Diskuze kolem Lupáčovy

Dnes přinášíme reakci Milana Sejrka na článek z Radničních novinek kriticky komentující nové obousměrné zprůjezdnění Lupáčovy ulice pro jízdu na kole.

Reaguji na článek v Radničních novinkách ze září 2014, nazvaný Místo parkoviště cyklostezka „odnikud nikam“. Článek kritizuje cyklistickou protisměrku Lupáčovou ulici, „kde neprojede cyklista, jak je den dlouhý“.

Touto ulicí dost často na kole jezdím, je to vlastně jediná spojka z Parukářky a dolní části Žižkova na Vinohrady. Jezdil jsem tudy i pracovně do Karlína (přes Tachovské náměstí navazujícím Karlínským tunelem). Pro cestu z Vinohrad do Karlína je myslím kolo nejrychlejším ze všech dopravních prostředků. Pro cestu opačným směrem se nabízely dvě možnosti. Jednak průjezd nebezpečnou křižovatkou na Olšanském náměstí (zkusil jsem to jednou a stačilo – řidiči do křižovatky vyrazí často i poté, co již naskočila červená). Nezbývalo než jet po chodníku vedle ZŠ Lupáčova – snažím se jezdit pomalu a ohleduplně, ale i tak chápu, že pro chodce je cyklista na chodníku nepříjemný.

Uvítal jsem proto protisměrné zprůjezdnění Lupáčovy ulice i snahu o větší bezpečnost křižovatky. Snad naváže i cyklopruh po Ondříčkově ulici, cyklistů tady jezdí dost a cesta vedle aut zaparkovaných na jedné straně a projíždějících na straně druhé není příjemná ani bezpečná.

Řidiči vozící děti do školy v Lupáčově ulici mohou myslím bez problémů zastavit cca 50 metrů dál, kde je slepá ulice s parkovištěm za hotelem Olšanka. Přechodu přes ulici se děti v Praze bohužel nevyhnou, ale zklidněná Lupáčova snad řidiče donutí jezdit předepsanou rychlostí a
respektovat přechod pro chodce.

Nevím, z jaké vzdálenosti děti do školy dojíždějí. Moje děti chodily do školy pěšky 10 až 15 minut, pravda příjemnější cestou přes Riegrovy sady. To je ale myslím zásadní otázka. Máme přizpůsobit centrum města pro řidiče a donutit tak všechny rodiče vozit děti do školy autem – důsledkem bude zvýšení smogu, hlučnosti, zábor místa pro parkování a další znepříjemnění pobytu na ulicích. Nebo je lepší dopravu zklidnit tak, aby cesta do školy pěšky byla pro děti bezpečná a příjemná? Jsem pro druhou možnost – přece všichni naříkají nad nedostatkem pohybu a obezitou dětí. Myslím, že pravidelný denní pohyb nenahradí hodina tělocviku. Druhou možnost si vybrala snad všechna evropská velkoměsta a cyklistická doprava je tam uznávaným a rovnoprávným druhem dopravy.

Článek ukazuje nekompetentnost ODS, co se týče řešení problémů Prahy. Tato strana získala jeden čas díky účelovému rozdělení volebních obvodů a masivní kampani v Praze většinu – výsledkem je nasměrování peněz Prahy do předražených sporných projektů, zvyšujících počet aut v širším centru. V tomto předvolebním plátku nenajdeme zmínku o tomto období, omluvu a návrhy na to, jak řešit problémy, které tady po ODS zůstaly. Místo toho jsou tu články o probíhajících „sociálních experimentech“, uvozených obrázkem králíčka, který by asi rád vyměnil tlapky za čtyři kola a proháněl se centrem Prahy. Řešení křižovatky na Olšanském náměstí je ale dobrou zprávou i pro něho – může přejít bezpečněji (a kdyby se doba zelené pro chodce a auta vyrovnala, tak i rychleji), může jet na výlet na kole už od svého doupěte (těch pár bobků na cyklostezce mu jistě odpustíme). Pohybem si navíc udrží štíhlost a třeba neskončí na talíři otylého řidiče.

Milan Sejrek, Praha 2

Výjezd z cykloobousměrky Lupáčova (foto Václav Kříž)


Komentář redakce

O zobousměrnění bloku Lupáčovy ulice se diskutovalo od roku 2010, kdy se objevil projekt na zklidnění prostoru před školou, který jízdu na kole ignoroval. Úprava prostor byla provedena před zahájením školního roku a byla téměř okamžitě kritizována některými rodiči, kteří očekávali možnost vysazovat děti z auta přímo před školou. Na vině bylo napohled řešení pro jízdu na kole, které se tak stalo (velmi neoprávněně) terčem kritiky.

Jakkoliv obecně pochybujeme o tom, že je vhodné vozit děti do školy autem, v případě ZŠ Lupáčova jde o výběrovou školu, kam jezdí děti z většího okruhu než je obvyklé a tudíž je třeba brát na tuto skutečnost ohled.

Stávající řešení není optimální a je navíc jen dočasné kvůli nezkoordinované rekonstrukci vodovodu nebylo možné dokončit akci do začátku školního roku jiným způsobem. Příští rok se doplní stavebně řešený ostrůvek, což také není příliš dobré řešení, ale aspoň tam zmizí ten chumel baliset.

Vhodnější řešení se nepodařilo projednat, podle našich informací především pro nezbytnost vyhovět požadavkům Policie ČR na naprosté oddělení komunikace od předprostoru školy. Tím bylo znemožněno i původně uvažované vykládání dětí vlevo. Na vině nelogičnosti vzniklého řešení tak nejsou „cyklisté“. I kdyby zde cyklopruh nebyl, řešení pro rodiče dovážející děti do školy bude stále stejně nekomfortní.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Je fakt, že to zábradlí je tam v týhle konfiguraci asi dost zvytečný. Spíš mě ale zaráží postoj těch rodičů – řidičů. To je opravdu takový problém pro to dítě přejít jeden světelně řízený přechod? Děti který chodí do tý školy pěšky nebo jedou MHD jsou podle toho už asi úplně v háji… Pro některý lidi pokud nový řešení nezahrnuje „drive thru“, tak je to špatný řešení. Skoro bych se tu nebál mluvit o civilizační degeneraci.
    Jinak jsem si to nedávno projel http://youtu.be/fU0hVYE1gO4 a je to celkem dobrý, až na nutnost projíždět Chelčického, kde neopravovali povrch asi od císaře pána. Takže mám docela dilema, jak to tamtudy jezdit. Pokud bych jel do Strašnic, tak to beru radši Olšanskou a Želivskýho, do Vršovic asi zůstanu u Jičínský (pokud bych tam jezdil denně, tak to beru klidnější trasou, ale jednou za čas mě to nezabije)..

  2. Civilizační degenerace. To zní pěkně. Já chápu, že do nějakého věku opravdu chtějí rodiče dohlídnout, že děti do té školy fakt půjdou. Za nás to bylo podobné. A že je docela rozdíl vyhodit dítě před školou oproti zaparkování za rohem, vystoupení, posbírání rádia a tašek s notebookem apod, zamknutím auta, doprovozením dítěte, návratem a opačnou procedurou. Jenže občas je to asi nezbytné. Nezapomenu, co se mi stalo před ZŠ Vladivostocká. Těsně před přechodem mi předjelo auto a hodilo myšku. Říkala jsem si, co je to za exota, že mě potřebuje přejet na čtyřicítce a před přechodem u školy, ale budiž. Načež to zadupnul na přechodu. Málem jsem byla v kufru. Druhý šok, kdyby před přechodem, tak asi chtěl někoho pustit, ale proč na přechodu, probůh, srazil někoho? Pak se otevřely dveře a školák začal pomalu vystupovat. Do dneška jsem to nerozdejchala. A to mezitím stihli ten přechod zrekonstruovat… Prostě už některé věci fungují tak, že mi to hlava nebere.

  3. Mně taky do nějaký doby doprovázeli do školy, měl jsem to necelý půlkilometr. Tady už si ale rodiče stěžují, že nemůžou děti vyklopit před školu, ale pouze na chodník přes klidnou ulici se světelným zkráceným přechodem. To opravdu ty děti už neumí zmáčknout tlačítko a počkat na zeleného panáčka?
    Druhá věc je, že pokud by tam nechali volnou parkovací plochu na chodníku před školou, byl by ten prostor před vstupem do školy, kde pobíhají děti, nechráněný od aut. Řešil by to vysoký obrubník, ale to pak zase nejdou otevřít dveře na tu stranu a dítě musí vystoupit do vozovky. Řešit by to asi nějak šlo, ale zabralo by to nejspíš dost místa a vypadalo by to blbě (parkovací místo + výstupní plocha + zábradlí s vynechanou mezerou). Tak jak to tam je mi to přijde úplně dostatečné.

  4. Pohled z druhé strany: Školy by měly konečně zavést uživatelsky příjemné, prostorově nenáročné a esteticky přijatelné řešení ve stylu McDrive. Pro rodiče by mohly poskytovat i doplňkové služby, např. prodej tabáku, alkoholu a potravin, čímž by vylepšily své rozpočty a ušetřili čas rodičů. Ještě bych doporučil oddělit Mercedesy od ostatních vozů (přece jen segregace elity je žádoucí) a vytvořit vedlejší vchody pro nemotorizovanou dopravu (segregace sociálně nepřizpůsobivých skupin je nutná). Současně se doporučuje zvýšit investice do výzkumu a vývoje, aby byla vyvinuta kola schopná jízdy v kanálech. Tam nikomu z nás, z lidí, cyklisté překážet nebudou…

  5. @Vlakno – mám děti ve škole ve třetí třídě. Naštěstí kvalitní škola je v dochozí vzdálenosti, takže chodí pěšky. Sami od druhé půlky první třídy.

    A mohu tě ujistit, že mnozí jejich vrstevníci, tedy devítileté děti opravdu neumí chodit po ulici. Respektive jejich rodiče jim nedůvěřují natolik aby to zkoušely.

    Když občas mám společnou cestu, tak jsem svědkem toho jak v ulici před školou stojí špalír aut. Poskočí o jedno auto a z toho přímo před školou vyleze dítě. Poskočí, zastaví další, vyleze dítě a rodič odjede. Občas se do toho zamíchá někdo, kdo neví, že je tam škola.

    Vrcholem demence je pak akce zvaná sběr papíru. To se do zadní úzké ulice, která je jednosměrná postaví kontainery. Do ulice najedou rodiče vezoucí v autech papír. Dojedou ke kontaineru a zjistí, že nelze vyjet, protože tam stojí ten kontainter na papír. Za veselého troubení se pak složitě procouvají ven a proces se opakuje jěště několik hodin.

    K poznámce o segregaci nemotorové dopravy. Neexistuje žádná podpora pro uskladnění kol nebo tak něco. Takže počet dětí dojíždějících na kole bude nula. Já to nepotřebuji. Ale když jsme jezdili do školky (asi 3km) tak to byl pokaždé děsivý problém někde ty kola nechat. Dodnes si pamatuji ten vyčítavý pohled paní správcové, když jsem jí komplikoval ráno prosbou o otevření dvorku vzadu.

  6. Myslím, že každý, kdo má děti ve škole, nebo i ve školce, by tu mohl uvést dost podobné zážitky.

    Je to děs a běs a jinak než všebecnou demencí a postupující promořeností závislostí na plechu to nazvat nelze. Když pak člověk vidí, jak lidi vozí své potomky na vzdálenost 200 m do školky nebo 0,5 km školáka na fotbal, jen mu rotují oči v důlcích…

  7. Zase to tu zatím není jak v některých částech USA, kde je zakázáno vyzvedávat děti ze školy jinak než autem :) http://www.theurbancountry.com/2013/11/dad-arrested-for-picking-up-kids-at-school-by-foot.html
    V Praze narazíme na prostorové limity, protože se sem všechny ty plechovky prostě nevejdou. A lidi časem pochopí, že pokud chtějí žít ve městě v kvalitním a zdravém prostředí, automobilová doprava tomu bude dost efektivně bránit.
    Bohužel zatímco na Západě progresívnější města mají vize komplexní mobility http://www.theguardian.com/cities/2014/jul/10/helsinki-shared-public-transport-plan-car-ownership-pointless tak v Praze se pořád žije v iluzi, že „ta další část městského okruhu už určitě vyřeší dopravu v Praze“. Naposledy jsem slyšel Kasla jak tvrdil, že Radlická radiála, „alespoň rozestavěná“ odlehčí Smíchovu… No tak jistě, a když náhodou ne, tak třeba Břevnovská už určitě. Ale to už je na jinou debatu.

Další z rubriky

Jak jsem si neprojel Blanku, aneb ta naše povaha česká 3

Článek zaslal Martin Poštulka, děkujeme. Také vy můžete zaslat konstruktivní příběh na adresu redakce@prahounakole.cz Nemám..více

Proč nejezdím na kole 41

Než se pustím do sepisování toho dlouhého seznamu důvodů / výmluv, proč ne, ráda bych..více

Náplavka, chodci a cyklisté po čtyřech měsících 47

Tento týden pokračujeme v publikaci dopisů došlých do redakce. Situace na náplavce působila v dubnu..více

Reakce na článek J. X. Doležala 24

Reakci na článek J.X.Doležala, který nedávno vyšel v časopise Reflex, nám zaslal Ondřej Brunecký. (Redakčně..více

Novinky ke Kampě; proč nechat smíšený provoz? 27

V tomto článku přinášíme jednak sedm novinek k vývoji kauzy a představuji koncept kompromisního řešení..více

Náplavka, chodci a cyklisté: důvod pro nenávist? 132

Vážení čtenáři, není pravidlem, že by redakce Prahou na kole věnovala pozornost konkrétním nenávistnými výroky..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru