Buďte vidět, slyšet a schopni brzdit

Lenka Outratová

Dnes se v sérii článků věnovaných cyklistické etiketě budeme věnovat pravidlu č 2, které se aplikuje ještě před tím, než vyrazíte na kolo: Nevyjíždím bez fungujících světel, zvonku a brzd. Pravidlo vyjmenovávající zásadní výbavu kola se sice zdá vcelku logické, ale přesto na ni dost lidí příliš nedbá.

Cyklistickou etiketu tvoří jedenáct zásad cyklisty, kterému záleží na dobrém vnímání jízdy na kole po městě. Sestavili jsme ji v loňském roce s pomocí desítek lidí, kteří kolo aktivně používají nejenom k rekreačním účelům. Považujete-li se za člověka, který jezdí slušně na kole po Praze a znění etikety je v souladu s vaším přesvědčením, uvítáme, když ji podpoříte vaším podpisem na https://prahounakole.cz/etiketa/.

Světla

Zapomenutá světla jsou nešvarem obvyklým spíše u rekreačních cyklistů. Mnohokrát člověk vyjede brzy odpoledne, s tím, že se brzy vrátí, ale znáte to: Potkáte kamaráda, kterého jste dlouho neviděli, nebo vám někdo zavolá s lákavou nabídkou, a už se z projížďky vracíte za šera či za tmy. Proto je nezbytné, abyste s sebou vozili fungující světlo a blikačku, ať vyjíždíte na kole kdykoli. Kromě toho, že cyklista musí být za tmy osvětlen podle pravidel silničního provozu, určitě chcete, aby vás auta mohla na silnici včas zaregistrovat a objet.

Pro koho je jízda za šera či tmy denním chlebem, by kromě toho neměl zapomínat na nouzové osvětlení pro případ, když hlavní světla selžou. Rezervní baterie nebo nouzové blikačky jako alternativa k hlavnímu světlu na dynamo vás nezatíží, ale v kritický okamžik pomohou od toho, abyste své neosvětlené kolo potupně strkali do metra nebo po proměně na bike ninju násobili své porušování předpisů ještě tím, že se bez světel budete pro jistotu plazit po chodníku.

Světlům a dalšímu vybavení pro jízdu za snížené viditelnosti se věnuje náš návod Za noci, v dešti a v zimě.

Zvonek

Mnozí z nás jej nepovažují za nutný. Mnohokrát jsme slyšeli otázku, proč v etiketě zvonek vůbec zmiňujeme, člověk se bez něj přece docela dobře obejde. No, ne tak docela. Neexistuje totiž lepší způsob, jak na sebe upozornit, když na stezce míjíte chodce. Může se vám zdát, že stačí zavolat, ale: 1) na stezce podél rušné silnice nebudete na třicet metrů slyšet, ani když budete řvát jako na lesy, 2) přece si nechcete vykřičet hlasivky, míjíte-li chodce každých padesát metrů. Když chodce těsně minete bez jasného upozornění, nejspíš ho vylekáte, což rozhodně není ohleduplné (viz pravidlo 3 etikety a náš článek o míjení chodců).

Brzdy

Jedete, jedete a najedou je v cestě překážka. Potřebujete rychle zabrzdit, mačkáte brzdu…. A nic, jen nevyhnutelná srážka či smyk do příkopu. Funkční brzdy jsou opravdu nutné, to není třeba příliš vysvětlovat. Pravidelně si je seřizujte, či nechávejte seřizovat. Obroučky při páčkách, napínající táhlo v bovdenu, nejsou jen ozdobou: s jejich pomocí můžete sami kontrolovat rychlou reakci brzd (stačí postupně utahovat tak, kola na volnoběh nedřela). Většinou si také (takovým malým šroubkem mezi bovdenem a řidítky) můžete seřídit základní polohu páček tak, abyste na brzdy pohodlně dosáhli. No a když už to nestačí a brzdy zabírají až ve chvíli, kdy páčky přitisknete ke gripům, požádejte někoho o seřízení s pomocí inbusu. Kdo to umí, zvládne to za tři minuty.

Proč mají být brzdy dvě, pochopí každý, komu už někdy brzda selhala. Orvané lanko, probrzděné špalky, prasklý řetěz nebo dokonce ulomené páčky u laciných véček nejsou věcí, před kterou jste stoprocentně pojištění. V kopcovité Praze by tak nouzovou brzdičku č.2 měl mít i minimalista na festce.

Co v pravidlu nebylo

Dalšímu užitečnému vybavení, jako jsou blatníky, zámek, apod., se věnuje náš návod Kolo a jeho výbava.

Shrnutí

Nyní vám pravidlo z cyklistické etikety Nevyjíždím bez fungujících světel, zvonku a brzd předložíme v původním celém znění:  Světla nebo blikačky si beru, i když se chci vrátit za světla: člověk nikdy neví. V sezóně, kdy světla používám, mám zálohu na dojetí. Zvonek je pro informování chodců o mé přítomnosti nejvhodnější. Na kole mám dvě fungující brzdy.

Zvonek, košík a zabudovaná světla na dynamo do kostkovité Rigy.

Najít lepší místo na zaparkování. A radši pořídit lepší zámek a blatníky.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Jó, kdyby tak ještě měli funkční brzdy i bruslaři a kdyby je dokonce uměli používat, to by bylo. Dneska aby se člověk bál na cyklostezku, protože když za jeden týden potkáte dva šílence, kteří brzdí voláním uaaaaaa a nohama pouze drží směr rovně a ani pokus o brzdění, je to o život.

    Naštěstí v prvním případě byla paní natolik ohleduplná, že na cyklostezce do nikoho nenabourala a když už neuměla jinak, hodila šipku do roští. V druhém případě stačili ostatní zúčastnění udělat uličku, kterou slečna projela, aby se jí po menším baletním vystoupení podařilo zastavit asi po dalších 25 metrech.

    Kolikrát si ještě obě dámy nabijí o tvrdou zem a kolik lidí přitom zmrzačí, než si uvědomí, že i cyklostezka je veřejná komunikace, kde samozřejmě plně platí zákon o provozu na pozemních komunikacích a že když nemohu nebo neumím zatáčet, zpomalit a zastavit na vzdálenost, na kterou mám rozhled, nemám na takové komunikaci co dělat?

  2. No jo, onlinisti… Tedy chtěl jsem říct inlinisti. :-) V pátek jsem jel podél Labe z Lovosic až do Bad Schandau a v jednom místě asi 3 chodci a kolem nich kroužil nějaký klučina na inlinech. Míjel je jeden cyklista – tak klučina nějak uhnul a schoval se do toho hloučku chodců. Ale cyklista projel a klučina se hned zase sápal do levé poloviny cyklostezky (čímž ta měla být opět zabraná po celé šířce a nebylo kudy je objet). Tak i když jsem byl ještě asi 50 metrů daleko, začal jsem zlehka zvonit, abych dal vědět, že se pomalu blíží další cyklista. Kluk nějak slyšel zvonek, tak se ohlédl, viděl mě a najednou nějak začal mávat nohama a rukama až najednou sebou plácnul na zem a ještě se při tom asi jednou překulil…

    Tak nevím, co jsem měl udělat lépe. Raději nezvonit, aby se mě nelekl? Objet je všechny po trávě? Nebo jsem prostě jen nepoznal, že dotyčný se chce jednou živit jako kaskadér a začal si pády trénovat už teď?

    Nebo z toho bude mít ponaučení aspoň on? Že když na tom neumí ani pořádně stát, ať se nemotá v levé polovině stezky?

  3. A protože opakování není nikdy dost:
    odrazka se nepokazí, zejména samolepicí.
    Nejlépe bílá/stříbrná vpředu, červená vzadu, žluté v drátech a na pedálech.
    A proužky na nohy (protože se pohybují, jsou viditelnější, než odrazky na zádech, ruce ap.

  4. V dnešní době 3 – 10 Wattových diod bych ocenil, kdyby kužel blikačky osvětloval vozovku do cca 20-30 metrů, tedy nesvítil do očí. Prostě to samé, co je u aut.
    Vidět, být viděn a nechat vidět i ostatní.

  5. A velmi důležité: blikat je důležité zejména za šera.
    Když ještě dobře vidíme, ale začínáme si uvědomovat světla aut, tak je nejvyšší čas blikat, protože v tuhle chvíli jsme nejneviditelnější.
    Později, když je poctivá tma, tak na nás jakákoliv odrazka viditelně „svítí“ a blikačky už zdaleka tak nezbytné nejsou.
    Skoro bych řekl, že pokud se někde zapomeneme bez světel, je lepší počkat na pořádnější tmu. Pak nás neuvidí pouze střelec, který nesvítí stejně jako my :-)

  6. Ivoš: good points. Ještě k tomu dodám, že když už člověk má skončit jen jednou blikačkou (a má odrazky), je lepší mít ji vepředu, protože zezadu se ty odrazky nasvítí, zatímco zepředu auta v křižovatkách čekají z boku a kolo si nenasvítí.

  7. pozn. k 6.: červenou blikačku bych tedy dopředu nedoporučoval ;-) (jednak z couvání vyplývají pro řidiče-cyklistu povinnosti §24 zák. o provozu a pak jsem obecně pro srozumitelnost a jednotnost nejen tolik kritizované infrastruktury ale i vzhledu a osvětlení účastníků provozu) – sportovní cyklistiku a blikačky jako nouzové řešení sice respektuji, ale základ masivního (!) :-) rozvoje dopravní městské cyklodopravy vidím trochu jinde. ;-)

  8. josuk: Myslel jsem to spíš tak, že když má třeba člověk jen jedny baterky, tak ať je raději strčí do té přední.

  9. 8. jj je mi to jasný, ;-) ale protože jsem to já pochopil jako „červenou blikačku dopředu“, říkal jsem si, teoreticky, co kdyby nás náhodou bylo víc..?

Další z rubriky

Reportáž z obhlídky městských stojanů 7

18. 03. - Pavel Mašek - Inspirace
Při čtení příspěvku o Mapathonu jsem se proklikal až na historický článek o městských stojanech..více

Takto na kole ne! 53

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

reTyre: Recenze zipových plášťů na zimu 9

21. 02. - Peter Halaj - Inspirace
Původním cílem bylo přinést již třetí článek na téma plášťů od čtenáře Vlákno, který se..více

Cyklisté sobě se probouzejí z volebního spánku 8

Stránky Cyklisté sobě fungují od roku 2013 jako shromáždiště námětů na zlepšení podmínek pro jízdu..více

Na kole s kamerou 24

Pokud jezdíte v provozu, určitě jste se setkali se situacemi, které zažívat prostě nechcete. Těsná..více

Auto*Mat: Sborník pro podporu cyklodopravy v Praze 8

Spolek Auto*Mat uspořádal v listopadu 2018 jednodenní seminář se zahraniční účastí Cyklisticka v kopcovitých městech (autor..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru