Nové stezky u Průhonic a Jesenic

Publikováno: 19. května. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021
Publikováno: 19. května. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021

Mnoho obcí za Prahou staví v posledních letech stezky. Víme o stezkách u obcí Klecany, Líbeznice, Přezletice, Radonice, Zeleneč, Dolní Břežany, Dobřichovice, také u měst Hostivice, Černošice a Říčany. Uvědomily si, že stavba stezek má vliv na rozvoj služeb. Pro výletníky je atraktivní propojování úseků podél Berounky.

Nejhustší síť v délce přes 20 km spolu vybudovaly v několika posledních letech obce Průhonice, Dobřejovice, Jesenice, Vestec a městská část Praha-Újezd. Vedle rekreace tak vytvořily částečně i podmínky pro dopravní jízdu na kole. Popíšu, kde stezky najdete a odkud kam se po nich dostanete.

V naší mapě najdete oblast zde.

Z Rozkoše do Průhonic

Na jaře 2012 už stezka s novou alejí stála. Odbočuje zprvu jako boční ulice ze silnice vedoucí Rozkoší. V Průhonicích je její začátek schovaný. Ze silnice vedoucí na Újezd se dostanete na stezku přes parkoviště restaurace Hliněná bašta.

Od Rozkoše: na konci boční ulice stezka začne.

Od Průhonic: Při průjezdu zatáčkou silnice není stezka skoro vidět.

Zřejmě v letech 2011 a 2013 vznikly stezky spojující části Průhonic a Újezda. Podjíždí spolu s Botičem dálnici D1. Jedna vede z ulice U Komárova. Po druhé vedoucí z ulice Na Sídlišti III byla přeznačena dálková cyklotrasa č. 11 mezi Újezdem a Průhonicemi.

Vestec – Průhonice

Zde se nejedná o stezku v celé délce. Jedeme po trase 8100 z Vestce nejdřív po silnici. Na křižovatce severně od Zdiměřic pak pokračujeme rovně po asfaltce, která pro kola slepá není. Dojedeme na rozcestí, kde nás kříží další nová stezka z Rozkoše do Osnice. Dále lesem pokračuje bezmotorová cesta. A podél silnice do Průhonic vede mlatová stezka. V roce 2012 už tam byla.

Všechny tyto stezky vznikly díky projektu Průhonicemi na kole podpořeného z evropských fondů. Dle stránek Průhonic bylo cílem projektu zkvalitnění cyklistické dopravy v obci rozšířením původní nabídky tras, napojením turisticky atraktivních lokalit na již existující cyklistickou infrastrukturu a zvýšením celkové bezpečnosti cyklistické dopravy. Na bývalých polních a lesních cestách na katastru Průhonic bylo vybudováno 3,29 km nových stezek. Mapa sítě.

Projekt je přínosem pro obec i pro cyklisty. Realizace projektu by měla přispět nejen ke snížení dopravní a hlukové zátěže v obci, ale také míry znečištění ovzduší. Zvýšený pohyb turistů provozujících cyklistiku na území obce prospívá i podnikatelskému sektoru, vede k rozšíření skupiny potenciálních klientů a poskytuje prostor pro rozšíření služeb.

Na projektu se jako partneři podíleli Výzkumný ústav Silva-Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v.v.i., obec Dobřejovice, městská část Praha – Újezd a Daniel Dvorský (majitel cykloobchodu na náměstí obce), Hynek Vávra (majitel restaurace Hliněná bašta) a Club hotel Praha – Průhonice.

Z Rozkoše do Osnice

Z Rozkoše nenápadně odbočuje další stezka. Tentokrát na jih, podél průhonického parku, kde se větví k Osnici a na Kocandu. V dubnu 2012 začínala v Rozkoši ještě sotva polní cesta. Stezka byla otevřena v červnu 2012 (fotky stříhání pásky).

Dle portálu izdoprava.cz předcházela zahájení stavby složitá majetkoprávní jednání, vzhledem k  tomu, že vlastní stezka se nachází na pozemcích různých vlastníků. Vlastní stezka je navržena v šíři dvou nebo tří metrů. Investorem je obec Jesenice, opět s podporou evropských fondů. Poslední chybějící úsek cca 650 m obec Jesenice dostavěla z vlastních zdrojů a tak došlo k úplnému propojení stezek mezi Průhonicemi a Jesenicí. Jesenice tak navázaly na snahu Průhonic, kde byly stezky otevřeny o týden dříve. Došlo k vytvoření 3,6 km cest v přírodě v okolí rybníků Bořín a Labeška. Zároveň se propojilo několik částí obce a pro obyvatele se umožnila pohodlná cesta na kole či pešky, mimo frekventované silnice.

Takto v Rozkoši začíná ulice vedoucí ke stezce.

Větvení stezky do Osnice a na Kocandu.

Vestec

Vestec se prohlašuje za cyklisticky přívětivou obec. Část stezek už postavil, další budou brzy následovat. Dle přehledu na webu obce byly v dubnu 2011 otevřeny tři stezky, které spojují Vestec s Prahou-Hrnčíři a tak trochu i s Prahou-Kunraticemi. V červnu 2010 získal Vestec dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Přípravné práce začaly v říjnu 2010. Je vidět, že Vestec uvažuje o cyklodopravě komplexně, protože si uvědomuje, že stezky nejsou jediná opatření. V březnu 2011 byly zavedeny cykloobousměrky. Existuje studie řešení cyklotras a cyklostezek schválená zastupitelstvem obce popisující výchozí i navrhovaný stav.

Vestec svou stezkou již přispívá k budoucnu propojení Prahu s Týncem nad Sázavou a tedy i  přispěje k tomuto cíli. Praze se však od roku 2011 se stezkou na svém území navázat nepodařilo. A není jediné místo, kde na středočeský asfalt končí v pražských polích (reportáž ČT po dokončení).

V dubnu 2012 již stála stezka spojující nové části Vestce a Jesenice. Dle webu obce mají být v průběhu jara-léta 2014 společně s Jesenicí postaveny dvě nové stezky. První stezka povede z Vestce do Jesenic podél současné silnice Na Průhoně, která bude nově osázena pásem zeleně se stromořadím. „Na stavbě stezky se bude finančně podílet i obec Jesenice – zaplatí padesát procent nákladů.“ Obec zřejmě opět žádala o příspěvek ze SFDI. Druhá plánovaná stezka povede po panelové cestě do Zdiměřic (ulice Ke Skále). „Bude měřit 900 metrů. Následně přejedete ve Zdiměřicích mezi rodinnými domy a napojíte se na cyklostezku, která vede až ke kapličce u Průhonické obory,“ vysvětlil starosta Tibor Švec.

Závěr

Tak teď už víte, jak ty stezky najdete. Stezky na Jesenicku jsou příkladem toho, že rozvoj v Praze v posledních letech velmi výrazně zvolnil. Kdy se v Praze dočkáme návaznosti na nově vybudované středočeské stezky v Újezdě, Kunraticích nebo Cholupicích je otázka, na kterou v tuto chvíli nezná odpověď zřejmě nikdo. A to, že by obyvatelé nové zástavby řekněme z Osnice dojeli po stezce až na metro na Opatově a tam mohli kolo ponechat v bezpečném uzamykatelném boxu, bude zřejmě ještě řadu let nesplněným snem.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

Honza 19. 5. 2014, 19:46

Díky za článek. Rád bych se místa znalých zeptal:

1) Dá se projet z Jesenice do Dolních Jirčan touto cestou?
http://www.mapy.cz/s/9UHS

2) Jak se vyhnout ul. Pražská mezi Osnicí a Dobřejovicemi, resp. odbočkou na Herink? I chytání volna na křižovatce na Herink je docela masakr.

Václav Kříž 19. 5. 2014, 22:51

1) Nevím, rád bych věděl.
2) podle mapy existuje průchod ulicí Ibišková v městečku nad Průhonickým parkem. Nemám ověřeno, ale mám za to, že tam je. Developeři a obyvatelé by omezovali sami sebe, kdyby tam nebyla.

josuk 20. 5. 2014, 08:36

[1] 1. Dá se projet, je to normální úzká asfaltová cesta, zákaz vjezdu tam žádný není, takže tam jede občas auto, ale je to dobrá cesta.

josuk 20. 5. 2014, 08:39

hrůza nastává až před Dolním Jirčany! :-O A směrem zpět to odbočení doleva je taky lahůdka, zvlášt s dětmi, když vpravo není v zatáčce kde zastavit..:-O

Honza 20. 5. 2014, 09:00

Václav Kříž: děkuji, Ibiškovou by to opravdu mělo jít. Vyzkouším.

josuk: taky díky a rovněž to vyzkouším. Podle street view a map jsem si říkal, že by to mohlo jít. Příjezd od Lidlu v Jesenici a první kruháč jsou výživný, takže si radši kousek zajedu.
Než jet přes Dolní Jirčany v pátek nebo neděli večer, tak je lepší jet přes Psáry po žluté, Libeň, Břežany a dále ku Praze.

jkjk 21. 5. 2014, 00:14

Soucasi cykloinfrastruktury v Jesenici jsou také cyklostezky kolem nájezdu na Pražský okruh, což rozhodně vydařené kousky nejsou. Jejich zakončení nedaleko za křižovatkami, kde by se pravidelrespektující cyklista jedoucí směrem od křižovatky měl vrhat přes plnou čáru a celkem hustý provoz (10 tis. k Jesenici, 8 tis. k Horním Jirčanům) zpět do protisměru jsou pak myslím vyloženě nebezpečná (http://www.oujesenice.cz/images/stories/projekty-a-zamery-2013/web-cyklo_LIDL.jpg).

jkjk 21. 5. 2014, 00:30

Honza:
Já na cestu do Prahy od Jirčan používám tuhle trasu (http://www.mapy.cz/s/9VoK a pak na cyklotrasu kolem parku), ale trochu problém je, jak se na ní od Jirčan dostat. Na výběr jsou bahnitá lesní, ještě bahnitější lesní, bahnitá polní nebo slušná asfaltka, která však vede ke křižovatkovému cyklodílu.

Václav Kříž 21. 5. 2014, 10:10

@Honza, jkjk:
Budu rád když jakékoliv zkratky nafotíte a pošlete na redakce@prahounakole.cz nebo ideálně přidat jako podnět na http://www.cyklistesobe.cz/ aby všichni mohli vidět i ty fotky, které nepřidám do mapy. Rád pak příslušné obci pošlu jako tip, co může vylepšit.

stezky přes kruhové objezdy jsem viděl a nechápal. Kdy už se konečně začnou využívat pro průjezd na kole staré opuštěné silnice.
Přidal jsem do mapy: http://mapa.prahounakole.cz/misto/5315/
http://mapa.prahounakole.cz/misto/5316/

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat