Neprostupné území u Letňan

Václav Kříž

Mezi Ďáblicemi, Prosekem, Starými Ďáblicemi a Letňany se nachází křižovatka Prosecké radiály (začátku dálnice D8), Kbelské a Veselské ulice. Na sklonku května 2012 byla dokončena přestavba dříve signalizované křižovatky Kbelské a Veselské na mimoúrovňovou, přičemž nebyla řešena pěší a cyklistická spojení v okolí, a zachovalo se tak obrovské neprostupné území. Nejdřív si území prohlédneme na fotkách ze všech stran. Přidáme příběhy lidí a návrh řešení.

Obrovské neprostupné území. A navrhované lávky


Od jedné možnosti překonání ke druhé je v případě D8 2400 metrů mezi mimoúrovňovou křižovatkou u hotelu Duo a Kosteleckou ulicí. V případě D8 a Kbelské dělí Kosteleckou ulici a lávku na jihovýchodě 2800 metrů čtyřpruhové silnice. V neprostupném území tak zaniká celá řada vazeb. Lidé by chodili, kdyby tu možnost měli. Někteří z nich stejně dlouhou či delší dobu oblast objíždějí s přestupem MHD. Odhaduji, že bariéra vytváří stovky či dokonce tisíce vynucených cest autem denně. Situace je ještě umocněna tím, že směrem bariéře se z více stran přibližuje rozrůstající se obytná i obchodní zástavba. Mnoho místních tudy zřejmě nikdy moc nechodilo. Nákupní centrum jim k tomu začalo dávat důvod, ale zavedlo autobus, který je okolo neprostupného území vozil dokola.

Prahou na kole běží s podporou Citybikes:
Elektrokola, skládací kola, městská kola

Postupnou proměnu území si můžete prohlédnout na leteckých snímcích z let 1938 až 2003. Výstavba sídlišť v sedmdesátých letech, poté dálnice, a nákupního centra v letech devadesátých.

Obytné komplexy u Proseka ve stínu dálnice...

Lze si však mírně zajít k původní lávce a do Letňan se pěšky dostaneme.

Další hotové a rostoucí obytné komplexy poblíž metra Střížkov už na tom jsou hůře.

Desenská ulice, odsud jednou musí vést asfaltka ...

přes novou lávku se dostat zezadu k Tescu.

Od končné tramvaje Sídliště Ďáblice přes území s nevyužitým rekreačním potenciálem ...

se dostaneme až do neprostupné krajiny svodidel, betonu a billboardů.

Dál už ne. Při výstavbě nadjezdů D8 i Veselské došlo k pochybení. Nebyly postaveny chodníky.

Další chybějící spojení je od této křižovatky přes pole do Starých Ďáblic...

až sem. Pohled z ulice K Lomu.

Pohled na neprostupné území více z dálky ze Zářijové ulice.


Příběhy

Petr, dlouholetý obyvatel Letňan: („dálničního ostrova“) a krátkodobě i sídliště Ďáblice pod podnětem na Chodcích sobě napsal: už roky postrádám tato zásadní propojení, sám jsem si je „vyprojektoval“ v podobě velmi podobné té Vaší. Vím, že v územním plánu se s nimi víceméně počítá, jenže to, že je něco zaneseno v územním plánu fakticky neznamená skoro nic. Proto považuju za důležité na podobné problémy stále znovu a znovu upozorňovat, aby byla vidět snaha lidí s tím něco dělat. Mimochodem před stavbou Kbelské minimálně to prosecké propojení fungovalo a nepochopím, proč již tehdy nebylo zachováno. Kdyby byla postavena lávka zároveň s dálnicí, šlo by jistě o levnější a jednodušší řešení.

V rámci této neprostupné zóny se také nachází na adrese Liberecká 12 velký autosalon a autoservis, který je v podstatě bez přístupové cesty pro pěší. Od metra Střížkov je to k autosalonu pouhých 900 metrů, nicméně pouze po nezpevněné pěšině, která během výstavby nových bytových komplexů často mizí, nebo se stává naprosto neschůdnou. Běžnou praxí provozovanou autoservisem se tak stává objednávání odvozu zákazníků k metru taxislužbou. To opět prodlužuje přepravní vzdálenosti a zvyšuje automobilovou dopravu v okolí.

Sám vím o případu pravidelného dojíždění za sportovním vyžitím autem, kdy je to přímou čarou 2,2 km a autem i pěšky 4,5 km. Dálnice tedy vede k paradoxu, že do Prahy mohou dojíždět lidi z větší dálky a častěji, zato krátké místní cesty z Letňan do Ďáblic musí strpět okliku. Jsem si skoro jistý, že do hodnocení „výhodnosti“ výstavby dálnic nejsou časové ztráty způsobené likvidací či prodlužováním místních spojení započítány.

Návrh

Na Chodcích sobě jsem navrhl stavbu tří dostatečně širokých lávek pro pěší a cyklisty, na něž naváží bezmotorové komunikace napojené do následujících míst:

  1. Prosek, Desenská  – Letňany, Tupolevova (slepá)
  2. Staré Ďáblice, K Lomu – Letňany, kruhový objezd Tupolevova x Veselská (s propojením k slepé ulici k Baumaxu)
  3. Prosek, Makedonská – Ďáblice, Roudnická

Severní a jihovýchodní přemostění v územním plánu jsou.


Seřadil jsem dle priorit, jsem přesvědčen, že tisíce lidí v okolí mají právo na všechny tři. V územním plánu jsou zakresleny dvě. Z Proseka do Letňan, a z Letňan do Starých Ďáblic. U Starých Ďáblic spolu z rozšířením zástavby k dálnici. Zahrnutí stavby do územního plánu ještě neznamená, že někdo takovou stavbu vůbec začal projektovat. V územním plánu jsou zakresleny rovnou jako silnice a tudíž by byly dražší, než je nutné, a méně komfortní pro bezmotorovou dopravu. Považuji za vhodné, aby Praha hledala taková řešení na která má. Nabízí se zde ideální příležitost nestavět další zkratky pro neefektivní druh dopravy a odměnit efektivnější druhy dopravy a omluvit se jim za to, že desítky let snášely bariéry.

O odpovědi na otázku, kdy se lávek dočkám jsem prosil Prahu 8, 9, 18 a Odbor dopravních agend MHMP. Odpověděla jen Praha 18. Zástupce starosty Prahy 18 mi odpověděl, že uvedený prostor na pomezí tří městských částí si zaslouží celoměstské čili magistrátní řešení a proto ho zašle k vyjádření na MHMP s tím, že MČ Praha 18 je připravena  zapojit se do jednání a hledat realistické možnosti řešení. Radního pro dopravu Prahy 8 jsem prosil o to samé, jestli se k výzvě přidal, nevím.

Od té doby se mnoho měsíců nedělo nic. Jisté je však, že aktuálně navržené investice do dopravy v rozpočtu na rok 2014 změnu myšlení nepřinášejí. Desítky milionů jdou na projektování dalších bariér (Blanky 2, kterou Praha odložila a předimenzované čtyřpruhové silnice z Modřan na Pražský okruh.)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Zrovna u takové lávky by mi ani nevadilo, že musím sejít – chápal bych, že lávka s nájezdeme by stála 4x víc a trvala 5x déle :)

  2. A co ostatní, o co mám usilovat radši? O tu s rampami bez sesedání nebo rychleji realizovatelnou s vodícími lištami a schodištěm?

  3. Sice tudy nejezdím, ale kdyby bylo na mě, v takovémto případě by mi asi sesedání tolik nevadilo, kdyby to výrazně napomohlo rychlosti (či vůbec možnosti) výstavby.

  4. Podle mého by se mělo více koukat na bezbariérovost. Nejde jen o kola, ale pokud jsem to pochopil správně, tak i o propojení pro obyvatele daných území. A s kočárkem nebo na vozíku Vám takto realizované přemostění bude houby platné. A brát to jako dočasné řešení? Víme, jak to pak dopadá.

    Na odkazovaném místě je to přece jen více v polích, tady se jedná více o zástavbu. Neznám místní poměry a rozvojové plány, ale aby se dělalo také něco, co bude využívané. Skoro mi přijde od stolu nejužitečnější severní spojení, ale je také delší a asi ideální dopravní trasa pro kolo, tak je škoda ho zmršit schodama.

    BTW: Já se v daném místě pohybuji převážně autem a pokud jsem tam projížel na kole, tak jsem využíval lávku blíž k Prosecké.

  5. Jsem pro bezbariérovost (naložené kolo, kočárek atd.). Například lávka přes Labe u Káraného, situace viz http://www.mapy.cz/#!x=14.722544&y=50.173573&z=17&l=15 měla na severní straně schody s lištou, letos byly nahrazeny rampou „šnekem“. Koukám, že na mapě zde je u Káraného ještě stará situace, tento týden pošlu foto k doplnění.

  6. A nedal by se iniciovat nějakej zákon, že každá liniová stavba, způsobující fragmentaci krajiny, musí být každých xx metrů trasy bezbarierově překonatelná? Jako optimum bych viděl číslo hodně pod kilometr (platí třeba i pro úseky Jižní spojky nebo pro Malešickou trať na NNŽ). Možná by se nad tim mohli zamyslet trvale udržitelní zelení ..

  7. @Jonáš: naprostý souhlas: Dal: Kontaktovat poslance podle jejich obvodu či tématu umožňuje například: http://napistejim.cz/

    Jinou možností je navázat spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a ještě před výstavbou hledat způsoby, jak fragmentaci omezit. Jako nejlepší možnost se mi jeví kontaktovat krajské ředitele a zajímat se o připravované projekty: http://www.rsd.cz/kontakty

  8. [7, 8]: pozn.: obávám se, pánové, že pokud i nadále NEBUDE fungovat aplikace rozumu do projektů, řádné projednání a zpětná vazba od dotčených, tak nějakým dalším zákonem akorát zdůvodníme více betonu a více peněz do staveb. A to i kvůli přejezdům, v místech kde třeba nebudou potřeba. Přitom zákony máme. Lidé je možná málo znají (resp. populární jsou zatím spíš různé způsoby jejich obcházení.. :-D)
    Vždyť to vidíme, něco se postaví a se zainteresovanými se raději nikdo předem nebavil. Jednotlivec nebo malá skupina, zajímající se o projekty prakticky nezmůžou nic moc… :-O A to se asi nespraví žádným dalším zákonem!

  9. jonáš, Josuk: Tohle může být zásada definovaná v Zásadách územního rozvoje (ZÚR) nebo územním plánu, no problem, tam to asi i patří (když už ne do normy). Jiná věc je, že třeba v současných pražských ZÚR je spousta krásných věcí, ale prasárnám to stejně nezabránilo.

Další z rubriky

Řešení podnětů Cyklisté sobě s Prahou 2 6

V březnu 2019 jsme se za Auto*Mat sešli s radním pro dopravu Prahy 2 Janem..více

Setkání Cyklisté sobě na Praze 11 7

V neděli 19. května proběhlo na Praze 11 neformální setkání zájemců o řešení cyklistické dopravy..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Co chystají městské části: Praha 4 43

06. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Záhady signalizace u Mánesa 25

V listopadu loňského roku jsme stručně informovali o úpravě tlačítka na výjezdu z Novoměstské náplavky..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru