Malé cyklojízdy bez Auto*Matu

Publikováno: 27. června. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 27. června. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

V pozvánce na červnovou cyklojízdu jsme se mohli dočíst, že končí jedna éra: doba, kdy cyklojízdy konající se každý třetí čtvrtek v měsíci pořádal Auto*Mat.

Je třeba připomenout, že pravidelné cyklojízdy byly v Praze dávno před Auto*Matem (zhruba od roku 2001) a že dlouhou dobu fungovaly na skutečném principu Critical Mass: bez pořadatele, bez předem daného cíle, s debatou o cíli a trase zahájenou na místě. Kolem cyklojízd vznikla komunita, která zahrnovala jak lidi, co časem dali dohromady Auto*Mat, tak mnoho dalších. Malé cyklojízdy zažívaly éru vzestupu i pádu, zájem o ně rostl hlavně v době, kdy byl zájem města o podporu cyklodopravy malý. S dílčím zlepšováním podmínek pro jízdu na kole v letech 2008-10 tak začal zájem o cyklojízdy poněkud opadat.

Kolem roku 2010 dal Auto*Mat malým cyklojízdám nový impuls tím, že je začal pravidelně propojovat se zajímavými lokalitami či kulturními akcemi. Na pohled neviditelnou, formálně ale důležitou změnou byla realizace cyklojízd v režimu zvláštního užívání komunikace – cyklojízdy takto fungují zhruba tři roky. Cyklojízdy tím získaly zákonnou legitimitu, současně ale přišly o část své svébytnosti. V reakci se objevil pokus o obnovu skutečně anarchistických Critical Mass, který ale nepřetrval.

Věci se vyvíjejí dále. Cyklistická kultura posiluje mílovými kroky. Společenských cykloprojížděk se v současnosti v Praze koná už tolik, že je to až nepřehledné – za všechny jmenujme jízdy pořádané Bajkazylem (výlety za město, noční projížďky) nebo pravidelné Galasovy cyklojízdy. Cyklojízdu pořádala dokonce i prestižní urbanistická konference reSite. Minulý týden to tu už vypadalo málem jako v Portlandu, kde se v sezónně každá několik akcí každý den: ve čtvrtek tu byla klasická cyklojízda, v pátek pak jízda reSITE, v sobotu Galasův sraz volantů a Chopperů a současně jízda od Bajkazylu. Oproti suchopáru před několika lety je to obrovský rozdíl.

Rozhodnutí Auto*Matu nevěnovat dále svou energii do přípravy malých cyklojízd vyšel z řady malých změn mimo Auto*Mat i v něm: orientace iniciativy se stále více rozšiřuje k proměně města jako celku, lidé, cyklojízdám se věnující, z různých důvodů přestali být součástí týmu. Auto*Mat současně předpokládá, že se o to víc bude moci věnovat cyklojízdám velkým — jarní a podzimní (nejbližší bude 14.9.).

Co se tedy změní? Tradiční termín třetího čtvrtku v měsíci zůstává volný k tomu, aby jízdy pokračovaly jako v minulosti. Nepřítomnost Auto*Matu může být i pozitivem: Ti, kdo se dopousd víceméně jen „vezli“ se k věci mohou postavit čelem a začít akci věnovat více energie, než když Auto*Mat všechno „zařídil“. Do jízd se vrátí spontánnost a přestanou být svazovány předem domluveným cílovým bodem i rozmyšlenou trasou. Mohou se stát jednou z mnoha hromadných cykloprojížděk, nebo více „Critical Mass“ než „cyklojízdou“. Všechny cesty jsou otevřené.

Doplněno: Podle nových zpráv budou v tradici čtvrtečních cyklojízd pokračovat lidé z projektu Rekola. Příští malá cyklojízda proběhne 17.7. Podmínky budou stejné – 3. čtvrtek v měsíci, v 18 hodin z Jiřáku.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

bubulak 20. 8. 2014, 10:47

No doufám, že při spontánních cyklojízdách v režimu obecného užívání komunikace nedostanou na frak dopravní předpisy - jízda za sebou, při pravém okraji vozovky, atd. atd.

Hrabosh 22. 8. 2014, 09:53

... v režimu neohlášeného shromáždění.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat