Chcete lépe jezdit na kole po Praze 10? Řekněte, jak!

Upraveno z tiskové zprávy Prahy 10

Praha 10 již řadu let disponuje plánem rozvoje sítě sloužící pro dopravu i rekraci na jízdních kolech, tzv. cyklogenerelem. V těchto dnech začíná proces aktualizace tohoto dokumentu pro další období. Desátá městská část se proto snaží do diskuse k němu zapojit také občany včetně aktivních cyklistů. Na 11. prosince od 18 hodin proto radnice svolává debatu o tomto plánu do Střediska územního rozvoje v budově radnice. Toto setkání má za úkol seznámit obyvatele s přípravnou fází aktualizace cyklogenerelu a získat od nich další podněty. 

Podle místostarostky Prahy 10 pro územní rozvoj, Ivany Cabrnochové, je smyslem generelu nalezení rychlých, bezpečných a levných spojení, které dotvoří páteřní trasy stanovené celopražským plánem. Praha 10 dlouhodobě usiluje o to, aby přes její území vedly jak trasy pro dopravní cyklisty, tak stezky pro relaxaci dětí i dospělých. Město by mělo být přirozeně prostupné pro všechny druhy dopravy – MHD, auta, chodce i cyklisty.

 
Prahou na kole běží s podporou Citybikes:
Elektrokola, skládací kola, městská kola
 

V případě páteřních tras, které jsou většinou řešené pomocí vyhrazených pruhů, postupuje Praha 10 podle celoměstského generelu. Aby byla cena zřízení cyklistického značení co nejnižší, většinou místní úřad dlouhodobě koordinuje jejich zřízení s jinými stavbami – typicky s rekonstrukcemi tramvajových tratí nebo revitalizacemi rozsáhlejších území. Často se pro zřízení cyklopruhů využívá prostor mezi jedoucími a parkujícími automobily, který nelze využít k jinému účelu.

Místní cyklogenerel má řešit zejména místní propojení na krátké vzdálenosti, kdy je jízda na kole nejvýhodnější, a koordinaci těchto opatření s okolními městskými částmi. Plány pro příští rok přitom nejsou nevýznamné. V roce 2014 proběhne výstavba dlouho připravované cyklotrasy ze Záběhlické ulice okolo Hamerského rybníka do Trojmezí. Naváže na už existující úseky a umožní také obnovu oblíbené pěší stezky do nejzelenější části Prahy 10. Budou postaveny dva pěší a cyklistické mosty přes Botič v Záběhlicích a ve Vršovicích. Bude změněno dopravní značení na několika místech, které pro jezdce na kole zprůjezdní řadu dnes uzavřených ulic a dojde k vyznačení vyhrazených cyklopruhů na Moskevské nebo Průběžné.

Představení analytické fáze k aktualizaci cyklogenerelu a sběr podnětů od veřejnosti: Středisko územního rozvoje MČ Prahy 10, Vršovická 68, středa 11. prosince od 18 hodin.

Podněty emailem můžete zaslat cyklokoordinátorovi Danielovi Bernardovi (danielb@praha10.cz)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Hezké, ale je to oznámeno šíleně pozdě. Před Vánocemi a 1 den předem, to fakt nestíhám nic. Je to škoda, protože na Praze 10 pracuji a díky tomu tu i hodně jezdím na kole.

    Jinak situace pro ježdění na kole je na Praze 10 relativně dobrá. Díky za to!

  2. Souhlasím s Milanem,
    jsem taky vášnivý cyklista a na budoucnosti cyklodopravy v Praze 10 mi hodně záleží. Program si ale plánuji zřejmě jako většina pracujících lidí dost do předu a takto pozdní oznámení mne opravdu mrzí.

    Bydlím v Petrohradské ulici, která je myslím pro cyklopruhy jako stvořená – zejména část mezi ul. Vršovická a Botičí – kde má navíc značně široký nově zrekonstruovaný chodník (díky!). Z hlediska cyklodopravy je právě prostor mezi cyklostezkou podél Botiče v okolí stadionu Bohemians přerušen a není koncepčně řešen. Právě zmiňovaná část Petrohradské by vyznačením pruhu mohla pomoci.

    Další variantou je zjednosměrnění (a zklidnění) Petrohradské v daném úseku a vytvoření cyklopruhu(ů) přímo v ulici. Auta by pak jezdila pouze směrem od Vršovické k Botiči. V opačném směru by auta jezdila Sámovu přes nádr. Vršovice (tento směr je daleko méně vytížený).

    Předem děkuji za zvážení tohoto návrhu.

    S pozdravem,

    Lukáš Policar

  3. Pane Policare, můžete mi prosím poslat na adresu ivanac@praha10.cz váš návrh? Ráda se dozvím i Vaše další podněty. Děkuje Ivana Cabrnochová, místostarostka mj. pro cyklodopravu

  4. Když jsou tady znalci cyklodopravy na Praze 10, dovolil bych se zeptat, jakou vidíte nejlepší variantu, když se chci z Vršovické (od východu) napojit na A23 kolem Botiče směr jih. Bohužel se na křižovatce s Petrohradskou nesmím otočit zpět (je to světelná křižovatka a oproti zahraničí je u nás U-turn zakázaný), takže jedu Petrohradskou a na nejbližší křižovatce se snažím odbočit doleva. Jenže je tam značka uprostřed silnice, přes kterou nevidím já přijiždějící auta z protisměru a oni zase mě, jak čekám na odbočení. Většinou to skončí tím, že radši jedu rovně po Petrohradské až na křižovatku u železničního mostu a jízdu přes vodítka psů si na A23 neužiju.

    Varianty se sesedáním z kola a chůzí po chodníku či přechodu nechci (kolo mám na ježdění, ne na procházku), po chodníkách nejezdím. Zkratku od křižovatky Vršovické s Moskevskou Loužovými bočními uličkami taky neberu, alespoň dokud ty ulice (U Seřadiště!) budou mít tak strašně rozbitou vozovku. Přehlédl jsem nějakou jinou variantu?

  5. Je to debilní místo. Já to na předchozí křižovatce s ulicí Sportovní vezmu přes snížený obrubník na chodník, popojedu naproti cyklostezce po levici a když přejedou auta, přeběhnu Vršovickou napříč s kolem v ruce. Jezdím to obvykle se skládačkou, tak je to debilní, ale schůdné.

    Někdy vynechám jízdu po chodníku a naproti cyklostezce zastavím u kraje. Počkám, až auta přejedou a pak opět přebíhám s kolem v ruce. Tato varianta je oproti předchozí legální, ale nesmí jet moc aut za mnou, jinak je nebezpečná, protože to zastavení u pravého kraje auta nečekají.

    Upřímně ale nevím, jak toto místo vylepšit. Jezdím tam docela často na finančák. Jestli někoho napadne lepší řešení, sem s ním.

  6. Milan: ta varianta s odbočením vlevo na předchozí křižovatce (s ulicí Sportovní) a jízdou po chodníku už mě taky napadla, ale muselo by se nově na křižovatce povolit odbočení vlevo a k tomu povolit jízdu po chodníku (pokud už tam něco takového není, moc jsem na druhou stranu silnice nekoukal, ale ve zdejší mapě je tam trasa po chodníku vyznačena, tak třeba už je; bohužel ze zdejší mapy nepoznám, kdy se jedná o vyznačenou stezku pro cyklisty nebo pro chodce a cyklisty, oproti třeba mapě na mapy.cz, kde tyhle jsou od cyklotras odlišeny růžovou barvou).

    Jo přebíhání/přecházení tam moc bezpečné není, ale jak je vidět z fotky, děje se (ta holčina sice přechází na místě, kde se to už nesmí, ale kus dál je možno i legálně).

  7. Luděk: Jo tak podobně tam přebíhám i já, jen to dělám o kus dál od křižovatky. Podle mne snad 50 metrů od přechodu (křižovatky) splňuji, tak je to i legální.

    Jízda po chodníku tam povolená určitě není, ale pokud je silný provoz, tak to udělám. Co jiného mi zbývá. Kdybych jel Petrohradskou, tak si moc nepomohu, protože potřebuji na finančák a ten je po levé straně cesty, takže zase zastavení u pravého kraje a následné přebíhání.

    Jedu po pravém chodníku podél stadionu Bohemians. Ten je dost široký a poměrně málo frekventovaný. U brány přebíhám. Je to naproti vyústění cyklostezky.

    Taky by šlo počkat na přechodu pro chodce na světlech a přejet po přechodu a k cyklostezce pokračovat po levém chodníku. Přijde mi to ale zdlouhavější, navíc jízda po přechodu pro chodce je nelegální.

    Prostě je to tam hloupé a bez většího nebo menšího šaškování se to tam nedá absolvovat.

  8. Já tedy zahýbám doleva Moskevskou a potom první doprava a Přípotoční až k Botiči. Rozbitá je K Seřadišti, ale tady to docela jde.

  9. Luděk: oficiálně zlegalizovaný chodník se v mapě odlišit dá, i když to možná není příliš znatelné.

    Čistě legální chodník (třeba stezka pro chodce a cyklisty) bez jakékoliv cyklotrasy je v mapě celý vyplněn velmi světle fialovou barvou. Pokud po něm vede cyklotrasa (ať již v terénu značená, nebo doporučená), pak je tato cyklotrasa značena tučnou tmavě fialovou linkou.

    Pokud po chodníku jízda legální není, ale přesto je tamtudy trasována v mapě doporučená trasa, pak je tato tmavě fialová linka o poznání užší než v případě legální varianty.

    Dobře je to vidět právě na přechodu doporučené trasy A421 v legální stezku A23 (ve výše popisovaném místě) – úzka vs. tlustá linka.

    Viz legenda https://prahounakole.cz/kudy-po-praze/mapa/legenda/

  10. [11] Jerzy: díky moc za vysvětlení, musím se pozorněji dívat, abych tady v mapě odlišil jednotlivé nuance (např. tlustá fialová uprostřed silnice znamená něco jiného než tlustá fialová na kraji silnice). Jsem zvyklý na jiný způsob značení z mapy.cz, takže mi chvíli trvalo měnit si barvy (tady růžová znamená silný provoz, zatímco na služebně starších mapy.cz to je cyklostezka) a když už si na to dávám pozor, tak musím ještě rozlišit růžovou a světle fialovou (původně jsem myslel, že na tom novém cyklochodníku u Baumaxu na Chodovské je v mapě vyznačen větší provoz chodců ;). Vyznačené stezky pro cyklisty (případně dohormady s chodcemi) jsem očekával v červené barvě …

    Prostě mapa zde má trochu jinou filozofii než by mi vyhovovala, při plánování své cesty po Praze chci na první pohled vidět, kde je jaký cyklochodník nebo cyklostezka (tu použít musím, i když nechci, zatímco cyklochodník zatím(!) ještě nemusím, ale občas se hodí do kopečka), případně pro plánování výletu s rodinou, tam je naopak preference cyklochodníků a hlavně cyklostezek typu A44 ke Slatinám. Na to jsou stále ještě lepší mapy.cz, bohužel občas ne moc aktuální.

  11. Mapový klíč vychází ze snahy zanést tam co nejvíc informací. Že tím trpí přehlednost víme, ale nic lepšího jsme zatím nevymysleli. Vylepšení mapy je dlouhodobě v plánu, ale není na to kapacita. Ale kde je cyklochodník a kde cyklostezka z ní zase vidět je.

    Pokud chceš jinou kresbu nad aktuálními daty z OpenStreetMap, můžeš si přepnout naši mapu na CycleMap (vlevo nahoře) nebo zkusit http://mtbmap.cz/

Další z rubriky

Setkání Cyklisté sobě na Praze 11 4

V neděli 19. května proběhlo na Praze 11 neformální setkání zájemců o řešení cyklistické dopravy..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Co chystají městské části: Praha 4 33

06. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Záhady signalizace u Mánesa 21

V listopadu loňského roku jsme stručně informovali o úpravě tlačítka na výjezdu z Novoměstské náplavky..více

Co chystají městské části: Praha 2 12

03. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru