Ježdění v mimosezóně

Babí léto, zdá se, definitivně skončilo. Cyklostezky jsou neviditelné pod zapadaným listím, řidiči po přezutí na zimní gumy přestávají předpokládat přítomnost cyklistů v provozu a statistici si pochvalují, že až cyklisté zalezou do svých nor, počet nehod s nimi neporoste v podzimních měsících tak rychle, jako je tomu u pěších.

Severské přísloví ale říká: Neexistuje nepříznivé počasí, jen špatné oblečení. Je proto na čase připomenout náš návod na jízdu po městě za zhoršených podmínek, aby se nám i na podzim po Praze jezdilo pohodlně a bezpečně.

Za tmy a šera

Krátící se dny posunou po víkendovém přechodu na zimní čas alespoň jednu z denních cest do šera nebo tmy. Vidět a být viděn je pravidlo, které všichni znají — a ne zrovna malá část populace podceňuje. Nebudu procházet všechno. Kdo odrazky a blikačky má, ví, proč je má. Kdo je nemá… No nic. Tak jen pár tipů:

  • Odrazky a reflexní pásek na plášti občas očistěte od zasvinění, hlavně u kol se špalkovými brzdami se na ráfku a plášti v tomto období usazuje nechutný svinčík snižující účinnost reflexního pásku.
  • Přední blikačka je důležitější než zadní, zezadu si na vás řidiči posvítí, z boku ne.
  • Za naprosté tmy jste překvapivě rozpoznatelní lépe než za šera. Na podzim je proto dobré přejít na režim „celodenního svícení“.

Pásky na levé lýtko, shora blikací, látková na suchý zip, kovová samosvinovací.

  • Mějte záložní řešení pro případ, že hlavní světla zklamou (nouzovou blikačku, zdvojená světla)
  • Skvělé univerzální blikačky jsou Reelighty, které prostě přiděláte na kolo a pak už se nemusíte o nic starat.
  • Silný světlomet nemějte namířený nahoru, svítit lidem do obličeje je pěkná bezohlednost.

Neříkejte, že v té hoře blikajícího šrotu doma nenajdete aspoň jednu, kterou si můžete vzít s sebou... Zleva nouzová blecha na sedlovku, reklamní světýlko měnící barvu, blikačka ze supermarketu, světlomet podřadné značky koupený tamtéž.

  • Nepřehánějte to. Reflexní vesta nebo bunda má smysl na rušných a rychlých silnicích, případně za nejhnusnějšího počasí. Jindy stačí dobře osvětlené kolo a světlé oblečení.

Za mokra

V chladnějším období nevadí tolik nějaké mrholení nebo slabý déšť. Silnice ale nevysychají a budou skoro pořád mokré. A promoknutí, narozdíl od léta, není zrovna příjemnou záležitostí.

Když máte blatníky, můžete vyrazit hned, jak přeháňka skončí.

Pro jízdu za mokra musíte rozlišovat, zda popojíždíte po vnitřním městě, kde jsou normální ulice a provoz do 50 km/h, nebo zda se vyskytujete na výpadovkách, kde se jezdí rychleji, zkracujete si cestu po polňačkách nebo lesem, zkrátka, zda si užíváte radosti, které Praha nabízí cyklistům dojíždějícím z předměstí.

V tom prvním případě si nemusíte s deštěm dělat velké starosti. Doplňte si blatníky o gumovou zástěrku (ty levné stojí pár desítek korun) a ve městských ulicích vám zajistí suché nohavice i boty. Na slabší déšť stačí nepromokavá větrovka a odolné kalhoty (univerzální kalhoty do města vyrábí třeba Segrasegra). Saka mívají často tu překvapivou vlastnost, že na nich opršení prostě není vidět (dokud vám tedy nekape ze šosů). I v silném dešti můžete vyrazit v pláštěnce typu pončo nebo v kabátě přes kolena. Na hlavu stačí klobouk. Zajímavým doplňkem pro dámy je nepromokavá víceúčelová sukně, kterou vyrábí Georgia in Dublin:

Vychytávky pro hnusný déšť

Pro dojíždění přes půl města v hnusném počasí je zásadní, abyste se nenachladili, a abyste před vodou ochránili to, co nemůžete na konci cesty převléknout.

Vezmeme to odspodu. Zatímco promáčený kabát můžete i při obchodním jednání dát do šatny nebo na věšák, s botami a kalhotami to jde poněkud hůř. Nejrizikovější jsou právě boty, kde vám hrozí také voda zespoda, od louží ve vyjetých kolejích a cákajících aut. Výborně jsou proto vysoké návleky na boty. Po příjezdu do cíle je sundáte a máte boty i kalhoty v suchu. Praktické a do ČR přímo dodávané vyrábí firma Vaude, stylové již zmíněná Georgia in Dublin.

Zbytek těla potom můžete v zásadě chránit třemi způsoby:

  1. nepromokavá bunda a kalhoty,
  2. kabát nebo pončo tak dlouhé, že se i při jízdě na kole drží přes kolena (pak kalhoty nemusejí být nepromokavé),
  3. nepromokavá bunda s tím, že kalhoty si po příjezdu do cíle převléknete.

Aby necákalo do očí, případně na brýle, pomůže větrný štítek na přilbě nebo kšiltovka. V chladnějším počasí přichází také čas na čelenky, nákrčníky a prstové rukavice.

Pokud jde o brašny, tak zpravidla nepotřebujete stoprocentní vodotěsnost třídy „Ortlieb“. Zlášť starší brašny ale hrozí zatékáním přes uvolněné švy či prodřenou látku.

Jezdíte-li pravidelně za špatného počasí, je skvělé mít v cíli cesty kompletní převlečení. Pro případ nouze, i kdybyste jinak byli v pohodě a tohle měli použít jen několikrát za rok. Potom si nemusíte s promoknutím dělat takové starosti. A samozřejmě, nic nepotěší tak, jako horký čaj, kafe nebo čokoláda po příjezdu.

A co vy

A jaké triky používáte v tomhle smutném počasí vy?

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Komentáře - uzamčeny

  1. No, jaké triky používám já – asi budu za sraba – ale stejně to napíšu: tramvaj. :-)

    Skoro celé léto jsem jezdil do práce na kole – ale před asi 2 týdny jsem byl nějaký nastydlý, tak jsem kolo raději nechal doma a dal si nějaký čas na rekonvalescenci a teď v tomhle počasí se mi nějak nedaří se na kolo zase vrátit.

  2. @Marek: Jo, to je dobrej trik, ale jako každej trik je dobrej, jen dokud funguje. Včera třeba: X-20 se na Újezdě velmi důmyslně zadeadlockovala (smyčka pěti autobusů si navzájem bránila v odjetí), a tím zablokovala veškerou ostatní dopravu, včetně těch tramvají.
    A jak se najednou hodila odrazka na batohu, reflexní pásky na nohy, co nosím v něm, a zejména rekolo hned vedle toho dopravního panoptika! :)

    Neboli: na kolo mám větší problém se ráno dokopat, ale když už vyrazím, mám rozptyl času dojezdu v řádu procent; u MHD se to pohybuje ve vyšších desítkách procent (neboli „místo hodiny jedu hodinu čtyřicet“).

  3. Nekupuji si prazskou litacku. To si clovek rozmysli i v desti, jestli chce za navstevu prace zaplatit 80 Kc, nebo si radeji dat lepsi obed. :-) Zadne obleceni neni natolik nepromokave a bahnuvzdorne (pri usecich mimo asfalt je clovek nahozeny pres sebelepsi blatniky, kdyz zrovna nejede krokem), aby clovek nepotreboval v praci prevleceni, ale goracove pohorky a zaterove sustaky pres ne zajisti, ze mam aspon nohy celkem v suchu. Nepromokave rukavice odkudsi ze sportisima jsou po 10 km durch, zaterove sustaky z Tchiba zatim uz rok drzi, goracova bunda po par letech pouzivani po nejake dobe protece na ramenech.

    Piskvor: Je zavrena Stefanikova. Kdyz jsem jela vcera rano kolem devate pres Ujezd, bylo tam bozi dopusteni.

  4. Jak chodím do sámošky:
    Když je teplo, jdu pěšky.
    Když je chladno nebo mží, jdu rychle pěšky.
    Když je zima nebo prší, běžím.
    Když je velká zima nebo hodně leje, rychleji běžet neumím, tak jedu na kole.

  5. @ 3:
    Jízdenka na 30 minut stojí 24 Kč, na 90 minut 32 Kč. Celodenní 120 Kč. Jak se Vám podařilo přijít k sumě 80 Kč? Přece Vás SMS nestojí 8 Kč.

    Pro mne je déšť (nebo sníh) důvodem projet auto. Alespoň se dobije akumulátor… I tak za tento rok ujelo auto 850 km, kolo 5 400 km… Zima byla mírná, uvidíme tu nadcházející.

  6. Cože, ona existuje nějaká mimosezóna? Aha, tím se asi vysvětluje, proč najednou potkávám míň kolařů než před měsícem :-).

    Jinak recept mám jednoduchý: když je ti zima, přidej. Kulich, rukavice a tenká šusťákovka.

Další z rubriky

Co musí znát městský cyklista – neřidič? 14

I když cyklista není povinen mít řidičské oprávnění, je podle zákona řidičem bezmotorového vozidla a..více

Posviťme si na podzim a zimu 25

Prahu ovládlo babí léto a podzimní mrholení, lidé začínají vstávat za tmy a domů se..více

Základní předpisy a cyklistická infrastruktura pro laiky :)

I když cyklista není povinen mít řidičské oprávnění, je podle zákona řidič bezmotorového vozidla a..více

Přivedl vás koronavirus na kolo? Několik tipů do začátku 2

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí – v časech..více

Uzavřený cykloservis? Ověřte si situaci po telefonu 42

15. 03. - redakce - Návody
[aktualizace 27.3.] Definitivně potvrzeno přímo od Ministerstva průmyslu a obchodu, že cykloservisy otevřeno mít mohou...více

Kolo jako nástroj prevence během pandemie 26

Je obecně známo, že jízda na kole je zdraví prospěšná. Během pandemie koronaviru, která v..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru