Mapa dopravního stresu v Overpass turbo

Mapka dopravního stresu, kterou si pro své potřeby vyrobili v San Franciscu nám přišla užitečná; rozhodli jsme se připravit něco podobného i v Praze. Tento článek popisuje metodiku a technické pozadí, výsledky najdete v hlavním článku k tématu.

Původní metodika je dosti komplikovaná a tak jsme se pro náš experiment smířili s řadou zjednodušení. Použili jsme databázi OpenStreetMap, která slouží jako podklad pro naši cyklomapu. Tudíž jsou v ní (z velké části díky práci mapérů Prahou na kole) zaznamenány značené i doporučené cyklotrasy včetně charakteru komunikace, po které vedou. Odhadnout z toho přibližnou míru dopravního stresu, by při znalosti charakteru konkrétních ulic a způsobu, jakou jsou v databázi zaznamenány, měla být v zásadě hračka.

Zbývalo najít vhodný nástroj. Pro zobrazování strukturovaných informací z OpenStreetMap existuje šikovný projekt Overpass Turbo, který přesně splnil naše požadavky: dokázal vybrat potřebné linie z databáze a na základě parametrů je barevně ostylovat, to vše snadno a rychle. Je to vážně užitečná hračka, kterou díky manuálům za hodinku ovládne i OSM amatér:

Metodika

Pro naše účely jsme pak „jenom“ museli přiřadit jednotlivým barvám konkrétní dopravní režimy. Naše metodika se od sanfranciské liší (kromě nutného zjednodušení) také přidáním mezistupně mezi světle zelenou (dospělí mohou) a oranžovou. Ten vyjadřuje místa problematická z jiných důvodů než kvůli dopravní zátěži: zejména nelegální jízdu po chodníku, ale také příkazy k vedení kola a schodiště.

Výsledná klasifikace proto vypadala následovně:

1. zelená, pro všechny
(Odhadujeme na cca 50 % populace – všichni, kdo mají v Praze zájem jezdit na kole):
– komunikace s vyloučením motorové dopravy,
– obytné zóny

2. světle zelená, vhodné pro dospělé
(Odhadujeme na 50 % dospělých):
– běžné ulice a ulice v režimu zóny 30,
– obslužné a účelové komunikace,
– sběrné komunikace zklidněné na 30 km/h nebo s piktokoridorem,
– sběrné komunikace a městské třídy s cyklopruhy,
– přívozy.
– pěší zóny s tramvají,

2-3. žlutooranžová, vhodné pro dospělé, s problémy
(Nelze přesně odhadnout, odrazující faktory jsou zde jiné než provoz):
– schodiště a příkazy k vedení kola,
– chodníky,
– pěšiny a nezpevněné cesty.

3. oranžová, sem si troufnou jen zkušení a sebevědomí
(Odhadujeme na 8 % dospělých)
– sběrné komunikace a silnice III. třídy mimo obec,
– městské třídy a frekventované ulice s cyklopruhy nebo piktokoridory,
– ulice s tramvajovým provozem ve vozovce.

4. červená, sem si troufnou jen silní a nebojácní:
(Odhadujeme na 1 % dospělých)
– městské třídy a frekventované komunikace bez cykloopatření,
– silnice I. a II. třídy mimo obec (bez cykloopatření),
– komunikace v obci s vmax > 50 km/h.

Samozřejmě víme, že i takovéto rozdělení má své mouchy. Rezidenční ulice, na kterou vyjde zelená barva, může mít v centru a na okraji města velmi různý charakter. Mnoho místních komunikací zaplněných parkujícími auty a s poměrně silným provozem by si zcela jistě zasloužily oranžovou barvu. Oranžová za Prahou znamená třeba méně frekventovanou komunikaci, ale zase se zde mimo obec jezdí rychle.

Automatické vyhodnocení ale nebude nikdy dokonalé. Proto mi prosím v komentářích nevyčítejte, že konkrétní ulice má jinou barvu, než byste od ní očekávali, ledaže byste to považovali za příznak systémově špatného hodnocení. Třeba Bus+taxi+cyklo pruhy jsme jako snížení dopravního stresu nedefinovali zcela úmyslně.

Jiný výběr tras

Použití systému založeného výhradně na datech z OSM nám neumožnilo hodnotit dopravní stres na trasách pražského generelu, jako to víceméně udělali Američané. Pokusili jsme se tomu přiblížit výběrem následujících komunikací:

  1. Značené trasy,
  2. cykloopatření mimo značené trasy (cyklopruhy apod.),
  3. doporučené trasy,
  4. hlavní ulice (v OSM highway = tertiary – primary)

Tím se nám podařilo dostat do kontextu i sporadická cykloopatření mimo doporučené trasy, která jsou zpravidla obklopena obtížnými úseky. Na druhou stranu se tak v mapě zobrazily i rušné komunikace se souběžnou cyklostezkou; jejich výraznost jsme nicméně potlačili menší šířkou linií pro rušné silnice.

Hrajte si sami

Chcete-li si v Overpass Turbo mapu prohlížet sami, nebo si upravit nastavení k obrazu svému, můžete použít tento link (pro zobrazení kresby stiskněte „run“ a buďte trochu trpěliví). V daném skriptu pak můžete třeba zkusit převést na tmavě zelenou zóny 30, nastavit pravidla pro piktokoridory jinak než pro cyklopruhy, nebo si přepnout chodníky na světle zelenou. Obrázky to zajímavě změní.

Za seznámení s nástrojem Overpass Turbo a pomoc s technickou částí článku děkuji Petrovi Dlouhému. Na výsledky naší práce se můžete podívat v souhrnném článku.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Cyklisté v normě ČSN 73 6110 6

České státní normy se zdají být tajemným světem ukrytým před očima běžných smrtelníků. Mnohé nejsou..více

Nehody s účastí cyklistů v roce 2018 15

Rok 2018 přinesl cyklistům dle policejních statistik nepříjemnou skutečnost: výrazně zvýšený počet nehod s účastí..více

Chaos podruhé: Šlapací výčep 18

Na podzim jsme v prvním příspěvku ze série článků „Chaos“ analyzovali jedno z hojně diskutovaných..více

Práva a povinnosti chodců a cyklistů na přechodech a přejezdech 22

Nedávno se rozhořelo další kolo debaty o právech a povinnostech chodců na přechodech a cyklistů..více

Cyklistická klasifikace pražské dlažby 13

Pro odborný seminář zabývající se povrchy v pražské památkové rezervaci jsem byl požádán o příspěvek..více

Velké změny na Vltavské 64

Mimoúrovňová křižovatka Vltavská na severním předpolí Hlávkova mostu je místem, jaké ve vnitřním městě jinde..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru