Prahou na koloběžce

Publikováno: 04. listopadu. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 04. listopadu. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

O Tour de France zdolané jen na stupátku mezi dvěma koly jste možná slyšeli, já vám zkusím přiblížit jak se taková kolobka osvědčila jako každodenní dopravní prostředek v Praze.

Článek zaslal Jan Koutný, děkujeme. Také vy můžete zaslat příběh svého ježdění po Praze na adresu redakce@prahounakole.cz

Zhruba před rokem jsem si za dobrých deset tisíc pořídil asi nejlepší sériově vyráběnou kolobku Kickbike Race MAX. Finská hliníková kráska vyniká obrovskou tuhostí a malou hmotností. Krom sportovního doplňku k atletice mi slouží hlavně na cesty do školy, na úřad, na trénink… Beru ji, jakmile to jen trochu jde.

Kolobka vs. kolo

Doufám, že nevyzním jako  bych byl koloběžkami posedlý, mám rád všechny způsoby dopravy, které mi neplivou jedy pod nos, ale koloběžka je úžasný stroj. Je prakticky nezničitelná, žádné řetězy, převody, složitosti s nasedáním. Stoupnete si a jedete. Obecně platí, že jízda na kolobce je zhruba 3x náročnější, než na kole. Ale z vlastní zkušenosti vím, že když si ji lidi poprvé zkusí, říkají že ,,to jede mnohem líp!” Pokud budete totiž držet rychlost kolem 18 km/h, po rovině se zadýcháte zhruba stejně jako na kole. Problémy nastávají až při vyšších rychlostech, které prostě bez přehazovačky ,,nevydupete.”

Prahou na kole běží s podporou Citybikes:
Elektrokola, skládací kola, městská kola

Menší komplikace můžou způsobit zavazadla. Já jezdím s klasickým batohem, ale pokud jste zvyklí mít na kole kde jakou taštičku a nosič, budete se muset asi smrsknout na jeden nosič nad předním kolem a možná taškou na řidítkách. Budete ale muset brát v úvahu, že každý další gram, kterým ověsíte svojí kolobku je opravdu znát. Každým odrazem ji totiž předsouváte před sebe a zase nazpátek. A když začnete zdobit taškami sebe, stojná noha dělající podřepy se rychle unaví a budete muset častěji střídat.

S kolobkou do ulic

Z pohledu zákona je koloběžka stejně jako kolo dvoustopé vozidlo, bohužel z pohledů některých řidičů je to stále jen hračka. Už několikrát jsem se setkal s výkřiky z okýnka ,,ať s tim táhnu, že s tím nemám na silnici co dělat!” Většina (aspoň v Praze) se ale chová loajálně, ale to jako cyklisti znáte.

V čem se mi můj stroj osvědčil nejvíc je jeho obratnost v ulicích, možnost okamžitě přejít z chůze do jízdy a naopak je ideální na místa, kde se chodníku nevyhnete, nebo tam kde je potřeba se proplést skrz husté hejno chodců, aut, čehokoli. Stejně tak, když potřebujete překonat shody, jen vystoupíte, sedm kil snadno hodíte do jedné ruky a můžete šplhat. Když si zapomenete zámek, lidé vás mnohem ochotněji pustí s kolobkou dovnitř, a většinou není problém si ji postavit v hospodě třeba vedle stolu. Stejně tak v MHD, tam záleží jak moc velký morous řidič je, ale většinou mě vzali do tramvaje i autobusu, stačilo se usmát a poděkovat.

Největší problém oproti kolu spočívá ve světlosti stupátka. Na vyjíždění a sjíždění obrubníků, zapomeňte. Každý větší hrbol vám bude dělat vrásky sotva ho spatříte.

Koloběh jako sport

Komunita koloběžkářů je možná malá, ale o to víc zapálená pro věc. Jezdí se česká Rollo liga a mistrovství světa i Evropy. Na závodech panuje domácí atmosféra a vzhledem k malé účasti ani není tak těžké dosáhnout dobrých pozic.

Závěrem

Kolobka se pro mě stala vášní od prvního dne, co jsem ji měl, to že ji používám jako hlavní dopravní prostředek, je už jen výsledek. Myslím, že každý, kdo se pohybuje po Praze pravidelně na kole, by si ji měl zkusit, zvlášť ti co nesesedají ani teď na podzim, když zima začíná lézt za nehty. Pro takové nadšence to bude nový osvěžující pohyb, stejně jako je pro mě bez přerušení už dvanáctým měsícem.

Za redakci přidáváme, že jízda na koloběžce je velmi populární v Paříži. Pro děti je to snad nejoblíbenější hračka, ale uvidíte zde i lidi drandící z práce na kolobce v obleku.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

Ladia skládací kola 4. 11. 2013, 10:00

Jezdil jsem po Praze na koloběžce dva roky a obrubníky a hrboly a schody do délky dvou až tří jsem skákal směrem dolů pravidelně a v pohodě. Nahoru to je samozřejmě horší, ale obrubník je snadný jeden schod taky. Na rychlosti s oběma nohama na stupátku, jako když se totéž skáče na kole. Měl jsem tenkrát starou ruskou dětskou na kolech 2x12palců. Nebyla na to stavěná a tak jednou za čas bylo třeba její rám zase přes obrubník ohnout zpět. Dolů z ní mě dostala právě potřeba vožení nákladu i když v mém případě velmi specifického a problematického i na kole a sice tří kastrůlků s obědem pro dědu.

Ladia skládací kola 4. 11. 2013, 10:04

Problém koloběžky vidím právě v nákladu, vepředu si do něj kopnete a vzadu taky takže jde na ohnutá namáhaná záda.

wanted 4. 11. 2013, 10:56

Nepochopil jsem tak uplne zminku o loajalnosti ridicu. Snad chtel napsat ohleduplne?
Jedna pani povidala, ze na silnici smi kolobrnda pokud ma dve na sobe nezavisle a funkcni brzdy. Cili jak ktera. Presne to ale nevim.

Diky za pohled "z jine strany".

Jachym 4. 11. 2013, 10:56

Kdysi jsem měl kolobku v Brně, skládací hliníkovku s věšími koly. Sloužila skvěle, na MHD jsem vlastně nemusel, dostupnost centrum-Lesná cca 15min (zpátky rychleji, protože to bylo z kopce.

Ale tyhle koloběžky nejsou na reálné používání stavěné. Brzdit se na tom nedá, při troše vlhkosti už vůbec. Horší ale bylo, že mi po cca roce používání upadla řidítka - normální únavový zlom. Dlažba je nepřekonatelná bariéra.

Ladia skládací kola 4. 11. 2013, 11:07

Koloběžka je posuzována jako jízdní kolo a každé kolo musí mít dvě nezávislé brzdy a další náležitosti ...

Vratislav Filler 4. 11. 2013, 11:09

wanted: Myslím, že ano. Koloběžka do provozu by měla splňovat to, co kolo, tedy zejména odrazky (asi kromě těch na šlapkách ;-) ) a brzdy. Skládací koloběžky s nášlapným blatníkem do provozu nemůžou.

My máme doma koloběžku jak 2x12" s brzdama, tak skládací s 20 cm kolama. Tu skládací občas používám pro nabližování na metro nebo na autobus. Když je to na každé straně deset minut, tak už je to docela výrazná úspora času. Ale v příměstském busu už na mě řidiči párkrát frflali (ještě před tím update předpisů, teď by to asi zase jít mohlo).

újezďák 4. 11. 2013, 16:11

asi by to chtělo nějaký nákladní prostůrek v podlaze nebo exentricky uložený někde mimo kopací zóny :)

goodhoko 4. 11. 2013, 16:58

Wanted: Ano máte pravdu, ohleduplně se hodí více, ale myslím, že i tak to většina pochopí.

Petr Dlouhý 5. 11. 2013, 15:35

VF: V zákoně je u všech odrazek napsáno, že je možné nahradit je něčím s podobnými vlastnostmi. Takže místo odrazek na šlapkách se dají použít reflexní pásky na nohy, kdyby měl někdo řeči.

Vratislav Filler 5. 11. 2013, 17:21

Petr Dlouhý: Takže jsou vlastně potřeba jen ty dvě brzdy, hm... Existuje něco jako skládací hliníková minikoloběžka s přední brzdou? :-)

Petr Dlouhý 5. 11. 2013, 17:26

VF: No, možná když si vezmeš reflexní vestu, tak by se to dalo ukecat. Nebo tam nějak kreativně nalepit reflexní samolepky.

pekas 6. 11. 2013, 13:09

Nechci být hnidopich, ale koloběžka i kolo jsou jednostopá vozidla.
Jinak dopravní koloběžkáře znám dva a fandím jim.

Katka 6. 11. 2013, 14:05

Jezdila jsem přes léto pravidelně trasu Anděl - Trója na kole i koloběžce (Kostka Tour) a rozhodně to stojí za vyzkoušení. Koloběžka je lepší pro mě v manipulaci na cyklotrasách, kde je dost lidí (Kampa, náplavky Mánesuv most - Rohanské nábřeží, kolo je zase lepší na úsecích s auty (ale i s koloběžkou to šlo, akorát jsem si netroufla například na úsek Újezd - Smíchovské nádraží, který ve směru z Tróji jezdím na kole po Zborovské). Protože na své trase mám více úseků, kde stejně musím zpomalovat a jet vyhýbat se, vyhovuje mi koloběžka.

Ivoš 10. 11. 2013, 14:57

Koloběžku jsem také zkusil, ale nechytlo mě to.
Mám Kostku - 20“ vpředu, 12“ vzadu, dvě brzdy véčka.
Je to pomalé, nedá se na tom vozit náklad, podle mne je to i mnohem hůře ovladatelné než kolo a hlavně, strašně rychle mě na tom moc bolí nohy.
Kdybych si dnes měl nějakou pořizovat, tak volím lehkou skládací s 6“ kolečky na cesty 1-3km. Což nehrozí, protože stejně jezdím na Bromptonovi :-)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat