Odhodlat se k pravidelnému ježdění

Václav Kříž

Článek zaslal Jan Matošík, děkujeme. Také vy můžete zaslat příběh svého ježdění po Praze na adresu redakce@prahounakole.cz


Už delší dobu se pohybuji po Praze na kole, ale vždy to byly pouze jednorázové cesty jako třeba nakoupit nebo do knihovny. Po delším čase, kdy bylo pravidelné ježdění stále pouhá nerealizovaná myšlenka, přišla soutěž Do práce na kole. A já jsem si řekl, že do toho konečně půjdu!

Takže vybrat správný stoj …


Protože chodím na střední školu, tak jsem si skromně přejmenoval soutěž na Do školy na kole a vytvořili jsme 5 členný tým. S postupem času jsem přicházel na stále nové problémy, které jsem dříve nepostřehl, ale taky jsem objevil místa, o kterých jsem neměl tušení a začal město vnímat jiným pohledem.

S výběrem cesty jsem si moc starostí nedělal. Bydlím na Zličíně a školu mám kousek od Anděla, a protože jsem na kole rovnocenný účastník silničního provozu, tak jsem si pro cestu do školy vybral Plzeňskou a Vrchlického ulici. Kdo zná, tak ví, že se jedná o poměrně frekventované ulice, ale část má ve špičce vyhrazený cyklo-taxi-bus pruh takže se jedná o příjemnou cestu. A kdyby vás štvalo, jak vás všechna auta na začátku Plzeňské předjíždí, tak si počkejte na úsek od Kavalírky, kde jsou denně kolony až na Anděl a všechny zde znovu potkáte, s tím rozdílem že vy stále jedete dál.

Plzeňská pod Kalavírkou.

Anděl.


Cestu zpátky jsem volil jiným způsobem. Protože mám všechno do kopce, tak mi Plzeňská zatím přijde jako neatraktivní pro takovou jízdu (ano cyklopiktokoridory nedělají ze silnice cestu vhodnou pro cyklisty) a proto jezdím přes Ladronku nebo Prokopské údolí, kde se jede přírodou, nikam nepospíchám a můžu si užívat klidnou jízdu.

Chování řidičů je z 95% velice ohleduplné, což mě mile překvapilo. Ale i přesto občas potkáte někoho, kdo ohleduplný není. Například vás předjíždí blízko nebo nedá přednost na křižovatce. Jednou se mi stalo, že jsem šlapal do kopce (konkrétně v ulici Holečkova) a nějaký řidič zřejmě usoudil, že mi je horko a tak mě osprchoval ostřikovači. I když jsem z počátku nadával, tak jsem se nakonec vždy uklidnil s tím, že jeden člověk mě neodradí od kola jenom proto, že na něj má pravděpodobně nějaké komplexy. Takže jsem na všechny takové případy začal nahlížet s nadhledem a ježdění se stalo krásným zpestřením dne.

Jízda na kole je hodně o svobodě. Něco vás zaujme, tak se zastavíte a podíváte se a nemusíte čekat na další zastávku nebo hledat parkoviště. Můžete mít více tras a střídat je podle nálady, aby cesta nebyla stále stejná. Já třeba s sebou vozím v batohu knížku. A když svítí slunce, tak se prostě zastavím cestou na Ladronce a chvilku si čtu venku, na trávě nebo na lavičce.

To jsou ty slunečné dny. Ale co když prší? Tak si zopakuji, že „Není špatné počasí, je jenom špatně oblečený cyklista“. Obléknu si nepromokavou větrovku a může se vyrazit. Na dešti je dobré, že pokud jedete po frekventovaných cyklostezkách, tak nyní jsou prázdné. Ve finále zjistíte, že kromě pár kapek na oblečení se nic hrozného nestalo a po převléknutí nikdo nepozná, zda jste přijeli autem, MHD nebo právě na kole.

Zajímavé taky bylo hledat ideální tempo. Obecně jsem ráno jel hodně intenzivně, protože jsem se bál, abych stihl přijít včas do školy. Ale protože foukal silný vítr tak jsem si jednou řekl, že zkusím vyrazit dříve a jet v klidu. K mému překvapení jsem přijel asi o 2 minuty později. A tak mi došlo, že ten ranní spěch vlastně vůbec nemá cenu. Stačí si jet v klidu a do cíle stejně dorazím včas.

Ježdění se mi také stalo motivací k tomu, abych se zapojil do projektu cyklistesobe.cz. Protože pohybem ve městě na kole se na vlastní kůži denně setkáváte se špatným řešením pro cyklisty. Právě cyklisté sobě mají tu sílu ukázat, že se nejedná o problém jednotlivce, ale celé skupiny, a má cenu ho řešit. A myslím si, že než sedět v sedle a stěžovat si po cestě „jak je to špatný“, je lepší strávit večer pár minut hledáním řešení.

Nyní je soutěž přibližně v polovině a já doufám, že dojedu s co největší pravidelností a co víc, že soutěží Do práce (školy) na kole pro mě pravidelné ježdění nekončí.

Ladronka.


Komentář Vaška Kříže z redakce: O tom, proč se do mírného kopce na Plzeňské, Vinohradské či Husitské jezdí blbě jsme psali. Přidat pár podnětů na cyklistesobe.cz pomůže od každého. Nemusíte být tak akční jako Jan Matošík a posílat je na úřady sami, pokud nechcete (ale je to lepší). Klidně do podnětu napište, že si přejete, aby ho odeslal někdo jiný. Cyklistesobe.cz fungují v celém Česku. Koukejte po značkách při výletech. Třeba by mě zajímalo, jestli na Karlštejně na pěší zóně je pořád cyklisto veď kolo, ale i jinde hledejte nepravosti.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Hezký článek; závidím to čtení na Ladronce, mezi prací a rodinou už člověk tolik vyvalování nezvládne, ač by velice chtěl, no ale někdy se to dá taky zařídit. Ale zrovna to stoupání od řeky na Ladronku patří k nejhorštějším výjezdům v Praze – ze dna hrnce na nejvyšší okraj, a to jedním vrzem.

    Deště teď není málo, ale už taky nechápu, jak mě to kdysi mohlo odrazovat a nahánět do vlaku :o) Ale chce to určité základní vybavení, jako sak na baťoh a cyklopláštěnku, popř. šustivé přeskalhoty.

    A blatníky. Poté, co se mi v zimě zadní blatník zlomil (! – je to běžné? ono tomu superioru, i když jsem docela spokojený, už třeba upadla i šlapka), udělal jsem si z PET parádní nastavení a s tím i zástěrku u předního kola. Je to skvěle zplichtěné a hnusné, ale k mému překvapení výsledek mého kutilství drží fest, a zároveň to můžu považovat za mírný stupeň hnusifikace :o)

  2. Ad Karlštejn
    Ten Karlštejn je neuvěřitelný. Už jsem se tam jednou dohadoval s městskými policajty, protože jsem nechápal, proč tam nemůže jet cyklista, který se do kopce pohybuje rychlostí běžného chodce, zatímco dva metry široký povoz tažený koňmi tam může. Holt asi neplatíme městu výpalné nebo městu nezvedáme image. Zákaz neplatí v noci, kdyby si někdo chtěl udělat noční výlet.

    Přiznám se, že mne vůbec nenapadlo, že by ten zákaz mohli revokovat. Je to tak nelogické, že mne vůbec nenapadlo doufat ve zdravý rozum. Pokud se to někomu podaří docílit, předem gratuluji. Já tam kvůli tomu nejezdím kromě malého kousku nahoře po výjezdu z lesa, protože tam se to nedá objet.

  3. Pokud si správně pamatuji, tak je zajímavé i to, že tento zákaz vjezdu cyklistů se tam objevil hned v 90. letech, kdy se ještě o dnešním rozsahu cykloturistiky nikomu ani nezdálo. Existuje nějaká jiná obec, která je na kole zcela neprůjezdná ? :-) já o takové nevím.

  4. Jak zcela neprůjezdná? Já tam jezdím po hlavní kolem vody často a žádný zákaz tam není. Na druhé straně řeky ke golfu také myslím nic nebude. Jen ta promenáda k hradu bude pěší zóna. Ostatně, kam byste se tamtudy chtěli dostat? Na Mořinu? Tam vede mnohem lepší cesta z Třebáně.

  5. :-) pardon zapomněl jsem na protější břeh. Ale já tam od toho zákazu nejezdím, stejně bych si kazil vzpomínky a „suvenýry“ můžu vidět na Královské cestě v Praze.

    S pomocí streetview – zmíněný úsek ve označen jako pěší zóna 9 – 18 h, což se mi zdá rozumné. Cyklisté na tabuli ve výjimce uvedeni nejsou, což je paradoxní, protože o několik metrů dále jsou vyzýváni modrou značkou k sesednutí z kola. Zde ovšem již bez dodatku 9-18. A chybí mi tam dodatková značka s výjimkou i pro zimní měsíce a dalších dny mimo sezónu, kdy je hrad stejně uzavřen.

Další z rubriky

Francouzský štáb přivezl do Prahy cykloobousměrku 1

V centru Prahy, u Nové radnice se tento týden objevila nová cykloobousměrka. A to velmi..více

Seminář k cyklonovele ve Sněmovně :)

Ve středu 3. 9. 2020 proběhl v Poslanecké sněmovně seminář „Aktuálně k cyklonovele,“ na kterém..více

9 důvodů, proč jet do školy na kole 18

Začíná nový školní rok a v ulicích měst se znovu objeví studenti škol, kteří se..více

Cyklostezky postavené přímo s okruhem v Plzni 4

31. 07. - Václav Kříž - Inspirace
Plzeň je rozhodně víc než krajské město. Působí spíše jako velkoměsto. Chci vypíchnout příklad infrastruktury,..více

Seminář Data a cyklodoprava: rychlý výběr 3

V úterý 16. června proběhl v pražském CAMPu seminář Data a cyklodoprava, pořádaný Nadací Partnerství...více

Městská cyklomapa 2020 9

Po dvou letech vydalo hlavní město Praha další edici své tištěné cyklomapy. Pro novou mapu..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru