Co jste dělali první jarní den?

Nevím jak vy, ale já jsem si nenechal ujít oficiálně první jarní cyklojízdu. Jako vždy sraz v 18:00 na náměstí Jiřího z Poděbrad. Dorazil jsem o něco dřív a hned po několika minutách je jasné, že si dnešní jízdu užijeme ve velkém stylu. Nakonec dorazilo 50 lidí a o zajímavosti nebylo nouze.

Atmosféra parádní, v 18:20 vyrážíme směr Revoluční, po nábřeží, následně k úřadu vlády. Trasa byla částečně improvizovaná, proto dochází u úřadu vlády k menší diskusi. Kudy pojedeme nahoru? Jestli standardně na Chotkovy sady, nebo „myší dírou“? Nakonec vrchařská premie zvítězila a všichni si užili prudké stoupání.

Někteří z nás své bicykly vytlačili a rázem jsme se ocitli na Letné. Vzhledem k všeobecnému nadšení z dobrého počasí a kvalitní trasy, rozhodli jsme se ještě provětrat stroje do Dejvic. Objeli jsme kulaťák a zamířili do naší finální destinace, Café Lajka. V Café Lajka se promítal estonský film Nový svět a kromě nejrůzmějších dobrot si můžete klidně po příjezdu dát sprchu, bude vás to stát 10 Kč! Po projekci následovala diskuse a každý si přišel na své po kulturní i cyklistické stránce.

Během jízdy byli řidiči v celku ukáznění až na pár vyjímek, ale s tím se prostě nedá nic dělat.
Na závěr musím složit poklonu třem účastníkům, kteří absolvovali celou trasu na jednokolech, především jejich sjezd ze Žižkova stál za pozornost všech, kluci předvedli perfektní výkon.

Příští měsíc nás čeká Velká Jarní cyklojízda, určitě si zapište do kalendářů datum 26.4. Uvidíte jaké to je bezstarostně brouzdat pražskými ulicemi na vašem kole. Vyražte, možná na váš bicykl jž padá prach a zaslouží si taky vyrazit na sluníčko, přeci jen začíná jaro.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Vida, u Jiřího z Poděbrad jsem na kole byl tak o půl páté. Před tím jsem se bezstarostně brouzdal pražskými ulicemi (včetně magistrály), ale cyklojízdou to radši nazývat nebudu ;)

  2. Dneska „díky“ hledání celodpolednímu místa úniku vody doma, jsem se vydal odpoledne na 60 km výpad přes Čelákovice -Brod-Mukařov a domů.

    Takže jsem si užil sluníčka a silničky( a větru)

    Jinak bych totiž opět normálně ráno a odpoledne cykloprojel Prahou, jako včera, kdy jsem po matičce najezdil kilometrů 58, ovšem jen tak tam a sem do práce a dom.
    Nic jsem tím nevyjádřil, ale protože to hodlám dělat skoro každý den jako je tomu několik let :)

    No a po velké cyklojízdě budu opět pozorně sledovat nárůst troubilů a frustrátů jako každý boží rok po veleké cyklojízdě.
    Těch pár dní, než se na ní zapomene, to vydržím…..

  3. podle fotek to nevypadá na moc ukázněné řidiče. na všech fotkách mimo první kde někdo jede je vidět celou řadu závažných porušení zákona. Takže opět děkuji za šíření nenávisti mezi jednostlivými skupinami uživatelů silnic. Nadávek už jsem si na křižovatkách vyslech dost a já ty motoristy chápu. Prudění zdržování a blokování silnice bezdůvodně z valstního rozmaru je prostě prasárna a řeči o tom jak to bylo príma a kytičkový a super ještě přilejou olej do ohně

  4. kam se podělo asi milionkrát podepsané prohlášení “ NEPRASÍM “ kolik může jezdit cyklistů vedle sebe? Půlka kol bez předepsané výbavy. Takže za nás obyčejné kolaře Vám všem prasičům děkuji za bezva reklamu ze které se co nejvíc ostatních pražíáků dozví jaký jsme dobytek a že nerespektujeme ani ty základní pravidla, nemluvě o slušnosti.

  5. Během jízdy byli řidiči v celku ukáznění až na pár vyjímek, ale s tím se prostě nedá nic dělat.
    Ok. ridici jsou ruzni. Ale cykliste ve dvoj az x-stupu v pruhu vedle sebe, (asi) i jednokolkari na silnici… jako fakt ?
    Na webu, kde se demonstrativne podepisuje neprasim ?

  6. @tik: jednokolaři na silnici? Na kole se jezdí třeba i v leže a taky to jde. Způsobů jak se dopravovat je spousta;-)

    @František: každý měsíc se koná organizovaná cyklojízda, kdy se sejde vetši počet cyklistů. Určitě několik řidičů zpomalíme. Ovšem věcí, které vás zpomalí je opravdu spousta, od neplánovaných uzavírek až po koňský povoz vracející se z centra.V Hamburku se na critical mass schází každý měsíc 2000 lidí a taková nenávist tam není.

    @újezďák: Každý rok se koná celá řada běhů, které uzavřou kompletně celé centrum. Nemyslím si, že by lidé po běhu vždy bežce hormadně neměli rádi. Je to o vzájemném respektu a ochotě sdílet společný prostor a já běhám moc rád.

  7. Čekal jsem, kdy si hateři nějaký důvod na to, aby se mohli o cyklistickou etiketu otřít, a už je to tady, stačilo udělat reportáž z cyklojízdy.

    Cyklojízda je součást cyklistické kultury, je to demonstrace toho, že kolo má mít na silnici odpovídající prostor, že pro jízdy na kole mají být nějaké podmínky. Až budou podmínky pro jízdu na kole v Praze OK, budou mít cyklojízdy podobu slavnostních vyjížděk jako v německy mluvících zemích a na Critical Mass budou jezdit jenom anarchisti. Což v tuhle chvíli neplatí, a právě to, že se cyklojízd zúčastňují normální lidi, je nejspíš věc, která dotyčné zde přispívající musí štvát víc, než nějaké dočasné vytvoření prostoru, ve kterém byly zásady bezpečnosti upřednostněny před v danou chvíli nefunkčními pravidly silničního provozu.

    Mimochodem, kdyby tik a František na cyklojízdy jezdili a byli na jedné listopadové jízdě asi čtyři roky zpátky, tak mohli zažít situaci, kdy jsme si zkusili dát „dopravně“ Smetanovo nábřeží. Jen tak, abychom viděli, co udělá zkusit se zapojit do kolonoy na tramvajových kolejích. A taky asi nepamatují cyklojízdu, kdy nám dorazivší policajti jízdu za sebou přikázali. V obou případech jsme zabrali několikanásobně víc místa, protože jsme jeli za sebou. Na tom Smetaňáku jela většina jezdců bezpečně za sebou mezi kolejemi a nenechala se ohrožovat tím, že by jeli při kraji. Jeli jsme v lajně, jak praví litera zákona. A co se nestalo: Tím, že jsme nebyli na celou šířku pruhu, tak to vyprovokovalo řadu nebezpečných situací, kdy to řidiči nevydejchali a předjížděli metodou hupsnu tam a mezi ty cyklisty jedoucí za sebou se prostě vecpu, ať se na těch kolejích třeba zrakví. To byla prasárna.

    Jízda v balíku je zkrátka pro cyklojízdu nejvhodnější řešení, jak z důvodu bezpečnosti, tak z důvodu prostorového záboru. Tady na Prahou na kole se budeme vždycky přiklánět k řešením, které jsou efektivní a funkční. Formalismem zákonů selhávajících v legislativcem nepředpokládaných situacích se tu mohou ohánět leda tak advokáti, co z takovýchle věcí mají svou živnost.

  8. Mdub.
    1. většina běhů se koná o víkendu a jsou mi+- stejně nesympatický jako jiné blokády, takže to prostě není argument. opakuji není…..

    2. Cyklojízdy o víkendu jsou mi asi 10x méně nesympatické než cyklojízdy v pracovní den, nejlépe v ten čtvrteční, protože se mezi „správňáckými městocyklistiy ví, že ve čtvrtek to udělá dopravě nevětší pakárnu.

    Takže sobotní velká cyklojízda je pro mě, co pravidelného cyklistu o dost lepší, protože omezí podstatně méně pražáků než obyvkle, ale že bych se kvůli tomu musel o víkendu ojebávat v Praze ?
    Navíc s lidmi, které ve všední den na cestě do práce nebo z práce nepotkám ?
    Co mám společnýho s člověkem na vymazleným singlespeedu bez brzd nebo s podivnou existencí, která si kolo na VCJ přiveze autem nebo MHD a pak celý kvartál plní weby naříkáním, že po Praze s v naprostém rozporu s realitou na kole jezdit nedá ???

    Navíc mě vyděsil i názor Vratislava, že až budou podmínky OK že se stejně bude VCKčkama prudit, pardon slavit dál.
    My co pamatujeme První máj si při takových provoláních jen tiše v koutku duše ťukáme na čela….. tiše protože když to řekneme před cykloaktivistou, tak z nás obratem ruky vyhraboší vejfukáře…

  9. takže jsme se dočetli celý soubor alibistických výmluv. Pokud se má zlepšit infrastruktura tak je třeba demonstrovat a blokovat magistrát. Počítám, že to nepřiznáte, ale sám si jistě nemyslíte, že zdržováním ostatních lidí je přesvědčíte že začnou jezdit na kole. Uvaha ve stylu, hele ty cyklisti si na silnici můžou dělat co chtěj přístě taky pojedu na kole abych nemusel dodržovat ty pitomý zákony, pravděpodobně nebude blízská realitě.
    Jen na okraj, nejsem typický hater. Auto máme jedno na zhruba 8 lidí, parkuje v garáži rodiného domu takže žádný veřejný prostor parkováním na ulici nezabírá a já osobně ho používám tak dvakrát do měsíce, jinak hlavně pěšky a někdy na kole.
    Váše propaganda v mém okolí věci jen zhoršuje a vyvolává agresivnější reakce. Kde mě dříve řidiči zeširoka objížděli mne dnes díky vyhrazenému cyklopruhu těsně míjejí a ten cyklopruh je 99% procent času prázdný, tedy je tam uplně zbytečně. Každý normální nedeformovaný jedinec musí poznat, že pokud se chová na silnici tak jak má, není s cyklodopravou žádný problém. Malováním pruhů, cyklosemaforů, cyklopřejezdů a podobně nastane akorát to, že všichni otupí, spolehají na pseudobezpečnostní řešení a nedávají pozor. Jakákoli chyba je pak potrestána o to hůře. Dávno bylo prokázáno, že zrušením podstatné části dopravního značení se bezpočnost zvyšuje.
    http://www.autorevue.cz/cesta-k-bezpecnejsim-silnicim-odstraneni-dopravniho-znaceni_4
    „řidiči se v ěchto městech chovají daleko klidněji a pozorněji“

    takhle se dělá dopravní zklidňování, ne že se na silnice napatlá další tisíce značek a zainteresovaní jedinci strčej do kapsy tučné všimné.

    Samozřejmě chápu, že dotace, granty, vysedávání v různých komisích a patlání kdejakých studií, průzkumů a auditů je bezva živobytí. Holt každý se musí nějak živit.

  10. Újezďák: Myslím, žes to nepochopil. Myslel jsem tím, že se cyklojízdy změní v akce typu cyclovia – v sobotu se jednou za čas nechá po magistrále jezdit sem a tam celý den na kole, bruslích a skejtech.

    František:
    Nebudu reagovat na nesmyslné invektivy. Infrastruktura vytváří poptávku, to nejde popřít, když polovinu populace představa jízdy na kole po ulici děsí k smrti, znamená to, že je ta ulice špatně organizovaná. Na to, proč jsou cyklopruhy v Praze málo používané, odpovídá tento blog: http://data.blog.ihned.cz/c1-61791750-mapa-prazskych-cyklotras-spatne-resena-krizovatka-odradi-80-cyklistu .

    Jenom „chovat se jak má,“ vážně nestačí, zvlášť tam, kde předpisy přikazují chování v rozporu z bezpečností jízdy i pudem sebezáchovy. Kruhové objezdy, úzké pruhy, přerušování cyklostezek přechody kvůli špatným normám a zákonům, to je klasika.

    Ale ten článek není špatný (pokud by se na konci nepokoušel „make its point“ trochu mimo to, co popisuje). Příklady tam uvedené jsou oinspirující. Odstranit míle dopravního zábradlí by Praze velmi prospělo (i přesto, že se dají velice pohodlně použít k zamykání kola ;-) )

    Ten shared space v Emmenu je také dobrý, ale nelze to interpretovat jako „jenom odstranili značky“. Oni tam především nahradili světelnou křižovatku mírně nestandardním kruhovým objezdem. Rozdíly oproti „bežnému“ nizozemskému kruháku jsou ale především v provedení plochy, ne v jejím rozvržení. I zmíněný shared space stejně obsahuje zcela jednoznačné přidělení prostoru jednotlivým účastníkům a to včetně vyznačení přednosti cyklistům na překezdech na vjezdu na kruháč. Prostor pro křížení chodců a cyklistů je vyvýšen, auta musí překonat retardér. Zkrátka, nizozemské řešení, které akorát vymazlili. Pro místní naprosto čitelné díky tomu, že je to prostorově řešené docela stejně jako stovky dalších kruhových objezdů v nizozemských městech.
    více zde: http://www.fietsberaad.org/index.cfm?lang=en&section=Voorbeeldenbank&mode=detail&repository=Shared-space+roundabout+Drachten
    Takže ano, takhle klidně. Třeba na křižovatce Rokycanovy a Prokopovy, kde se aktuálně chystá místo stávající světelné křižovatky (smutně proslulé dětským úmrtím) velehnusný extraviloánový kruhák jak někde na silnici 611 u Jiren.

  11. @Vratislav Filler
    Mozna to bude trochu delsi. Za prve: vyvedeni z omylu. Cyklojizd jsem se zucastnoval. Hodne davno tomu. Netvrdim, ze jsem byl na prvni, ale ucvast na legendarni jizde, ktera skoncila zatcenim kohosi u manesa jsem byl. Na bruslich. Takze hustodemonsky krutoprisna rebelie. Ukrast kousek mesta autum, ted je to nase. Spuntovani, hadky s ridici… Takova ta punkova doba. Koneckoncu na jedne z prvnich fotek z Nuselaku jsem na bruslich vice-mene vepredu.
    Ale doba plynula. Na bruslich jsem jel jeste dostkrat – a pak me najednou policie (ne organizatori) zacala vyhazovat, ze jenom po chodniku.
    Dostavil se pocit ze cyklojizdy jen pro nekoho. Hmmm.
    Dalsi rozcarovani prislo s profesionalizaci automatu a ideovemu posunu. Od „kola jsou super“ k „auta jsou spatna, kola jsou super“. A vidim vyvoj k „auta jsou spatne“. Takze zacnete zakazovat auta (parkovani, prujezdy, rychlost). Coz se uz deje.
    Mezitim jsem zacal jezdit na kole (rocni najezd cca 8000km, praha a okoli) a zacal jsem si vsimat cykloopatreni. Jiste, soudim to jen a jen podle sebe – casto jsou to realizace pro realizace, ktere spis ridice nastvou (zmena trasa a a podminek), cyklisti neoceni (maji najete jine trasy) a stoji to hromadu penez (a argument granty eu neberu).
    Takze si jezdim na kole po silnicich, chovam se jako auto a respektuji dopravni znaceni pro auta. A prekvapive si pripadam bezpecneji a predvidatelneji, nez na smisenych cyklo/peso/auto opatrenich.
    Ale to utikam od tematu.
    Argument, co nepamatuji a co jsem nezazil tedy neberu. Prave proto, co jsem zazil se na soucasnou podobu divam velmi neduverive, nesnasim slovo/funkci aktivista a kdyz ctu cyklofasisticke stranky cyklistesobe, mam pocity studu, kdyz jedu na kole, ze „k nim“ patrim.

  12. Vratislav. Proc? Jezdi snad v sobotu,jednou za cas, autobusy po kolejich , auta po parku nebo na cyklostezce, nebo to tramvaje zkousi na Vltave??? A co takhle jednou za cas, venovat cyklostezku jen a pouze chodcum?????

  13. Újezďák: Ale dvakrát za rok je na té ulici maraton nebo jiná šaškárna, kolem které se točí akorát velký byznys. Udělat akci, která bude přístupná každému, ti přijde moc plebejské?

  14. tik: Tak to se musím důrazně ohradit. Podle čeho usuzuješ, že ideový vývoj AM jde směrem od „kola jsou dobrá“ k „auta jsou špatná“? Vzniká ten dojem snad z toho, že se konečně, po deseti letech, začíná vážně uvažovat o věcech, které chtěl AM od začátku? (Smetaňák). Já osobně jsem už pozoroval od tohto postoje dost velký odstup – lidi, kteří tenhle postoj skutečně zastávají, mají dojem, že jsme za ta léta naopak vyměkli. Možná jediné, co se dělo, bylo, že jsme v posledních letech kladli na kola menší důraz za cenu širšího pohledu na veřejný prostor. To je ovšem pravda.

    Malé cyklojízdy začaly před cca pěti lety skomírat a kdyby je AM „nezvedl z prachu“, tak už nejspíš nejsou. Jestli ti vadí současná podoba jízd, měl jsi se tehdy starat, aby nezacházely na úbytě. Jestli jsi ale byl na třech jízdách, pak tě odtamtud jednou vykopali policajti, co jsi čekal? Že „organizátoři“ cyklojízdy nějak zázračně zajistí bruslařům volný průjezd?
    Ostatně, diskuse o tom, jak s cyklojízdami dál, se v komunitě vede pořád. Spoj se s Hraboshem, Danem Mourkem nebo Vencou a můžeš přispět k tomu, že se podoba cyklojízd zase někam posune (teda jestli to na tebe není moc velkej aktivismus). A taky existují anarchistické Critical Mass (teda – pokud vím, tak proběhly dvě někdy vloni, od té doby ticho po pšeině).

    Já jsem taky velmi zkušený městský cyklista a tam, kde jezdím, je opatření minimum (Chodovská apod.). Tvůj omyl je ten, že ta cykloopatření jsou určena pro nás, kdo patří mezi 1 % populace, která má na to technicky i psychicky jezdit v pražských ulicích bez cykloopatření. Cykloopatření se dělají především proto, aby začali jezdit ti, kteří se dneska jezdit v provozu bojí. Problém ve stávajících cykloopatřeních je to, že nepomáhají v nejpotřebnějších místech. Současnou obvyklou podobu cykloopatření dost soustavně kritizuji a na příkladech dobré praxe zejména z německy mluvících zemí ukazuji, že aby to mělo úspěch, nesmí se to dělat blbě a zejména polovičatě.

  15. Vratislav.
    Hele nech toho, takovýhle diskusní šupárny se vkládáním něčeho do úst, znám od lidí jako je hrabosh a od tebe bych to nečekal…
    Plebejské ?
    Všechny takové akce jsou především BLBÉ KDYŽ JSOU prostoru nepřiměřené.

    jE ÚPLNĚ JEDNO JESTLI JE TO AKCE S PROFITEM NEBO BEZ.

    Maraton, pivní slavnosti, slavnost povalování se na chodníku PARDON NÁBŘEŽÍ ŽIJE , prostor otevřený na to aby si do kolejište tramvaje někdo dal houpací křeslo nebo projíždění se na kolech po magistrále nejsou akce pro každého.
    To snad vidí i slepý…..

  16. újezďák: My se neshodneme na tom, že tyhle věci jsou právě veřejnému prostoru velmi přiměřené, protože stávající úprava a využití jsou tomuto prostoru nepřiměřené. Naopak jsou to akce velmi vhodné, protože jednoznačně ukazují, že se nic tak katastrofálního nestane, když ulice nebude sloužit autům 24/7. Což je imho také důvod, proč je proti nim tak tuhý odpor, a proč se třeba dopravní situace, která nastala kolem Nábřeží žije (tedy provoz na Malé Straně jako ve všední den), ze strany autofilů zveličuje až do podoby celopražského dopravního kolapsu.

  17. Disclaimer: Jezdím už 4 roky po Praze 5000 km ročně. Jezdím celoročně a pouze dopravně. Důvodem je neexistence veřejné dopravy v Praze (mafii DPP si dovolím zanedbat). Jezdím skoro všude, víceméně po hranách úplného grafu s vrcholy {Pankrác, Malá strana, Troja, Hostivař, Žižkov, Vysočany}.

    > Cyklojízda je demonstrace toho, že kolo má mít na silnici odpovídající prostor, že pro jízdy na kole mají být nějaké podmínky. Až budou podmínky pro jízdu na kole v Praze OK […] což v tuhle chvíli neplatí.

    Mně se zdá, že odpovídající prostor mám a že podmínky jsou dobré (a ladit je potřeba jen drobnosti). Moc necestuju, ale byl jsem krátce ve Vídni a v Berlíně (bohužel ne s kolem) a z pozorování chodce mi nepřišlo, že by se mi tam jezdilo líp než v Praze. Nějak si nedokážu představit, jak by měla Praha vypadat, aby tam kola měla „odpovídající prostor a dobré podmínky“. Nebyl by k tomu třeba nějaký ilustrovaný popis? Já jsem asi slepý, ale třeba jedu ve špičce po Vršovické a prostě nemám problém (i když by tam prý měl být, třeba v „nenavazujícím opatření“).

    Nezkoušejte na mě prosím argument, že jsem zdravej a rychlej, protože nejsem.

    Additionally, třeba z odkazovaného článku na datablogu:

    > Víc než polovina populace o jízdě na kole uvažuje, ale odmítá kontakt s živým provozem

    Nemůže být problém, když lidi, kteří asi neumí jezdit v provozu, naženeme… do provozu (tentokrát cyklistického)? Nebudou třeba… co já vím… bourat do ostatních cyklistů?

    Mimochodem, jak to vypadá, když „v sezóně“ jezdí třeba třetina lidí na kole? Omezí se parkování, oslabí se spoje MHD. Pojedou ale takto získaní cyklisté i při špatném počasí, při sněhu a ledu? Pokud ne, a downgradují zase zpátky na auta a MHD, bude to asi najednou celkem nápor, ne?

  18. asi jsem prostě ve skupině lidí která nechápe argument, že kolo nemá odpovídající prostor. Když pominu, že ho pravidelně používá kolem 2% lidí a v nevhodném počasí ještě méně, což je mimochodem nejméně flexibilní dopravní prostředek zdaleka nejvíce závislý na přírodních podmínkách.
    Tak na kole můžete používat všechny normální silnice vyjma těch pro motorová vozidla, kterých je v Praze naprosté minimum, zvlášt s přihlédnutím k tomu že se řeší hlavně centrum.
    Smetanovo nábřeží není žádná histerie řidičů aut, ale demagogická natruc akce která prošla jen díky Hudečkovi. Pokud tam nezmizí veškerá doprava tak se to nezmění ani pro pěší ani pro cyklisty. Navrhované řešení s tramvajema, taxikama, rezidentama a vyjímkama nezmění nic krom přesunu části aut jinam. Peší zóna na kolejích prostě nebude fungovat, sice tam nebude stát kolona, ale kontinuálně tam auta stejně budou projíždět. Skoro mě napadá jestli pro chodce a cyklo není bezpečnější štrůdl parkujících aut místo těch co tudy projíždí 50 nebo 30km/h. Trabanti a Vartburci naštěstí už nejezdí a náklaďáky tudy nesmí takže to zas taková tragedie není. Beztyk tudy choděj hlavně turisti a ty nezajímá kolona, čuměj na Vltahu a hrad. Aby zase nevzniklo nějaké nedorozumění, taky se mi situace v centru nelíbí, ale konkrétně tato úprava prostě nevyřší vůbec nic, pokud teda nejde o aplikaci salámové metody, kdy se začne pozvolna ukrajovat a nakonec se podaří zakázat tam všechno mimo cyklo a pěší.

  19. Vratislav.
    Veřejný prostor nepatří ani autofilům ani autofobům, dokonce ani lidem, kteří si myslí, že je potřeba předefinovat cokoliv, co se jim osobně nelibí.
    Ostatně nevíme ani kde je hranice veřejného prostoru, pro někoho je předzahrádka, nebo taneční klub na ulici místo aut benefitem, pro člověka bydlícího nad předzahrádkou je peklem na zemi, protože nemůže spát..

    Pamatuji si , nejenom naši, debatu na nakole, kde jsem se tak dlouho bombardovali odkazy na obrázky veřejného prostoru 18-19 století, ze kterých bukolismus a absence jakékoliv dopravy( protože ty fotky a obrázjy prostě lépe vypadaly a tak se dělaly bez lidí a doprav) přímo čišela až jsme s údivem zjistili, že dopravní zácpy, přejetí chodci nebo smrad a hluk na ulicích není nic nového ani pro Prahu ani pro jiná tehdejší evropská města…

    Navíc město je již doslova plné veřejně definovaných zábavných prostorů a opravdu netuším, co může koho bavit na tom, že si zlomí kotník při tanci v kolejišti tramvaje, nebo nabije čumák když mu někdo pořádá závody na mokré dlažbě.

    Prostě pro mě jsou VCJ, nábřeží žije, výstava lodí na náplavce , maraton, nebo chlastačka přes Smíchobvským pivovovarem úplně stejnou absurditou, protože Praha má spoustu míst, kde se podobné akce dají udělat aniž by prakticky někoho rušily, někoho blokovaly nebo někoho márketovaly….

    Do práce na kole ( soutěž) budu zase jezdit jen proto, že se netváří jako masově demonstrační pojízdný špunt, jehož jediným cílem je někomu dát pocit radosti za cenu zlosti ostatních a nevytváří mámivé obrazy kterak je radostné na kole dělat dýdžeje nebo šášu klauna…..

    Víš co říkám následný pracovní den po každé velké cyklojízdě ?Kde jsou kdepak jsou, ti veselí kmáni…. na ulicích a na počitadlech ne….

  20. dobre. zaregistroval jsem argument Jestli ti vadí současná podoba jízd, měl jsi se tehdy starat, aby nezacházely na úbytě – pokud neprispivam, nemohu kritiyovat. plus par dalsich argumentu ad hominem. Ok, chapu, diskutovat se nebude.

  21. Jenda:
    Ten argument „mně se jezdí dobře a proto nemá cenu dělat zásadní věci“ už jsem slyšel mnohokrát. Je to sobecké a příznak neschopnosti vcítit se do pozice těhc, kdo se jízdy s auty prostě bojí.
    Ti, kdo o jízdě na kole uvažují, ale odmítají kontakt s živým provozem, nebudou mít na cyklostezce nebo odděleném, „kodaňském“ jednosměrném pruhu problém. Oni odmítají jet v kaňonu mezi zaparkovanými a jedoucími auty, dovednost jízdy mají přitom často naprosto v pořádku.
    Ad problémy se sezónními přechody cyklo-IAD-VHD. Cyklo je v Praze trojsezónní záležitost, jezdit se dá, jakmile není sníh (a při slušné údržbě páteřek by to šlo i přes zimu). Jediný problém může nastat v lednu a únoru, kdy ale ROPID dělá co? Prodlužuje intervaly, protože zjistitl, že se Praha prostřídá na zimních dovolených a má tudíž volnou kapacitu. Problémy s přeléváním tudíž nenastanou.

    Frantisek: Mnozí cyklisté běžné silnice nepoužívají, protože se mezi auta bojí. Necítí se mezi nimi dobře a proto volí jiné dopravní prostředky, i když charakter cysty by využití kola umožnil. Je to dostatečně jednoduché a srozumitelné?

    Pokud jde o Smetanovo nábřeží. Z reálně dosažitelných modelů vyšel ten, který AM v současnosti prosazuje, jako nejvhodnější. Stažením provozu na cca 1000 aut za den budete moct přesunout veškerou dopravu na tramvajový pás a rozšířit prostor pro pěší na každé straně o 3-5 metrů. Že to „nic nezmění“? Počítali jsme to. Kdyby se to udělalo bez Blanky, tak by se 15 % cest autem do centra muselo udělat jinak, protože by nestačila kapacita komunikací okolo. To by byla zajímavá změna, která ale není na pořadu dne — a mimochodem TO BY BYL TEPRVE ŘEV. S Blankou se nic takového nestane. Nově vzniklá kapacita zajístí, že každý, kdo doposud do centra autem mohl, do něj bude moct zas. Akorát tam nebude přes Smetaňák a Malou Stranu projíždět 30-40 000 aut denně, která budou moct jet komunikacemi k tomu určenými. Možná nějaké zbytné krátké cesty autem po centru ubudou, protože najednou nebudou tak pohodlné. To beru jako plus a stejně jich bude příliš málo na to, kolik nových cest autem Blanka do centra hrozí přitáhnout. Proto považuji Smetaňák a Malou Stranu za záýsadní opatření, které je naprosto nezbyztné se zprovozněním Blanky udělat.

    Újezďák: Vlastností akcí ve městě je, že se konají ve městě a že je to jedním z rysů, který, když odřízneš, akci změníš, případně zničíš. Cyklojízda, cyclovia nebo Zažít město jinak se prostě nedá pořádat na milovickém letišti a dokonce ani na velodromu v Malšicích.

    Ad historie. Zapomněl jsi ale dodat, že jestliže je dneska počet kauzalit chodců třeba v USA menší než kolem roku 1920, není to proto, že by ty ulice byly bezpečnější, ale proto, že z nich aktivity jako třeba dětské hry prostě vymizely. Kolega z práce, co je před důchodem, hrával v dětství na dejvických ulicích s kamarády hokej.

    Jestli si myslíš, že lidi, co jedou na cyklojízdu, po městě normálně nejezdí, tak kde myslíš, že je bereme? Máš tohle nějak podložené, nebo je to jen tvůj „dojem“? Jak poznáš, že takový ten „nepříkladný zelenáč,“ kterým se v tomhle s oblibou argumentuje – tj. rodinka dojede autem na místo srazu a sundá kola ze střechy – jednou jsem to na cyklojízdě taky viděl – není otec rodiny, který na tom kole po Praze jezdí svou trasu, akorát bydlí v nějaké končině jako ty a vlivem mizerné pražské infrastruktury na spojnici nádraží – Jiřák to s dětma jinak než autem prostě nedá? Každý není takový, aby vzal děti do vozíku nebo na trailgator a vyjel s nima Chorvatskou nebo Vinohradskou…

  22. tik: „pokud nepřispívám, nemohu kritizovat“ – můžeš. Ale je to naprosto neproduktivní. Navrhni, jak by měly cyklojízdy vypadat. Třeba to bude tak dobré, že po tom komunita skočí a udělá to i bez tebe. Ale spíš počítej s tím, že když do něčeho vandruješ, první, na co se tě zeptá někdo z těch, kdo to dělají, bude, co tomu hodláš přinést ty sám.

  23. dlouhá diskuze – nutnost jednoznačné polarizace elementů je asi základním stavebním principem a hybnou silou celého vesmíru, tak to asi jinak ani nepůjde.. ;-)
    v pátek 200 km na motorce, dneska v dešti 300 km autem, zítra jedu po Praze na kole, ať si prší nebo mrzne! Do toho si od žádného Františka mluvit nenechám! ;-.) (v sobotu na Vítkov jsem se nedostal, omlouvám se)
    A cyklojízdy ve čtvrteční špičce jsou imho opravdu na houby. Jako reklama (na elektrokola za 70 litrů s najatými studentkami a pro vyšumělý politiky..) chápu, ale jinak žádný praktický žádný přínos nevidím. A autofilové a cyklofobové jsou, ale v pohádkách—v praze ve skutečnosti imho asi ne! :-)

  24. no asi mi argument že se někdo bojí prostě nestačí. Jsou to výmluvy proč něco nejde a proč na tom kole nejezdim i když bych strašně chtěl. Zikmund s Hanzelkou taky nečekali až přes afriku povedou dálnice. Jestli se někdo bojí tak buď jezdí jako blbec pročež na něj všichni troubí a tím pádem má pocit že jsou všichni piráti a pokoušejí se ho zabít, nebo trpí nemocí zvanou fóbie a to se dá léčit. Čísla mluví jasně a podle nich je Praha pro kolo bezpečná až dost i teď. Skoro se divím, že ti bojácní cyklisté jezdí na kole v sedě a ne ve stoje. Pádem ze židle zahyne mnohem více lidí než pod koly aut. Pokud se na to budeme koukat Vaší logikou tak kdy se začnou stavět speciální silnice pro řidiče motocyklů kteří se bojí osobních aut. Pak začneme stavět další souběžné silnice pro osobáky kteří se bojí dodávek, a tak dále až bude celá republika protkána desetiproudými dálnicemi.

    Ke Smetanovu nábřeží jsem nějaký podobný blábol čekal. Tam kde by se dali auta hodit na koleje je už teď chodník široký celkem pohodlně a v místě kde by se to rozšíření hodilo jezděj všichni po kolejích už teď, takže co konkrétně to přinese?
    Mohu se ještě zeptat co jste jako okolo toho počítali? To jste s dotazníkem ťukali každému na okýnko abyste se dozvěděli jestli je to tranzit nebo místní, jinak si zjišťení relevantích údajů nedovedu představit?

  25. Přeci jen mi to nedá a musím podpořit VF, svým pohledem na věc.
    ad pro koho jsou opatření
    – osobně jezdím téměř denně, a rozhodně lépe se cítím v pruhu pro cyklo než bez něj (např ul. Povltavská), ale kdyby nebyl, nic se pro mne na dojíždění nemění, ovšem pro moje děti je to dost podstatné zlepšení, když tam pruh je, mají jasně dán svůj chlívek, když jej nemají, nějak podivně po silnici vlají a to mám o ně dost strach. Pochopitelně můžete vznést správný argument, že pokud nedokážou jet v provozu nemají tam co dělat, pak to ale vede k modelu, jedeme autem na cyklovýlet za město, bohužel. Tak to může mít spoustu lidí, zkrátka se na cyklo opatřeních cítí bezpečněji a pohodlněji, není každý nebojsa.

    ad cyklojízdy) osobně to beru jako takovou slavnost, něco jako masopust a pod. A jestli třeba 90% účastníků pak už po zbytek roku nevyjede nebo lední medvěd pak druhý den jede do práce autem, mě tedy vůbec netrápí, to je přeci jejich věc a nechápu jak by to s celu akcí mělo souviset. Pak mi nepřijde, že by kvůli jízdě někdo utrpěl větší újmu než za běžného provozu, myslím tím zdržení. Jak už bylo napsáno, běžci mají maraton, jiní něco jiného a tak to má být. Město přeci nejsou jen ulice pro rychlou přepravu odněkud někam. Mimochodem každý den popojíždí tramvaje na Újezdě v koloně, zdrženy IAD, řeší to v diskusím každý den někdo? To nepíšu proto, že cyklojízda je trucpodnik na oplátku, ale jako příklad, že určitě jedna cyklojízda za půl roku rozhodně není žádné drama i kdyby byla třeba ve středu.

  26. František: Jízda na kole po městě nemá být expedice africkou pouští. To má být každý městský cyklista odvážný jako Hanzelka a Zikmund? A na cestu do práce se připravovat jako na expedici kolem světa?

    Řešení infrastruktury pro cyklisty v USA podle +- téhle filosofie (že strach z jízdy v provozu neexistuje, existuje jen neschopnost jízdu v provozu technicky zvládat, která se dá řešit nácvikem) se podepsalo na tamní dvacetileté stagnaci. Běžte za Foresterem, který tam za to může. Teď staví chráněné pruhy a lidi jim tam začínají jezdit. Myslíte si, že v Praze to bude jinak? Proč? Myslíte si, že vlastnost, kterou má většina populace, je fobie, která se dá léčit?

    Ad Smetaňák: Jo, já zas od vás čekal nějaké to autofilní barbarství. Širší chodník na promenádě, kde se lidi při rozhovoru dokonce i vzájemně uslyší, to pro vás zjevně není žádná hodnota. On by ten prostor pak mohl ožít i nějakými aktivitami, bylo by tam třeba víc možností k posezení, nějaké to zázemí, stánek nebo dokonce i výstava či cokoliv jiného. A tomu je přece ve jménu zachování nezbytné kolony aut zabránit za každou cenu!

    Jestli chcete směrový průzkum na Smetaňáku, tak se zeptejte na TSK, jak to dělali.

  27. 26 Naprostý souhlas.
    Proč by děti nemohly jezdit bezpečně po městě na kole ať už do školy nebo kamkoliv jinam?

    Já to také zatím zvládám i bez cykloopatření, ale jsem v produktivním věku.
    Co ale až přijde stáří a zpomalí se mi reakce a ztratím svou rychlost a jistotu?

    Děti a staří nemají nárok přepravovat se po ulicích bezpečně na kole?

  28. pozn. k 25. František:
    ..pocit že jsou všichni piráti a pokoušejí se ho zabít… Čísla mluví jasně:
    http://www.policie.cz/soubor/2014-02-informace-pdf.aspx
    Ano. Za leden a únor 2014 zavinili 98,5% nehod řidiči motorových
    vozidel. Řidiči nemotorových vozidel pouze 1,5%! Zemřelo celkem 65 lidí, z toho byla necelá polovina (32) řidičů automobilů, pokud v tomto počtu jsou (a prakticky musí být) řidiči, kteří zemřeli při nehodě, kterou sami nezavinili tak evidentně největšími piráty, co se zabíjejí nevinné jsou právě řidiči motorových vozidel. To se nedá léčit jako fóbie. To je fakt. Že moje manželka a děti nemůžou na kole jako já je taky fakt.
    Čísla zraněných a usmrcených vytrvale klesají, i přes nárůst provozu (ty grafy PČR jsou někde od roku 1970, kdy počet mrtvých byl i při tom nesrovnatelném provozu stejný či větší než dnes). Počet cyklistů stoupá! Je to výsledek celé řady věcí, přičemž jednou z nejdůležitějších je právě budování zklidňující infrastruktury. Přesto máme na miliardu ujetých kilometrů stále 17 mrtvých (!) (dvoj-trojnásobek německa, rakouska)
    btw: kolik cca lidí ročně zemře po pádu ze židle?? :-D

  29. Souhlas s 26 i VF.
    Projet podél Vltavy s dětma na kole centrem (např. Smetaňák) se prakticky nedá. Jako chodec si taky občas připadám jak oběť. Tam, kde se podařilo ubrat autům, je znát výrazný posun k lepšímu.
    Namátkou křižovatka Nábřeží kapitána Jaroše, přechody na Míráku, zúžení vozovky u divadla na Vinohradech, Karlínské obousměrky. Kde se na to naopak ještě těším jsou přechody na Veletržní, na Karláku, Pavláku atd.

  30. [29] josuk: nechci se ani domyslet, co by se stalo, kdyby najednou přestalo jezdit i těch pár řidičů nemotorových vozidel, to by řidiči motorových vozidel zavinili celých 100 % nehod! Příšerné!

    Ke strachu z jízdy po Praze: já jsem ho měl taky (a vím o spoustě lidí, co jej stále mají), pak jsem si ale koupil kondiční jízdy a postupně se projezdil. Teď už vím, že jsem to udělal hloupě, měl jsem radši požadovat zlepšení infrastruktůry.

    Mí kluci se postupně proježďují taky, zrovna v sobotu ten starší trénoval předjíždění na Zbraslavské cyklomagistrále a mladší dodržování svého pruhu. Jen to s tím trénováním nesmíme přehnat, děti přece nemají nárok přepravovat se po ulicích bezpečně, dokud nebude hotova ta magická infrastruktůra…

  31. @tik: myslim, ze se docela dobre zname:-), minimalne pres zminene brusle, nekdy to probereme na letny, pripadne me oprav.
    m.

  32. Po Amsterdamu a okolí jsem jezdil každodenně, beze strachu z aut, beze strachu z počasí. Po Vídni a Budapešti jsem se nebál vyrazit mezi libovolnými dvěma místy, i když na počasí jsem si musel dávat pozor. Po Praze jezdím přes Stromovku a po chodnících a jen když není v předpovědi déšť; nepotřebuju každodenní dávku stresu navíc. Chápu, že má osobní zkušenost je nesdělitelná … tak jen tímto vzkazuji místním teoretikům, kteří tvrdí, že to je v mé lenosti a že v Praze nemám mezi auty co dělat, když se tam bojím, že tedy pardon, ale já vím svoje; já vím, že to jde i jinak a lépe.

  33. Luděk: Sláva každému, kdo své přátele a děti na kole učit jezdí tak, aby ten provoz zvládli! O tom žádná. Ovšem i to bude mít omezené výsledky. Cyklodopravu jako masouvou záležitost dělá infrastruktura, stačí se podívat na obě strany Kanálu. V Británii mají sofistikovaný systém kondičních jízd (dostupných pro zájemce zdarma!) už 20 let. Tak jak to, že se jim celostátní modal share cyklo blemcá pořád někde kolem toho jednoho, dvou procent?

  34. K veci nic, mame mezi sebou myslim jasno.

    Jen technicka: vsechny prispevky podepsane Frantisek, az do tohoto

    !NEJSOU MOJE!

    Je zajimave sledovat, jak to muj jmenovec, nejspis cyklista schytal. Kdyby jen nesouhlasil, dostalo by se mu tady nadseneho vysvetlovani. Ale takhle je to jak mavat rudym hadrem na byka…… opravdu zajimave.

  35. František 1: Omlouvám se, že jsem vás považoval za jednoho programového hatera. Kdybych poznal, že to není on, odpustil bych si v příspěvku 27 osobní narážku, která pochopitelně nebyla cílena na Vás, ale na pana Františka z příspěvku 35. Na argumentaci ovšem nic neměním.

  36. @mdub Asi jo :) Ale na letne jsem minimalne, na bruslich uz vubec. To takhle kolo a smer Zbraslav, Cukrak a Brdy… to je jina. :) Nicmene myslim, ze na jarni cyklojizde se nepotkame. Co na cyklosvitani ? //pardon za OT

  37. ale vy to pořád nějak pane Filler nechcete pochopit. Mě ty kolony aut v Praze taky serou, ale to co jste vymysleli na Smetaňáku je prostě kravina. Vámi zmiňované benefity nejsou reálné a stále nechcete přiznat že jde jen o to hození klacku pod nohy autařům. Já je nebráním, taky si tam dovedu představit hezčí prostředí než silnici, ale to se prostě nestane, pokud tam zustanou tramvaje. Slyšel jste někdy jedoucí tramvaj? Proč tedy argumentujete jaké tam bude krásné ticho na oduševnělé rozhovory intelektuálů? Realita je taková že pomalu se sunoucí kolona nadělá mnohem méně kraválu než normálně jedoucí tramvaj. Je to prostě velká plechová rachotící obluda. Znovu opakuju, že ani proti tramvajím nic nemám: Do té obludy se vejde spousta lidí, kteří někam potřebují jet a přijde jim výhodnější dopravit se tam draze a hlučně, než tam jít potichu pěšky nebo na kole. Takový je život ve městě, vyměníte trochu přírody za trochu pohodlí. Smetanovo nábřeží by mohla být krásná kolonáda, ale pokud tam podle vašeho návrhu zůstanou tramvaje, taxiky, rezidenti a vyjímky tak to je paskvil který i když to nikdy nepřiznáte slouží jen jako líbívé téma a možnost hodit klacek pod nohy všem ostatním kteří tam z nejrůznějších důvodů chtějí projet. Tak to prostě je. Prosím nezkoušejte zase použít výrazy jako autofilní a podobně. Jako převážně chdec/MHD k tomu mám daleko, jen prostě vnímám svět okolo sebe reálně a ne s klapkama na očích. Kupodivu po mnoha letech bydlení na Plzeňské mě v noci stále budí ty tramvaje a ne auta. Dokonce i přes den o té koloně pod domem nevím, zato drnčící talíře v kredenci bezpečně signalizují električku :-) takže fakta překrucovat co? nebudeme :-) jinak si o Vás lidé kteří používají zdravý rozum budou myslet co? no vy víte sám.

  38. [34] Vratislav: nevím proč, Angličany moc dobře neznám. Podobně ale nevím ani proč Finové nesbírají houby stejně masově jako my Češi, přitom „infrastrukturu“ k tomu mají vynikající (já tam o houby zakopával i o půlnoci).

  39. Frantisek 1: Pěší zóna s tramvají je na náměstí Republiky, například. Tak si to tam jděte porovnat. Tramvaje 15T jsou podstatně tišší než Ttrojky. A navíc tam budou jezdit – jako dneska – 30. Konečně, tramvaje nebudou mít Blanku. Jinak jsem rád, že jste pro řidiče použil termín „chtějí projet“ To totiž znamená, že mohou jet i jinudy. Když si pražská reprezentace bezohledně vymyslela a za krvavé peníze nechala postavit Blanku, tak ať tam ty auta taky pošle. Jestliže politiky reprezentovaný dopravní názor Pražanů jako vy je takový, že kolony na Smetaňáku jsou OK, tak proč se ta Blanka stavěla?

  40. @tik: cyklosvitani jsem par absolvoval, i kdyz posledni mi nevyslo. Kdyz to vyjde bude to fajn. m.

  41. curry :
    nejohroženější skupinou s největším počtem vážně zraněných a mrtvých cyklistů jsou v Amsterodamu velmi mladí a staří cyklisté a to přesto, že se pohybují, oproti Praze, ve vymazlené infrastruktuře.

    Za zmínku stojí i fakt, že většina tamních vážných nehod cyklistů z těchto nejhroženějíšch skupin je bez účasti motorového vozidla na nehodě…
    Více než polovinu z tamních mrtvých cyklistů tvoří lidé starší 60 let

    Takže by se dalo shrnout, že perfektní infrastruktura ještě nutně neznamená stejnou bezpečnost pro všechny …

  42. újezďák: nechci to extra zlehčovat, ale lidé starší 60 let (a nejenom ti) umírají při činnostech, kterým se právě věnují. V Praze za volanty aut, autobusů, kamionů, a při chůzi, při golfu, při tenisu, při sexu.. Prostě v Holandsku, na rozdíl od Prahy, mají asi navíc tu šanci zemřít i na kole…

  43. Mně to tedy připadne jako naprosto elementární postřeh, něco, o čem je zvláštní dlouze debatovat – hustý provoz bez podpůrných prvků pro cyklisty je nepříjemný a odrazující skoro pro všechny, až na pár těch, co se chlubí tím, že pro ně ne, a tudíž poměrně absurdně tvrdí, že infrastruktury není zapotřebí.

    Jasně, taky jsem si na ledacos zvyknul a po trase moc těch cykloopatření nemám, a stejnak jezdím, denně za každého počasí vyjma čerstvých závějí, a tedy docela slušné kilometry po Praze najedu. Ale co si budeme povídat, zaplaťpámbů například za cyklopruh na Milady Horákové, co na tom, že končí přesně tam, kde by do kopce byla nejvíc potřeba. A ten rozdíl, když si člověk zvykne na poušť, a pak jede někudy, kde skutečně ta infrastruktura je, to je takřka opojné. Nebe a dudy. Takže si umím představit, jaký je to rozdíl pro někoho, kdo nemá zkušenosti, plouží se a bojí se.

    A s dětmi, to mi připadně škoda slov.

  44. josuk :
    hm to spíš mrazíš než zlehčuješ….

  45. Když se tu už otevřelo téma Smetanova nábřeží, myslím že dobrý vzor a zároveň argument pro jeho zklidnění je Limmatquai v Curychu. Není to pěší zóna, ale oblast se zákazem vjezdu motorových vozidel vyjma obsluhy, rezidentů a výjimek. Konkrétně je tam tahle značka http://www.hersche.at/uploads/medium/fahrverbot_am_limmatquai.jpg
    Z pohledu dopravního cyklisty je taková úprava naprosto ideální.
    Průjezd: http://youtu.be/l0hViiRXWB0?t=1m14s
    Minulý týden jsem mezi divadlem a Staroměstskou při jediném průjezdu do centra zaznamenal 5 cyklistů + sebe, ta tendence cyklistů tuhle trasu využívat je evidentní a myslím že je každý rok o něco větší. Podle mě je to v současnosti hlavní špunt bránící většímu rozšíření kol pro dopravu po centru a okolí, pokud by se ho podařilo odšpuntovat úpravou jaká je v Curychu, mohl by to být ten zásadní zvrat rozvoje cyklodopravy po Praze. Během uzavírek pár dnů po povodních jsem tam viděl i paní v letech na holandském kole, ten výjev si pamatuju dodnes :).

  46. no ja nevim proc se blanka stavela? já jsem ji neprojektoval, ale letmým pohledem na mapu prahy si to představuju asi tak podobně jako strahovský tunel. Pohodlnější rychlejší trasu využije každý dobrovolně. Naproti tomu kodrcající pomalou zakroucenou jen ten kdo jinou možnost nemá. Vilkama na strahově taky nejezdí dobrovolně nikdo kdo potřebuje z Břevnova na smíchov. Asi tak stejně to bude s Blankou.

    Srovnání s náměstím republiky je přesně to co mi na Auto-matu vadí nejvíc. Dementní demagogický blábol ( omlouvám se ale já už prostě mírnější výrazy nemohu najít ). Srovnávat náměstí o ploše více jak 6000m2 s myší dírou kam se sotva vejdou ty tramvaje může vyplodit jen blb. Pokud nechcete vypadat jako blb používejte argumenty, které mají alespoň špetku logiky a základ v reálném světě. Věřím že se najdou nadšenci kteří Vám visí na rtech a vše co vyteče prohlásí za svaté kázání, ale najdou se i lidé kterým mnoho aut v centru vadí a přesto používají rozum.

  47. František: Ono by se i s lidmi, co o sobě tvrdí, že používají zdravý rozum, diskutovalo lépe, kdyby se drželi slušného vyjadřování. Doporučuji vám mrknout se sem: https://prahounakole.cz/o-nas/pravidla-diskuse/ a před psaním dalšího příspěvku se trocjhu uklidnit.

    Strahovský tunel i Blanka se stavěly s argumentem, že dostanou přebytečnou dopravu z centra, případně auta z povrchu pod zem („Auta pod zem“, to bylo Bémovo heslo). Při výstavbě Strahovského tunelu se slibovalo, že se Malá Strana zneprůjezdní pro auta… Zlatý voči. A totéž hrozí dneska.
    Ono se to totiž dělá tak, že se veřejnost uchlácholí tím, že se to v tom centru prý samo od sebe zlepší, na tom se udusí případný odpor a pak, když je po otevření centrum auty za…né stejně jako dřív, se jenom pokrčí rameny, že teď, když se to samo od sebe nezklidnilo, už to přece uzavřít nejde.

    Srovnání s Náměstím Republiky jsem použil proto, že na Limmatquai v Curychu jste předpokládám nebyl. Smetanovo nábřeží není jen Myší díra, je to prostor, který je u Slávie široký 23 metrů, u Krannerovy kašny včetně parčíku 60 metrů, potom zase 23 metrů, na rohu Karolíny Světlé a na Zábradlí 29 metrů, a až k novotného lávce kolem 20 metrů. To není žádná „myší díra, kam se sotva vejdou ty tramvaje“. Takže si račte srovnat své vlastní vidění tohoto sporu.

    A protože jeden obrázek dělá vác než tisíc slov, posílám tenhle odkaz:
    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Z%C3%BCrich_-_Limmatquai_with_tram.JPG

  48. Fakt, že v Zurichu žije asi tak třetina lidí oproti Praze, navíc na 5x menší rozloze jasně ukazuje, že to ohýbáte a lámete všemožně jen aby těm nesmyslům alespoň někdo uvěřil. Blanku zatím úspěšně sabotuje Hudeček ( je trochu paradoxní, že člověk který jde auto-matu na ruku, způsobuje další astronomické prodražování této stavby, ze kterého mají v automatu všichni kopřivku. To mi přijde docela tragikomické, kdyby to nebylo z mých daní tak bych se smál. ) Strahovský tunel bez Blanky je takový polovičatý. Je to stejné jako kdyby velký městský okruh z barandova vedl jen do Jesenice. Myslíte, že by se tak dramaticky zlepšila situace na Barrandovském mostě? Myslíte, že by šlo zakázat vjezd kamionů na jižní spojku? Samozřejmě že ne. Až kompletní dokončení k dálnici D1 zlepšilo situaci, protože je to prostě rychlejší a pohodlnější. S Blankou strahovským tunelem a celým městským okruhem je to stejné. Prakticky všechna města kterými se zde argumentuje a jsou brána za cyklomodly mají tyto silniční stavby již desítky let hotové a mohou znepříjmňovat život lidem kteří si to jen chtějí zkrátit ale mají jinou možnost.
    Další věc která mě zaráží je požadavek na odpovídající investice do cyklo. To je trochu moc ne? Když je argumentováno jak je cyklo šetrná eko a levná, proč má budování infrastruktury stát stejné peníze jako infrastruktura pro motodopravu?

  49. [51]: 1. Curych je menší než Praha, přesto tam pro tranzitní dopravu uzavřeli nábřeží, kde byly podobné intenzity jako jsou na Smetanově nábřeží dnes – byl tedy pro dopravu v Curychu zřejmě o něco významnější než je Smetanovo nábřeží pro Prahu. Není to spíš další argument pro uzavření?
    2. Curych nemá dálniční okruh, jen polookruh a stačí mu to. Po otevření Blanky odpadá argument pro nutnost existence magistrály v současné podobě – tedy čtyřproudé dálnice protínající město. Stejně tak by měl odpadnout argument pro existenci ostatních dopravních stok v centru (kam patří i Smetanovo nábřeží).

  50. František: Zkuste vysvětlit, v čem jsou ty rozdíly v populaci Prahy a Curychu relevantní. Úplnost okruhů není podmínkou pro nic, je to jen výmluva, aby se opět odložila nepopulární rozhodnutí. V devadesátých letech byly pro Prahu navržené tři alternativní koncepty s neúplnými okruhy. A systém, který nebude stát dalších 40 miliard, a bude fungovat, může vzniknout i po dokončení příšerně trasované stavby, jako je Blanka.

    Ostatně, vyjmenujte mi ta města, kterými my údajně argumentujeme a přitom mají systém okruhů desítky let hotový. Vím o Mnichově, který ale nestaví část vnějšího okruhu a hlavně má od 70. let průjezdný S-bahn. Rád se poučím.

    2 % dopravního rozpočtu je částka, za kterou se dá udělat infrastruktura, která zvýší (!) modal share cyklo na cca 7% . Dokažte tohle s investicemi do IAD.

    Hudečka sem nemotejte, jestli jste přesvědčen, že prodražuje Blanku („astronomicky“), tak na něj podejte trestní oznámení.

  51. no to jste mne rozesmál. Pokud vám není jasné proč se Praha dá obtížně srovnávat s Zurichem tak je opravdu těžké to vysvětlovat. 400000 lidí na ploše 91km2 má prostě odlišné požadavky na dopravní výkon než 1200000 na ploše skoro 500km2. Nehledě na to, že se vůbec nezmiňujete o tom kolik lidí pracuje v zurichu a dojíždí do něj z okruhu dalších cca 50km tak jak je to v Praze. Dále jste nezmínil jak propracovaný systém MHD v Zurichu je. Předpokládám, že to nebude špatné.
    Možná je to český fenomén, ale prostě velké množství obyvatel středních čech pracuje v Praze. Chováte se přesně jako politici. Snažíte se řešit důsledky a ještě k tomu blbě a nesmyslně. Hlavní problém je totiž v samotné potřebě dopravovat se. No a ta zas vyplívá z toho, že mnoho lidí a málo prostoru vyžaduje efektivnější a efektivnější metody, jinak pochcípaj hlady. Bohužel po Praze ( pokud zrovna nepotřebujete jet ze staromáku na václavák ) je auto nejrychlejší a nejméně závislé na okolních podmínkách a tak ty lidi volí auto, protože stihnou všechno co potřebujou, případně ušetřej čas kterej můžou strávit s rodinou. Holt ne každej to má jako třeba já. Půlku času pracuju doma a zbytek obejdu pěšky nebo na tom kole, protože kancl mám dva kiláky a většinu zákazníků do 5 km. Auto mám ale moc často s ním nejezdím ( asi ta dvakrát v týdnu ), vyhovuje mi že je nachystaný v garáži na případný výlet nebo emergency situations :-) každopádně z vlastní zkušenosti vím, že když už autem po Praze jedu tak jsem velmi vyjímečně pomalejší než MHD natož kolo. Dopravní špička se dá eliminovat plánováním cesty a i když je to zasekaný tak jde vždy o pár minut než člověk proleze úzským hrdlem, za kterým se to zas rozředí tím, že každý jede někam jinam. Auto je výhodné zvláště když je potřeba navštívit třeba tři čtyři místa v různých částech města a ještě k tomu nemusím řešit jestli prší sněží nebo se budu mít kde převléct. Co mám dělat když jedním z těch míst kam pravidelně jezdím je Jáchymova ulice? Představa, že přijedu prezentovat systémové řešení za řádově miliony korun v elasťákách splavenej jak myš je opravdu veselá. Takže stejně tak jako já chápu, že někdo má podmínky pro ježdění na kole, prosím abyste vy ráčil pochopit, že někdo je nemá.

  52. František: Ano, v Curychu je dobrá veřejná doprava. V Praze ovšem taky. I V Mnichově a Vídni a dokonce i v Lyonu :-) . Ze Středních Čech dojíždí do Prahy dost lidí, do Vídně, Curychu, Mnichova a jakéhokoliv jiného města taky. Co má to, že se logisticky složité obchůzky po zákaznících v Praze ( Curychu, Vídni, jakémkoliv městě) zpravidla vyplatí realizovat autem, společného s Limmatquai a Smetanovým nábřežím?

    A vidím, že jste přesvědčen, že potom, co proběhlo zklidnění Limmatquai, se firmy sídlící v tamní Oberdorfstrasse nechávají navštěvovat zásadně obchodními partnery oblečenými v elasťákách s plínou. To zase pobavilo mne.

  53. bavi me, jak jsme se tu nechali zatlacit do defenzivy, zacali se obhajovat pred utoky (a co jsi pro cyklojizdy udelal ty), probirame tu vsechny mozne eventuality… a vlastne nikdo si nevzpomene, ze to bylo o praseni v doprave…
    Takze jako 50+ prispevku a je to zcela mimo puvodni tema a opet se diskuze placa od niceho k nicemu stokrat slysenymi argumenty…
    Bravo !

  54. ne ze bych chtel nejak diskuzi ukoncovat, ale asi se niceho nedobereme, proste mi to pripada, ze nazorovy rozpor je prilis veliky na to aby se diskuze vyvinula nejak konstruktivne. Ja proste srovnavani jednoho mista vytrzeneho z Zurichu nebo jakehokoli dalsiho města s dalsim mistem vytrzenym z Prahy povazuji za pitomost. Už jen proto že zmiňovaný zklidněný úsek Limmatquai má hned o 1 až 3 bloky vedle kapacitně slušně dimenzovanou alternativu narozdíl od smetanova nábřeží které obklopují malebné uličky starého města, které bych zacpané auty viděl rozhodně nerad. Zurišské zklidnění jen přesunulo auta o ulici vedle. Zklidnění Smetaňáku zneprůjezdní poměrně velkou oblast a každá cesta která bude mít cíl poblíž bude mít za následek mnoho kilometrů a spáleného paliva navíc. Vzduch mi v Praze přijde docela dobrý aspoň ve srovnání s brutálními smogy 90tých let, ale zbytečně se snad ty nafta pálit nemusí ne?

  55. František: Právě proto, že místní a vybraná doprava bude moct projet skrz, se okolní uličky naopak uvolní. Uvolní se do jisté míry i okolí na Praze 5, Klárov apod. Tam všude se to pozitivně projeví. Cílová doprava nemusí projet skrz, pojede po kapacitní komunikaci o kilometr déle.

    A I když celopražsky to vlivem Blanky bude spíš naopak, někoho ho přivede k tomu, aby svou cestu do centra vykonal jinak než autem. Výše jste popsal, proč zrovna vy to nebudede, ale cest, které se konají do centra Prahy autem a mohou být vykonány jinak, je imho tak polovina, což je vidět třeba po zavedení mýta — kolem 20 % cest autem najednou zmizí, takže jdou vykonat jinak :-) . Proto se v AM stavíme za to, aby současně se zprovozněním Blanky a zklidněním centra došlo také ke zkvalitnění veřejné dopravy. Částečně k němu dojde samo od sebe tím, že zmizí zdržování tramvají kolonami v Karmelitské a na nábřeží (jízdní doba cca -2 minuty). Dále doporučujeme zavést po vzoru Vídně minibusy v centru a zlepšit preferenci veřejné dopravy v přilehlých částech, doplnit nebo rozšířit P+R v návaznosti na Blanku; a vůbec, udělat všechno, co je v možnostech města pro to, aby to zneprůjezdnění Smetaňáku mělo na centrum co největší pozitivní dopad.

  56. mě je jasný že řada lidí jede autem z pohodlnosti. Tím nemyslím, že by si vezli zadek autem ale hlavně to že odjezd, příjezd je kdy potřebují a ne kdy si vzpomene jízdní řád. Bohužel další z důvodů je zakořeněn už v dobách komunismu. Plánované hospodářství vyrobilo z obyčejné plechové krabice tak ukrutně nedostatkové zoží, že se auto uměle stavlo symbolem společenského postavení. Sehnat auto prostě znamenalo ukázat celému okolí, že jsem chopnej, mám kontakty a dovedu si zařídit výhody. Tento fenomén jsem nikde jinde v evropě ( samozřejmě mimo další poskomunistické země ) neviděl. Hysterické výlevy když řidič najde drobný škrábaneček na laku nebo mu někdo nedá přednost jsou toho důkazem. Ze setrvačnosti už to tak zůstalo do dnešní doby akorát místo jakéhokoliv auta je potřeba si pořídit dražší než mají sousedé a mise je splněna. Co na tom že jíme chleba s vodou , hlavně že je na splátky leasingu. Změnit tohle myšlení bude na hodně dlouho. Tady je možná jedna z chyb odpůrců automobilů. podceňují to, že auto prostě pro drtivou většinu lidí není jen dopravní prostředek a když se najde nakonec i nějaké rozumné řešení dopravy stejně jsou proti.

  57. VF&F: je prima videt, ze presne vite co je pro lidi nejlepsi a ze jste presvedceni, ze ty lidi do raje dovedete. Ano, hned jsem spokojenejsi, kdyz vidim, ze jsou jeste na svete lide, kteri vedi a radi ostatnim poradi jak zit.
    Jmenovce Frantisku, v jednom prispevku pisete, jak se Vam nelibi VF pristup a A*M metody, a hned v dalsim mate vetu: „Změnit tohle myšlení bude na hodně dlouho.“

    Rikaji Vam neco pojmy jako svoboda a socialni inzenyrstvi?

    Zkuste mi treba vysvetlit, kde tu odvahu mi urcovat cim, kdy a kam pojedu?

  58. Lei: Troll to neni. Ale Homo sapiens sapiens take ne. Ti jsou vzacni. Spis to vidim na Homo habilis (prace s klavesnici a tak).

  59. To už se po zimním spánku probudil i sám ředitel slovutného OSBIDu? Tak to bude asi opravdu jaro :).

  60. [46]
    > A ten rozdíl, když si člověk zvykne na poušť, a pak jede někudy, kde skutečně ta infrastruktura je, to je takřka opojné. Nebe a dudy.

    Je to nebe k vidění někde v Praze nebo Brně? Že bych se tam zajel podívat. Nebo alespoň obrázky. Odkazované video jsem viděl a kdybych si měl vybrat, jestli budu mezi Mánesem a Rudolfinem jezdit takhle nebo tak, jak to tam je teď, tak bych si vybral situaci z videa, ale nikoli kvůli absenci aut, ale kvůli absenci chodců. Ale to je asi v Praze nereálné.

  61. [60] bohužel vysvětlení, respektive omluvu za zcela blbě formulovaný příspěvek mi místní cenzor smazal, takže jen krátce. V žádném případě nechci aby někdo někomu násilím měnil myšlení. Spíše očekávám postupný samovolný odklon od komunisty pokřiveného významu vlastnictví automobilu. Byť je to iracionální, často se ve svém okolí setkávám s tím, že automobil má pro majitele vyšší hodnotu, než jiné předměty prakticky stejné cenové relace. Stejně tak očekávám, že kolaři se nebudou navěky modlit k symbolu svého životního stylu.
    Doprava se nějak vyvíjí a celková koncepce musí odrážet alespoň zhruba požadavky na dopravní výkon. Bohužel některé ideologické skupiny se neštítí pro vlastní prospěch hlasitě vytvářet nátlak na odpovědné činitele pomocí fiktivních, falšovaných nebo alespoň řádně pokřivených statistik, studií a průzkumů. Ke škodě všeho obyvatelstva bohužel silniční síť nelze dost dobře privatizovat, možná na to mám malou představivost, ale nedovedu si dost dobře představit konkurenční prostředí, které by řešilo poměr kvality a ceny.

Další z rubriky

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Co chystají městské části: Praha 4 37

06. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 2 12

03. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 20 (Horní Počernice) 25

27. 05. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Bike Kitchen Praha 2

Na pražské Štvanici u cyklostezky přes Hlávkův most postupně roste nová komunitní cyklodílna Bike Kitchen..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru