Realizace 2014: Vypich

V krátké sérii článků bychom se rádi v lednu vrátili k loňským realizacím, které jsme zatím příliš nerozebrali. V tomto článku se podíváme na Vypich s novými přejezdy pro cyklisty.

Okolí křižovatky na Vypichu je důležitou spojnicí několika stezek, které jsou důležité jak pro dopravní, tak zejména pro rekreační cyklisty. Jedná se především o stezky vedoucí kolem obory Hvězda a parkem Ladronka. Ty byly do podzimu 2014 propojeny velmi nevyhovujícím přechodem v prostoru tramvajových zastávek.

Starý přechod přes dva pruhy a autobusovou zastávku + nesnížené obruby.

V létě 2014 probíhala rekonstrukce tramvajové trati. Tramvajová zastávka byla přizpůsobena i pro zastavování autobusů, čímž se výrazně usnadní přestupování z tramvají na autobusy. Zároveň byla zúžena vozovka a vytvořen nový souvislý přejezd pro cyklisty. V prostoru blízké tramvajové smyčky vzniklo nové parkoviště pro autobusy MHD. Celá oblast je tak připravena na změny MHD spojené s otevřením prodloužení metra A na Petřiny a k nemocnici Motol.

Nové kombinované zastávky a přechod s přejezdem.

Vznik přejezdu ale nebyl tak samozřejmým, jak by se na takovém místě mohlo zdát. Původně zde byl plánován pouze přechod pro chodce. Navíc s nutností podélného procházení přes tramvajovou zastávku. To by byla zbytečná šikana jak cyklistů, tak chodců, kteří přecházejí mezi Ladronkou a Hvězdou. Takto nepříznivě navržené pěší a cyklistické spojení se však naštěstí podařilo dodatečně zvrátit.

Díky tomu je tak spojení Hvězdy a Ladronky o hodně bezpečnější a jednodušší. Je to důležitá a pozitivní realizace a je dobře, že s rekonstrukcí zastávky byla zbudována. Dané místo tak nebylo zablokováno na mnoho let dopředu. Ke skutečně kvalitnímu cyklistickému propojení ale ještě mnohé chybí a je co zlepšovat.

Salámová metoda

Opět zde vidíme důsledky salámové metody tvorby cyklistické infrastruktury. Ta vzniká v rámci malých úseků, přičemž následné kvalitní koordinované propojení jednotlivých postavených prvků ale chybí. Tím myslím propojení, které by bylo návodné a jasné i pro ty, kteří místem jedou poprvé.

Na Vypichu tak máme velmi krásné cyklostezky v parku na Ladronce, které jsou skutečně luxusní a značením i povrchem jednoduše odlišitelné od stezek pro chodce. Ne že by vždy toto rozlišení bylo respektováno, ale je na první pohled jasné, zda je člověk na cyklostezce nebo stezce pro pěší.

Stezky jasně odlišitelné.

Kolem Hvězdy pak vedou pěkné asfaltové stezky sdílené chodci a cyklisty. Na ty navíc navazuje další infrastruktura. Například cykloobousměrka v ulici Na Klášterním. Po té lze dojet až k dalšímu novému cyklopřejezdu přes ulici Ankarskou, díky kterému se dostanete legálně bez sesednutí od Hvězdy až k Břevnovskému klášteru.

Stezka kolem obory Hvězda.

Zároveň zde již ale panuje určitý chaos. Například na stezce mezi novým přejezdem přes Ankarskou a cykloobousměrkou v ulici Na Klášterním je na některých značkách stezka značena jako dělená a na některých jako zcela sdílená.

Nový přejezd přes Ankarskou a konec sdílené stezky pro chodce a cyklisty.

Na druhém konci je však stezka značena jako rozdělená na samostatnou část pro cyklisty a chodce.

To je samozřejmě dosti nepodstatný detail, který málokdo zaznamená. Možná došlo k ušetření peněz a využití nadbytečné značky ze skladu, proč ne. Zároveň to ale dobře ilustruje onu salámovost, kdy nejsou dostatečně řešeny dlouhé úseky jako logické celky. To se dá pozorovat i na pražských páteřních cyklotrasách, kde se dopravní režim cyklistům občas mění i po desítkách metrů.

Jednou se legalizuje 200 metrů tady, později 100 metrů o kus dále, ale povrch stezky a značení uděláme pokaždé jinak, protože nějaký ten čas mezitím uběhl.

V takovémto prostředí se osobně nedivím, že mnoho lidí jezdících na kolech nemá příliš přehled, zda v daných pár metrech jsou na chodníku, cyklostezce, pěší zóně s povoleným vjezdem cyklistů nebo obytné zóně a jakými pravidly se mají aktuálně řídit.

Od Ladronky ke Hvězdě

Nyní tedy vznikl nový přejezd přes Bělohorskou. Velmi podstatná a přínosná stavba, ale návazné úseky zatím kvalitně řešeny nejsou. Z Ladronky do Hvězdy se dostanete, ale občas s využitím chodníku a občas vůbec nevíte, zda to je chodník nebo stezka pro chodce a cyklisty. Pojďme se tedy projet.

Spojka mezi cyklostezkou na Ladronce a přejezdem přes Bělohorskou.

Kus chodníku u přejezdu přes Bělohorskou je legalizován jako sdílená stezka, zároveň však není zcela jasné, zda toto platí i u navazující spojky k cyklostezce na Ladronce. Původně to byl rozhodně chodník a stezka je tak i odlišně vydlážděna. Nyní bude zřejmě provizorně využívána i lidmi na kole.

Příjezd od spojky k přejezdu přes Bělohorskou. Zlegalizovaný chodník.

Místo by si zasloužilo kvalitní propojení cyklostezky přímo k přejezdu, tak aby se cyklisté nemuseli zbytečně motat po pěší stezce a několika metrech chodníku podél Bělohorské. U Ladronky již kvalitní cyklostezky existují a toto provizorní řešení sice chápu, ale bohužel zvláště v kontrastu s luxusními cyklostezkami může vést ke zmatení, kdy lidé nejsou později schopni odlišit, kdy po chodníku tedy smějí a kdy ne.

Přejezd a legalizovaný chodník z druhé strany. Přímo rovně by v budoucnu mohla vést cyklistická spojka k Ladronce.

Po přejezdu Bělohorské ještě chvíli pokračuje sdílená stezka pro chodce a cyklisty, ale ta po pár metrech znenadání končí. Dále byste měli kolo zřejmě vést, taková varianta ale asi málokoho napadne.

Pokračování směr Hvězda. Konec stezky je již na dohled.

Celkově se nabízí otázka, kudy od Bělohorské ke Hvězdě nejlépe jet. A to i pro budoucí projektanty případného kvalitního řešení. Nejpoužívanější je asi zmiňovaný krátký kus sdílené stezky a dále po chodníku, přechodu pro chodce u autobusové zastávky a přes pláň.

Konec legální cesty. Dále se nejčastěji pokračuje mírně vlevo po zcela novém chodníku k přechodu a přes pláň.

Případná alternativa v podobě využití ulice Na Vypichu je v současnosti legálně v podstatě nemožná, protože v ulici Na Vypichu je mezi Ankarskou a Bělohorskou složitá soustava zákazů vjezdu a jednosměrek. V budoucnu je asi docela jedno, zda možná legalizace půjde spíše současným nejpoužívanějším směrem přes pláň nebo spíše v určité míře ulicí Na Vypichu. Je ale důležité, aby zvolená varianta byla dostatečně návodná a pohodlná. V obou případech by mělo být samozřejmé zlegalizovat a bezpečně vyřešit křížení Ankarské.

Vypich. Situace na mapě.

Trochu paradoxní je, že ve směru přes pláň, kudy v současnosti jezdí nejvíce cyklistů, byl v rámci současných úprav chodník nově vyasfaltován. Pokud by toto měla být budoucí stezka pro cyklisty, mohl být již nyní vybudován o něco širší a legalizován.

Nový chodník přes pláň. Kudy v budoucnu povede stezka pro cyklisty? Zamýšlel se někdo nad tím?

V oblasti Vypichu tak vznikly v roce 2014 dva podstatné přejezdy pro cyklisty a několik metrů legalizací původních chodníků. Jsou to jednoznačně pozitivní změny, ale bylo by vhodné se na dané území podívat komplexně a dořešit ho jako celek. Spojit jednotlivé vybudované části. Stanovit konkrétní podobu propojení od Bělohorské ke Hvězdě a tu kvalitně realizovat. Zároveň se připravit na další návazné směry, zamyslet se nad budoucím napojením na plánovanou stezku podél Ankarské až k Větrníku.

Daná řešení by měla být jednotná a přehledná. Mělo by být jasně zřejmé, kde se mohou cyklisté pohybovat a kde je již chodník, kudy jezdit nemají. Zároveň by měl být dopravní režim jasný a neměnit se s každým křížením.

Podél Bělohorské můžete legálně dojet až do Tomanovy.

A značka, která říká, abyste se na posledních několik metrů teleportovali, není vidět.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Jako dennímu cyklistovi mi přijde řešení přechodu/přejezdu pro řidiče IAD hodně omezující (a také v praxi vytváří kolony).

    Takovéto řešení by bylo odpovídající situaci, kdy existuje Břevnovská radiála.

    Narážím především na kombinaci zúžení do 1 pruhu (nejspíš kvůli vytvoření místa na ostrůvek – radši bych viděl dvoupruhový průjezd s vybočením, tj. ubourat kus chodníku u Ladronky a o to rozšířit vozovku) a SSZ – IMHO zbytečné, lepší by to bylo rozdělit po ostrůvkách do 3 segmentů a zcela bez SSZ, každý by se rozhodl sám, kdy jet/jít.

    Podobně, jako u jiných SSZ, i tady mi to přijde kontraproduktivní. Třeba u nás na Zenklově ( http://goo.gl/BK6vV0 ) „funguje“ tento přechod následovně:
    1) auta jedou, chodec přijde k semaforu a zmáčkne tlačítko a čeká
    2) auta přestanou jezdit (protože o 300m výš padla červená)
    3) chodec přechází na červenou
    4) přijíždějí první auta z další vlny
    5) padá červená autům a chodec už je dávno na poště nebo tram zastávce.

    Totožná situace fungovalo i na Plzeňské u pošty, kde jsem bydlel dřív.

    Problémovost toho přechodu na Vypichu byla hlavně v tom ,že byl nedělený, jinak jsem tam nikdy problém s přecházením neměl (pracoval jsem hned vedle).

  2. Dovolím si souhlasit. Ani mě se to zúžení na Vypichu moc nelíbí, naštěstí už se tam nyní moc často nevyskytuju.

    Co se té Zenklovy týká, tak tam to Mosquit vystihnul naprosto přesně. Přecházím tam velmi často a prakticky vždy počkám až když nic nejede a jdu na červenou, protože nechci zbytečně blokovat 20 aut v každém směru.

    Bohužel mám pocit, že poslední dobou se se SSZ roztrhl pytel a plynulosti provozu to moc nepomáha. Zvláště pokud jsou v Praze semafory zapnuté i ve tři hodiny ráno…

  3. Tak popsáno je to vcelku přesně. Jezdím tudy víceméně pravidelně, každý týden z Ruzyně na dolní Bělohorskou, ale naštěstí až večer. A je opravdu úžasné například, že ten přechod úplně nezrušili – líbat nohy!

    Musím se přiznat, že v takovýchto prostorách je mi úplně, ale úplně šumák, kde je jaký režim, přestože směrem do centra v klasické husté zástavbě si v podstatě nedovolím porušit předpisy. Urbanistický vřed, kaše s křižovatkou uprostřed a těžce protlačeným a podvodně rozšířeným obchoďákem přímo proti oboře, s budoucností jedné velké radiály, kde chodec či cyklista je ten poslední, který někoho zajímá, kus drnu (díkybohu za něj) na pouštení draků, který je ještě pořád poznamenaný rozježděním po onom úžasném koncertu našich národních umělců, s pavučinou záplatovaných chodníků (směrem k Hvězdě a Petřinám) – a já budu řešit, jestli jedu po bezejmenném bahně, nebo po stezce takové či makové.

    U semaforů na stisk mi vůbec nevadí, že vznikají kolony, protože auto nevlastním, vadí mi ale, že musím čekat pokaždé plnou dobu, pokud náhodou někdo nešel přede mnou. Mám to nacvičené ze Špejcharu. Na červenou jezdím výjimečně, lidi by to mohlo štvát.

  4. Ten jeden pruh do centra chápu, vzhledem k tomu že Bělohorská a dál Patočkova vede skrz obytnou čtvrť a napojuje se přímo na MÚK Malovanka na MO, nechce si tam Praha 6 dvoupruh a s ním očekávané dvouřadé kolony pustit, tak se to nahoře přiškrtilo, čímž se to dole rozředí a provoz bude plynulejší. pokud mi tam něco chybí, tak cyklopruh umožňující objet tu kolonu dolů, teď je to tam příliš úzké.

  5. Tak ono s tím zúžením do jednoho pruhu je to poněkud „pražštější“ – jistě se ale nejedná se o koncepci s cílem zklidnit/omezit/zprudit IAdopravu směrem do centra (ad vlákno – 4). Byť to částečně ten efekt má (podobně jako předchozí zúžení Bělohorské u zastávek Malý Břevnov: http://mapy.cz/s/fbLz).
    Příčinou změn byla nutnost vybudovat normové nástupiště tramvajovo-busové zastávky (investor DPP) a řádné přechody (původní vedly krz zastávky – http://mapy.cz/s/fbL8).
    Správce přilehlé vozovky (TSK) měl velký problém se zužováním (byly dost prověřovány kolony zpětného vzdutí ke křižovatce Vypich), ale současně nedokázal zajistit rozšíření vozovky na jih (ono tam je spousta sítí, sloupů a chodník by musel být nově místo zeleně). DPP taková investice nepřísluší (je mimo jeho majetek, kterým je tramvajová trať).
    Přechod musí být signalizován, protože ve směru z centra vede přes souběžné 2 jízdní pruhy. Diskuse o signalizování jen severní vozovky byly poměrně krátké (například by vyžadovaly směrový odskok mezi nesignalizovanozu a signalizovanou částí s vodícími zabradlími, na což by bylo potřeba mnohem víc místa, než na řešení realizované) a neřešilo by jízdu tramavjí do/z smyčky Vypich. Skončilo se tak u signalizace přes celou ulici.
    A dlouho to vypadalo, že to bude bez přejezdu pro cyklisty…

  6. prt: Díky za objasnění a uvedení na pravou míru :)

Další z rubriky

Od neděle si můžete půjčit ofo na Praze 7 6

Od neděle 15. října lze na Praze 7 narazit na žlutá kola čínské společnosti ofo...více

Čtyřka, sedmička (a další městské části) instalují cyklistické stojany :)

Městská část Praha 7 za uplynulý rok instalovala přes sto nových cyklostojanů. Jak informuje Praha..více

ofo vyšle v říjnu 300 kol na Prahu 7 1

ofo, jedna z prudce expandujících asijských bikesharingových služeb, vstupuje do Prahy. V pátek 22. září 2017 ji..více

Praha 3 odmítla magistrátem navržené cykloobousměrky 49

Zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) upozornila na svém facebookovém profilu na rozhodnutí Rady..více

Konec městského bikesharingu v Praze, nebo jeho nový začátek? :)

Soutěž na městský bikesharing skončila na jaře neslavně: tendr byl zrušen Úřadem pro ochranu hospodářské..více

Nové stezky kolem Uhříněvsi 1

Jednou z větších investičních akcí, které měly v roce 2015 připravené městské části, byly cyklostezky..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Cykloobousměrky by na Praze 3 byly

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru