovna Kobylisy.

Stejně tak na přejezd pro cyklisty přeci není místo.

U Depa Kačerov se vešel přejezd, přechod, zastávka i objezd. Les cedulí a zábradlí už je kapitola jiná.

Chybí legislativa nebo standardy kvality?

Česká legislativa zatím brání možnosti realizovat méně prostorově náročný smíšený přechod a přejezd, jak signalizovaný, tak nesignalizovaný. Signalizovaný přechod a přejezd musí mít každý zvlášť signalizaci na svém semaforu. To zbytečně zvyšuje náklady. Podle české legislativy je taky téměř nemožné zajistit, aby cyklista na stezce vedoucí podél hlavní komunikace měl na křížení přednost, a to i v případech, kde by to nebyl problém z hlediska bezpečnosti (3).

Co ale chybí víc, jsou jasně definované a vymahatelné standardy kvality. Zatímco komunikace pro IAD musí splnit spoustu požadavků, které jsou často přehnané, nikde není definováno, že cyklotrasy standardní kvality prostě nemohou být při novostavbách bezdůvodně přerušované. Nutit cyklisty k vedení kola by mělo být na novostavbách stejně časté jako nutit řidiče k tlačení auta. Průjezd stezky okolo zastávky by se řešil aplikací jednoho z několika vzorů podle předpokládaných intenzit pěších a cyklistů — a varianta s přerušením stezky by byla možná jen při intenzitách, které na této zastávce nebudou dosaženy ani v roce 2050. Existovaly by předepsané minimální podélné a příčné sklony, poloměry oblouků, aby stezky nevedly do pravého úhlu, apod.

Jak to zlepšit?

Dost ale opakovaného pláče nad rozlitým mlékem. Co se dá na téhle realizaci ještě spravit?

K vylepšení stavu u Jinočanské spojky lze neprodleně udělat následující:

  • několika metry čtverečními asfaltu napojit na stezku ve směru od Třebonic slepý úsek silnice. Značením na něm legalizovat pohyb cyklistů. Poskytne zkratku a prodlouží úsek oddělený od aut z Řeporyjí do Třebonic
  • u autobusové zastávky odstranit značky konec a začátek cyklostezky do doby, než tady začnou zastavovat autobusy.
  • začít plánovat integrační opatření pro zatraktivnění pohybu cyklistů v uvolněných ulicích, hlavně ve zbylé části silnice z Řeporyj do Třebonic a také v ulicích Smíchovská, Jáchymovská a Ořešská
  • (Edit 10.5.2014: zanechání možnosti průjezdu na kole po již zlikvidované obslužné silnici, ze silnice K Třebonicům k sídlišti Stodůlky. Obslužná silnice byla používána pro vozidla stavby a dříve po ní vedla doporučená trasa.)

V následujících letech přímo u silnice:

  • protihlukové zdi povolit jen tak, aby nebránily výhledu a nevytvářely nepřehledná místa. Chodec vyjde úzkým průchodem ve zdi na stezku vypadající jako chodník. Nemá výhled a cyklistu nečeká.
  • Až začnou na zastávce zastavovat autobusy, dostavět objezd zastávky za budoucím přístřeškem.
  • při realizaci světelné signalizace u zastávky rozšířit přechod tak, aby se vedle něj vešel i přejezd
  • u budoucích semaforů na obou křižovatkách s ulicí K Třebonicům zrealizovat i přejezd

Možnosti při výstavbě nové čtvrti:

  • vytvořit síť bočních ulic umožňujících přímou a logickou cyklistickou a pěší průchodnost území
  • postavit novou čtvrtí jinou a použitelnou stezku
  • postavit zbylou část stezky, která zajistí, že bude stezka stále na jedné straně Jinočanské spojky

Část podnětů jsem přidal na web Cyklisté sobě, nového nástroje na podporu místních skupin snažících se o zlepšení podmínek pro jízdu na kole ve svém okolí.  Jsou tam přehledně vidět v mapě

Stačí trochu asfaltu a ukopnout obrubníček v popředí a stará vozovka se stezkou jsou propojeny.

Kusem asfaltu lze napojit a využít jedna část bývalé silnice K Třebonicům. Pro využití druhého a delšího opuštěného úseku je však nutné překonat čtyři pruhy. Proto navrhuji promyslet možnosti propojení obou slepých konců:

  • chodníkem a přechodem přes Jinočanskou spojku na křižovatce s odbočkou do Třebonic
  • ideálně podjezdem v holandském stylu, žádné zatáčky,nýbrž přímé rampy v ose staré silnice

Myslím si, že by bylo vhodné odstranit svodidla v úsecích, kde není komunikace na náspu, dle mého odhadu jde o přibližně  1 400 metrů dohromady v obou směrech. Svůj účel zabraňování pádu aut do propasti neplní a zbytečně vytvářejí rychlostnější charakter komunikace. Je možné, že je nařizuje nějaká přehnaně přísná norma. Svodidla využít na jiné silnici či prodat. Pokud se podaří prodat metr svodidel za 1000 korun, je to při asi 1400 metrech, 1 400 000 Kč. Tyto peníze by bylo nejvhodnější investovat do exkurze dopravních projektantů, plánovačů, úředníků a politiků do Holandska, aby tam několik dní jezdili na kole. Dokonce existuje člověk, který takové exkurze pořádá.(4)

Naděje i hrozba

Všechny peníze ještě nejsou proinvestovány, ze 700 milionů zbývá ještě 74, hlavně na světelné signalizace a protihlukové zdi.(5) Jistě by se do částky vešly i úpravy, které zajistí, že stezka nebude dělat z člověka blbce na kole.

Oblast se rozvíjí. Zatím u metra Stodůlky, později u Jinočanské spojky. Do Západního města se postupně nastěhují tisíce lidí. Když se lidé stěhují, mění své denní režimy, toho lze využít a pomoci jim změnit dopravní návyky. Na dopravní chování má samozřejmě infrastruktura vliv. Když budou podmínky pro jízdu na kole špatné, nebude jezdit skoro nikdo. Žádné kopce, překážky si klademe sami.

Cesta tam a zase zpátky. Dělá z člověk na kole a blbce.

1) https://prahounakole.cz/2011/11/vysocanska-radiala/

2) https://prahounakole.cz/2011/01/dokument-pravni-zakotveni-podpory-cyklisticke-a-pesi-dopravy-v-praze/

3) http://www.cyklodoprava.cz/legislativa/tematicke-okruhy-zmen-predpisu

4) http://www.hembrowcyclingholidays.com/studytour.html

5) http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistrat/tiskovy_servis/tiskove_zpravy/namestek_primatora_nouza_slavnostne.html

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: Jinočanská spojka

Komentáře - uzamčeny

  1. Zdravím,

    jak je to s tou smíšenou signalizací na přechodech/přejezdech? Vy píšete, že odporuje naší legislativě, ale já jí v Jižních čechách viděl bežně používat. Viděl jsem jí v Písku, ve Strakonicích a mám pocit, že i v Českých budějovicích. Jak to, že jí je tedy možné někde mít, to porušují legislativu?

    Viz https://maps.google.cz/?ll=49.312848,14.145346&spn=0.000002,0.001742&t=h&z=20&brcurrent=5,0,1&layer=c&cbll=49.312848,14.145346&panoid=5BBvNqWGsnE1pIAtdrQstg&cbp=12,356.39,,0,2.7 .

  2. tak dělat další přechod mezi uzavřenými silnicemi je trochu pitomost, stejně tak jako prodávat svodidla. V každém případě ale souhlasím, že svodidla byla zbytečná a dala by se určitě použít jinde. Autore článku, divím se, že se nezabíváš raději tím, že by bylo dobré cyklostezku taky uklízet (TSK ?), protože u mostu pod dálnicí je věčně rozbité sklo a ostatně cyklostezka vlastně nevede nikam, protože ta bobová dráha s betony je kapitola sama o sobě.

  3. Článek dobrý, ale musím si trochu rýpnout – proč to čteme až dnes, když už to stojí? Tohle nebylo jasné z projektu? A nefungoval v době projektování ještě nějaká ta cyklokomise, či co to bylo (to není ironie, fakt se v tom neorientuju a nestíhám to dohledávat)?
    Každopádně zrovna na tohle by se iniciativy typu AutoMat měly zaměřit už v předrealizační fázi, radši než na akce typu nábřeží. Mám totiž nepříjemný pocit, že celá tahle sranda k ničemu (hlavně ten úžasný přejezd tam a zase zpátky) stála zhruba tolik, za kolik by se dalo udělat rozumné řešení, jen kdyby se někomu chtělo.

  4. Jan Klouzal: Pokud vím, tak cyklodopravě nakloněný a s AM skontaktovaný odborník dělal, co mohl, ale s veškerými jeho návrhy ho prostě poslali.

  5. Jan Klouzal: Nevím jak je to v případě této konkrétní realizace, ale u většiny staveb je docela problém se pro mě jako pro prostého občana k tem plánům vůbec dostat. Pokud se vůbec objeví na internetu, tak jen těžko dohledatelně a navíc jen z nějaké fáze projektování (většinou se cykloopatření mění až do poslední chvíle).

  6. On ten vývoj kolem cyklokomise byl docela složitý. V období před rokem 2011 byla komise daleko otevřenější, a fungovala v ní pracovní skupina, kde se dalo lecos vidět. Od roku 2011 byla komise paralyzovaná a přístup k záměrům se postupně zhoršoval. Letos se zkouším dostat k některým projektům a hlavně k zdůvodněním, na základě kterých byly z těch projektů cyklověci vykuchané – a není to zrovna snadné.

  7. Což samozřejmě neznamená, že se výsledek bude líbit všem :-) Byla tam docela velká debata kolem vedení cyklistů souběžně s tramvají (jestli v tramvajových kolejích nebo vedle, a co v zastávkách?). Jsem docela zvědavý, jak to nakonec vlastně bude.

    Jinak rozhodně to cyklo na Moskevské nebude vypadat tak, jak je to na tom webu – to byl první návrh před debatou.

  8. Dovolím si jeden komentář mimo téma:

    Asi to pro leckoho nebude úplná novinka, ale mám dvě zprávy.

    Ta dobrá, fakt terno: Šeříková je konečně zobousměrněna!!!

    Ta špatná: je u Říční zaslepená kvůli kopání kanalizace či čeho. Ale dá se projet po chodníku.

  9. zacyklení: Ano, je obousměrná dokonce i pro auta. A velmi zajímavě tam je řešeno parkování. Mám fotku z počátku akce, byla by možnost vyfotit to ještě jednou teď, po pár dnech?

  10. Jsem zvědav s tou Moskevskou. Co jsem viděl loni plán, tak se měl zároveň s rekonstrukcí vybetonovat pačík před kostelem a před zatáčkou pod záměčkem bylo také vše označeno jako zbytková zelň k vybetonování.
    Máte info kdy má úprava Moskevské proběhnout? zatím po půtočním kopání jsou pouze vyměněné tramvajové koleje. Soudruzi se ani nebtěžovali tam vrátit kostky, nísta u krajů vozovky dolili asfaltem, je to podstatně odpornější než předtím. Doufám žeje to jen nějaká první etapa prací

  11. Radim Hejč: Pokud vím, tak se nepovedla časová koordinace všech tří věcí (tramvaj, voda a parter) – takže s parterem se musí pořádně počkat až na konec, tj. příští rok. Co tam jezdím (2x týdně), tak ano, je to staveniště a dost věcí hlavně pod zámečkem je jasně provizorních. Ale třeba s asfaltem mezi kolejemi jsem velmi spokojený, konečně se tamtudy dá na kole normálně jezdit. Taky jsem se při přípravě za AM dost hlasitě ozýval v tom smyslu, že jestli tam budou kočičí hlavy, tak se můžou rovnou vykašlat i na ostatní opatření pro cyklisty, která tam mají být.

  12. No hlavne at neni pul silnice kocici hlavy a pulka asfalt..

Další z rubriky

Praha 3 odmítla magistrátem navržené cykloobousměrky 3

Zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) upozornila na svém facebookovém profilu na rozhodnutí Rady..více

Konec městského bikesharingu v Praze, nebo jeho nový začátek? :)

Soutěž na městský bikesharing skončila na jaře neslavně: tendr byl zrušen Úřadem pro ochranu hospodářské..více

Co by měl splňovat bezstanicový bikesharing? 10

Svět pohltila vlna rozvoje bezstanicových systémů sdílení kol. Zájem vzbudily především početné flotily čínských společností..více

Nové stezky kolem Uhříněvsi 1

Jednou z větších investičních akcí, které měly v roce 2015 připravené městské části, byly cyklostezky..více

Výluka na cyklostezce v Amsterdamu 8

21. 07. - Václav Kříž - Inspirace
Několik záběrů z běžných výluk na stezkách v Amsterdamu.

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 16

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru