Jirka a normální nákladní kola

Jirka vozí své děti do školy na kole každý den, dá se říci, že celoročně. Proč je to jednoduché a vůbec o všem, co ho baví, se dočtete v článku, který původně vyšel na ceskonakola.cz. Se svolením Jirky i Česka na kola přebíráme a vydáváme s novými fotkami od Jirky.

CNK: Čau, přeskočíme klasický otázky. Zkus mi prosím tě popsat tvůj typický den, protože bych řekl, že zase až tak typický není.

Den začíná odvozem dětí do školy a školky pomocí třímístného tandemového jízdního kola typu copilot s pořádným košem na školní brašnu. Pak se vrátím domů, kde vyřídím nejnutnější emaily, objednávky a snídani. Podle toho, jestli jedu do skladu pro materiál či jinam si beru na cestu nákladní nebo jiné kolo.

Ze Zahradního města pokračuji naložit do Malešic a odtamtud přes Žižkov, kde vyložím asi polovinu věcí, na Rašínovo nábřeží. Pokud mám směnu v Bajkazylu, což je jednou či dvakrát do týdne. Tam poskytuju městským kolařům tzv. „Emergency service“ od 15 do 20h. Jindy použiji systém Rekola.cz a dopravím se na nádraží, odkud cestuji po kolejích, kam je potřeba. Vlak je moje další kancelář či místo odpočinku. Nejčastěji do Hradce Králové, kde máme vývojové centrum nákladních a speciálních jízdních kol.

Přivedl tě někdo ke kolu, nebo jsi si k němu našel cestu ve městě sám?

Jako dítě jsem dědil kola české výroby po předchozích generacích, i naše děti je donedávna používaly. Jestli mě na to poprvé posadil táta, děda, strýc už si nevybavuji. A protože jsme bydleli ve městě, tak jsem jezdil po městě ;) Jindy u babičky na venkově.

Věnuješ se cargo kolům v městském prostředí, v čem vidíš jejich největší přínos a potenciál?

Cargokola se v podstatě vyvíjela v mé hlavě již při dojíždění na gymnázium a kroužky v Hradci Králové. Snažil jsem si vždy zjednodušit život a odlehčit záda. Také jsem vozil do orchestru trubku a na tréninky oblečení. Tím mi kolo vždy ztěžklo a zápasil jsem s místem na nosiči ;) Největší přínos nákladních kol vidím ve zjednodušení manipulace s nákladem a v pohodlnějším ovládání. Jak při jízdě, tak při parkování.

Vím že máš taky něco společného s portálem nakupujnakole.cz, zkus mi říct o projektu něco víc. Jezdíš nakupovat na kole vlastně, jestli ano, které obchody jsou na to nejlepší?

Docela mě těší reakce lidí v HK, když zmíním server nakupujnakole.cz. „A jak jinak bychom měli nakupovat?“ Pak dojde na na legrační vysvětlování, že existují lidé, které tato možnost buď vůbec nenapadla a nebo prostě jen neví, jak na to.

Další věc je podpora ze strany obchodníků, kteří ve vlastním zájmu vytvářejí vhodné podmínky pro nakupující cyklisty. Většinou pro ně bývá překvapivé zjištění, že cyklisté jim ve výsledku přinášejí více peněz než motoristé.

V zimě jsi držel poctivě dílnu na náplavce, lidé se mohli zastavit, ohřát se u ohně a pořešit zimní servis. S čím za tebou vlastně chodí lidi nejčastěji?

Nejčastěji chodili s brzdama a osvětlením, které zimní období nejvíce prověří. Zvýšený zájem byl také o kvalitnější pneumatiky, lanka a bovdeny, dále i nosiče, košíky a reflexní prvky. Výměn řetězů, převodníků a kazet je pořád stejně. Nezřídka se ale chtějí lidé jen ohřát u ohně, popovídat si nebo něco opéci na našem punkovém cyklogrilu ;) Jsou i tací, kteří chtějí jen řezat a štípat dřevo, které jsme pravidelně na náplavku dováželi nákladními koly.

Kdyby jsi mohl co by bylo úplně první co by jsi u nás změnil, nemusí se to vůbec týkat kola:-).

Zvýšil bych zájem lidí o prostředí, ve kterém žijí. Od toho se pak odvíjí i jejich dopravní chování. Pokud je pěší prostupnost městy i obcemi jakkoli nepříjemná, např. zbytečné obcházení překážek, nebezpečné křížení frekventovaných silnic apod., nebudou si chodci umět cestu užít a budou se uchylovat k jiným způsobům dopravy.

Připadá mi škoda používat jakékoli dopravní prostředky jenom proto, že to prostě pěšky nelze a přitom by to jít mohlo. Pokud se neodstraní příčina, která může být někdy i docela banální, může pak její obcházení narůst do obrovských rozměrů. Pro příklady nemusíme chodit daleko, zkuste se legálně projít ze sedmého nástupiště hlavního nádraží v Praze k VŠE nebo do Vršovic. Naopak je díky pěší promenádě po bývalém železničním tělese možné z hl.n. projít na Tachovské náměstí a Krejcárek, což bych si jinak uměl jen s těží představit.

Naopak co ti dělá největší radost?

Na radosti jsme již narazili v předchozí otázce. Velmi mě těší, když můžeme s dětmi chodit po městě a vést je k samostatnosti, aniž bych je musel stále držet křečovitě za ruce ve stresu, že se jim něco stane. Myslím, že máme stále menší potřebu z města unikat za odpočinkem někam pryč. Chceme si užívat jeho krásy a přírodu v každodenním životě. Když je ale třeba, tak pomocí kombinace kola a vlaku se dostaneme na některé hory velmi pohodlně.

Na co se nejvíc těšíš, ze všech plánovaných akcí v roce 2014/ máš oblíbené cyklo město v Evropě a proč?

Nejvíc se těším na Otevírání hospůdek v Hradci Králové v roce 2015. Letos nebyl sníh, tak jsem ani nejel. Je velmi příjemné si vyjet na kole do Orlických hor zalyžovat, jako se nám to povedlo loni a několikrát předtím. Někdy není třeba létat do Chile, abyste si mohli dopoledne lyžovat a odpoledne se koupat v přírodě. Tím také odpovídám na otázku oblíbené cykloměsto. O městě si vytvořím první obraz, hned po průchodu hlavním nádražím. A kde myslíte, že najdete tolik krásných stromů, laviček, vodotrysků, cyklostojanů a robotickou parkovací věž na jízdní kola?

Z nádraží až do centra na bicyklu důstojně? Kde projedete křížem krážem město na kole bez nutnosti zastavení  a přitom se elegantně vyhnuli všem nebezpečným místům? A pokud budeme letos v září v Praze, tak si určitě budeme chtít s dětmi užít akci „Zažít město jinak“ a „Sousedské slavnosti“.

Nějaký vzkaz všem, kteří dočetli až sem?
Pokud někdo dočetl až sem, tak má velikou trpělivost a můj obdiv. Můj příběh se může hodit při hledání vhodné cesty do školy či zaměstnání, zábavou atd. pomocí chůze či nemotorových dopravních prostředků. Protože mám velmi málo času na sport, doprava mi zbyla jako jedna z mála možností jak spalovat tuky a držet své tělo v nějaké rozumné kondici. Myslím, že to mohou někteří lidé mít podobně a možná najdou v našem rozhovoru i nějakou inspiraci. Někdy je štěstí blíž, než ho čekáme.

Jirku i další lidičky můžete potkat na zimním opékání na cyklogrilu na náplavce každou středu od šesti večer před Bajkazylem. Až do jara 2015, než zase Bajkazyl otevře častěji.

Pokud chcete inspirovat ostatní, na ceskonakola.cz můžete vložit vlastní příběh.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Dnes bude mimořádně Bajkazyl na náplavce otevřen 18:15 – 22:15h. Omlouváme se za komplikace, od 15h lze využít BA Žižkov nebo od 17h BA MeetFactory.

  2. Vo fotkách k článku som si všimol cargo bicykle pri vlaku. Ako je to s prepravou nákladných bicyklov vo vlaku v ČR?

    Na webe ČD (http://www.cd.cz/vnitrostatni-cestovani/zavazadla-a-zvirata/preprava-kol/-3673/) som objavil vetu „Jako spoluzavazadlo nelze přepravit tandemové a vícemístné kolo.“, ktorá by mohla vylučovať aj prepravu nákladných bicyklov (ak bude železničiar zle naladený a bude považovať cargo bike za viacmiestne kolo). Je však v sekcii „spoluzavazadlo“, čo by zase znamenalo, že ako batožina (zavazadlo) v špeciálnom vozni bicykel prepraviť možné je.

    Zaujímalo by ma, aké sú praktické skúsenosti s prepravou nákladných bicyklov v ČD, ideálne v jednotlivých kategóriách vlakov/typoch vozňov. Rád by som sa niekedy vydal vlakom aj ďalej do Česka, nerád by som však na pol ceste zistil, že ma vlak nezoberie :) Na Slovensku to bolo zatiaľ bez problémov.

    Ide im najmä o longailové bicykle (teda žiadne veľké škatule ako bakfietsy), konkrétne Yuba Mundo.

  3. Jožo: S longtailem jsme letos jeli na dovolenou standardním rychlíkem s povinnou rezervací (Praha – České Budějovice, úschova během přepravy). Bylo to v pohodě i při kombinaci „long + kolo s vozíjem.“ Zpravidla si pro vozík kupuji extra rezervaci, i když se dá vykázat jako kočárek, prostě pro naší rodinnou sadu zarezervuji 3 místa.

  4. Nákladní kolo lze ve vlaku přepravovat bu´d přímo ve vagonu v tom zvětšeným představku a nebo v hajtláku kde si připlatíš navíc 10kč za úschovu. Na trase HK-Praha a zpět si už na nákla´dáky zvykli. A v ostatních vlacíxh by taky být problém neměl pokud vlak nebude narvaný až po střechu. Nicméně v těch rychlíkách EC,IC nebo pendolino to moc rádi nevidí.Navíc tam je nutná rezervace.

  5. S nákladnámi koly a tandemy jezdím po ČR už 20let. Ještě se mi nikdy nestalo, že by mě ČD vyloučily z přepravy. A to včetně výluk! Až na 2 výjimky. Jednou jsem neměl rezervaci Pha>ČB, průvodčí mi ji nebyl schopen prodat (neb to systém neumožňuje) a já už jsem nestihnul doběhnout do haly. Ale to se týká jakéhokoli kola (a mé nedochvilnosti). Druhá výjimka bylo 7mi místné kolo, které neprošlo dveřma u hitláku, protože jsem je špatně změřil ;)
    S Yubou Mundo bych si vůbec žádné starosti nedělal, má tu skvělou vlastnost jako CykloTruck, nebo každý správný longtail, že dovede stát na zadku, viz: zde.
    Takže ve výsledku zabere méně místa na podlaze než běžné jednokolo a navíc bezpečně stojí. Většinou tedy jezdím pouze na představku.
    V regionovách také není problém. S něčím delším si to chce dávat pozor na IC/EC ale spíš technicky na rozměry a ty rezervace. Už jsem tam ale nacpal i tandem, který má 3.2m ;)

  6. Někdy ovšem nedojedš do cíle:-) pamatuješ tu cestu z Prahy do Hk jak ten vlak končil v noci někde v praskačce kvůli spadlým drátům a my museli po ose i s botikem protože ČD neměly moc dobře vyřešený náhradní přepravu. Do autobusu by jsme to těžko naskládali.

  7. No ale to jsme dobrovolně dojeli z Praskačky ten kousek na kolách do HK, abychom mohli po cestě pozorovat hvězdy ;) Možná by tam nakonec dorazila i nějaká dodávka na spoluzavazadla. Oni jsou docela operativní a musím říct, že se vždy snažili situaci vyřešit. Je teda fakt, že situaci zbytečně nedramatizuju na nikoho nehulákám. Nechápu cestující, kteří si z průvodčí dělají hromosvod, to přece ničemu nepomůže.

  8. no jasně 2 nákladní kola a trekining v Liberecké tramvaji také šly.
    všechno jde když se chce

Další z rubriky

Státní vlajka na kole 4

U příležitosti blížícího se státního svátku přinášíme doplnění k naší standardní cyklistické etiketě na základě..více

Cykloobousměrkový zázrak v Petrovicích 11

07. 10. - Martin - Inspirace
Na přelomu let 2016 a 2017 došlo v malé čtvrti na jihovýchodě Prahy k něčemu,..více

Deset let s Šeříkovou ulicí 4

Od vzniku stránek Prahou na kole v roce 2008 jsme Šeříkovou ulici komentovali snad třicetkrát...více

Evropský týden mobility v Praze 26

Jako každý rok i letos čeká Prahu v druhé polovině září Evropský týden mobility (ETM)...více

Lucemburk podruhé – Praha budoucnosti? 3

V minulém článku o cyklistické infrastruktuře v Lucemburku jsem představil dvě nejchytlavější infrastrukturní stavby: lávku..více

Co nového v Lucemburku? 10

Lucemburk je město spojené s Prahou nejen historickými kořeny (slepý král Jan Lucemburský bývá také..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru