Kbely a další – městským částem příkladem

Václav Kříž

V pátek a v sobotu volíme nové zastupitele do zastupitelstva Prahy i 57 městských částí. Existují městské části, kde byl díky práci konkrétních úředníků a politiků odveden obrovský kus práce. V rovnovážné podpoře všech druhů dopravy (včetně dopravy bezmotorové) v pomyslné kategorii „malé městské části“ jsou dle mých informací nejlepší Kbely (Praha 19) a zasluhují si pozornost celé České republiky.

Kbely se rozrůstají o nové obyvatele a domy. Velký důraz je kladen na zklidňování dopravy v rezidenční zóně. Díky iniciativě sedmitisícové městské části vznikly i podél hlavních silnic stezky, které by Praha sama od sebe nepostavila.  Stezky hojně využívají chodci. Lesopark a metro Letňany jsou díky vybudovaným stezkám pěšky mnohem lépe dostupné.

Rezidenční ulice bezpečné pro pohyb všech generací.

S dětmi do lesoparku komfortně.

Ze stezky podél Polaneckého. Doleva Kbely, doprava Prosek.

Mezi politiky se o rovnovážnou podporu všech druhů dopravy zasluhuje starosta Pavel Žďárský a místostarosta Vladimír Olmr. Mezi úředníky tajemník úřadu Josef Nykles, vedoucí odboru životního prostředí a vedoucí oddělení dopravy. Projekt budování místních stezek začal v roce 2005 a zodpovědný za něj byl odbor životního prostředí. Opatření se začala rychleji objevovat po roce 2009.

Nyní mají Kbely snad nejvyšší hustotu značených cyklotras, kvalitních stojanů a cykloobousměrek v Praze. Vždyť polovina cykloobousměrek vyznačených v Praze v roce 2011 byla ve Kbelích! Cykloobousměrky, stezky a jiné zkratky mezi domy tvoří síť pro pohyb uvnitř čtvrti. Díky stezkám podél silnic mají Kbely lepší napojení směr Letňany a centrum Prahy. Stezka podél nové silnice Polaneckého by bez snahy Kbel nevznikla. Podél Mladoboleslavské stezka nahradila užší chodník. Obě silnice jsou ve správě magistrátu. Stezka podél Mladoboleslavské má být prodloužena a nabídnout nové spojení směrem Prosek, překoná Beladovu a Kbelskou ulici po signalizovaných přejezdech na rekonstruovaných/nových semaforech. Stezka bude otevřena po částech zřejmě v roce 2016 (stalo se 2016) a 2018 (připravuje se). Poté bude proznačena zbývající část A267 až po A26 u Podvinného mlýna (stalo se).  V roce 2012 Květoslav Syrový zpracoval studii, jaké drobné legalizace a opravy na ní provést.

Přidává se Praha 14 …

Ke snaze Kbel se nabalují sousední městské části. Kbely se zavázaly k podpoře cyklistické dopravy v září 2011 podpisem Uherskohradištské charty. V říjnu 2013 se stala Praha 19 a sousední Praha 14 přidruženými členy Asociace cykloměst. Obě nyní mají svého koordinátora bezmotorové dopravy a připravují další vylepšení. Spolupracují na proznačení a dalším vylepšení místních tras Kbely-Hloubětín (Kb-Hl, nově propojuje A44 a Kolbenovu ulici a do budoucna povede až k A26) a Kbely-Kyje (Kb-Ky).

Po vyznačení cyklotrasy Kb-Ky v roce 2013 nechala Praha 14 zpracovat projekt na propojení zbývajících úseků cyklotras. Šlo o zbývající úsek cyklotrasy A26 mezi Rajskou Zahradou a Průmyslovou ulicí, cyklotrasu A256, hloubětínský úsek cyklotrasy Kb-Hl a zbývající úsek cyklotrasy A44 mezi Satalicemi a Černým Mostem. Cyklotrasa A26 už je vyznačena, cyklotrasa Kb-Hl je připravena k vydání stanovení dopravního značení.  Od Ing. Syrového existuje projekt na doznačení cyklotrasy A44 ze Kbel na Černý Most v nové stopě podél železniční trati.

V září 2014 byla vydána cyklomapa Prahy 14. Najdete v ní, kudy vedou značené a kudy neznačené cesty, kudy cyklostezky, která trasa je vhodná pro in-line, případně, kde jsou cyklostojany, cykloservisy a dětská hřiště. V tištěné verzi je cyklomapa k dispozici na podatelně a v informační kanceláři Úřadu městské části Praha 14.

A přidávají se další

Po uzavření letňanského letiště byla ve spolupráci s úřadem v Letňanech cyklotrasa A44 napojena na cyklotrasu A27 u křižovatky Toužimská×Kramolínská. Stezky, značené trasy, stojany a cykloobousměrky přibyly i v sousední Vinoři a Satalicích, kde kbelská státní správa vykonává přenesenou působnost. Vinoř má hodně kvalitních stojanů (obrácených U). Do několika let má vzniknout stezka podél Mladoboleslavské propojující Vinoř a Kbely.

Cykloobousměrka na silnici ze Satalic do Radonic.

Máte nápad na zlepšení kdekoliv v Česku? Pomozte nápadu žít, přidejte ho do cyklistesobe.cz ať je snazší ho najít na mapě a ať ho vidí a mohou podpořit ostatní. Na Praze 14 posílejte podněty z cyklistesobe.cz na: bezmotoru@praha14.cz  a na Praze 19 na: Cermak.Radek@kbely.mepnet.cz

Více o projektu Cyklisté sobě na webu www.cyklistesobe.cz, který je podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.


loga-fondnno-nros-partnestvi-eeagrants-velka-rgb

 

 

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Další z rubriky

Nové značení trasy A2 na Praze 2 20

Od roku 2016 se připravuje souvislé proznačení páteřní cyklotrasy A2 v celé své délce, tedy..více

Ochranné cyklopruhy v Broumarské ulici 4

Praha 14 se dlouhodobě snaží o kvalitní řešení cyklistické dopravy v podmínkách limitovaných zejména rozpočtově...více

Cyklostezka podél ulic Žernosecká a Ďáblická 12

Městská část Praha 8 v těchto dnech dokončuje stavbu nové cyklostezky podél ulic Žernosecká a..více

SŽDC odstranila cyklostojany z pražského hlavního nádraží 12

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), vlastník pražského hlavního nádraží, odstranila v pátek 13. července z..více

Omezení průjezdu po pěších zónách na Praze 1 začne za několik dnů 13

Po roce od zveřejnění záměru se v nejbližších dnech na Staroměstském náměstí, náměstí Republiky a..více

Staňte se členy týmu Prahou na kole :)

Tým online magazínu Prahou na kole je dlouhodobě otevřen každému, kdo by chtěl společně s..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru