Náplavka, chodci a cyklisté po čtyřech měsících

Tento týden pokračujeme v publikaci dopisů došlých do redakce. Situace na náplavce působila v dubnu vyhroceným dojmem. Od té doby se ale pár věcí změnilo. Tou nejzásadnější změnou možná je, že náplavky převzal do správy Daniël Hagen, který tam odvádí velmi dobrou práci. To potvrzuje i dopis, který nám poslal Hrabosh jako volné pokračování svého listu z dubna. I v tomto případě doplňujeme dopis krátkým komentářem.

Ahoj redakce,

Včera jsem podnikl inspekční cestu na náplavku. Kecám, byl jsem tam na koncertě A bude hůř. V hudební dramaturgii u mě v letošní sezoně vede Ivo Slavík ((A)void Café) vs. Martin Kontra (Bajkazyl) 3:0. O přestávce mezi Kaprovým hýkáním jsem si prošel náplavku a detailněji prohlédl nenápadné změny kterých jsem si všimnul již dříve, ale nebyl jsem si jistý tím zda to nebyla jen shoda okolností. Musím konstatovat že tím, co jsem viděl, jsem byl nadšen. Bylo to v pátek 22. srpna večer, na náplavce probíhaly tři koncerty najednou.

Je zřejmé že Daniël Hagen, správce náplavky, nejenomže četl nápady a návrhy cyklistů
popsané v prvním dopisu, článku řešení pro náplavku a v neposlední řadě v diskusních příspěvcích pod oběma články), ale spoustu z nich také uvedl do života.

Nejvýraznější změnou je změna rozmístění stolků před provozovnami. A zíral jsem na to s otevřenou hubou. Když jsem si toho před měsícem nebo dvěma všimnul poprvé, tak jsem si myslel že to je jen náhoda, ale včera jsem se přesvědčil že to je úmysl. Všechny provozovny mají stolky naražené ke zdi, odstup nejbližší židle od hladkého pruhu byl přinejmenším dva metry.

Aparatury kapel, které na náplavce hrály, si také držely zhruba dvoumetrový odstup. Jak jsem to pozoroval tak naše přemoudřelý kecy museli snad číst i návštěvníci. Až na pár kusů nedovtipných a ožralých (čemuž se asi nedá vyhnout) měli posluchači viditelnou snahu na hladkém pruhu nestát (stáli z obou stran, ale uprostřed byla vcelku zřetelná ulička). Díky tomu, že kolem pruhu bylo dost místa, které nezabíraly stoly a židle, tak na žádném místě nebyl problém nedovtipné objet.

Před Vltavanem, na tom zoufale nejužším místě, lidé seděli jen na lavici u zdi a před nimi byly jen stolky. Židličky, které prostor zužovaly, zmizely. Také reklamní výstrč, která bývala „vyprdelená“ na nejužším místě a Pavel Polák ji kvůli tomu blahé paměti házel do Vltavy, byla posunutá na místo, kde nepřekážela.

Takže na náplavce skutečně vzniknul vcelku respekovaný koridor pro lidi v pohybu. Moc mě potěšilo a stále nemohu pochopit, že ho jsou schopní respekovat i necyklisté bez toho, že by je k tomu nutil někdo s pendrekem v ruce.

Auta, která byla zaparkovaná pod Jiráskovým mostem mimo vyznačená parkovací místa a nutila i ty nejohleduplnější chodce vstupovat do pruhu pro cyklisty, tam již nejsou. I když se nejeden chodec zapomene, je možné ho objet.

Za celý večer neprojel nikdo s fotonovou radlicí, pár lidí mělo výkonnější světlo, ale normálně si s ním svítili na zem. Měl jsem dojem že chodci na proužku mají tendenci cyklistům (když je zaznamenají) uhýbat. Lidi docela dobře reagovali na lehce frenetické vyzvánění. Zajímavé bylo, že z projíždějících cyklistů za celý večer zvonil jen jeden z nich. Překvapilo mě to, myslel jsem že to dělá více lidí.

Dále jsem si povšimnul drobných zlepšení které nemají přímou souvislost s cyklisty. Například tam je spousta nových toalet a košů na (tříděný!) odpad.

Je vidět že správce dal dohromady velmi rozumná pravidla fungování provozoven a dokázal provozovatele přimět k tomu aby tato pravidla respektovali. Naše další nápady (týkající se hardwarových úprav prostoru a práce s návštěvníky) zatím realizovány nejsou, ale to není nic překvapivého. Funguje tam teprve krátce.

Poznámka

K náplavce jsme v červnu vydali článek popisující možné pozitivní kroky. Koncem července se také zástupci Auto*Matu a Prahou na kole sešli s Daniëlem Hagenem na důkladnou společnou obhlídku náplavky. Při ní jsme probrali možnosti, jak zlepšit fungování náplavky. Je úžasné, že i pár drobností, které mohl udělat on sám, situaci tak výrazně pomohlo.

Další kroky jsou ovšem na magistrátu a městské části. Návrh, co krátkodobě udělat s režimem na náplavce i s řešením provozu jízdních kol nahoře na Rašínově nábřeží, už existuje. Teď jenom najít někoho, kdo se do něj pustí.

Cedule z Folimanky jsou součástí návrhu. (foto Tomáš Cach)


Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Byli jsme ve stejné době o pár desítek metrů dál na koncertě Václava Koubka a můžu potvrdit to samé. Na druhou stranu je jasné, že z náplavky zmizeli po svaté Anně už nejhorší opilci a mládež, kterým se nechtělo do studené noci, a tak se slušní lidé na kole i pěšky celkem jednoduše vyhnuli. Zároveň ale zmizely piktogramy kola z oněch dvou kontroverzních pruhů. Takže babo raď!

  2. Já byl ve středu 20.8. před půlnocí v Bajkazylu a bylo tam tolik lidí, že jenom s kolem projít dalo dost práce, o jízdě bych ani neuvažoval.

  3. Zmizely cyklopiktogramy, objevi se lepsi cedule upozornujici na pesi zonu, zmizela valna vetsina aut, ktere vadily jak pesim, tak cyklistum. Vetsina cyklistu situaci pochopila a zvolnila, kdyz je naplavka plna lidi, nikdo je ale nebuzeruje a nerika, jak rychle maji jezdit, kdyz je naplavka prazdna. Rano se uz (vetsinou) nevyhybaji rozbitym lahvim a odpadkum, protoze je naplavka uklizena vyrazne driv a mladez vyrazne vic pouziva kose, ktere pribyly. Ale nekteri netolerantni blbci tam porad jsou, jak na strane cyklistu, tak chodcu :-(

  4. Nevíte, co je to lešení, co se tam v úterý a ve středu instalovalo a nešlo kvůli tomu projet?

    Uvítal bych u vjezdu na náplavku informaci „probíhá akce, jeďte horem“. Jel bych. Ale když to zjistím až na místě, mimo nájezd na silnici, tak to nejde.

  5. Když je na náplavce narváno a nemůžu projet tak mi to vadí znatelně méně tehdy když je v dobách mimošpičkových (pro mě viditelná) snaha cyklistům nepřekážet. Pochopím že to občas přes veškerou snahu jinak nejde.

    A naopak- když bylo/je možné nepřekážet a ostatní by to nestálo (skoro) žádné nepohodlí nebo námahu, ale přesto překáželi (a po upozornění se hájili tím že mají právo překážet kde chtějí, nic jim to nezakazuje), tak to ve mě akorát vyvolávalo velmi nepřátelské myšlenky.

  6. 4 Jenda: Čím dál více mi chybí oficiální komunikační platforma celé náplavky. Web informující o tom co a kdy se tam děje (koncerty, trhy), kdy budou uzavírky. A samozřejmě nějaká ta lampárna pro věčně nespokojené cyklisty :-) Zkus to tady: https://www.facebook.com/daniel.hagen.543 . Profil nepoužívá čistě soukromě, tahá tam i pracovní věci z náplavky tak by to snad mohlo být OK.

  7. Jenda: stavi nam tam leseni pro rozsireni naplavky kvuli behu we run prague, ktery pobezi v sobotu :-( Ale s vyjimkou soboty od cca 19 do 21:30 by naplavka mela byt pruchozi/prujezdna. Hrabosh: FCB stranka naplavky chybi i me, na pristi sezonu bude, letos tam jsem od cervna, a resil jsem vetsi prusvihy, takze nezbyl cas. A ano, jsem na fcb, ale pro pripad problemu i na telefonu 727 806 991 (ale setrete mne, prosim) …

  8. 7 Daniel: Neměl jsem na mysli facebookový profil, tam se nedá nic najít (ano, nemám rád facebook). Spíše něco ve stylu správců obchodních center (Harfa, Fenix, Nový Smíchov). Stránky obsahují seznam všech obchodů které jsou tam v nájmu. S krátkým popisem, fotkou, otvíračkou a kontaktem (web, email, telefon). Funguje to trochu jako rozcestník. Pak je tam samozřejmě prezentace centra jako takového, aktuálních akcí, popis příjezdu, parkování, provozní řád, kontakt na správce atp.

    Takže 4 Jenda se už nebude muset ptát „co to je za lešení“, ale podívá se na stránky a bude vědět, včetně toho kdy bude zavřeno a jak dlouho. Bude se moci podívat do kalendáře a zjistit uzavírky třeba i na měsíc dopředu.

    Pokud nemáte čas to zařizovat, ale máte peníze, tak se to dá zařídit. Naše firma aktuálně shání zakázky (a děláme i webové prezentace). (teď doufám že mě Vráťa nesmaže za to že tu umísťuji neplacenou reklamu :-) )

  9. Hrabosh: i se strankami, kalendarem a rozcestnikem pocitame (od jara 2015), vzhledem k tomu, ze mame Prazskou informacni sluzbu (nove Prague City Tourism), ktera je odpovedna za propagaci Prahy a je nase (magistratni) a pripravuje nove stranky, budou je velmi pravdepodobne pro naplavku spravovat oni …

  10. Přesně, přimlouval bych se za nějaký web. Facebooková stránka fakt není web. Dneska to tak občas třeba nějaké restaurace či jiné podniky zkouší, ale je to na houby. A při tom provoz takového webu nemusí taky stát skoro nic – jednorázově pár tisícovek někomu za vytvoření nějaké šablony a zprovoznění nějakého open source CMS (WordPress, Drupal) a pak už se tam jen přidává obsah podobně snadno jako na ten Facebook. Problem solved.

    Sice naplavka.cz i prazskanaplavka.cz už někdo zabral, ale nedalo by se domluvit s magistrátem, aby třeba poskytli subdoménu naplavka.praha.eu?

  11. Panove, uz jsem jednou psal, prispevek se ale nezobrazil. Omlouvam se, ale letos to nebylo mozne. Nastoupil jsem v cervnu, nez jsem vyresil hlavni problemy byl konec cervence. Vse, o cem pisete, se pripravuje, kalendar, rozcestnik, web i fcb. Jen resime jak a na jake domene. Vlastne je nekolik moznych domen, pricemz 4 jsou jiz obsazene, a obe zde zminene patri mezi ty obsazene, ta mozna, „magistratni“ mi prijde jako staremu marketerovi dost malo free, cool, in :-) Dejte mi, prosim, cas do zacatku pristi sezony (pokud tedy po volbach bude jeste vubec zajem na naplavkach pokracovat) … A jakekoliv dalsi podnety beru bud na mailu spravcenabrezi@praha.eu, fcb Daniel Hagen, telefonu (viz vyse) nebo osobne na naplavce!

  12. Tak nevim, ten hraboshovo dopis je nejaka satira? Jela jsem po naplavce dnes po 19 h, ze to okouknu, a vsude se dalo projet, jen u Bajkazylu (jako vetsinou) to i na kralovnu kolobezku byl problem a nejaky vyrostek me prastil, kdyz jsem stala asi metr za nim a cekala, az si ujasni, kam pujde, a on machaje rukama do me nacouval, aniz by ho napadlo se podivat za sebe. A zadny koncert tam zrovna nebyl.

    Je to takovy maly paradox, ze je naplavka neprujezdna obvykle prave u podniku, ktery ma bajk v nazvu. Aspon ze maji dobre kafe.

  13. 9. Daniel: Aha, chápu. Jak v tom má prsty libovolná magistrátní organizace tak je i jednoduchý web otázkou přinejmenším několika měsíců :-)
    12. No už jsem o podobných zážitcích Martinovi vykládal. Vymlouval se na kdeco. Když to shrnu tak jemu to nevadí a na cyklisty kašle. Proto by se tam uživily nějaké (cyklo)hlídky MP, které by tam ve špičkových hodinách všechny uživatele usměrňovaly. Bohužel jsem je tam zatím ani jednou nezaznamenal.

  14. Hrabosh: me webove stranky (urcite si poradite, nechci si tu delat reklamu) delam vetsinou dva mesice, ze je dokazu uplne odladit. Pravda je, ze jsem jej tedy mohl stihnout spustit zacatkem srpna, ale jinou „pravdou“ je ze proste vic nez to co delam casove nezvladam a priority teto sezony mam nekde jinde (uklid, wc, auta, nocni klid, smlouvy, realny prubeh akci). Co se tyce cyklohlidek, pozadal jsem MP, sem tam je na naplavce mivam, ale maji podstav. Pesi mam casto … Nechtejte po me zmenit vse, prosim, hned :-)

  15. Bajkazyl má ty zácpy asi jako součást obchodní strategie .. když to bude průjezdný, tak profrčíte kolem a neutahnou vás na ten azyl, přece.

  16. Taky bych rekl, ze nejhorsi prujezdnost naplavky je odpoledne paradoxne kolem Bajkazylu. Uz aby byla zima, to tam vsude bude zase poloprazdno…

  17. Nechápu, že proč policie nepokutuje cyklisty, kteří jezdí na Rašínově nábřeží v jízdních pruzích. Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích tam nemají vůbec co dělat. Zbytečně brzdí provoz a pletou se autům. Pokud mají k dispozici cyklostezku (po chodníku u Vltavy, nebo dole na náplavce), musí ji použít. Další nešvar je jízda cyklistů po chodnících v Podskalí, přes Palackého náměstí apod.

  18. Kopčem: Není pravda. 1. Povinnost se vztahuje pouze na stezku pro cyklisty a cyklopruh, nikoliv na smíšenou stezku a už vůbec ne na pěší zónu s povolenou jízdou kol. 2. Náplavka i tak není souběžná komunikace, jednak nenabízí odbočení do řady bočních ulic, jednak je v jiné výškové úrovni.

  19. Vráťo, nemáš úplně pravdu. Existuje vyhrazený pruh a přikázaný pruh (C12). Zajímalo by mě jak by se realizovala značka „přikázaný pruh pro cyklisty“, protože ta značka by byla shodná se „stezka pro cyklisty (C08). Použití vyhrazeného pruhu není povinné.

    17. Kopčem: v drtivé většině případů to je spíše naopak, auta zbytečně brzdí provoz zdržují cyklisty (konkrétně kolona aut). Navíc cyklista má na užívání silnice na Rašíňáku plné právo, doporučuji návrat do autoškoly a do té doby vrátit papíry. Kromě toho by mě moc zajímalo jak se má cyklista jedoucí z Nuslí na uvedené komunikace dostat.

    Více již trolla krmit nebudu. Doufám.

  20. 18: „1. Povinnost se vztahuje pouze na stezku pro cyklisty a cyklopruh, nikoliv na smíšenou stezku“ — Je na to nějaké vyjádření MD, PČR nebo tak něco? Zákon se tu dá vyložit dost obojetně…

  21. Mně to přijde jednoznačné. Prostě je stezka pro cyklisty, stezka pro chodce a cyklisty a stezka pro chodce, tři různé věci a na každé platí jiné pravidla.

  22. Znam pouze vyklad policie CR, dle ktereho je cyklista povinen pouzit i stezku pro chodce a cyklisty, takze policie se to muze snazit pokutovat, ale nevim o tom, ze by na toto tema existoval nejaky judikat.

    http://www.cyklistikakrnov.com/Cykloinformace/prava-a-povinnosti-na-cyklostezkach.html

    A samotne znaceni tomuto vykladu odporuje, protoze napriklad v Podbabe je ted nove vyhrazeny pruh pro autobusy, taxi a cyklisty, ackoli tam po obou stranach silnice vedou smisene stezky pro chodce a cyklisty.

  23. [22] > Stezka pro cyklisty, o které hovoří ust. § 57 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, v platném znění, je obecná formulace, která zahrnuje obě varianty a to jak stezku pro cyklisty i stezku pro chodce a cyklisty.

    Takže když je v tom zákoně také napsáno „Jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat.“, tak to je obecná formulace, která zahrnuje i stezku pro chodce a cyklisty, a tedy stezku pro chodce a cyklisty nesmějí cyklisté užívat. To zní rozumně.

  24. @lucierut Pekny clanek. Docela me prekvapilo, ze kdyz tedy na semaforech nemuzu vyuzit box pro kola, protoze tam cumakem stroji dve auta, muze me to stat 2k.

  25. 23 Jenda: dobrý argument, ten jsem neznal, zkusím si ho zapamatovat.

    Potíž je v tom že povinnost stezku užít není uvedená přímo v zákoně, ale v komentáři k dopravní značce (který je pro nás také závazný). Je to takový přehledný právní rámec ve kterém se cyklisté pohybují.

    Chtěl bych přispěvatele požádat o reflektování skutečnosti že na náplavce žádná stezka pro chodce a cyklisty není zřízena a že je tedy diskuse o nich poněkud mimo téma.

  26. Hrabosh: diky za presmerovani diskuze opet k naplavce (ve vseobecne cykloproblematice se opravdu nevyznam). Naplavka je pesi zonou, kde by se cykliste meli pohybovat rychlosti do 20 km/h, na naplavce vede cyklotrasa a tzv. cyklopruh nebo radeji hladky pruh, at nedojde k mylne interpretaci, neni cyklostezkou. Caste konflikty mezi cyklisty a chodci (a naopak) muzeme resit ruznymi zpusoby. Me osobne prijde nejprijemnejsi ten nejslozitejsi, zalozeny na vzajemne toleranci (ktere je v teto zemi zatim nedostatek). Pokud cyklista pojede brzo rano liduprazdnou naplavkou, at tam treba trenuje na Tour de France, pokud pojede lidmi zaplnenou naplavkou pres den, at prizpusobi rychlost, kdyz projizdi okolo restaurace Vltava, at zvolni vzdy a pokud v sobotu pojede pres Farmarsky trh ci pozde vecer okolo Bajkazylu, at sesedne z kola a tech par desitek metru kolo vede. Naopak rozumne uvazujici a mista znali chodci (pokud tedy zrovna nebezi, pokud maminka nevyrazila na naplavku s mestskym kocarkem ci pokud si sem nevyrazila dama na jehlach – ti vsichni hladky pruh potrebuji stejne, ne-li vice nez cyklista) by se meli pohybovat standardne mimo nej a po naplavce nechodit v rojnici. Jiz jsme smazali piktogramy z hladkych pruhu, doplnime lepsi znacky, velkou dvacitku na zem ke kazdemu sjezdu, uvazujeme o variante rozsireni hladkeho pruhu, mesto by melo zkusit vyresit presun cyklotrasy na nabrezi (na naplavce slusne se chovajici cykliste budou vzdy vitani) a budeme se snazit (spolecne treba s Auto*matem) cyklisty i chodce informovat. Bohuzel, ani toto reseni neni vse resici, protoze idioti jsou a budou mezi cyklisty i mezi chodci. Takze zkuste zacit se zmenou u sebe. Nesouhlasite? Pustte se do mne. Anebo udelejme schuzku na naplavce …

  27. Stejně je to legrace, zde se vede normální diskuse s člověkem, který se na jiných cyklodiskusích chlubí jaká je paráda z kola na lidi houkat něčím o výkonosti lodní sirény, svítit světlem které výkonem vypaluje lidem oči a u restaurace Vltava doporučuje skákat zpolovací pruhy.
    Také zde ,bez jeho zuřivé reakce , proběhla informace, že Bajkazyl občas blokuje pruh což se jinde zmínit nedá aby nepřiskočil a nezatrollil něco o tom ,že cyklistika se takhle znevažovat nemá..
    Dokonce zde bylo zmíněno že my cyklisté můžeme občas, v místech kde je plno , z kola seskočit a vést ho pár desítek metrů:)

    Taková diskuse se mi líbí a doufám, že náplavka se zklidní minimálně stejně jako ten nejmenovaný…. :D

  28. Dneska jsem jel po náplavce z centra a všiml jsem si, že A2 je značena kličkováním z náplavky nahoru na chodník Rašínova nábřeží (k ulici Dřevná) a na Výtoni zase dolů na náplavku (pod železničním mostem). To je myšleno vážně?

  29. 26. Myslím že (opakované) diskuse mezi jednotlivými uživateli náplavky je nutná. Já, ačkoliv v poslední době čím dál více preferuji živá setkání, tak pro tentokrát musím říci že tahle „korespondenční“ výměna názorů mi přijde užitečnější. Je nízkoprahová, takže s názorem může přijít každý, není nutné být v konkrétní čas na konkrétním místě, je možné si rozvážit odpověď a sepsat jí v době kdy na to má zrovna člověk čas. V neposlední řadě se s názory a argumenty můžou seznámit i ti, kdo by se setkání na náplavce nemohli zúčastnit.
    ***********************
    K již zmíněným úpravám bych připomněl návrh který zazněl v „prvním vydání“ týkající se pruhů. Tam jsem navrhoval aby na nich byl text vyzývající chodce k uvolnění těchto pruhů. Mnozí po nich chodí nikoliv z úmyslu (ať už kvůli šteklíčkům nebo kvůli tomu že mají právo se chovat bezohledně), ale z prosté nevědomosti. Nenapadne je že cyklistům překážejí. Vhodá formulace by upomněla cyklisty že nemají na proužcích přednost.
    Také bych ocenil návrat cedulí „Obytná zóna“. Myslím že chodci díky „pěší zóně“ získávají neoprávněný pocit že jsou cyklistům nějakým způsobem nadřazeni. Nemyslím že by tento pocit situaci prospíval. Spíše by si uvědomili že nejsou jedinými uživateli náplavky.

  30. Hrabosh: na vode (kde se vyznam vyrZne vice) plati pravidlo, ze lepe ovladatelne plavidlo dava prednost plavidlum hure ovladatelnym (napriklad motorova lod pramici). Myslim, ze rychle jedouci cyklista by mel (s vyjimkou cyklostezky) davat prednost pomalu se pohybujicimu chodci (bez ohledu na pravidla platici na pesi zone), naopak chodec by nemel cyklistu zbytecne omezovat (jak jsem jiz psal). Ale navrat k uvolneni hladkych pruhu vyhradne pro cyklisty mi prijde jako krok zpatky. Takhle to (byt jen zdanlive – diky pitogramum) bylo jeste nedavno a vysledek znate sam … Rozdil mezi obytnou a pesi zonou neznam (nastuduji), ale ke zmenam se vyjadrovali lide z odboru dopravy jak na MHMP, tak na MC P2, stejne jako Auto*Mat a MP, takze predpokladam, ze budou pro „oba tabory“ OK …

  31. k proužkům na náplavce: mezi dlažebními kostkami bohužel místy chybí tolik sypaného příp. nějakého pevného materiálu, že v „nesportovní“ obuvi jsou těžce schůdné, s úzkými podpatky dokonce nebezpečné. Pro kočárky je dlažba taky nesjízdná a nepoužitelná. Cyklista přitom už i s jednopalcovými pneumatikami má na těchto kostkách výhodu! Takže „cyklisté na proužku“, projděte se tam někdy s manželkou a kočárkem!

  32. hrabosh: Uz tak stejne nikdo zadne upozornujici texty necte, protoze mame obecne precedulovano, takze mi prijde spis negativni pridavat nejake dalsi cedule. Inteligentovi snad dojde, ze kdyz z prouzku zmizely piktogramy, ze to neco znamena ohledne vyhrazenosti cyklistum, a debilovi nepomuze ani bilbord. Mne objeti chodce problem necini. Neberu naplavku jako rychlodalnici (i kdyz dopoledne se tam tak jet da) ale jako prujezd, kde nemusim cichat autum hned k vyfuku a kde si dam aspon u bajkazylu dobre kafe, kdyz uz tam nejde projet.

  33. Josuk: dlazba opravdu neni idealne polozena, navic je nasyp ve sparach vymlety, dalsi ukol pro mesto :-)

    Lucierut: cedule nepridame, ale vymenime za mene textove, vice obrazkove a nakreslime velkou znacku s „dvacitkou“ ke kazdemu vjezdu, ale mate pravdu, debilovi nebude stacit ani billboard (a ty nam navic primator zakazal :-)) … Jinak me osobni prani: vice cyklistu s Vasim pristupem, prosim …

  34. Na náplavce je lépe ovladatelné plavidlo chodec. Mnohem lépe. Otočení směru o 90° zvládne v průběhu necelé vteřiny na patě. Cyklista ne. Takže tenhle příměr nefunguje (můžeme si vytyčit nějakou trasu se ostrými zatáčkami a věřím že ji pěšky zvládnu rychleji než na kole). Chodec je pouze pomalejší.

    Dobu kdy chodci uvolnili pruh pro projíždění cyklistů si nevybavuji. Byly tam piktogramy, ale na ty chodci zvysoka kašlali. O tom že by pruh uvolnili pro projíždějící cyklisty nemůže být ani řeči.

    Rozdíly mezi obytnou a pěší zónou jsou dva. V pěší zóně jsou zakázány hry dětí (moc nechápu). Do obytné zóny smí vjíždět všichni kromě zakázaných (tj. používá blacklist). Do pěší zóny nesmí vjíždět nikdo kromě povolených (tj. whitelist). Zbytek je stejný. Práva chodců a projíždějících vozidel (tedy i cyklistů) vůči sobě jsou symetrická.

    Josuk: tohle to už bylo vícekrát. Ano, podpatky, v levém pruhu, oční kontakt s cyklisty, partner po levé straně (stejně tam má chodit), tak aby byl volný hladší pruh pro objíždění, případné vystoupení směrem ven z proužku při průjezdu více cyklistů za sebou (proč by se měl vyhýbat pouze cyklista a chodci ne? Na 23mm gumách to také není zrovna sranda). Žádný problém. Na haksnách Marteny každý „ve svém“ proužku, ignorace cyklistů které vidí. Problém.

    32: Inteligentům moc nedochází že pokud má slušný boty tak by se cyklistům nemusel motat po hladném proužku. A když už tam jde tak by měl jít výše naznačeným způsobem.

    33: Předkláždit (a rozšířit dlažbu) by to chtělo. Hodně bych loboval za řezanou dlažbu (shora štípanou). Nejsou v ní tak široké spáry a je pak mnohem pohodlnější. Poměrně často uvádím ulici Na Příkopě. Nikdo tam nejezdí jak s keserem. Tipuju že to je právě kvůli tomu, že cyklista může chodce objet a nemá důvod snažit se „prorazit si cestu po hladším povrchu“.

  35. Hrabosh: kdo je na naplavce „hure ovladatelne plavidlo“ se neshodneme. Cyklista prijizdejici vyssi (anebo vysokou) rychlosti ma vice moznosti manevrovat nez chodec, ke kteremu cyklista (v polovine pripadu zezadu) prijizdi. A vnimam i to, ze vetsina chodcu a priori nevyuziva hladky pas (snad s vyjimkou restaurace Vltava a slipu u Bajkazylu), samozrejme, najdou se ti, kteri po nem jdou z nevedomosti i ti, kteri tam chodi naschval. Ale idioti jsou na obou stranach. Ale to je o lidech a alespon co ja vim, neexistuje jine reseni nez „vychovavat“. Anebo ano, napr. Kampa ;-(

  36. Jeste k predlazdeni: jsou tu dva problemy – cas a cena. Jde o mnoho desitek milionu :-(

  37. Ano, vnímavost chodců vůči projíždějícím cyklistům je výrazně vyšší než dříve (opravdu chodí tak že můžou uhnout a uhýbají). Také jsem si toho všimnul. A k našemu akademickému sporu: něco jiného je manévrovatelnost a rychlost. Třeba v letectví je byl věčný spor (jestli lehké a dobře manévrující nebo těžké a rychlé stíhačky).

    Vydláždění toho co tam je stálo 8 milionů. Největší část z toho představovaly žulové bloky (řezané ze všech šesti stran), které musely být hodně silné aby nepraskaly pod projíždějícími automobily. Přijde smysluplné na toto řešení nerezignovat a naopak předláždění neustále dokola připomínat, protože to je věc která prospěje všem. Potíž je, že v tuto chvíli „ví“ o možném zlepšení po předláždění jen pár lidí. Je potřeba uživatele na tuhle možnost upozorňovat aby ji oni sami začali po politicích požadovat. Chtělo by to nějakým způsobem zapojit i chodce, ale ti bohužel nemají žádnou organizaci a od Breziny nebo Vyhulence se něčeho takového nejspíše nedočkáme.

    Vysvětlování proč Praha v dopravním rozpočtu přesahujícím 20 miliard nemůže nalézt několik (desítek) milionů na úpravu hojně využívané náplavky, když ročně vynaloží 9 miliard na zpohodlňování cest motoristům, bych nechal na politicích. Také by stálo za úvahu připravit nějakou studii a tu předem projednat s památkáři, politici by přišli o argument proč se tím nezabývat. Navíc by se taková studie dala dobře prezentovat. Časově tam problém nevidím, myslím že když se rozhodne (peníze) tak může být hotovo za pár měsíců.

  38. Když jsem dnes ráno jel po prázdné náplavce, tak jsem dostal nápad, který by mohl pomoci ve špičce odklonit rychlé cyklisty.

    Pokud by na obou koncích náplavky byla včas (tak aby cyklista stihl odbočit/vůbec nezabočit) a dostatečně velká nějaká cedule, která by informovala o probíhajících akcích, tak by si to určitě někteří rozmysleli a objeli by to vrchem po silnici. Je otázka, jestli by někdo měl kapacitu to denně měnit, ale pro začátek by možná stačil i plakát s týdenním časovým rozvrhem.

  39. 38: jenze kouzlo Naplavky a smysl toho, ze tudy vedla paterni trasa byl i v tom, ze se pomerne dlouhy kus Prahy dal projet souvislym usekem, v pomerne sviznem tempu aniz by se clovek potkal s auty (ku prospechu obou stran – ja neprudim a nezdrzuju je, oni neprudi a nesmrdi mne). Tim, ze se z toho udelalo korzo, je tahle funkce jednou provzdy v tahu. Proste, celkem pochopitelne, zvitezil zisk a snaha vyzdimat z toho mista, co se da – hospody, kultura, akce.

  40. Petr Dlouhy: o upozornujicich znackach patricich primo sprave naplavky uvazujeme, kapacitne ale nebudeme schopni pred akcemi „varovat“ jinak nez na vznikajicich strankach naplavky. Tzn. znacka ve stylu: „cyklisto, naplavka je obtizne projizdna“ mozna ano, plakat s vyctem akci nikoliv …

    Epo: naplavka je ale pesi zonou, korzem, chcete-li odjakziva. Ze sem nyni chodi vice lidi je pravda, ale to je zivot. Neni mozne (s vyjimkou cyklostezky) omezovat chodce proste proto, abyste „svizne projel“. A co znamena vyzdimat? To, ze tu mimo cyklistu jsou i kulturni akce, lodari, chodci a samozrejme i potrebna infrastruktura? Nezvnikla i podel cyklostezek? Treba na Zbraslavi?

  41. 40: Tvrzení že náplavka je pěší zónou odjakživa je přinejmenším zavádějící. Co moje paměť sahá (cca 1996 kdy jsem začal chodit do klubu deskových her Paluba na Tyrši) tak byla na náplavce B1 (zákaz vjezdu). Přibližně v době vybudování cyklopruhu (tj. před 8-10 lety) tam byla osazen IP26 (obytná zóna). Zhruba v roce 2010 byla na cca 50m úseku kolem Vltavanu osazena IP25 (obytná zóna). V celé délce byl zaveden režim pěší zóny teprve před dvěma lety.

    Formulaci vyždímat prostor vcelku dobře rozumím. Je to činnost při které dojde k tak extenzivnímu využívání sdíleného prostoru jednou skupinou uživatelů do té míry, že je jiné skupině uživatelů fakticky znemožněno užívání společného sdíleného prostoru. Občasné velké koncerty je asi možné přežít. Co mi vadilo, ale to se opravdu významně zlepšilo, bylo odpolední zabrání většiny šířky náplavky různými zahrádkami tak že zbýval jen velmi úzký pás pro pohyb (pěších i cyklistů).

    Zbraslav se od náplavky liší tím že tam probíhající aktivity nikdy neblokují dopravní a rekreační funkci. Jsou dimenzované na velikost prostoru ve kterém probíhají. Prostě se tam dá projet a hospodští hosté neblokují pohyb těch kdož se tam nechtějí zastavit.

  42. 38 Petr: Plakát asi ne. Spíš něco jako hospodskou výstrč na které je silným fixem napsáno dnešní menu. Kdyby to bylo šikovně umístěno, možná by si na to lidi zvykli.

    Tady by se někdo jednou nebo dvakrát do týdne cestou do práce zastavil u cedule a přepsal ji aktuálními údaji třeba

    pátek 26.9. 18-22 Hraboshovy narozeniny
    sobota 27.9. 8-14 Farmářské trhy

  43. Hrabosh: OK, beru zpatky, nevyjadril jsem se asi dobre: chtel jsem spis vyjadrit, ze naplavka byla vzdy (i) pro chodce.

    S funkci naplavky je to trochu slozitejsi. V ruzne hodiny ji (nekdy doslova) okupuji jine cilove skupiny. A stejne je tomu i v jinych zemich (ano, opet myslim predevsim Holandsko, ale i Belgii, ktere dobre znam). Ale tam to mistni berou jako samozrejmost a prizpusobi se. Pravda je, ze zadne pro vsechny skupiny (kdyz to omezime na cernobile videni cyklisty a chodce) asi neexistuje.

    Sam se mohu snazit (svou pritomnosti a komunikaci) o minimalizaci problemu, nekdy si ale pripadam jako uklizec. Vcera jsem zase od hladkych pruhu v jednom miste tahal snad 50kilovou kostku zatezujici slunecnik, dnes kvitoval, ze na jednom miste po domluve opet zuzili zahradku tak, aby byla max. do metru od pruhu. Na pristi rok chystame drzaky na slunecniky schovane v dlazbe na pevnych mistech, takze jejich posun smerem k pruhu bude nemozny. Vim, ze je to malo, ale vse stale komunikuji s najemci. Ti chapou problem a mne berou (relativne) vazne. Coz se o nekterych cyklistech pravdepodobne trenujicich vzdy v pozdnich odpolednich hodinach na Tour de France rict neda. Ty totiz nedokazu ani oslovit.

    Te cedule se trochu obavam, videl jste kamenne odpadkove kose, ktere pravdepodobne poslouzily pro trening bojovych sportu? Vite, ze i nejtezsi stojak Farmarske lode uz byl ve vode? Vite, ze vse jde polepit? Trochu se bojim, abych svym nasledovnikum nepridelal jen dalsi praci. Zvazim to, tedy pokud bude po volbach vubec mozno cokoliv jeste delat.

    A chapu to spravne tak, ze 26.9. na oslavu Hraboshovych narozenin mohu mezi 18-22 hodinou ocekavat peloton zavodniku? To je ale sireni poplasne zpravy ;-) I tak: vse nejlepsi …

    Mimochodem, Hraboshi, nechcete pokecat? Evidentne vite dost (v mnoha ohledech urcite vice nez ja) a ja rad vstrebavam informace …

  44. D.Hagen: ano, myslel jsem to tak, jak zde kolega Hrabosh doplnil…

    Pro me, jako toho, kdo se temer denne dopravuje do prace na kole, se centrum stava cim dal tim vice neprujezdne a nepratelske (ve smyslu nejste tu vitani, jezdete si nekde za mestem).
    Dlouhodoby vyvoj na Naplavce a posledni restrikce na Kampe me v
    tomhle trendu jenom utvrzuji.

    Chapu, ze Naplavka je specificky prostor a ma veliky obchodni potencial. Proti soucasnemu trendu bych nic nenamital, pokud by se za temer zruseni paterni cyklostezky jejim uzivatelum nabidla stejne hodnotna ALTERNATIVA. A to se nestalo a neni ani nici snahou takovou alternativu nabidnout. Tramvajove koleje ani propletani se nahore po chodniku alternativa rozhodne neni…
    Proto nelze srovnavat ani s Holandskem, Belgii nebo Danskem. Ano, v takovem Nyhavnu maji podobny prostor, jako je Naplavka, ale maji tam take spoustu spickovych alternativ, jak se tomuto mistu vyhnout a mestem se – neprerusovane, tj. svizne – dostat z mista A na misto B.

  45. Epo: nemyslim si, ze srovnavat Naplavku s Kampou je fer. Kampa byla, co ja vim, pro cyklisty uzavrena, na naplavce se naopak snazime, aby zde mohli (byt za „cenu“ dodrzovani pravidel) jezdit. Srovnavat Naplavku s Nyhavnem je ale uplne mimo. Jde o dva velmi rozdilne prostory (pravda, byl jsem tam nekolikrat, naposledy vsak pred cca 6ti lety). U nas na nabrezi jezdi auta i tramvaje, je to jedna z hlavnich prijezdovych komunikaci do centra (neposuzuji, zda je to dobre, anebo spatne) a cyklista muze (opravdu nekomfortne) jezdit tamtudy a prizpusobit se mistnimu provozu. Anebo muze je po Naplavce a taktez se prizpusobit. Pokud pojedete padesat za hodinu (prestoze prsi zonou muzete jet jen dvacitkou), kdyz je Naplavka prazdna, urcite Vas nikdo honit a pokutovat nebude. Jsou ale i casy, kdy je plna chodcu. A pak byste se mel prizpusobit. To je realita. Ale to uz se opakuji. Proc neni mozne, aby se lide (a je uplne jedno, jestli cykliste, nebo chodci) v Praze k sobe chovali ohleduplne? Proc kazdy prosazuje jen sve zajmy? Zkuste se, prosim, zamyslet ;-)

  46. 43. Daniel Hagen: Já to pobral tak jak to bylo myšleno. Souhlasím s tím že chodci jsou odjakživa rovnoprávnými uživateli náplavky (jako robě jsem tam chodil krmit racky). Rovnoprávnými. Nikdy neměli před ostatními přednost. A myslím, že Vy, jako správce, byste si měl dávat na zavádějící formulace dávat pozor (tedy pokud chcete) a proto jsem na to upozornil. Jinak nejsme ve při.

    Belgie a Holandsko se od Prahy liší v tom že tam když se náplavka zavře, tak tam mají plnohodnotnou alternativu. Tu v Praze nemáme a její vznik je otázkou několika desítek až stovek milionů (nahoře je potřeba kopnout do obrubníků; jsou tam sítě) a politické vůle.

    Co se oslovování rakeťáků týče, dá se uvažovat o rozhovoru ve Velu nebo 53×11. Taky je možná Cykloturistika.

    Cedule… No možná budou zvandalizované, to nevylučuju. Nemám rád tenhle český defétismus a vymýšlení důvodů proč to nepůjde (no třeba to opravdu nepůjde, ale těch pár stovek za pokus snad město nezruinuje).

    Byl to jen příklad, Hrabosh má narozeniny v březnu a navíc je neslaví. V posledních letech slaví docela úspěch, bo mu výročí připomíná už jen paní matka a jedna tetinka.

    Po volbách to bude zajímavé, protože Petr Štěpánek (lídr 3K) bude jezit každý den po náplavce do práce. Akorát záleží jestli skončí v radě nebo v opozici :-)

    No a konečně se dostávám k tomu co píšu. Dneska je hezky, večer bych se mohl zastavit, číslo už mám a zavolal bych…? Sice jsem předtím chtěl ještě upéct něco s Cyklojízdou, ale ono to půjde i z druhé strany. Odpovídati lze sem, chodí mi to poštou.

    44. S Kampou bych to nesrovnával.

  47. Hrabosh: ve pri nejsme, presto upresneni: pesi, kteri se chovaji v souladu s predpisy jsou si rovni s cyklisty, kteri se chovaji v souladu s predpisy (coz je prave kamen urazu). Ale o tom muzeme polemizovat osobne. Jsem k dispozici. Volejte …

Další z rubriky

Jak jsem si neprojel Blanku, aneb ta naše povaha česká 3

Článek zaslal Martin Poštulka, děkujeme. Také vy můžete zaslat konstruktivní příběh na adresu redakce@prahounakole.cz Nemám..více

Diskuze kolem Lupáčovy 7

Dnes přinášíme reakci Milana Sejrka na článek z Radničních novinek kriticky komentující nové obousměrné zprůjezdnění..více

Proč nejezdím na kole 41

Než se pustím do sepisování toho dlouhého seznamu důvodů / výmluv, proč ne, ráda bych..více

Reakce na článek J. X. Doležala 24

Reakci na článek J.X.Doležala, který nedávno vyšel v časopise Reflex, nám zaslal Ondřej Brunecký. (Redakčně..více

Novinky ke Kampě; proč nechat smíšený provoz? 27

V tomto článku přinášíme jednak sedm novinek k vývoji kauzy a představuji koncept kompromisního řešení..více

Náplavka, chodci a cyklisté: důvod pro nenávist? 132

Vážení čtenáři, není pravidlem, že by redakce Prahou na kole věnovala pozornost konkrétním nenávistnými výroky..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru