Tramvajovým výtahem nově i dopoledne

S příchodem dubna vstoupily v platnost některé změny v cestování s kolem v městské hromadné dopravě. Zatím tedy ve zkušebním provozu. Pojďme se na ně podívat zároveň si připomeňme některé ne příliš známé informace ohledně přepravy kola v MHD.

Tramvajový výtah

Zásadní změna posledních dní se týká používání tramvajových výtahů. Možnost jejich využití se rozšířila i na dopoledne pracovních dní. V současnosti tak NESMÍ být bráno kolo do tramvaje pouze od 14 do 19 hodin v pracovní dny. Kdykoli o víkendu, kdykoliv do 14 a kdykoliv po 19 lze kolo naložit. Samozřejmě s jízdenkou a ohleduplností.

Pokud jste o tramvajových výtazích zatím neslyšeli, tak připomínám, že se jedná o vybrané úseky tramvajových linek ve směru z centra, na kterých lze v tramvaji přepravovat jízdní kolo. Tramvají tak lze překonat mnohé pražské kopce. Konkrétně se jedná o tyto úseky:

  • Anděl – Kotlářka – Řepy
  • Dejvická – Divoká Šárka,
  • Hradčanská – Vozovna Střešovice – Petřiny,
  • Nádraží Holešovice – Trojská – Sídliště Ďáblice / Vozovna Kobylisy,
  • Nádraží Modřany – Sídliště Modřany,
  • Palmovka – Bulovka – Sídliště Ďáblice / Vozovna Kobylisy,
  • Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov
  • Palmovka – Ohrada (pouze spoje pokračující směrem na Spojovací)
  • Hradčanská / Brusnice – Malovanka – Vypich – Bílá Hora
  • Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác
Třeba mezi Hlubočepy a Barrandovem se vyhnete nelegální jízdě po tramvajové estakádě a mezi Palmovkou a Ohradou jízdě po a podél frekventovaných ulic.

Nástupní zastávky jsou označeny zvláštním piktogramem:

Dle předpisů byste měli využívat plošiny pro kočárky a invalidní vozíky, na nichž je ve všech typech tramvají dostatek místa a jsou snadněji přístupné. Případně buďte ale připraveni uvolnit místo kočárku, nebo invalidnímu vozíku a neotálejte s tím (místo je určitě i jinde, tudíž vy si ho najdete). Vystupujete-li jinde než na konečné, dejte řidiči znamení. Zároveň buďte ohleduplní a buďte připraveni, že vás řidič může například v případě přeplněné tramvaje odmítnout.

Z Palmovky přes Krejcárek až na Ohradu

Přeprava kola v metru

Kolo se smí přepravovat po dvou kusech na poslední plošině každého vagonu. Není tak pravda, že by se mohlo přepravovat pouze v posledním voze. Zároveň ale platí naše redakční doporučení, že právě poslední plošina soupravy je tou nejlepší volbou. Skýtá nejvíce prostoru ze všech vozů. Pokud je metro plnější, je lepší počkat na další volnější spoj a být vůči spolucestujícím ohleduplný.

Kolik přeprava kola stojí?

Kola se ve většině případů přepravují bezplatně. Od září 2013 je dokonce možné převážet ve všech prostředcích PID (tj. včetně autobusů) skládačky, skládací koloběžky, dětská kola a odrážedla, i když překračují jeden rozměr pro maximální přepravované zavazadlo, tedy 50 x 60 x 80 cm. Tím je legalizována přeprava skládaček s velikostí kol do 24″ (včetně).

Mírně záludná může být cena přepravy kola na městské železnici. Přeprava kola je zdarma ve všech vlacích na území Prahy, kam si kolo berete do vlaku jako spoluzavazadlo (jedná se o vlaky osobní, spěšné a rychlíky). Musíte ale jet na jízdenku Pražské integrované dopravy (tramvajenku nebo papírové jízdenky; SMS jízdenky ve vlaku neplatí). Naopak pokud cestujete například na jízdenku Českých drah, je nutné si za kolo zaplatit dle přepravních podmínek tohoto dopravce.

Bike & Ride

Někdy je nejlepší kolo nevozit s sebou, ale použít jej k dopravě na vhodnou zastávku veřejné dopravy (typicky na metro nebo vlak), a tam jej nechat. U řady stanic metra a vlaku se nachází stojany — pro konkrétní stanici se podívejte na naši mapu. Dlouhodobé parkování u stojanu ve stanici metra ale vyžaduje neatraktivní kolo.

Na Skalce zaparkujete u metra

Bezpečnou možností v návaznosti na veřejnou dopravu jsou parkoviště P+R, která provozují i hlídaná parkoviště kol (tzv. B+R). Ta najdete na následujících parkovištích P+R: Černý Most, Rajská Zahrada, Nové Butovice, Zličín, Letňany, Ládví, Nádraží Holešovice, Opatov, Depo Hostivař, Skalka, Radotín (nádraží).

Dle stránky Ropidu je uzamčení kola na těchto parkovištích kromě vlastního zámku možné i zámkem, který zapůjčí obsluha parkoviště proti záloze 20 Kč. Klíč od takového zámku se uschová u obsluhy parkoviště a cyklista obdrží kontrolní kartu, proti které mu bude po návratu opět vydán klíč. O této službě však nic více nevíme a nemáme s ní zkušenosti. Samotná úschova kola je zdarma. Možnost použití vlastního zámku je samozřejmost.

Na Hlavním a Masarykově nádraží také najdete komerční úschovny zavazadel, které přijímají i kola. Cena je ale pro pravidelné parkování velmi vysoká.


V případě zájmu o detailní přehled všech možností a doporučení pro přepravu kola v městské hromadné dopravě neváhejte a navštivte naši stránku věnovanou tomuto tématu.

Detailní a aktuální informace najdete také na stránce Ropidu.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Adam Scheinherr: Pokud cyklodopravě prostor nezačneme dávat, tak na kole jezdit nikdy nebudeme 70

Po celé jaro jsme vám přinášeli ankety o plánech jednotlivých městských částí v oblasti cyklistické..více

Co chystají městské části: Praha 19 (Kbely) 12

22. 07. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Co chystají městské části: Praha 4 43

06. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 2 12

03. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • újezďák: Praha 2 versus Lime

    oni nejsou vidět ani na chodníku, navíc tam průměrný chodec vůbec nečeká, že se kolem něj něco mihne 20kou.…

  • Pavel Mašek: Dál od kraje vozovky

    @Vratislav Filler - k soudní při, až se uvidíme, plánuji jít do Petrohradské na konci měsíce, můžeme si o…

  • Brahma: Praha 2 versus Lime

    Tak například v noci nejsou tyhle kolobežky na ulici vůbec vidět. Pokud náhodou jedou po silnici, tak jsou to všechno…

webdesign by 2046
↑ nahoru