Cykloobousměrky v Karlíně: Jak fungují?

Karlínská zóna 30 funguje v režimu plošného zobousměrnění pro kola už dva roky. Jak se za tu dobu zažila? A co je na ní potřeba zlepšit? Prošli jsme podněty na webu Cyklisté sobě, zeptali se lidí, co tam na kole jezdí a podívali se i na místo samotné.

Obrázek z Karlína, vyústění cykloobousmětky (v tomto případě atypicky bez možnosti odbočit vlevo). (Foto v článku: Václav Kříž)


Problémová místa z Cyklisté sobě

Karlínská zóna 30 je unikátní svou rozsáhlostí a tím, že jsou prakticky všechny komunikace obousměrné pro kola. Přesto má z hlediska cyklistické dopravy jisté nedostatky, reflektované především podněty na webu Cyklisté sobě. Není upravena křižovatka Křižíkova a Prvního Pluku tak, aby do ní bylo možné z Křižíkovy vjet směrem do centra ( podnět zde ). Trapně je řešený průjezd po Sokolovské ulici před Invalidovnou ( podnět ). Před vyústěním tunelu na Žižkov jsou nepříjemné kočičí hlavy ( podnět ).

V diskusích na webu Cyklisté sobě najdete dále stížnosti na tranzitní charakter Pernerovy, kde se dopravu nepodařilo dostatečně zklidnit, jsou zde zejména ignorovány přednosti zprava. Dalším drobným problémem jsou ne zrovna nejlépe navádějící piktogramy v Křižíkově v křižovatce do Karlínského náměstí.

Třeba tenhle kousek dlažby pod tunelem není zrovna příjemný.


Jak to vidí uživatelé?

Z podnětů na webu Cyklisté sobě (či spíše z jejich nedostatku) to tedy vypadá velmi dobře. Udělali jsme si proto malou anketu mezi lidmi, kteří se po Karlíně na kole pohybují. Zde jsou vybrané odpovědi:

Otázka: Pomohlo vám zřízení cykloobousměrek v Karlíně v roce 2012 pro jezdění na kole po této čtvrti?

Ano. Nemusím kličkovat ulicemi, ale můžu jet rovně.
(Ivoš, Praha 8, Karlínem jezdí skoro denně)

– rychlost a přehlednost systému – už nemusím přemýšlet kudy jezdit jde a kudy ne
– motoristé s cyklisty více počítají
– bezpečnost pro všechny
(Martin, Praha 8)

Uvítala jsem jízdu v obou směrech v jednosměrkách. Nechápu, proč cyklisté jezdí stále po chodnících. Každý den potkávám na Sokolovské několik dospělých, co frčí na kole po chodníku. Nesjedou ani na inline dráhu.
(K., Karlín)

Ano výrazně se cítím lépe na cykloobousměrce než při jízdě protisměrem zakázaným.
(fukr, Praha, Karlínem jezdí několikrát týdně)

Většina dalších komentářů si pochvaluje především přímé trasy a že nemusejí přemýšlet, kudy je to legální.

Otázka: Co si myslíte, že by dopravní řešení pro jízdu na kole v Karlíně (dále) zlepšilo?

Výměna značek zpět na jednosměrky a povolení vjezdu cyklistům. Přijde mi, že systém není dobře napojený na cyklostezku (A2 – pozn. red.).
(K., Karlín)

– Výměna značek B11 za B2.
– Důsledné postihování parkujících řidičů.
– Umožnění průjezd do ulice Křižíkova.
(Ivoš, Praha 8)

Ostatní respondenti zmiňují odstranění špatně parkujících aut, lepší povrch na A2, lepší trasy z A2 k tunelu na Žižkov, lepší napojení Kaizlovými sady a Křižíkovou ulicí do centra, dodržování pravidel. Opakovaně se navrhuje náhrada zákazu vjezdu motorových vozidel (B11) „klasickými“ jednosměrkami (B2) s odpovídající dodatkovou tabulkou.

Pro větší srozumitelnost. Řidiči nechápou, když vidí zákaz vjezdu do ulice plné aut, že se to má objet z druhé strany.

V Karlíně se parkuje hodně a všude, kde to jde...


Otázka: Co vám dělá při jízdě na kole po Karlíně největší potíže?

Parkující auta ve dvou řadách, nesmyslné ukončení cyklopruhu uprostřed bloku meti Vítkovou a Prvního pluku
(Kevin, Karlín)

Jízda na kole je nebezpečná, již několikrát se mi stalo, že řidič vůbec nepočítal s cyklistou v protisměru ať už na vozovce nebo při vyjíždění z parkoviště. Sledují jen jednu zažitou stranu. Řidiči, kteří Karlín neznají, projíždějí nyní velmi často oběma směry. Každý den potkám několik řidičů. co jedou v protisměru celou Urxovu ulici. Když tam není jednosměrka, značku nechápou.
(K., Karlín)

Nerespektování a nedodržování parkovacího systému v ulicích
(Martin, Praha 8)

Špatné spojení mezi cyklostezkou u řeky a Karlínem.
(Štěpán Klimeš, Praha 8)

Po Karlíně se mi jezdí nejlépe ze všech MČ. Snad jediná výtka směřuje k řidičům automobilů, kteří občas ještě nejsou na cyklisty zvyklí, najíždí na ně a brzdí v poslední chvíli. Taky tam žádné auto nejezdí 30 a méně, všichni minimálně čtyřicítkou.
(Stínovlas, Praha 8, Karlínem jezdí několikrát týdně)

Další komentáře zmiňují opět a opět parkování všude, jízdu rychleji než 30 km/h a špatné napojení na trasu A2 a centrum.

Otázka: Co si myslíte o způsobu, jakým se v Karlíně zpravidla parkuje?

DĚS
(Kevin, Karlín)

Nejvíce mi vadí parkování u přechodů pro chodce. Máme děti v ZŠ Lyčkovo náměstí a chodí samy. Přes zaparkovaná auta nejsou na přechodu vidět. Vadí mi opakujícící se nedovolené parkování na zákazu zastavení u hotelu Čechie, kde musím ze školky U Sluncové chodit s dětmi po silnici. S MČ to řešíme několik let a vymohli jsme pouze jednu značku.
(K., Karlín)

Pro cyklistu je to i nebezpečné.
(Ivoš)

Kdyby cyklisté porušovali předpisy tak často, jako motoristé porušují zákon při parkování (a nejen v Karlíně), tak už by žádný živý cyklista v Praze nejezdil…
(d. Horatius, Karlínem jezdí několikrát měsíčně)

Z patnácti odpovědí v anketě se zde tvrdě nevyjádřili jen tři respondenti. V ostatních se vyskytly termíny jako „bordel“, „chaos“, „děs-běs“, „nerespektující zákony ani slušnost“, „džungle“, „anarchie“, „katastrofa“.

Otázka: Máte s karlínskou zónou 30 zkušenosti jako chodec? Pokud ano, můžete je stručně popsat?

Problém je, že se auta, čas od času prohání v jednosměrkách v protisměru, kde je nikdo nečeká…
(Kevin, Karlín)

Rychlost 30 není dodržována, pomohly by častější kontroly.
(K., Karlín)

Dopravní intenzita je povětšinou mírná, na přechodech se musí člověk jen o trochu pečlivěji rozhlížet, protože cyklistu přehlédne snáz než motoristu. Člověku nesmrdí pod nosem tuny aut, jak v některých jiných pražských částech. Osobně považuji režim zavedený v Karlíně za ideální a vhodný k realizaci i v jiných MČ.
(Stínovlas, Praha 8)

Otázka: Máte s karlínskou zónou 30 zkušenosti jako motorista? Pokud ano, můžete je stručně popsat?

(Je potřeba poznamenat, že toto jsou odpovědi motoristů, kteří po Karlíně současně jezdí na kole.)

Bez problémů, kromě parkování, což je systémová chyba.
(Kevin, Karlín)

Ano a nevidím rozdíl mezi 50. Karlín je ucpaný, stal se zkratkou pro řidiče, kteří by tudy nemuseli vůbec projíždět.
(K., Karlín)

Nemám problém v obytné čtvrti dodržovat předepsanou rychlost. V obytné čtvrti s velkým pohybem chodců považuji za normální dodržovat max. rychlost 30km/h i mimo zónu 30.
(Cyril, Praha)

Ano, do Karlína občas jezdím i autem a nemám s tím problém. V obytné čtvrti je patřičné jezdit pomalu, i kvůli chodcům i kvůli lidem, které obtěžuje zvuk motoru v jejich bytech.
(Tomáš, Praha)

Parkování na 2 věci. Možná i na 3. Raději tam jezdím na kole.
(Dan, Praha)

Problém parkujících aut

Největším problémem Karlína je tak zjevně zahlcení divoce parkujícími auty. Auta, která parkují v křižovatkách, ve druhé řadě, nebo na chodnících, jsou pro bezmotorovou dopravu obrovský problém. I ve zklidněné zóně vytvářejí takové množství dalších překážek, že není možné cítit se zde bezpečně na kole ani při chůzi. Osobně se domnívám, že výklad PČR, podle kterého se odtahují jen vozidla tvořící překážku motorovému provozu, je vůči bezmotorovým účastníkům dopravy silně diskriminující. Dle silničního zákona lze totiž odtáhnout i vozidlo, které ohrožuje bezpečnost provozu. A bezpečnost provozu ohrožuje, domnívám se, každé auto, které zužuje průjezdní či průchozí profil parkováním ve druhé řadě či na chodníku nebo omezuje ostatním rozhled stáním v křižovatce, v její těsné blízkosti nebo v těsné blízkosti přechodu pro pěší. Jestli se vám to nelíbí, vezměte si na procházku pětileté dítě a zkuste si společně přejít některé karlínské ulice…

Abychom nemlátili prázdnou slámu, jeli jsme se do Karlína podívat, a to v pátek 21. listopadu mezi druhou a třetí odpoledne. A jak to vypadalo? Můžete se přesvědčit:

Je to parkování ve druhé nebo už ve řetí řadě?

Druhá řada na celý den?

Použil "Park anywhere button".

Kličkovat mezi zaparkovanými vozy už dělá potíže i řidičům.


Celkem jsme v cykloobousměrkách Křižíkova, Vítkova a Peckova a Thámova našli 40 nelegálně parkujících aut, z toho dobrou desítku na chodníku. Nejvíc se nelegálně parkuje blíž centru, tam, kde je více služeb a administrativní budovy. Na východ od Šaldovy už parkovalo ilegálně jen pět aut.

Výsledky sčítání špatně zaparkovaných aut:

Křižíkova18
Vítkova17 (včetně vozu PČR)
Peckova3
Thámova2

 

Parkuje se v křižovatkách i ve druhé řadě, což je obojí pro lidi na kole v cykloobousměrkách velký problém. Parkování v křižovatkách omezuje rozhled a zvyšuje riziko srážky, stání ve druhé řadě pak blokuje průjezd a nutí obtížně se vyhýbat s protijedoucími vozidly, které zpravidla nezajímá, zda parkující auto objíždí cyklista nebo řidič: vždyť jsou silnější a rychlejší!

Videa natočil v únoru a listopadu 2014 Vlákno, autor videoblogu Praha na kole. Blog rozhodně stojí za shlédnutí celý.


Nepřímou odpověď na otázku, jak mohla karlínská parkovací anarchie dojít až do takové podoby, může být skutečnost, že mezi nelegálně zaparkovanými vozidly bylo dokonce jedno služební vozidlo Policie. Policie ČR na ilegální parkování v Karlíně zkrátka naprosto kašle.

A může pro mít „dobré“ důvody. Jednak zde platí dlouhodobé „postižení vizí,“ čeká se na zřízení zóny placeného stání a není tudíž politický zájem dělat něco s nelegálním parkováním už teď (možná nová radnice věci změní). Tím druhým důvodem je obecný despekt k dopravnímu zklidňování. Plošné zklidnění Karlína s cykloobousměrkami je vzorem, který je mnohým zastáncům neomezené IAD osinou v zadku. Čím hůř bude zklidněná zóna fungovat (ať už z jakýchkoliv důvodů), tím více budou její odpůrci „mít pravdu“ a vytvářet tlak na zrušení, když ne zóny 30, tak aspoň cykloobousměrek. Proto není stav, kdy by se v Karlíně dodržování pravidel jakkoliv vynucovalo, pro mnohé žádoucí. Skutečnost, že PČR v případě divokého parkování v Karlíně nehne prstem, tento stav bohužel ze značné míry spoluvytváří.

Řešení?

Jaké je tedy řešení pro to, aby se v Karlíně všem jezdilo a fungovalo lépe? Myslím, že na to stačí přesně tyto kroky:

Okamžitě:

1) Začít postihovat divoké parkování, které se v Karlíně rozmohlo jako mor. Není třeba nastoupit hned s odtahovkou. Ať PČR prvních čtrnáct dnů jen dává lístečky za stěrač. Protože jinak na to bude potřeba flotila 30-40 odtahových vozů.

V nejbližší době:

2) Zavést zónu placeného stání. Je celkem jedno, v jakém režimu, pokud to vlivem rozsahu Prahy 8 nebude znamenat, že si v Karlíně kromě rezidentů zadarmo (nebo skoro zadarmo) zaparkuje i motorista ze sídliště Čimice.

3) Nahradit dopravní značky „Zákaz vjezdu motorových vozidel“ klasickými jednosměrkami s dodatkovou tabulkou umožňující obousměrný průjezd kol. Když to řidiči takhle nechápou, prosím, není to nic proti ničemu.

4) Obnovit vodorovné značení, piktogramy už skoro nejsou vidět. Někde možná posunout piktogramy, tak, aby cyklisty nenaváděly do protijedoucích vozidel.

5) Osadit čtvrť plošně stojany na kola, před většinou vhodných cílů zatím nejsou.

A následně:

6) Zvýšenými prahy jasně označit hranice zóny a změnit přetrvávající tranzitní charakter Pernerovy. Ulice zůstane obousměrná pro IAD, ale aby se chápalo, že zde platí přednost zprava, potřebuje křižovatky zvýšené do úrovně chodníku. Stavebními úpravami se také zkrátí přechody a znemožní parkování v jejich těsné blízkosti.

7) Upravit problémová napojení na sousedící čtvrti: především křižovatku Křižíkova – Prvního Pluku tak, aby umožnila vjet na kole směrem do centra (v mapě zde), ulici Sokolovskou tak, aby se po ní dalo na kole dojet z Karlína aspoň na Invalidovnu. A samozřejmě, zajistit bezpečné spojnice na páteřní cyklotrasu A2.

Závěr

Zahraniční dobrá praxe ukazuje, že plošné dopravní zklidňování je žádoucím trendem. I v Praze máme tu zkušenost, že cyklobousměrky jsou bezpečné. Problémy, které se u karlínských cykloobousměrek objevují, jsou v drtivé většině spojeny s nesprávným parkováním. Není-li v této věci odpovídající dohled, dostaneme Balkán, nepříjemný a nebezpečný pro všechny.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. podle obrázků a videí je tohle situace příšerná a velmi nebezpečná, což další cyklisty nevytvoří ani nepřitáhne… :-O
    Ale co na to městská policie? Od radnice Prahy 8 nedostala úkol se na toto prioritně zaměřit?? Asi ne! Jak to, že na Praze 11 objíždí MP i dvakrát (aspoň myslím) za noc na kontrolu parkování a tohle nikomu nevadí? Od PČR bych řešení v tomto ani neočekával, ta je vytížená jinak. Ale že radnice prahy 8 rezignuje na pravidla a nechá takto zablokovat karlínské ulice i pro záchranné složky je docela na pováženou..

  2. Objíždět v noci bude na nic, tohle tam nejspíš parkuje ve dne, ti lidé tam hádám jezdí do práce. Po povodních vyrostlo spousta administrativních budov.

    Nicméně když se k tomu strážníci ani policisté nemají, tak je na řadě občanská revolta. Navrhuji začít těm autům ve druhé/třetí řadě nebo v křižovatce vypouštět kola. To přední u dveří řidiče. Ať poznají, kolik času to zabere vyměnit/nahustit.

  3. pozn. řada aut stejně má opravný sprej, kompresor nebo bombičky, příp. to řeší pojišťovny jako bonus, nehledě na to, že poškozovat cizí věc je určitě protizákonné. Revoltu určitě ne! Pravidla by se měla dodržovat a vyžadovat.
    V noci je někde parkování v druhé řadě povolené (třeba Korunní?), a přes den myslím, že je to na očích dost občanům, kteří to mohou oznámit. Pokud je stání nebo zastavení někde protizákonné, policista to musí řešit (a tady je to stání v jízdním pruhu) třeba domluvou, ale nečinný být nemůže. Tohle spíš vypadá, že je to stav, který radnice z nějakého důvodu chce… a MP brzdí.. Ale nechci spekulovat, nic o tom nevím.. Nebezpečný, jak natočil vlákno, je to ale hodně!

  4. Zajímavá mapa… respektovanost zóny 90%, tomu moc nevěřím. Z vlastní zkušenosti vím, že jakmile se na jednom konci ulice ukážou MP a začnou kontrolovat parkující auta, vyhrne se najednou spousta lidí z kanceláří a obchodů a začnou chvatně odjíždět.
    Hlavně si myslím, že špatné parkování by měli řešit civilní zaměstnanci jako třeba ve Francii. MP jsou drazí a mají drahý výcvik, který na dokumentaci špatně parkujících aut opravdu není potřeba. A hlavně na tu anarchii co v Praze panuje už početně prostě nestačí, bylo by potřeba vyslat pár stovek lidí, kteří by to po celé Praze dokumentovali, po nějaké době by si řidiči zvykli, že se špatné parkování nevyplatí a stačilo bych těch lidí méně. Město by to nic nestálo, protože ty lidi by si na sebe vydělali z pokut.

  5. [4] josuk: Problémy s divokým parkováním v Karlíně jsem oznamoval v červnu přes chodcisobe.cz: http://www.chodcisobe.cz/praha/podnety/1138/parkovani-pred-prechody-pro-chodce
    Odpovídal radní pro dopravu Michal Švarc, že se prý čeká na ZPS (který se mezitím odložily) a pak že to policie bude víc kontrolovat. Logiku v tom moc nevidím, ale podle té mapy v odkazu [3] opravdu odtahují auta v 95% z modrých zón a na Karlín z vysoka… Ono se tedy stojí ve dvou řadách i na Starém Městě, pár desítek odtahů za rok nic neřeší, chce to opakované plošné nálety, dávat lístky a odtahovat jen opravdu překážející.

  6. Osobně mi v Karlíně nejvíc vadí to parkování (a pak taky ten zábavný průjezd z a na Palmovku — kudy jezdíte?). Normálně na to kašlu, ale tady už to dospělo do stavu, že je problém projet, případně není vidět do křižovatky, když se má dát přednost.

    > MP jsou drazí a mají drahý výcvik, který na dokumentaci špatně parkujících aut opravdu není potřeba.

    Dokumentace je jistě super, ale co s tím pak dál?

  7. Co s dokumentací?
    Na to zákon 361/2000 Sb. přece pamatuje: Správní delikt provozovatele § 125f (2) a) Právnická nebo fyzická osoba za správní delikt odpovídá… nebo se jedná o neoprávněné zastavení nebo stání. – čili dokumentace a pak rovnou automatická složenka provozovateli..
    myslím, že se ale priority Prahy 8 ukáží teprve až ustavujícím zastupitelstvu, které bude až zítra( http://www.praha8.cz/Zasedani-Zastupitelstva-mestske-casti-Praha-8-1.html )

  8. Když jsem se bavil s radním pro dopravu P1, říkal, že to Nouzovi navrhoval, aby parkování řešili civilní zaměstnanci magistrátu. Takže je to v pravomoci magistrátu. Ti zaměstnanci by jen dokumentovali a dávali lístečky, na odtah už je asi potřeba přítomnost MP nebo SP.
    [7] Jenda: Na Palmovku jedu po kolejích na Invalidovnu a pak po silnici. Z Palmovky jedu po silnici, na křižovatce u Rustonky se zařadím do levého odbočovacího pruhu a na zelenou pokračuju rovně, po kolejích jedu nejpozději od Invalidovny.

  9. 7: jezdím celou Křižíkovou, pak spojka Kaizlerovy sady na Sokolovskou, 2x přes gueriilové nájezdy a sjezdy a skrz „in-line dráhu“ až k metru Invalidovna, pak dále po Sokolovce až na křížení s Pod Plynojemem. Nahoru buď uprostřed auto-pruhu (pokud jedu při kraji, snaží se mě nebezpečně předjíždět), nebo (častěji) po tram-pásu, pokud nejede za mnou tramvaj.
    Jedu většinou na Dolní Palmovku, takže jeeště před křižovatkou Horní Palmovka najíždím na severní širší chodník, kousek se prosmýknu, a pak dále dle této mapy.
    http://jpeg.cz/images/2014/11/25/tlKam.png

  10. [8] To je opravdu velmi dobrý nápad. Plánuješ automatické posílání složenek za způsobení přestupku věcí, která náhodou někomu patří, rozšířit i na další oblasti?

    (a pokud tě zajímá čistě praktická funkčnost takového opatření, stačí se podívat na weby jako D-FENS)

  11. Jenda: Zajímavé, že jsou i demokratické země, kde se takhle neparkuje. Jak je to jen možné?

    Že jsou tu lidi, co umějí všechno ochcat, a ještě to považují za neodejmutelné právo, neznamená, že by se proti ochcávání věcí nemělo postupovat.

  12. > Jak je to jen možné?

    Asi jsou tam lidi na sebe navzájem ohleduplnější.

    > Že jsou tu lidi, co umějí všechno ochcat, a ještě to považují za neodejmutelné právo, neznamená, že by se proti ochcávání věcí nemělo postupovat.

    Já jsem neříkal, že by se proti takovému způsobu parkování nemělo postupovat. Já jsem říkal, že by se proti němu nemělo postupovat tímto způsobem.

  13. Jenda: nerozumím jakým „tímto“ způsobem?
    Způsob, co na něj poukazuji, sice ne zcela korektně ale snad jednoznačně, platí od 19.1.2013, a jiné pražské městské části ho, jak vím, používají..

  14. (15) k hodnocení o výrazném zvýšení dopravní nehodovosti v Karlíně si dovolím podotknout, že usuzovat, že pouze počtu hlášených nehod je jistě zavádějící, protože „hlášené“ nehody nejsou automaticky jenom ty s vyšší škodou nebo zraněním, ale i ty, kde se účastníci nemohou nebo nechtějí dohodnout, což může být klidně případ Karlína. (chtělo by to asi jít více do hloubky, po jednotlivých nehodách, a nikoli konstatovat že zvýšení ze 47 na 61 nehod je 30% a škoda aproximativně cca 5 mil.kč navíc, protože ve skutečnosti zóna 30 určitě ušetřila těžká zranění a úmrtí a zvýšila kvalitu bydlení a života, což autoři s klidem pomíjejí!)

  15. Vsadim se, ze vetsina tech nehod byla na prednosti zprava… holt, kdyz je nekdo leta zvykly, ze je na hlavni a najednou to neplati, tak nez si to vsichni zaziji…

    Kdyz koukam na ty fotky parkujicich ve dvou radach – co se stane, kdyz parkuju v prvni rade a v prubehu dne potrebuju odtamtud odjet? To tam budu cekat a troubit az do vecera nebo volat MP a odtahovku?

    Ono, kdyby se vedle tech novych baraku postavila jeste jedna petipatrova skatule na parkovani, kam by automaticky dostali povolenku vsichni rezidenti a ti, kteri tam prokazatelne dojizdeji do zamestnani (sice kazda office budova ma 3 patra garazi, ale tam smi jen firemni – a to jeste jen tolik, kolik si firma pronajme mist), tak by ty ulice taky vypadaly jinak. Jenze to by musela byt nejaka koncepce a vule MC tlacit na mistni developery, pripadne se na tom investicne podilet…

  16. Karlínem nejezdím, omezím se jen na komentář dvou Vláknových videí. Myslím, že nebezpečné situace zastavení ve druhé řadě v jednosměrce nevytváří to zastavení, ale nedávání přednosti protijedoucímu vozidlu na jehož straně není překážka v provozu. Je to o tom hrubém nátlakovém způsobu jízdy. Ti řidiči při objíždění stojícího auta ve druhé řadě prostě kašlou na protijedoucí kolo s předností v jízdě. To je ten hlavní a primární problém. Těch pár aut ve druhé řadě na videích určitě problémem není. Ostatně stojí většinou před obchodem a jsou to transity se zbožím. Tomuto zastavení se vyhnout asi nejde. Nehodnotím situaci z fotografií z postranních uliček. Tam se parkuje hrozně. Hodnotím ta dvě videa z hlavních karlínských ulic. Ano ucpaná ulice generuje nepříjemné objíždění, ale při povinné vzájemné toleranci by to nemělo generovat nebezpečné situace. A mimochodem vědí ti řidiči, že proti nim může jet legálně kolo? Čekají ho? Zatím to bohužel není příliš časté dopravní opatření.

  17. 17: ten ve druhé řadě tam buď parkuje krátkodobě („vyběhnu do řeznictví a jsem hned zpět“) nebo tam nechá vizitku, a můžeš mu zavolat.
    Když je velká část míst zabraná dojížděči (a zbytek residenty), tak to se pak blbě krátkodobě parkuje.

    Za sebe mi vadí druhá řada parkování hlavně v celé Křižíkově.

  18. Nebezpečné to celkem je. Pokud parkuje auto při pravém okraji vozovky, další auta ho musí objíždět (cyklo)protisměrem. Jedou-li 2 auta za sebou, to druhé není pořádně z pozice cyklisty vidět – cyklista počítá s tím, že s tím prvním autem se „nějak vyhnou“. To druhé auto v závěsu ale nevidí vůbec nic (ano, porušuje X předpisů). Už mě tam málem 2x takhle někdo sundal.

    A to snažím předvídat, protože mám z auta taky dost zkušeností.

  19. milos: Tahle Adámkova prezentace (přesnější název by byl „datový hejt“) vyšla už dříve v podobě článku v silničním obzoru. Podle informací, které mám, je to sestavené hooodně účelově. Mimo jiné:

    1) při srovnání s minulostí nepoužili všechna data, ktetrá měli k dispozici, ale jen rok 2011. Neříkají tedy celou historii o tzv. 1. zklidnění zóny Karlín, zejména zamlčují, že v letech 2007-2010 se již ve zklidněné zóně realizované v roce 1994 udály 3 těžké nehody – viz následující tabulka
    smrt / těžké_zranění / lehké_zranění
    2007 0 / 1 / 0
    2008 0 / 1 / 0
    2009 0 / 0 / 3
    2010 0 / 1 / 1
    2011 0 / 0 / 2
    2012 0 / 0 / 2
    2013 0 / 0 / 3
    2014 (leden-duben) 0 / 0 / 1

    Obecně jsou tam velmi malé datové soubory na tak ostré soudy (desítky nehod celkem). Finační dopady na zdraví extrapolují z jediné(!) nehody s lehkým zraněním navíc, ke které navíc došlo oblasti pěší zóny, do které se při zklidnění v roce 2012 nezasahovalo. Z toho extrapolovat miliony na léčebných nákladech může jen člověk velmi nesoudný, nebo pokud to dělá s určitým cílem.

    3) samotné nehody navíc jsou především v mezikřižovatkových úsecích, daleko spíš než s cykloobousměrkami tak souvisejí s nehodovostí nakladnich vozidel stavby apod., které v roce 2013 probíhaly ve větší míře než v roce 2011, a půjde také o kolize při vyjíždění a vjíždění. I data tedy naznačují, že na vině nehodovosti je zejména karlínská parkovací anarchie.

    Celý ten materiál spoléhá na to, že všelijaké extrapolace a účelové použití jen „vhodných“ let čtenáři nekriticky spolknou. Bohužel, takových se nepochybně najde dost a vsadím se, že v jistých kruzích už tuto „studii“ mají za svatý grál povrzující, že dopravní zklidňování je nebezpečné. Dost možná, že i to byl jeden z cílů jejího vzniku.

  20. Ale jistě, právě o tom píši. Jedná se o klasické objíždění překážky v provozu. Každý řidič ví a standardně to také musí dělat, že nemůže jet slepě za tím prvním, že musí dát přednost protijedoucímu vozidlu, na jakékoliv hlavní ulici by jinak nepřežil ani měsíc. Jen to druhé auto se chová jako v jednosměrné ulici nebo kolaře prostě nevnímá. Je to o tom, seznámit řidiče, že v této oblasti platí trochu jiná pravidla. K nedání přednosti kolu dochází nejen v Karlíně a všude je to nebezpečné. Úplně vymýtit ZASTAVENÍ v druhém pruhu asi nejde.

  21. [17] Epo: „Ono, kdyby se vedle tech novych baraku postavila jeste jedna petipatrova skatule na parkovani, kam by automaticky dostali povolenku vsichni rezidenti a ti, kteri tam prokazatelne dojizdeji do zamestnani (sice kazda office budova ma 3 patra garazi, ale tam smi jen firemni – a to jeste jen tolik, kolik si firma pronajme mist), tak by ty ulice taky vypadaly jinak. Jenze to by musela byt nejaka koncepce a vule MC tlacit na mistni developery, pripadne se na tom investicne podilet…“

    To by mělo jediný efekt: K tisícům volných míst v poloprázdných garážích v centru by přibylo pár dalších, politik by se z toho napakoval a daňový poplatník by to zacáloval (pokud by se na tom měla podílet MČ). Ne, v nedostatku volných parkovacích míst v širším centru Prahy fakt problém není.
    Těch 40 lidí, co tam nadivoko parkuje, v pohodě zvládnou dva brigádníci na kolech dokumentující přestupky. 60 Kč/hod + bonus 20 Kč za každý zdokumentovaný přestupek. Takhle by to tam chvíli objížděli a za měsíc by těch 40 lidí přišlo na to, že zaplatit si garáž je levnější…

  22. A co se týká těch dodávek, někde jsem slyšel, že ve Vídni je zásobování ukončené do devíti hodin ráno. Bylo by fajn tenhle systém zavést v Praze.

  23. Jenže ono v Karlíně těch poloprázdných veřejných podzemek asi moc nebude.
    Je naivní si myslet, že když si chci dojet vyzvednout 2 bedny masa na oslavu do řeznictví na rohu Vítkovy a Křižíkovy, že nejdřív zajedu někam do Thámovy do podzemek, pak se projdu do řeznictví a ponesu na každym ramenu jednu bednu zpátky.
    Nebo že bych s tim mohl jet tramvají z Karlínského náměstí.

    Snad nebude výsledkem této diskuze, že bych si měl přikoupit ještě nákladní kolo :-)

  24. add 24 Mosquit Na tohle je určené to zastavení v 2. řadě na naložení a složení nákladu. Přijedeš k řeznictví, zastavíš, naložíš dvě bedny a odjedeš. Během té doby tě auta objedou zbylým 3 metry širokým pruhem, kde si budou dávat přednost. Tento případ nelze vymýtit a ani to nemá smysl. Jinak zlikviduješ ty obchody a znepříjemníš všem život.

  25. Vlakno, Brahma: ale blbost – roky jsem tam chodil do prace. 90% tech, co to tam na den uscpou a uz od rana zoufale hledaji misto, jsou „konzultanti“ z Nile, Danube, Amazonu nebo Kooperativy. Proste lidi, kteri tam delaji v kanclech a jezdi do prace z okraje Prahy svym (ne firemnim) autem. Skoro kazdy den u kafe nebo na obede se to resilo, kdo to jak zmaknul. Protoze nemuzou parkovat primo v baragu dole v garazich, tak to hodi do postrannich ulicek.
    To same se deje na Pankraci, kolem Brumlovky, na Opatove… vsude, kde jsou velka business centra S ruznymi variacemi typu, postavim to do Arkad na strechu a po dvou/trech hodinach to musim bezet preparkovat, protoze me to jinak nepusti ven.
    Nekdo, kdo si tam jenom jede zasobovat, nebo si vyskoci u trafiky pro cigara, to je fakt mensina.

    Prazdne by ty garaze byly, pokud by se zpoplatnily, to je jasne. Taky se najdou firmy, co si v office centru garaz nepronajmou a aby usetrili, tak auta parkuji venku, kde se da. Tohle je ale spatne. Jako aut uz nikdy min nebude, to by se muselo stat nevim co, ale snad je kazdemu jasne, ze tenhle pristup ucpanych ulic neni reseni…
    Ja nevim, proc by to nemohlo fungovat, ze kdyz prijedu z okraje Prahy k nejblizsimu metru, najdu tam P+R parkoviste pod kamerami MP a z automatu mi vypadne listek, ktery je zaroven platbou za parkovani a zaroven denni litackou na MHD? Protoze by nekdo musel zacit premyslet a investice rozdelovat systemove a tam, kde je to skutecne potreba!

  26. Kolik z těch 40 aut v druhé řadě si tam asi dojelo koupit dvě bedny masa na oslavu? Navíc mi nějak uniká smysl, proč by si někdo kupoval dvě bedny masa zrovna v Karlíně. Řeznictví a obecně obchody v obytných čtvrtích fungují většinou tak, že jednou denně tam přijede dodávka, zaveze zboží, které si pak lidi koupí a v nákupních taškách odnosí domů (pěšky nebo na kole). Pokud někdo potřebuje dvě bedny masa, koupí si je někde v masokombinátu mimo centrum města (nebo si ty bedny objedná, dodávka mu je přiveze a nemusí je přitom jezdit do Karlína a vykládat je tam a zase nakládat).

    Volné kapacity na placené parkování v Karlíně jsou. (A pokud by to bylo málo, jen kolem Florence a Masaryčky je několik set parkovacích míst v podzemí, jsou to dvě stanice metrem). V Karlíně ale chybí ZPS, takže se dá říct, že Karlín funguje jako neoficiální P+R pro lidi, kteří tam nebo v okolí pracují. Pokud by se ZPS zavedly a za parkování na ulici se tam platilo, dá se očekávat, že by tam místa bylo víc než teď, kdy tam může zaparkovat kdokoliv zdarma.

    A poslední věc, pokud obchod potřebuje před vchodem parkovací místa, má v ZPS možnost si je koupit. Pokud do toho řeznictví jezdí auta z celý Prahy a odvážejí bedny masa na oslavy, tak bych konstatoval, že si asi pro ten obchod nevybrali nejlepší místo ;). Ale jak tu všichni víme, tohle není problém divokýho parkování v Karlíně ani v celý Praze, nemusíme si tu snad nic nalhávat o řemeslnících a vození beden s masem.

  27. S tím masem to byla jen taková osobní zkušenost, jako cyklista nenávidějící parkování v druhé řadě jsem tam musel přijet autem a zaparkovat na 3 minuty v druhé řadě :-) Prostě nebylo kde jinde. Btw to řeznictví je fakt dobré (http://www.meat-market.cz/ ).
    Domlouvat se kvůli jedný oslavě s – ehm – masokombinátem mě moc nebere. Čekat celej doma, až se dodávkář uráčí dojet, to taky moc nefunguje.

    To samé i vedle, občas potřebuju do GMEčka u vstupu do metra, také na chvíli. Tam je aspoň možné dojet metrem, když toho neberu moc. A já bych za tohle krátkodobý parkování klidně zaplatil, kdyby bylo možné. Ale to už jsme vedle.

    Jinak mi ale přijde, že většina aut stojících ve druhé řadě tam je právě jen na chvíli.

  28. add 28 vlákno No v těch dvou videích bylo tak řádově 10 takových aut, ale nepočítal jsem je. Právě mi připadala jako dodávky před obchodem. Ano často se toho zneužívá, ale asi to většinou opravdu mohlo být jen zastavení. Pokud chceme mít možnost zásobovat a nakupovat větší věci s autem, tak musíme tohle zastavení (zcela podle předpisů) strpět. Nepříjemné objíždění je nepříjemné, protože se protijedoucí auta nechovají tak, jak mají. Nejspíše netuší, či ignorují, že proti nim může jet kolo.
    Teď jsem koukal na doprovodné obrázky, větší ceduli s upozorněním na změnu režimu si už skoro nejde představit.

  29. Ale to je jasný, všichni jsou tam „jen na chvíli“. Dokud se to nezačne důsledně pokutovat, tak se tam takhle bude stát pořád. Není důvod aby někdo parkoval v placený garáži za 50 Kč/hod, šel odtamtud pěšky na zastávku, čekal na tramvaj, jel tři stanice tramvají, šel pěšky do obchodu a pak zase zpátky. Když to tam může „na chvíli“ beztrestně postavit a zadarmo, ušetří čas i peníze. Ty lidi by byli blázni, kdyby v tomhle systému parkovali o kus dál za peníze.
    Řešení je ZPS a konec socialismu v parkování.

    „já bych za tohle krátkodobý parkování klidně zaplatil, kdyby bylo možné. Ale to už jsme vedle.“ A je to možné :). https://www.google.cz/maps/search/parkování+Karlín

  30. [30] Brahma: „Pokud chceme mít možnost zásobovat a nakupovat větší věci s autem, tak musíme tohle zastavení (zcela podle předpisů) strpět.“

    Ale, ale ne za cenu ohrožení jiných účastníků dopravy nebo snížení plynulosti provozu.
    Ve Vídni existuje obchodní třída Mariahilfestrasse, z její části udělali pěší zónu, ze zbytku vyloučili AD, výjimku má bus, kola, taxíky dopoledne a zásobování. Už jsem tu psal, že ve Vídni musí být obchody dozásobeny do 9h ráno. V části ulice je myslím i K+R, tj. právě krátkodobé stání – někdo přijede, na chvíli zastaví, naloží, odjede (ovšem žádné druhé řady).
    Hledejme způsoby, ne důvody, proč to „u nás nejde, když ve Vídni jo“.

  31. Á, už je to tady, to jsem čekal při psaní příspěvku 24. S těma bednama masa tedy pojedu tramvají :-)

    Vlákno, pak se schválně koukni na ten odkaz, co jsi poslal. Pokud se nepletu, ze všech zobrazených bodů jsou tam maximálně dvoje parkovací místa:
    1) Karlínské náměstí (placené a pokud vím, tak přes den stále plné)
    2) Parking pod magistrálou u ÚAN Florenc. To je taky s těma bednama kapku z ruky…

    Zásobování jen do 9h je taky nepříjemné. Když potřebuju rozvážet pivo do hospod (mám pivovar), které jsou otevřené od 11h, a já mám ty hospody po celé Praze… ? Opět krátkodobá záležitost, přijedu, vyndám 3 soudky, donesu do hospody, a odjíždím…

  32. add 32 vlákno Karlín je zóna se sníženou rychlostí a cykloobousměrkami. Je to zóna, do které jezdí auta, tak se tam s těmi koly nějak musí srovnat. Ještě nedávno se tam jezdilo na kole v opačném směru ilegálně a velice opatrně. Teď některé rozčiluje, že v jejich cyklopruhu legálně ZASTAVILO auto a považují to za příkoří. Ale on tam žádný vyhrazený cyklopruh není. Ano generuje to nebezpečné situace, protože řidiči nedávají kolům dostatečnou přednost. To je ta prvotní příčina nebezpečí. Ale to jev Česku poměrně běžná záležitost.
    Ano nedovolme parkování v druhém pruhu, ale zastavení je něco jiného.

  33. Já ti rozhodně neradil vozit bedny masa tramvají, to se ohrazuji :). Radil jsem ti rozvážkovou službu masa, stačí hledat. Nebo si to domluvit na dobu, kdy je tam místo. Sorry, ale když si to všichni takhle omluví, „jsem tu jen na chvíli“ a „musíme(te) to holt strpět“, tak se nikam nedostanem.

    Jinak na stránkách toho řeznictví mají napsané: „Maso si u nás můžete také objednat předem a my ho připravíme, naložíme a přivezeme, kam budete potřebovat.“

    Garáží je v Karlíně víc, u metra Křižíkova třeba 110 míst: http://daho.cz/cz/8/parking

    Na to zásobování určitě budou existovat ve Vídni výjimky. Nicméně zrovna u hospody, že otvírá v 11 dopoledne neznamená, že tam ráno nikdo není.

  34. Díky za odkaz na parking, třeba ho někdy využiju. Škoda že gMaps ho nenašly. Asi špatná SEO.

    Věř mi, že pivo do hospod je lepší rozvážet opravdu večer :-) Navíc tím dost omezujem podnikání, třeba já chodim přes den do práce (resp. tam jedu na kole), a rozvážení piva dělám holt občas po večerech (autem).

  35. Brahma: „Teď některé rozčiluje, že v jejich cyklopruhu legálně ZASTAVILO auto a považují to za příkoří. Ale on tam žádný vyhrazený cyklopruh není.“
    Za prvé, pokud někde mohou legálně zastavit, tak jen na své straně, pokud stojí v protisměru u levého kraje na piktokoridoru, legální to není. Až to bude jednosměrka, budou moct (možná) stavět u obou okrajů. Druhá věc je, že to co je a co není legální určuje na místě policie, protože tam jde o posouzení konkrétní situace, zda je odstavené auto překážkou provozu. Třetí věc je, že se tam hojně stojí na stínech před křižovatkama a přechody pro chodce, což rozhodně není legální. A poslední věc, policie se tam skoro nevyskytuje a i jak víme, na zavolání pouze přijede, postojí kvůli gps logu a zase odjede. Neboli anarchie, no rules.

  36. Mosquit: Jasně, žádný pravidlo není dogma a výjimky existovat budou i v tý Vídni. Ale jde o normální obchody se začátkem otvírací doby 8-9h.

  37. Tohle je asi vhodné nechat na rozhodnutí zastupitelstva Karlína. Ten režim si tam ti lidé vyvzdorovali, tak by si také měli rozhodnout, jaký chtějí režim zásobování a nakupování v obchodech a zastavování před domy. Já kdybych tam žil, tak bych například rád měl možnost zastavit s autem před svým domem, tam plné auto s týdenním nákupem vyložit a pak odjet někam zaparkovat. Karlín není pěší zóna v centru města.

  38. Oni tam čekají na ZPS, z nové rady na magistrátu snad něco rozumného vypadne (například parkovací systém ala Vídeň). Nicméně Nouza stihnul ještě vypsat tendry na nový systémy za miliardu, tak nevím jestli půjde něco měnit.

  39. K těm dodávkám ve druhé řadě: zásobování má mít vyhrazená stání v první řadě. A ta mají být pro ten účel volná.

  40. [14] jusuk, [23] vlákno: No tím, že se pošle složenka někomu, kdo třeba vůbec ani nemá řidičák.

    „sice ne zcela korektně ale snad jednoznačně platí“ – poukázal jsem na web, kde je popsaný zatím 100% úspěšný postup, jak to obejít.

    A nic to nemění na mém osobním názoru, že mi to přijde debilní (podobně jako třeba svého času zákaz vjezdu na Kampu)…

    OT: pošleme vláknovi složenky za přestupky v těch jeho videích? :)

    [25] Šlo by to v situaci, že by bylo místo i v první řadě. Třeba by tam byla značka zákaz stání (nikoli zastavení) nebo automaty na čtvrt hodiny. Nebo místo pro zásobování (a zákazníky) viz [39]

    [27] „Pokud někdo potřebuje dvě bedny masa, koupí si je někde v masokombinátu mimo centrum města“ Ale mně se nechce na kole za město, je to daleko a je zima.

    „Pokud do toho řeznictví jezdí auta z celý Prahy a odvážejí bedny masa na oslavy, tak bych konstatoval, že si asi pro ten obchod nevybrali nejlepší místo ;).“ Takže přesuneš nákupní zóny za město. Jakým dopravním prostředkem tam asi budou všichni jezdit?

  41. To je teda debata, já nevěřím svým očím – zase tu máme všechny ty „hluboce lidské příběhy“, které mají zdůvodnit, proč je v pořádku ze strany řidičů aut ignorovat předpisy, proč vlastně nevadí, že z celé čtvrti je parkoviště, že se parkuje v druhé řadě, na chodníku, v křižovatce. Ó, všichni ti nebozí, co prostě musí, musí jet pro bednu masa do řeznictví a, chudáčci, si to neumějí zařídit jinak, například tak, jako pět tisíc dalších lidí denně. A jsou to zčásti i ti, kteří by pověsili cyklistu za to, jede-li 50 m po chodníku a kteří horlivě podepisovali umravňující desatera.

    Samozřejmě nemluvím o tom, že většina těch druhých řad a jiných prasáren jsou jednoduše líné prdele s kravatami, co přijdely do úřadu a na celý den to šoupnou tak, aby se co nejmíň přetrhli. Vždyť to není jen problém Karlína, těchhle věcí člověk vidí za celý den nekonečnou řadu – stačí se rozhlédnout právě zejména v okolí nějakých kancelářských center.

    Narážíme pořád na tutéž věc – tenhle pronárod jednoduše netuší, co je to dodržování pravidel, a když to nikdo nepostihuje, vesele si každý dělá, co je pro něho výhodné, a ještě má za pitomce ty, kteří to tak nedělají taky. S jedinou výjimkou – u politiků „lidu“ vadí přesně to, co je příznačné pro něj samotný.

    Kde se podle vyhlášky parkovat nemá, tam se parkovat nemá. Tečka. Tomu, komu se má dát přednost, se má dá přednost. Tečka. Až budou nebožáci, co neumějí nakoupit na masu na chlastačku jinak, než že na blikačky poruší vyhlášku a vytvoří nebezpečnou dopravní situaci, opravdu zoufalí, můžou zalobovat, aby byl silniční zákon upraven ještě o něco více ve prospěch plechovek.

    Jinak pokuty, pokuty, pokuty.

  42. Tak. A cyklisty, kteří nemají ve výpletu žlutou odrazku a na šlapkách další 4 rovnou zastřelit. Nebo radši věšet, ať to ostatní viděj.

    Příště se budu chovat jako jiných 5 tisíc ovcí denně, a nakoupím si místo masa mletý kůže v Penny Marketu, paráda :-) Už se těšim.

    Místo piva můžou třeba v Můj šálek kávy čepovat rovnou stejně žlutou tekutinu z pisoárů, aspoň tam nebudou zaclánět nějaký zásobovači – vždyť to máme na místě :-)

    Žil jste (nebo pobýval jste dlouhodobě) někdy v nějaké jiné zemi? V Německu, Belgii, Švédsku, USA? Já ano. Že sem dáváte takovéto závěry o tomto pronárodu…

  43. Vážený pane, udělejte si to, jak chcete, jen laskavě dodržte dopravní předpisy; mne vaše maso nemusí zajímat, stejně jako vás nezajímá tisíc mých problémů. To je jaksi princip právního státu i liberální demokracie.

    Pokud mi budete chtít dát pokutu za to, že nemám odrazku, kterou ostatně mám, nebo za cokoli jiného, co bude oprávněné podle vyhlášky, upřímně řečeno, nebudu se vzpěčovat – ovšem samozřejmě především za situace, kdy se bude měřit všem stejným metrem.

    Jak to tak dneska bývá, člověk má řadu známých v zahraničí, kam také, jak to dneska bývá, tu a tam vyjíždí; opravdu dlouhodobě jsem žil jen v ČLR během studií, pokud vás to zajímá. ČLR je v tomto ohledu dost podobná ČR. To, co vidím u nás na ulicích, jsem ovšem viděl, co si tak pamatuju, hlavně v Polsku (a na snímcích zde na PNK v Rumunsku). O míře respektu k pravidlům v této zemi relativně vůči ostatním evropských zemím toho konec konec bylo nápsano tolik, že si můžete jedním kliknutím najít deset dvacet článků (resp. rozhovorů s někým zvenčí). Ale třeba moji známí z Dánska vyprávěli zrovna s ohledem na tvrdost postupu policie k dopravním přestupkům pro našince dost neuvěřitelné historky…

  44. Jenda: „Ale mně se nechce na kole za město, je to daleko a je zima.“ Chápu to dobře, že chceš na kole převážet dvě bedny s masem? Hoši, nepřehánějte to s těma oslavama… :D. Jinak samozřejmě na kole můžeš klidně do toho Karlína, s kolem se tam vejdeš i bez blokace dopravy ;).

    „Takže přesuneš nákupní zóny za město. Jakým dopravním prostředkem tam asi budou všichni jezdit?“ Ty už tam dávno jsou, jezdí se tam autem a oproti Karlínu to má výhodu, že tam mají kapacitu na parkování aut, aniž by způsobovala nebezpečné situace nebo blokovala dopravu. Když už teda má někdo potřebu nakupovat dvě bedny masa a vozit je vlastním autem.
    A jinak jsem psal o donáškové službě, pokud to zapadlo: Nejezdit nikam, ale nechat si to dovézt.

  45. [46] „Jinak samozřejmě na kole můžeš klidně do toho Karlína, s kolem se tam vejdeš i bez blokace dopravy ;).“

    Mám přívěs (abych mohl vozit ty bedny) :). Ale s tím už bych možná někde blokoval, přecejenom je to větší než kolo.

    „jezdí se tam autem a oproti Karlínu to má výhodu, že tam mají kapacitu na parkování aut, aniž by způsobovala nebezpečné situace nebo blokovala dopravu“

    No… může to zase blokovat dopravu cestou. Na výpadovkách a tak.

    „A jinak jsem psal o donáškové službě, pokud to zapadlo: Nejezdit nikam, ale nechat si to dovézt.“

    Tím jsi převedl problém z „jak zaparkuju svým autem před obchodem, abych mohl naložit“ na „jak zaparkuje dodávka před mým domem, aby mi mohla vyložit“.

  46. Lei: možná jsme si neporozumněli. Já nejsem pro legalizaci nebo nepostihování stávajícího stavu (však jsem také parkovací anarchii v anketě nahoře označil jako největší problém Karlína). Příklad s masem a pivem byl protiargument proti těm, co říkají „všichni tam mohou jet MHD, udělal bych z toho pěší zónu“ atd.

    Porušení zákazu parkování vzrůstá s nedostatkem parkovacím míst, s jejich cenou, a naopak klesá pří častějším pokutování a při vyšších částkách pokut. Takový vzorec funguje všude. A za stávajícího stavu se bohužel není co divit, že pro spoustu lidí je to riziko malé. Sociální, ani enviromentální záležitosti je zase tak netrápí.

    Dnes taky na podolské cyklostezce A2 95% cyklistů na těch 2 přechodech z kole nesleze, ale projíždí to po přechodu (někdy i na červenou). Když by za takovou věc hrozila pokuta milion, nikdo si to netroufne.

  47. Jenda: „Tím jsi převedl problém z „jak zaparkuju svým autem před obchodem, abych mohl naložit“ na „jak zaparkuje dodávka před mým domem, aby mi mohla vyložit“.“
    Dovážková služba má tu výhodu, že může na jednu jízdu a zaparkování dovézt zboží k víc zákazníkům. Hlavně ale odpadnou dvě zaparkování pro vyložení a znovunaložení zboží v obchodě, protože se to většinou vozí ze skladů na kraji města.

  48. To je otázka, zda je lepší „Dovážková služba zaveze na jednu jízdu zboží k víc zákazníkům“ nebo „Když pojedu já autem, objedu si na jednu jízdu víc obchodů najednou“.
    Když už někam vyjíždím, tak si to taky rozplánuju, abych toho objel co nejvíc najednou.

    Na tom dvojitém nakládání něco je, ale jen u výrobků, které se přímo ve městě nevyrábějí / nezpracovávají.

    Navíc tu je jakýsi sociální aspekt, já si při přebírání té bedny s masem rád potřesu rukou s řezníkem, zeptám se, co je nového, jak nejlíp udělat ten steak, a co bude mít příště. S dodávkářem mi to tak moc dobře nejde.

  49. Je jasné, že pokud do Karlína budou moci vjíždět auta, tak také budou moci ZASTAVIT ve druhém pruhu na dobu nevyhnutelně nutnou pro naložení a složení nákladu, pokud zbude volný pruh alespoň 3 metry pro oba směry jízdy dohromady. Tak to je v platných pravidlech silničního provozu, (volně interpretuji). Pochybuji, že někdo bude chtít měnit kvůli karlínské zóně zákon.

  50. 37 – vlákno.
    „pokud někde mohou legálně zastavit, tak jen na své straně, pokud stojí v protisměru u levého kraje na piktokoridoru, legální to není“.
    To je zajímavý problém. Mnohá ulice je tam obousměrná, ale z jedné strany je zákaz vjezdu motorovým vozidlům. V protisměru se stát nesmí. Tam by mohla stát maximálně kola nebo koněspřežky:))

  51. Teď jsem na to koukal, ty ulice mají z jedné strany zákaz vjezdu motorových vozidel a z druhé strany patrně nemají žádné označení. Jsou to tedy z této pro auta průjezdné strany normální obousměrné ulice. Pak ovšem všichni, kdo parkují na levé straně vozovky jako v jednosměrné ulici, parkují špatně. Tam mohou zaparkovat pouze otočkou do protisměru :) Také auto, které se uprostřed ulice otočí, se může vrátit v protisměru. Zákaz vjezdu neporuší, poněvadž vjelo druhou volnou stranou. Celé je to legislativně nedořešené.

  52. Brahma: To je hezká studie. Je příjemné, že se ve většině věcí shoduje s návrhy zde doporučovanými + konstatuje že nejen že řidiči nelegálním parkováním zhoršují podmínky všem ostatním, ale že v některých ulicích v ne nezanedbatelné míře překračují povolenou rychlost o více než 20 km/hod. Zajímalo by mne, jestli MČ P8 na tento výsledek upozornila dopravní policii a jestli ta nějak zareagovala. Současně se domnívám, že jako správní orgán měli povinnost tak učinit. Možná by nebylo nezajímavé znát i cenu té studie…

  53. Pro ZASTAVENÍ na dobu nutnou pro nástup a výstup osob, případně nakládku a vykládku zboží mám pochopení. Ale řekněme si na rovinu, že to se týká zhruba 5% případů.
    ———————————
    Zazněl tu názor, že by se obec měla postarat, aby nebozí motoristé měli kde parkovat. Na náklady obce a pro motoristy zdarma. Velmi jednoduchá otázka: Proč?
    ———————————
    Výstavba jednoho parkovacího místa vyjde na půl milionu. Pětipatrové parkoviště by vyšlo na několik set milionů. Naprosto nechápu proč by obec měla vydat (prakticky věnovat) lidem, kteří v obci nebydlí půl mega místo toho, aby přidali učitelům, opravili chodník. Také nechápu proč by to mělo být zdarma. Svoje bicykly skladuju tam kde je skladuju a lézt na úřad, aby mi zdarma postavili kůlnu mě ani nenapadne.
    ———————————
    Přímo v Thámově je proluka. Je vysypaná štěrkem a je možné tam parkovat za 30kč/hod. Parkoviště zeje prázdnotou. To samé na Pankráci. Auta tam stojí všudemožně. Majitel tam zřídil parkoviště na jedné parcele přímo vedle kancelářské budovy. Za půl roku zavřel, všichni dál stáli na prasáka na chodníku.
    ———————————
    Pokud má správce budovy volná místa k dispozici, nepochybně je klidně pronajme i soukromníkům, nevidím jediný důvod proč by to neudělal.

  54. 56. K velmi jednoduché otázce ve druhém odstavci: Proč? Protože si to většina občanů přeje. (Občané totiž většinou auta mají nebo si je pořídit chtějí. Občanů co si auto doopravdy nepřejí – a tudíž parkoviště nevyžadují – je opravdu minimum! Přestože se takto někteří před „skalním cyklistou“ tváří.. :-()

  55. Podle ČSÚ je vybavenost domácností automobilem cca 50-60%. Tyhle domácnosti nemají na výstavbě parkovišť vůbec žádný zájem (a tvrdit, že 40-50% obyvatel je „minimum“ není úplně přesné).

    A nejsem ani přesvědčen, že zbytek domácností bez výhrady požaduje a podporuje výstavbu. Když pominu ty, kteří mají třeba vlastní garáž, bych položil mírně sugestivní a manipulativní otázku:

    Máme k dispozici 250 milionů, přejete si

    Postavit parkovací dům pro 500 automobilů, který by sloužil ke snížení počtu nelegálně parkujících aut lidí, kteří do obce dojíždějí za prací
    Lépe vybavili školu (počítače, dílny, nižní počet žáků na učitele); popř. výstavba školky neb něco podobného
    Zvýšili platy učitelům a tím zvedli úroveň výuky (nejlepší by z finančních důvodů neodcházeli za lepším)
    Zvýšili kapacitu starobince
    ….

    s tím, že obec nemůže realizovat vše, ale pouze jednu položku. Vůbec nejsem přesvědčen o tom, že by parkovací dům vyhrál.
    ————————
    V neposlední řadě by se mohli projevit skuteční pravičáci, kteří by něco takového měli odmítnout s poukazem na to, že o svůj majetek se dokáží postarat sami.

  56. [56] Svoje bicykly skladuju tam kde je skladuju a lézt na úřad, aby mi zdarma postavili kůlnu mě ani nenapadne.

    Nestává se ti třeba, že někam přijedeš a tam to plácneš ke značce a podobně?

  57. Bavíme se o pravidelném parkování s denní frekvencí. Aktuálně před domem žádné kolo ke značce připoutané nemám. Pokud by se parkování aut odehrávalo v režimu ve všech cílech pravidelných cest mám zajištěné parkování na vlastní náklady a pouze u některých občasných cest využiji veřejný prostor, tak by v Karlíně nebyl s parkováním vůbec žádný problém. Těch pár dodávek by se na prázdné ulice pohodlně vešlo.

  58. Hrabosh: protoze vzrustajici pocet majitelu aut je proste fakt a pokud se nezmeni neco ve smyslu „nebude na benzin“, „bude to tak zdaneno, ze na porizeni/provoz bude mit jen nekdo“, tak proste budou problemy, co tady resime, jen narustat. Nerikam, jestli je to dobre nebo spatne. Je to proste trend…
    Proto, pokud nekde buduju rezidencni/obchodne-administrativni ctvrt, tak bych mel byt povinen resit i tento problem. Ale ne tak, ze postavim tri patra garazi v podzemi, ale zpoplatnim to tak, ze kazdy bude parkovat vsude mozne, aby usetril. Nebo ze si cas od casu vzberu ulici a vsem nasazim boticky. To je pak uplne k nicemu… A argumentovat kolem – sorry, ale kolik mista zabere kolo. Kolik kol se vejde na jedno auto stani? A proc by v tom parkovacim dome nemohlo byt zaroven i xy stojanu nebo „kolarna“ – se stejnymi vyhodami jako pro majitele aut (misto/strecha/zabezpeceni). Rozhodne by to davalo vetsi smysl, nez tamhle nejaka cyklovez na Hajich.
    Ano, parkovaci budova by neco stala, ale kolik je zisk za prodej/pronajem bytu/kancelari pro developera? Podle me, by za urciteho spojeni investic developer/mesto/eu tohle slo, jenom chtit problemy skutecne resit. Mozna jsem ale moc velky idealista…
    Ad urad a kulna na bicykly – a co jsou podle tebe zadosti o stojany u uradu, obchodu, v parcich…? Vzdyt je to to same – jezdim na kole, prijedu nekam a chci si ho bezpecne zaparkovat na dobu nutnou. Nebo ty v tom vidis rozdil?

  59. Epo: Cyklověž na Hájích je kravina, takže srovnávat její smysluplnost s parkovacím domem není relevantní.

    Rozdíl je právě v tom, že kola se do města vejdou lépe než auta. I když schováme auta do parkovacích domů, zůstanou ta, co jezdí, a to pro místní ulice také není zrovna terno. Kromě toho, i ten developer musí ty zvýšené náklady někde uplatnit, a pokud ho někdo donutí vybagrovat kvůli povinným garážím tři podzemní podlaží (mimochodem podstatně dražší než tři podlaží nadzemní), musí to započítat do ceny nájmu, nájemci to pak zohlední v ceně služeb a nakonec ten parkovací dům zatáhnou zákazníci, co tam přijeli tramvají.

  60. Parkovací kapacity jsou v některých částech Prahy značně naddimenzované a nejsou využívané, např. v centru. Kdyby se skutečně začaly denně využívat všechna stání která tam jsou, uliční síť to neunese a nastane dopravní kolaps. Nutit stavět někoho parkovací stání s argumentem, že „na ulici je plno“ je tudíž nesmysl. Na ulici je plno, protože stání tam je levné nebo zadarmo a divoké parkování je trestáno jen sporadicky. Tisíce nových míst v podzemních garážích na tom nic nezmění, protože tam se za parkování platí a po placeném parkování je poptávka s rezervou saturovaná… (a právě kvůli nucenému stavění garáží podle vyhlášky nabídka placeného parkování vysoko převyšuje poptávku)

    Nevidím žádný důvod někoho nutit stavět parkovací stání, možná nějaké minimum na obsluhu, ale jinak by to mělo být čistě na úvaze investora. Když někdo nabízí byt nebo kancelář bez parkovacího místa, je to jenom jeho věc. Tady má fungovat trh a jasná pravidla pro parkování na městských pozemcích na ulici. Pokud někde poptávka po placeném parkování převyšuje nabídku, tak ty parkovací místa začnou vznikat i bez stavebních předpisů. Podmínkou jsou ovšem fungující ZPS včetně plošné kontroly. Snad se blýská na lepší časy, dnes byla v rádiu debata o parkování mezi Nouzou a Kolínskou a byla tam mj. zmíněna dokumentace divokého parkování civilními zaměstnanci: http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3266722
    http://m.rozhlas.cz/plus/proaproti/_zprava/neco-mezi-opencard-a-systemem-kapsch-kritizuje-novy-navrh-parkovacich-zon-v-praze-trojkoalice–1428858

  61. Dnes jsem zkusil jet v místech zúžených nelegálním parkováním asertivně a zafungovalo to. V protisměru dupali na brzdy a zajížděli ke kraji. Musel jsem jet půl metru až metr nalevo od pikťáků a tvářit se, že fakt neuhnu a přejedu mu přes kapotu, když se mi tam nacpe.

  62. Když ona tahle assertivita je hodně únavná. Je to o stálém napětí, jestli to vyjde nebo ne. Nevím, zda se to dá dlouhodobě provozovat.

  63. Hraboshi, našels nové místo pro boj s protivníkem?
    Vybavuji si z minulosti pár Hraboshích průjezdů po náplavce doprovázeného řevem na „neukázněné“ chodce (v pěší zóně, ale na hladkém pásu). Ne že by byl jediný, ale jistě se podílel na negativních pocitech chodců, které byly opakovaně ventilovány v médiích i politiky (např. Černochová).
    Ani na náplavce ani v Karlíně (a jinde) se agresivním chováním vztahy nezlepší. Kdybys jel po pikťáku a případně v úzkém místě zastavil (ve snaze předejít střetu s protijedoucím překážku objíždějícím automobilem), je to jistě mírnější forma vysvětlování s větší šancí na pochopení.
    Nedivil bych se, kdyby se v rámci „boje“ naschválů auta v druhé řadě začala objevovat spíše na pikťákové straně – nic jim to moc nezakazuje a přednost budou mít auta (překážka k objíždění na straně cyklisty).

  64. 66: zastavení na obousměrné komunikaci vlevo? To je zakázané myslím dost…

  65. To co Hraboš popisuje je myslím naprosto v rámci pravidel. V úzkém místě kde má volný přímý průjezd a tudíž přednost v jízdě jede dostatečně sebevědomě. Protijedoucí auta, která mají dávat přednost ho už nedokáží zmáčknout a musí zabrzdit a tu přednost mu opravdu dát. Kdyby jel více vpravo, tak ho zmáčkou, poněvadž cyklista má v Čechách, když je to pro auto zapotřebí, přece nulovou šířku…
    Tento způsob jízdy je správný, ale je poměrně náročný na odvahu.

  66. Bezohlednost chodců vůči cyklistům pozitivní pocity nevyvolává.
    Řeči, co by se určitě dělat nemělo, mám moooc rád. Co by se dělat mělo? Poradíš? Ohleduplnost ze strany cyklistů zcela určitě nepomůže, popisoval jsem to na jaře (pomocí teorie her- když chodci hrají defektně a cyklisté kooperativně, tak mají chodci maximalizovaný zisk a nemají sebemenší důvod měnit herní strategii).

    Řešení „motoristé projedou, protože cyklista zastaví a uklidí se aby nepřekážel (přestože má přednost cyklista)“ je vůči motoristům nepochybně velmi ohleduplné. Ještě ohleduplnější kdyby se jim tam cyklista nemotal vůbec, že?

  67. Ad 67: ono to s tou jednosměrností je dosti ošemetné – třeba tady se z tohoto pohledu jistě parkuje vlevo nesprávně (vlevo a protisměrně), protože o jednosměrnosti tady na 3 ze 4 ramen křižovatky dopravní značení nic neříká:
    http://mapy.cz/s/eM13

    Chtěl bych vidět policajta, co by to tam s někým zkoušel řešit:
    http://mapy.cz/s/eM0Y

  68. 69: nemyslel jsem, že cyklista zastaví, aby auto projelo, ale aby zabránil kolizi. Tedy ideálně zablokoval auto zastavením (nikoli jízdou). Při tom se dá i vhodně gestikulovat či pohovořit (třeba o překážce, kterou auto zkouší nevhodně objíždět).
    Takové blokovací zastavení občas provozuji (třeba u Mánesa, kdy zaparkovaná auta na rampě náplavky brání výjezdu z křižovatky). Někdy si pak zavolám na 156 s podnětem na parkování v pěší zóně a na žluté čáře.

  69. Ano, takové zastavení taky praktikuji; bez trochy „asertivity“ to fakt nefunguje a je to velice nevýchovné. Poslední dobou se mi zdá, že řidiči jezdí jako prasata. Asi se ten zlepšující se trend, který tu a tam někdo prý pozoruje, zamrzl.

  70. Dnes v 10:45.
    parkování v druhé řadě v Křižíkově (Prvního Pluku – Šaldova): 25 kousků, hlavně po Karlínské nám. a poblíž metra Křižíkova.

Další z rubriky

Adam Scheinherr: Pokud cyklodopravě prostor nezačneme dávat, tak na kole jezdit nikdy nebudeme 70

Po celé jaro jsme vám přinášeli ankety o plánech jednotlivých městských částí v oblasti cyklistické..více

Co chystají městské části: Praha 19 (Kbely) 12

22. 07. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Co chystají městské části: Praha 4 43

06. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 2 12

03. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru