Začínáme jezdit: snadno a rychle

Kristýna Klodnerová

Uvažujete o tom, že začnete jezdit v Praze na kole, ale máte dojem, že je to příliš velká věda? Dnes vás vyvedeme z omylu: Všechno, co k tomu potřebujete, je znát pár triků.

Omrkněte svého „dvoukoláka“

Než začnete dělat se svým kolem po městě parádu, zkontrolujte jeho stav. V první řadě by mělo dobře jezdit. Základem jsou seřízené brzdy, bez těch se neobejdete. Samozřejmostí by měl být i zvonek, ten zhodnotíte obzvlášť na smíšených stezkách. Na odrazky a světla myslete i v létě, abyste nebyli omezeni časem dojezdu. Blatníky sice nejsou nutností, ale opět podstatně rozšíří možnosti Vašeho kola. Jestli máte v něčem pochybnosti, nechte své kolo posoudit ostříleným městským jezdcem.

Váháte-li, zda je Vaše kolo pro zamýšlené cesty vhodné, přejděte sem.

Se speciálním oblečením si nedělejte starosti, jezdíte-li po městě do deseti kilometrů. Na kratší vzdálenosti postačí to, v čem běžně chodíte.

Zopakujte si pravidla provozu a slušnosti

Než vyrazíte, dejte si opáčko z pravidel silničního provozu. Nezapomeňte, že pozemní komunikace budete sdílet společně s jinými účastníky silničního provozu včetně aut a je proto nutné znát základní zásady bezpečné jízdy a slušného chování (viz. cyklistická etiketa). Respektujte dopravní značky. Přikázaný směr či zákaz vjezdu pro vás platí stejně jako pro ostatní řidiče. Výjimka nastává v případě označených cykloobousměrek, kde smíte jet v protisměru. Tam, kde není značeno jinak, platí vždy přednost zprava. Na přejezdech pro cyklisty máte přednost jen, když vám svítí zelené kolo, jinak ji dáváte všem ostatním. Na červenou nejezděte ani v případě kdy ulice zeje prázdnotou. Na zalidněném chodníku kolo veďte, po pěších zónách se pohybujte max. 20 km/h. Při jízdě jednoduše nečiňte nic, co nechcete, aby ostatní dělali vám.

Neprasíte? Podepište!


Osmělujte se

Pro začátek si zvolte trasu co nejsnadnější, tak aby pokud možno vedla z větší části klidnějšími ulicemi i za cenu nějaké té zajížďky. Uvažujete-li o tom, že začnete jezdit do práce (třeba v rámci květnové soutěže Do práce na kole), vyrazte nejprve na kratší projížďku ať už na nákup, na návštěvu nebo jen tak na blind. K cestě do práce se dopracujete postupnými kroky. Kvůli křižovatkám a orientaci je dobré procvičit si trasu o víkendu, kdy bývá ve městě provoz slabší. Postupně si tak cestu zažijete a budete se pohybovat s větší jistotou.

Vylaďte si trasu

Jedete-li někam poprvé, zamyslete se nad trasou. Pokud si cestu předem naplánujete, předejdete tak překvapením, která by vás mohla nemile zaskočit. Kudy se po Praze vydat a jakou nejlepší možnou cestu zvolit vám napoví naše cyklomapa. Neznáte-li čtvrť, kam jedete, najděte si konkrétní trasu ve vyhledávači a vyberte si tu nejjednodušší, „zelenou“ variantu. Stačí jen zadat startovní a cílové místo a za okamžik máte cestu vyznačenou. V mapě si navíc můžete zobrazit problematická místa, uzavírky či různá cykloopatření.

Náš vyhledávač vám připraví trasu i s itinerářem. Pro začátek se rozhodujte mezi zelenou a žlutou verzí.


Pozor na dveřní zónu

Na silnici se držte přibližně 3/4 metru od jejího pravého okraje. Nebudete se tak muset vyhýbat každému kanálu, vyjíždějícím autům, ani chodcům vstupujícím do vozovky. Řidiči se vám vyhnou, a když to nejde, tak vás jednoduše předjíždět nebudou. Pozornost byste měli věnovat dveřní zóně tj. prostoru kolem aut zaparkovaných v řadě, kde hrozí náhlé otevření dveří. V takovýchto místech byste měli od parkujících aut dodržovat přinejmenším metrový odstup. Tam kde to není možné alespoň zpomalte na minimální možnou rychlost.

Nebojte se aut

Podle průzkumů se jako největší překážka pro začínající cyklisty jeví strach z dopravního provozu. Jak se ale ukazuje, strach z cyklistiky je mnohdy založen spíše na subjektivních pocitech, než na reálných základech. Respekt je vždy namístě, ale nebezpečí je menší, než si myslíte. Auta stojící v koloně vás nemohou ohrozit, dokud se nerozjedou.

Zamykejte

Investovat do kvalitního zámku se vyplatí. Nepochybně byste neradi absolvovali duatlon – na kole do práce a z práce pěšky. Pořiďte si pokud možno „podkovu“ (Zámek ve tvaru písmene „D“: pro levnější kolo za tři stovky, pro dražší kolo pod tisícovku). Kolo zamkněte na rušném místě tak, aby nepřekáželo, ale přitom bylo lidem na očích. Pokud není k dispozici vhodný stojan, využijte zábradlí, nebo sloup. Na běžné opuštění (nákup, návštěva) stačí jeden zámek, zamkněte za rám a přední kolo. Necháváte-li kolo na veřejnosti pravidelně delší dobu, nechte si těžší zámek uzamčený na místě a zamykejte ho oběma, jedním za přední, druhým za zadní kolo.

(Další rady ohledně zamykání kola najdete zde.)

Zapomeňte na směšné kablíky a pořiďte si něco v tomto stylu.


Pár tipů navíc

Znáte-li ostříleného cyklistu, poproste ho, zda by se s vámi nepodělil o své cenné zkušenosti, ještě v lepším případě, zda by vás rovnou nevzal na „obhlídku města“. Vždy je lepší alespoň ze začátku, jezdit s ideálně zkušenějším spolujezdcem. Jsou-li v tomto směru vaše možnosti omezené, obraťte se přímo na nás (redakce@prahounakole.cz), rádi poradíme s čímkoliv, co se jízdy po Praze týče.

V případě, že máte s některými složitými úseky potíže, využijte „MHDéčko“. Metro i vlaky jsou kolům přizpůsobené již dávno, na palubu vás s kolem zdarma vezmou všechny pražské přívozy a dokonce i některé tramvaje (viz. tramvajové výtahy.). Je zkrátka dobré mít v záloze nějakou alternativu, pokud by se vám některá pasáž zdála nepřekonatelná.

Shrnutí hlavních zásad pro pohyb Prahou na kole najdete na obrázku níže:

jak_prahou_na_kole_letak_spojene_540

Ještě několik tipů telegraficky:
– S auty jeďte svižně, mezi chodci pomalu;
– Volte ulice, kde jezdí na kole hodně lidí;
– Pro stoupání volte co nejklidnější trasu;
– Posledních pět minut vysaďte.

A kdybyste se chtěli na cokoliv zeptat osobně, najdete nás na zakončení velké jarní cyklojízdy.

Nezbývá než popřát mnoho bezstarostných jízd!

Odkazy

Návody Prahou na kole (pdf ke stažení)
Jezdíme v provozu – pro začátečníky i pokročilé
Neprasím! Cyklistická etiketa
Vyhledávač tras pro cyklisty Prahou na kole
Tipy pro pohodlnou a bezpečnou jízdu
S kolem do veřejné dopravy

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Super návod, ale chtělo by to víc korektury. „Pavidla“ provozu v nadpise a biatlon místo duatlonu…

Další z rubriky

Deštivým jarem na kole 7

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 17

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru