Veselý a Lomecký dávají mat cykloterorismu

Publikováno: 25. července. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 29. července. 2015
Autor: redakce
Publikováno: 25. července. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 29. července. 2015
Autor: redakce

Tento článek vyšel na stránkách červencového vydání měsíčníku TOP09 Prahy 1 „Pražský Kurýr“, který dostávají do schránek obyvatelé Prahy 1. Online jej v originále můžete najít zde. Téměř stejný text byl publikován na Facebooku jako odpověď starosty Lomeckého na dotaz, jak hodlá Praha 1 podporovat jízdu na kole. Dovolujeme si text převzít zejména proto, aby i obyvatelé jiných městských částí poznali postoj současného vedení Prahy 1 k rozvoji cyklistické dopravy.

Cyklistice fandíme, cykloterorismus odmítáme

Poslední dobou se zejména ze strany různých občanských sdružení a také v médiích zvyšuje tlak na širší propagaci cyklistiky v Praze.

S tím souvisí i vyšší požadavky cyklistů na zlepšení komfortu jejich pohybu v centru města. Jsou to především zvýšené požadavky na možnosti jízdy v protisměru v ulicích s jednosměrným provozem dopravy a dále pak zvýšené požadavky na vytváření speciálních tratí pro cyklisty tzv. cyklostezek. Je třeba zmínit, že nejsme v žádném případě proti trendu zvyšování podílu cyklistické dopravy v centru, ba naopak tento trend vítáme. Je to zejména proto, že by mohl postupně při rostoucím podílu nahradit částečně individuální automobilovou dopravu a odlehčit tak významně individuální dopravě v centrální části Prahy.

Cyklisté jsou již dnes integrovanou součástí poměrně vyváženého dopravního systému stejně jako městská hromadná doprava, automobilová doprava a pěší doprava. Tyto skupiny jsou si z hlediska dopravy
rovny a jejich vzájemné vztahy tj. práva a povinnosti upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Pokud jde o podíly ve městě Praze, pak nejvyšší podíl má městská hromadná doprava (43 %) dále automobilová doprava (33 %), pěší (23 %) a cyklisté (1 %). Logicky pěší a cyklisté jsou dopravně v nevýhodě, neboť nemají žádné ochranné prvky v podobě karosérií, deformačních zón, nárazníků podobně, ale jejich deformačními zónami jsou v uvozovkách holenní kost, stehenní kost, pažní kost, hlava a podobně. Z toho vyplývá, že pěší a cyklisté by měli být od ostatní dopravy co nejvíce odděleni. U pěších je to jednodušší v tom smyslu, že existují na pozemních komunikacích vozovky a chodníky, které jasně vymezují teritoria pro chodce a ostatní dopravu. Obtížnější je to s cyklisty, a tedy tam kde to je možné a kde to není na úkor jiných oblastí dopravy s vyšším podílem na celkovém objemu dopravy, se vytvářejí zvláštní tratě tzv. cyklostezky. Je však zřejmé, že to nejde všude. Centrum města je pražskou památkovou rezervací. Převážná část ulic vznikala ve středověku a tomu odpovídá také jejich šířka. Navíc z hlediska udržení památkového charakteru centra nebylo a není možné v řadě míst použít na povrch komunikací současné moderní materiály a město je limitováno použitím tradiční dlažby na vozovce a dlažby pražské mozaiky na chodnících.

Častou kritikou je také to, že příslušné správní úřady nepovolují jízdu cyklistů v ulicích s jednosměrným provozem v protisměru. Je to pravda jen zčásti. Povolení jízdy cyklistů v protisměru se schvaluje jen tam kde to je možné jednak technicky, tedy šířka komunikace takový provoz dovoluje a také tam kde není jiná možnost jízdy. Typickým příkladem je permanentně se opakující požadavek cyklistů na možnost jízdy v protisměru Jungmannovou ulicí od křižovatky s Vodičkovou ulicí směrem k Národní třídě. Takovou možnost odmítáme s jasným vysvětlením, že o blok domů dále je rovněž jednosměrná ulice Vladislavova, kde však mohou cyklisté jet ve směru jízdy k Národní třídě. Takových příkladů by se našlo samozřejmě víc. Mimořádné povolení jízdy cyklistů v protisměru ostatní dopravy zvyšuje možnost kolize nebo dopravní nehody a jsme znovu u již zmíněných deformačních zón. Je samozřejmé, že takový povolený provoz cyklistů v protisměru je řádně vyznačen na silničních dopravních značkách, ale ruku na srdce kdo z nás nikdy žádnou značku nepřehlédl.

Rád bych, aby všichni ti, kdo opravdu objektivně uvažují, vzali záměry v budoucím řešení dopravy v úvahu a přicházeli s náměty na zlepšení dopravního komfortu pohybu cyklistů po centru města už
s uvědoměním si všech zmíněných souvislostí. Je však pravdou, že někteří občanští aktivisté hledají snazší cesty, jakými může být například přesvědčení některých komunálních politiků, a s jejich pomocí pak tito aktivisté prosazují své záměry bez ohledu na všechny související dopravní vazby. Ale to už je právě ten cykloterorismus, který je potřeba zásadně odmítnout, kdy menšina se snaží prosadit své cíle na úkor většiny a zejména s omezením většiny.

Ing. Jiří Veselý,
radní Prahy 1 pro dopravu za TOP 09

Text ponecháváme bez komentáře.

Některé články Prahou na kole týkající se Prahy 1:
Co řekli o cyklistice Březina a Lomecký (8/2011)
Absurdita Šeříková (7/2013)
Čekání na stojan s Tomášem Sýkorou (11/2013)
Městský bikesharing v Praze: světlé zítřky nebo cesta do pekel? (3/2014)

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

Václav Řehák 25. 7. 2014, 08:16

V odkazovaném Kurýru je ještě jeden pozoruhodný text:

"Do Prahy dorazil celosvětový trend jménem BIKE SHARING."

Tam se dočteme:

Bohužel Praha pro svoji specifičnost nenabízí možnost cyklistům se pohybovat zdaleka po všech komunikacích. Proto se předpokládá, že bike sharing bude využíván především na náplavkách. Předpokládá se, že ve stanici bude 10 kol a dalších 10 prázdných míst pro vracení kol. Stanice budou umístěny na povrchu nebo v podzemí. Podzemní stanice by byly z mnoha hledisek praktičtější, ale nákladnější. Stanice podzemí by nabízely například možnost automatického umytí a ochrany před vandaly. Nejvíce problematické se jeví umístěni stanic. V Praze 1 není mnoho míst kde by se daly stanice bezproblémově umístit. Proto umístění stanic bude vždy na úkor něčeho jiného.

Bc. Lukáš Vesecký, člen dopravní komise Prahy 1 za TOP 09

Tomáš 25. 7. 2014, 08:59

Mě, co se týče Jungmanové spíš štve ten kousek od náměstí po Charvátovu směrem z centra. Jinak s bezpečnostní cykloobouměrek je ot pokud vím hloupost, sleduje se to třeba nějak v Karlíně? (v UK to mají přímo na stránkách města: http://www.rbkc.gov.uk/environmentandtransport/transportandstreets/cyclingandwalking/two-waycyclinginonewayst.aspx )

Vratislav Filler 25. 7. 2014, 09:14

Tomáš: K bezepčnosti cykloobousměrek v Praze připravujeme článek na pondělí.

vlákno 25. 7. 2014, 09:15

Ten poslední odstavec je typicky "vohnoutskej", nikoho konkrétního nejmenuje - někteří občanští aktivisté, někteří komunální politici - nic konkrétního neuvádí, žádný konkrétní příklad "záměru bez ohledu na všechny související dopravní vazby". To, že někteří politici vezmou ten pokleslý slovník za svůj a slovem jako je "cykloterorismus" zamoří město ve svém stranickém časopise (na který se jim skládáme z daní), mě už ani nepřekvapuje...

Mosquit 25. 7. 2014, 09:25

On někdo žádal o zobousměrnění celé Jungmannovy? Mě by pomohl v zásadě právě úsek mezi náměstím a Charvátovou, a případně i Charvátovou a Palackého.

No a samozřejmě Národní.

Mirek2 25. 7. 2014, 10:01

Myslím, že by politik s výrazem terorismus měl nakládat se zásadně větší zodpovědností.

www.nechybujte.cz - slovník současné češtiny
terorismus [-iz-], terorizmus -mu m (6. j. -mu)
plánovité používání násilí jako prostředku k zastrašování společnosti, vlády ap., vytvoření atmosféry strachu

....aktivisté hledají snazší cesty, jakými může být například přesvědčení* některých komunálních politiků .... to už je právě ten cykloterorismus....

*Autor měl pravděpodobně na mysli přesvědčování
a je skutečně pácháno násilí???

Vlada 25. 7. 2014, 10:11

Po dlazebnim vykonu ve Vodickove (v ocekavani dobreho vysledku jsem se Narodni vyhybal) jezdim uz zase Narodni v protismeru. A Katerinskou, a Hybernskou, a Serikovou. To jsou ty nejvic exponovane nesmysly v centru.
A jinak kvalita clanku odpovida osobe pisatele. Argument kruhem je asi nejlepsi.

vlákno 25. 7. 2014, 10:24

2: To by mě taky zajímalo kdo (jestli vůbec někdo) chtěl zoobousměrnit Jungmannovu od Vodičkové. Spíš to pan Veselý zmotal, jediný mně známý záměr, který je zaznamenaný i na cyklisté sobě, je zjednosměrnění od Národní do Charvátovy, což žádnou alternativu nemá.
Sice nerad krmím trolly, ale asi budu muset Veselému zase napsat. Sice mi ještě od minule neodpověděl, ale nejde to nechat bez reakce.

wanted 25. 7. 2014, 10:37

Mne z jeho ynteligentnich tvrzeni plyne taky to, ze tam kde se nevejde protismerka by bylo zadouci zakazat predjizdeni cyklistu protoze malo mista. Chapu to spravne nebo to uz by bylo omezovani aut?

Brahma 25. 7. 2014, 10:38

Brzy budou komunální volby.
Ing. Oldřich Lomecký starosta Prahy1 za TOP09
Ing. Jiří Veselý,radní Prahy 1 pro dopravu za TOP 09
Bc. Lukáš Vesecký, člen dopravní komise Prahy 1 za TOP 09

Tomáš 25. 7. 2014, 10:39

wanted: no já nevím, podle něj je problematické, že si řidič nevšimne značky, cožt asi způsobí oslepnutí a neschopnot vidět cyklistu jedoucího v protisměru, tak to by bylo úplně maximální omezení.

vlakno: No já mu už napsal a poslal jsem to i Lomeckému, když jsou to asi společní autoři.

wanted 25. 7. 2014, 10:54

Jeste mne napada: celoprazsky modal share kterym se tenhle takyinzenyr ohani uz neplati pro Prahu 1 kde nejspis vladnou chodci. A vubec neni jasne kdo je na druhem miste.

Vít Masare 25. 7. 2014, 11:49

komentář 9 od "wanted" mě velmi pobavil. S dovolením budu používat:)

Jakub Ditrich 25. 7. 2014, 13:09

Podle posledního volebního modelu za čtvrtka je TOP09 nejsilnějším uskupením v Praze. Takže zatím to vypadá, že se bude "objektivně uvažovat" dál..

TrojanPrague 25. 7. 2014, 16:21

Z pohledu profesionálního řidiče pražské MHD, i téměř každodenního cyklisty po stezkách i po centru, bych ten článek zase tolik neodsuzoval. V jistých věcech má autor pravdu, například s tou dlažbou a bezpečností cyklistů v protisměru v některých úzkých jednosměrkách. Bohužel "cykloterorismus" je v tomto případě přehnaný a nemístný výraz, kterým si pan radní sám pod sebou podkopává půdu pro věcnou diskuzi. De facto tím naznačuje, že článek nevznikl za účelem někoho obohatit o věcné argumenty, ale jednostranně jen ulevit nějaké své frustraci.

MichalV 25. 7. 2014, 16:47

Zrovna včera jsem jel z Kačerova na Magoš (Škodův palác, Jungmannova ulice). Samozřejmě mě ANI ve snu NENAPADLO jet Jungmankou v protisměru a jel jsem tou souběžnou. V Jungmance je to totiž adrenalin i PO SMĚRU (otvíraná dveře aut, chodci, vycouvávající auta, nervózní řidič za mnou, co mu nestačí mých cca 25 km/h).
Spíš mi vadí, že u Škodova paláce není kam dát kolo.
Navrhoval bych zrušit jedno celé (!) parkovací místo a dát tam stojany.

Tomáš 25. 7. 2014, 18:35

[14] No já doufám že voliči mají rozum a TOP09 na Praze 1 dokáží odlišit od topky na magistrátu - na magistrátu mi přijdou vcelku dobří, Hudeček je podle mě vcelku dobrý primátor (zvlᚍ na pražské poměry), vždyť celé IPR jde za ním, jestli tomu rozumím, Lomecký je tragédie.

Vratislav Filler 25. 7. 2014, 21:02

[15] Pokud jde o nebezpečnost jízdy v protisměru, tešte se na pondělí. Dozvíte se (mimo jiné), kolik nehod cyklistů bylo v Praze tímto způsobeno v posledních sedmi letech.

Tomáš 28. 7. 2014, 12:42

Dostal jsem odpověď od Veselého:

jako autor článku si dovoluji reagovat na vaše velmi kritické hodnocení jeho obsahu. Postupně se vyjádřím k vašim jednotlivým bodům.
ad 1) Podíl cyklistů na území naší městské části je podle posledních měření intenzity dopravy opravdu 1 %. Dovolím si však úvahu. I kdyby byl například 3 % je to pořád minoritní skupina. Navíc ani cyklisté nevytvářejí u veřejnosti příznivý ohlas svou často neurvalou jízdou v zakázaných místech, parcích a zejména svým agresivním chováním na chodnících. A nejde jen o výjimky, ale spíš o běžnou praxi.
ad 2) I tady je potřeba zdůraznit, že naším cílem je předejít kolizním situacím a nikoliv vyhodnocovat kolik bylo zraněných cyklistů.
ad 3) Zobousměrnění jednosměrky pro provoz cyklistů není jen otázkou vůle či nevůle, ale je potřeba vycházet především z technických parametrů, které jsou dány zákonnými normami. Speciálně Jungmannova ulice je v místě, které uvádíte úzká takže by bylo nutné zrušit parkování na jedné straně a jsme opět u podílu účastníků dopravy.
ad 4) Samozřejmě, že podporujeme aktivity cyklistů v míře odpovídající jejich podílu na celkové dopravě a často i nad tuto míru, viz cyklostezka v ulici Na Příkopě, která bude v budoucnu prodloužena Hybernskou až ke křižovatce s Opletalovou.
ad 5) To že historické centrum města vznikalo převážně za vlády Karla IV je neoddiskutovatelným faktem a toto centrum s úzkými uličkami nemůže být pro cyklisty ani přátelské ani atraktivní.
Pokud chcete o záležitostech cyklistiky šířeji diskutovat jsem vám k dispozici.

v reakci na můj mail:

dovoluji si reagovat na článek v červencovém vydání Pražkého kurýru s titulkem "Cyklistice fandíme, cykloterorismus odmítáme". Vyjadřujete se v něm k rozvoji cyklistické dopravy na Praze 1.
1) Argumentujete tzv. modal sharem s tím, že cyklistika tvoří pouze 1 % dopravy. To sice platí pro celé město, ale jsou tato čísla platná i pro Prahu 1? Domnívám se, že podíl automobilové dopravy je tu nižší a podíl pěší, cyklistické i hromadné dopravy vyšší. Vyplývá to z logiky věci, kdy je v centru města kvalitní veřejná doprava, nedostatek parkovacích míst, množství pěších zón a množství dopravních cílů v malé vzdálenosti od sebe, což podporuje pěší a cyklistickou dopravu. Domnívám se tedy, že tento argument je značně demagogický.

2) Dále se vyjadřujete k tzv. cykloobousměrkám. Vaše obavy o to, že jsou pro cyklisty nebezpečné, jsou snad pochopitelné, ale od politiků ve vaší pozici bych očekával, že se budete při rozhodování spoléhat na objektivnější údaje než své dojmy. Existují nějaké důkazy, že cykloobousměrky opravdu zvyšují počet nehod? V Karlíně nedávno zavedli plošně tzv. zónu 30, kde jsou cykloobousměrky ve všech ulicích. Máte nějaké informace o tom, že to vedlo ke zvýšení nehodovosti? I pokud ano, došlo ke zvýšení nehodovosti na počet ujetých kilometrů? Při zvýšené intenzitě dopravy samozřejmě dojde ke zvýšení absolutního počtu nehod, ale důležitý je právě tento relativní údaj vztáhnutý k počtu ujetých kilometrů. Argumentujete tím, že řidič si někdy nějaké značky nevšimne. To je jistě pravda, ale nevšimout si cyklisty jedoucího proti němu je něco trochu jiného. Již teď v centru města, kde celá Praha 1 leží, musí řidič stejně neustále sledovat, zda se v ulici nevyskytují chodci.

3) Konkrétně se vyjadřujete k ulici Jungmanova. Jakkoliv by její zobousměrnění v celém rozsahu bylo pro cyklisty příjemné, domnívám se, že většina cyklistů by zejména uvítala zobousměrnění v úseku od Jungmanova náměstí k Charvátově. V tomto směru Vladislavova nijak nepomůže. V těchto místech by také prospělo zejména zobousměrnění právě Národní třídy. Jak jistě sami víte, k tomu nedávno došlo v ulici Na Příkopech a tuto změnu hodnotím veskrze pozitivně.

4) Pokud opravdu "vítáte trend zvyšování podílu cyklistické dopravy v centru. Zejména proto, že by mohl postupně při rostoucím podílu nahradit částečně individuální automobilovou dopravu a odlehčit tak významně individuální dopravě v centrální části Prahy", tak přece z logiky věci musíte opatření na podporu cyklistiky uvítat. Nelze přece očekávat, že se podíl cyklistické dopravy zvýší sám od sebe a pak teprve cyklistům vytvořit odpovídající podmínky. Respektive toto lze, ale nemůžete pak tvrdit, že tento trend vítáte - naopak v takovém případě jste spokojeni se statutem quo.

V médiích jsem též zaznamenal výrok pana Lomeckého "Jakkoliv cyklistickou dopravu podporuji, do historické části se kola nehodí. Uličky jsou zde příliš úzké. Jako radnice musíme stát na straně chodců a turistů. Proto si bikesharing dovedu představit dále od centra." (například zde http://www.praha.cz/zpravy-z-prahy/bikesharing-verejne-pujcovani-kol-by-mohla-praha-spustit-uz-za-rok ). Nevím, jak si tento výrok sladit s "vítáním trendu zvyšování podílu cyklistické dopravy". Od starosty Prahy 1 bych očekával větší konzistenci v názorech. Mimoto si myslím, že váš názor je mylný. Co se týče stanovišť pro bikesharing, jak jistě víte z jiných metropolí, lze jimi nahradit stávající parkovací místa. Pokud opravdu chcete snížit intenzitu individuální automobilové dopravy, tak vzhledem k tomu, že kola mají mnohem menší prostorové nároky než auta, jistě takový krok k vašemu cíli prospěje. Většina ulic na Praze 1 nejsou pěší zóny, a tak zde přirozeně dochází k oddělení pěší dopravy na chodnících a automobilové a cyklistické dopravy vedené středem ulice. Nehledě na to, již nyní jsou komerční půjčovny kol u turistů značně populární, a tak se domnívám, že fungující bike-sharing by naopak byl pro turisty přitažlivým. Celkově výrok o tom, že se kola do centra města nevejdou, příliš nechápu. Stávající počet automobilů se tam vejde? Neomezují ty (zejméně pokud jsou v klidu) chodce a turisty mnohem více?

Docela mě překvapuje, že to na Praze 1 je opravdu jen 1 %. víte někdo něco o tom, odkud to může mít? Jinak mám pocit, že jeden mluví o voze a jeden o koze. V tom článku se ohání nebezpečím pro cyklisty, v odpovědi se ohání technickými normami.

vlákno 29. 7. 2014, 07:49

Dobré :). Jeho zdroje mi nejsou známé, ale vždycky když píše něco o cyklistice tak si vzpomenu na úvodní díl "seriálu", kde psal něco o tom, že obyvatelé Prahy 1, kteří chtějí jezdit na kole, mají možnost popojet vlakem někam dál :). Myslím že takovému člověku nepomůže ani 100 emailů, ale spíš jedny volby. Jen mám obavy že TOPka s ČSSD se tu zabetonují, cílí vyloženě na důchodce, což je chytré, chtějí mít z Prahy 1 gerontočtvrť a vybudovat si voličskou základnu, která je bude volit za výlety "zdarma" do přírody.

Dan Č. 4. 8. 2014, 21:20

No jo, mě z vyjádření dotyčných politiků, mimo jiné, plyne klasické modus operandi českého politika: "Jdi za hlasy...", ale nemyslí tam svého srdce nebo svědomí, ale voličů. A jak správně upozorňují, cyklistů je asi jedno procento, přeložené do politické řeči to znamená asi jedno procento hlasů. Zato automobilistů... Tak pro ně proboha mějte pochopení ;) To už spíš uvidíme na Náplavce yetiho na inlinech, než politika s odvahou mít vizi a prosazovat nějakou ji navzdory riziku ztráty hlasů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5