Průvodce cyklovoliče I – čas na dotazy

Situace před volbami není zrovna přehledná. Jména politiků jsou sice na všech sloupech, objeví se průzkumy, předvolební kalkulačky a jiné pomůcky, ani zveřejněné programy ty vám ale zpravidla nepomohou v tak specifické oblasti, kterou je cyklistická doprava.

Na magistrátní úrovni jsme se proto politiků zeptali, kdo je ochoten udělat pro zlepšování podmínek pro jízdu na kole maximum. Co ale s městskými částmi?

Na městských částech je situace složitější: politiky a stranické výsledky třeba trochu znáte, ale o postoji stran (zejména opozičních) k cyklodopravě se z místního zpravodaje dozvíte jen velmi málo. V komunálních volbách navíc můžete volit i jednotlivce napříč kandidátkami, což vaše možnosti dále rozšiřuje.

Kruciální otázka tedy zní: Jak zjistíte, kdo je tématu nakloněn?

Odpověď zní: Zeptejte se!

Můžete to pojmout soukromně a obeslat jednotlivce, mezi kterými se rozhodujete. Nebo se veřejně obrátit na všechny strany – jako jsme to udělali my. Nemusíte se bát, že vám neodpovědí. Před volbami jsou všichni politici daleko více nakloněni komunikovat s veřejností než po volbách. A samozřejmě: žádná odpověď — taky odpověď.

Na co se ptát?

Chcete-li se ptát politické strany, není od věci poslat dopis se zhruba pěti otázkami. Váš dotaz doputuje k člověku „přes dopravu,“ nemusíte se tedy bát pokládat otázky techničtějšího charakteru. Odpoví-li vám místo dopraváka kandidát zaměřený na životní prostředí nebo sport, je to dost spolehlivá vizitka toho, kam daná strana cyklisty řadí. Jednotlivého kandidáta, který dopravu nedělá, je lepší se ptát na to, zda podpoří konkrétní záměry. Nemusíte se také omezovat jen na dopravu cyklistickou, je dobré ptát se také na řešení pro pěší nebo dopravní zklidnění konkrétních ulic.

Inspirací může být přístup skupiny Cyklisté sobě v Horních Počernicích (Praha 20), kteří své otázky už sestavili, a které jsem pro vás upravil a doplnil tak, aby byly použitelné prakticky pro každou městskou část. Je jich více než pět, vyberte si podle místních potřeb.

a) Dotazy na koncepci a celkový postoj k cyklodopravě

Zasadíte se o přípravu a zpracování koncepce rozvoje bezmotorové dopravy, pro vaši městskou část?

Lze se ptát i na generel cyklistické dopravy. Z centrálních městských částí mají generely zpracované městské části Praha 3, 5, 10, 11, 12. Městská část Praha 3 má generel zpracovaný, ale neschválený, Praha 10 má před dokončením velkou aktualizaci cyklogenerelu. Na těchto městských částech by otázka měla směřovat na schválení připraveného generelu.

Podpoříte zapojení městské části do Asociace měst pro cyklisty?

Členem Asociace cykloměst jsou aktuálně Praha 11, 14, Kbely a hlavní město Praha jako celek.

Považujete za správné zlepšovat podmínky pro jízdu na kole takovým způsobem, aby se na naší městské části jezdilo na kole podstatně více než dnes?

Tato otázka je vhodná spíš, ptáte-li se jednotlivců.

b) Dotazy na konkrétní lokality

Zajistíte bezpečné křížení ulice … na křižovatce s … pro pěší a cyklisty, například zřízením přechodu, přejezdu pro cyklisty, instalací semaforů nebo …?

Zajistíte bezpečnější chůzi a jízdu na kole v místě …. / podjezdu …. ?

U všech dotazů na konkrétní lokality je dobré doplnit odkaz na podnět Cyklisté sobě (Například Viz http://www.cyklistesobe.cz/issues/560-nebezpecny-prejezd-do-koleji-po-krizovatce).

Zasadíte se o zřízení kvalitních stojanů (ve tvaru obráceného „U“) před budovami …, ….?

Kvalitní stojany sice buduje magistrát, děje se tak ale pomalu. Městské části mohou stojany zřizovat stejně tak dobře, nejedná se o velkou investici.

Budete se zasazovat o zřízení cyklopruhů na ulici… / cyklostezky souběžné s ulicí … / chodníku mezi … a …?

Hlavní ulice jsou zpravidla ve správě hlavního města, ale zájem městské části je často rozhodující pro to, zda se akce realizuje nebo ne. Větší chodníky magistrát kofinancuje v rámci tzv. „Chodníkového programu“ 50 %.

Odstraníte zákaz jízdy na kole po cestě …..?

Zde asi není třeba komentář.

Zobousměrníte pro jízdu na kole ulici … v úseku mezi … a …?

Dotaz doplňte základní argumentací (je součástí klidné trasy z … do …., slabý provoz, průjezd je široký … metrů, což je bezpečné – viz zde a zde.

Budete se zasazovat o dopravní zklidnění ulice …? Podpoříte zřízení zklidněné zóny s možností obousměrné jízdy na kole v oblasti ….?

Otázka na jednotlivou ulici je vhodná pro okrajové městské části, kde jsou problémem jednotlivé ulice. Otázka na zónu je vhodná pro městské části se souvislou zástavbou vzniklou do 60. let minulého století, kde byl zřízením jednosměrek jednosměrkami rozšířen počet parkovacích míst nebo omezen průjezd vedlejšími ulicemi, zejména Praha 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10)

Jak napsat dopis?

Oslovení kandidátů nebo politických stran je nejrychlejsí e-mailem. Někdy dá adresa trochu pátrání, na malých městských částech můžete zvolit jinou formu (dopis, osobní setkání a interview). Velkým stranám je nejlepší ozvat se současně na mail místního předsedy a stranického tajemníka. Pro inspiraci předkládm (mírně zkrácený) text dopisu, který jsem použil na oslovení politických stran kandidujících do pražského zastupitelstva:

Vážený pane předsedo,

V Praze se na kole pravidelně (tj. nejméně jednou týdně) pohybuje cca 200 000 Pražanů starších 15 let. Prahou na kole proto považuje za vhodné, aby se politické strany a koalice k rozvoji cyklodopravy v Praze vyjádřily co nejkonkrétněji.

K tomuto účelu jsme připravili deset otázek zjišťujících postoj politických stran k různým aspektům rozvoje cyklodopravy. Vámi zaslanou odpověď budeme považovat za oficiální postoj politické strany před volbami 2014 a současně za příslib aktivit následně zvolených zastupitelů.

Vaše odpoveď bude zveřejněna na stránkách Prahou na kole (www.prahounakole.cz) v souhrnném článku společně s odpověďmi ostatních oslovených politických stran, případně bude šířena informačními kanály iniciativy Auto*Mat.

Vaši odpověď očekáváme do ……

Předem děkuji za spolupráci,

S pozdravem
(…)

Zde jsou naše otázky: (…)

Co dál?

Podaří-li se vám oslovit politické strany nebo kandidáty a získat od nich odpovědi, Prahou na kole je rádo zveřejní. Uvítáme také, najdete-li konkrétní vyjádření k cyklodopravě v programech politických stran, jak na úrovni magistrátu, tak na městských částech (především těch velkých a v centru Prahy). Prahou na kole rádo zmapouje postoj politiků k cyklodopravě.

Připravujeme také článkek přinášející zkušenost Prahou na kole a Auto*Matu s politickými reprezentacemi a konkrétními politiky na magistrátní úrovni a městských částech. Máte-li ohledně cyklistiky konkrétní zkušenosti s konkrétními politiky, pište nám na mail redakce@prahounakole.cz .

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Škola začíná 3

Se začátkem září se vrací velká část dětí do mateřských, základních a středních škol. A některé do..více

Podněty Cyklisté sobě pro městské části Praha 4 – 6 17

Databáze Cyklisté sobě obsahuje na území Prahy téměř tisíc podnětů na zlepšení podmínek pro jízdu..více

V těhotenství na kole :)

11. 08. - Markéta Fillerová - Návody
Varování a předsudků, proč kolo v těhotenství zcela odložit, můžeme ve společnosti najít mnoho, což..více

Tipy pro snadné cestování vlakem 5

17. 06. - Václav Kříž - Návody
Část z Vás jistě v létě vyráží na dovolené a chalupy užít si zaslouženého klidu. Proto..více

Jezděme v pohodě! 3

Doprava v Praze sice není žádným rušným Londýnem, přesto se ale občas nepříjemné momenty vyskytnou. Ráno..více

Kličkujeme uličkami IV. – labyrintem Vltavské :)

Stavba kolektoru uzavřela podjezd Hlávkova mostu – jediný legální cyklistický průjezd mimo provoz mezi dolními..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru