Cyklistická opatření na Prašném mostě

Během totální přestavby křižovatky Prašný most kvůli tunelu Blanka vznikla i různá opatření, která by měla usnadnit cyklistům život. Pojďme se teď na opatření podívat a zhodnotit jestli život spíš usnadňují nebo otravují.

Hrubý náhled

Opatření pro jízdu na kole se podařilo realizovat poměrně značný počet, a to formou paralelního chráněného a integrovaného řešení, známého již z Trojského mostu. I v tomto případě je pro použitelnost zásadní kvalita obou jednotlivých řešení. Nutno rovnou říci, že integrační opatření zde dopadla lépe.

V zásadě zde vznikla následující hlavní spojení (viz následující obrázek):

    1. Milady Horákové (metro Hradčanská) <-> Dělostřelecká – obousměrně, cyklostezka,
    2. Milady Horákové <-> Dělostřelecká – obousměrně, cyklopruhy,
    3. Dělostřelecká -> Na Valech – jednosměrně, převážně cyklostezka.

Klady a vychytávky

Hlavním kladem je zjevná snaha nabídnout bezpečné nebo čitelné řešení pro jízdu na kole všude, kde to bylo možné. A všechna propojení v oblasti jsou nějakým způsobem možná. Cyklopruhy na ulici Milady Horákové vznikly v místech, kde cyklistu skutečně pomohou (i když nejsou vždy zcela komfortní). Navíc se pro větší část relací dají objet.

Velmi dobře je vyřešené vyústění ulice Pod Hradbami. Z ulice se s pomocí přejezdu pro cyklisty dostanete na odbočení do Milady Horákové jak na cyklopruh, tak na chráněnou trasu:

Zajímavou vychytávkou je také přímý vjezd ze Svatovístké rovně do ulice U Prašného mostu, přímo z cyklopruhu a s piktokoridorem:

Cyklisté sobě navrhují zlepšení

Na křižovatce a v jejím okolí nebyly ale využity všechny příležitosti, zejména k vytvoření legálních chráněných tras. Na webu Cyklisté sobě se k tunelu Blanka sešlo přes dvacet podnětů, z toho osm v souvislosti s trasami přes křižovatku Prašný most. Podívejme se tedy na základní nedostatky, které lze vytvořenému řešení vytknout. Většinou jde přitom o opomenutí či nedodělky, které by se daly poměrně snadno dotáhnout.

Pod Hradbami – Na Valech

Chráněné propojení ulic Pod Hradbami a Na Valech není souvisle legálně průjezdné na dvou místech. Obě zmíněné ulice jsou klidné a tvoří část velmi zajímavé spojnice ( Červený Vrch – Staré Dejvice – ) Dělostřelecká – Pod Hradbami – Na Valech ( – Chotkova / Letenské sady).

Toto propojení by mohlo skvěle posloužit všem skupinám lidí. Ve směru do centra bohužel však možné projet jej legálně bez nutnosti vjíždět do hustého provozu na křižovatce (podnět 1, podnět 2).

Vedení piktokoridoru ve stoupání nedává cyklistům možnost zařadit se v okamžiku, kdy mu to provoz umožňuje.

Řešením by byla cyklistická výhybka, tedy nepřerušený cyklopruh (Mnichov).

Podchod je široký a mohl by být legální zcela bez problémů.

Jízdě ve směru z centra dále brání jednosměrný úsek ulice Na Valech (podnět zde):

Vjezd do ulice Na Valech je možný jak ze zcyklostezkovaného chodníku, tak přímo z ulice Milady Horákové. Průjezd v protisměru je možný, ale není legální — a ani bezpečný: Vjezd pro cyklisty do ulice Na Valech používají někdy motorkáři a výhledu zde brání reklamní panel. Samotnou ulici Na Valech by pro kola bylo možné zlegalizovat snadno, v současnosti jí mohou projíždět jen auta vyjíždějící z armádního areálu a nejde v ní tudíž ani parkovat.

Pod Hradbami – Hradčanská

Chráněné propojení z ulice Pod Hradbami k Hradčanské trpí dvěma problémy. Tím prvním jsou dva zbytečné ztracené spády. Od ulice Milady Horákové se nejprve mírně klesá na úroveň kolejiště dejvického nádraží, pak se poměrně strmě stoupá na úroveň křižovatky Prašný most, aby se opět spadlo do podchodu pod severním ramenem křižovatky.

Zatímco třída Milady Horákové vlevo stoupá plynule a vcelku mírně, na kole se budete muset spokojit se strmějším kopcem…

…a to jen proto, abyste po vystoupání nahoru spadli zase dolů. Vpravo je přitom svah, ve kterém mohla bezmotorová komunikace v klidu mírně stoupat…

Plynulé stoupání vám nabízí samotná ulice Milady Horákové — ale jenom pro směr výš do Střešovic. Do ulice Pod Hradbami se z ní nedostanete. Komfort zde také snižuje stoupání cyklopruhu uprostřed mezi jízdními pruhy vyjíždějícími z Blanky.

Na čtyřech místech zde také chybějí snížené obruby, které by zcyklostezkované chodníky propojily s účelovkami vedoucími k zadní části dejvického nádraží (podněty zde, zde a zde). Vypadá to víc jako opomenutí při realizaci.

Začátek cyklostezky podél Milady Horákové není legálně napojen na ulici. Cyklista musí překonat vysoký obrubník a zalidněný prostor zastávek. Odbočení není nijak vyznačeno (podnět).

Dělostřelecká

Ulice Dělostřelecká byla zjednosměrněna bez vytvoření cykloobousměrky, čímž je přerušena ideální stopa pro průjezd směrem na Bořislavku (podnět).

Závěr

I řešení pro jízdu na kole na Prašném mostě a v okolí trpí syndromem „na cyklo myslíme až když ho tam dodatečně bastlíme,“ stejně jako všechny realizace v okolí tunelu Blanka. Zde ale nejsou jeho projevy tak silné. Instalovaná cykloopatření podmínky pro jízdu na kole zlepšují. Byla-li by ale řešena důsledně od začátku, mohl být i zde výsledek podstatně lepší.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. podnety sou urcite supr a davaji smysl
    jen skoda ze pro tlusty ourady co to rozhodujou je to takhle uz vyreseny a ted se s tim 15 let nemusi nic delat.

  2. Tak pravda, má to některé mouchy, které se naplno projeví, až bude tunel v provozu – zatím třeba tolik nemusí vadit. Například pokud člověk nechce z ul. Pod Hradbami vjet přímo doprostřed křižovatky, počká si pěkně na cyklistický semafor (již instalován), aby mohl přejet k podchodu, kde by měl sesednout, podejít silnici, vytáhnout kolo šnekem, pak opět počkat na další semafor u dalšího výjezdu, a pak teprve sjet do piktokoridoru v ul. Na Valech. Hm.

    Díky bohu za cyklopruh nahoru po M. Horákové do křižovatky, i když vede dost nepříjemně uprostřed pruhů jiných; ovšem taky si přiznejme, že jednak na něm bude taky o jeden cyklosemafor navíc u výzezdu z tunelu zprava, než člověk vůbec dosupí do vlastní křižovatky, jednak cyklopruh končí zrovna tam, kde by nejvíc byl zapotřebí, v nejprudším stoupání, a to je ještě takovým způsobem, že se zúží vozovka z pravé strany, takže je člověk vytlačován doleva.

    Vadou na kráse je též, že přímo v křižovatce Dělostřelecká x Pod Hradbami parkují nějací idioti, takže nelze ani plynule přijet seshora Pod Hradbami a vjet do toho cyklopruhu, který vede aspoň po směru.

Další z rubriky

Čtyřka, sedmička (a další městské části) instalují cyklistické stojany :)

Městská část Praha 7 za uplynulý rok instalovala přes sto nových cyklostojanů. Jak informuje Praha..více

ofo vyšle v říjnu 300 kol na Prahu 7 1

ofo, jedna z prudce expandujících asijských bikesharingových služeb, vstupuje do Prahy. V pátek 22. září 2017 ji..více

Praha 3 odmítla magistrátem navržené cykloobousměrky 49

Zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) upozornila na svém facebookovém profilu na rozhodnutí Rady..více

Konec městského bikesharingu v Praze, nebo jeho nový začátek? :)

Soutěž na městský bikesharing skončila na jaře neslavně: tendr byl zrušen Úřadem pro ochranu hospodářské..více

Nové stezky kolem Uhříněvsi 1

Jednou z větších investičních akcí, které měly v roce 2015 připravené městské části, byly cyklostezky..více

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 16

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru