Ulice jako zahrada

Krátký článek o novém pojetí vedlejších ulic v Bordeaux ve Francii, který nám zaslal Filip Boháč. Sice je to tentokrát spíš o pěších než o cyklistech, ale doufáme, že se bude líbit i tak. Autorovi děkujeme.

Vynikajícím příkladem toho, jak cílevědomá politika může v poměrně krátké době výrazně změnit tvář města a zvýšit kvalitu života v něm, je francouzské Bordeaux. Jedním ze zásadních prvků politiky Alaina Juppého byla péče o veřejná prostranství.

Vlajkovou lodí nového pojetí města byl projekt nábřeží. Po dlouhá desetiletí byly břehy Garonny jedním velkým brownfieldem. Mezi řekou a městem se nacházela takřka nepřekonatelná bariéra městské dálnice a za ní rozpadající se trosky kdysi slavného přístavu. Dnes je ve středu města parková promenáda, v okrajových částech pak volně přístupná sportoviště, industriální architektura skladišť byla upravena na obchody, kavárny a kulturní instituce. Město znovu objevilo řeku a nábřeží je nejfrekventovanějším veřejným prostranstvím v Bordeaux.

Druhou etapou pak byla postupná rekonstrukce náměstí a plácků, které dříve sloužily vesměs jako parkoviště. Dopravní funkce byla radikálně omezena (celkově v centru zmizely tisíce parkovacích stání) a byla zde vytvořena kvalitní veřejná prostranství podle jednotného manuálu. Město současně finančně podporovalo opravu fasád přiléhajících domů a oživení maloobchodu. Výsledkem je výrazné oživení pouličního života v dříve stagnujícím a chátrajícím centru města.

Třetí etapou je pak snaha tato obnovená veřejná prostranství vzájemně propojit. Tato snaha však naráží na problém historického půdorysu města – hlavní ulice, které by byly přirozenými dopravními spojnicemi, jsou natolik úzké, že přes snahu radikálně omezovat automobilovou dopravu není možné tam vytvořit kvalitní prostory pro pěší – auta ani veřejnou dopravu zkrátka není možné vyloučit zcela. Proto se zrodila myšlenka souvislé sítě pěších tahů vedlejšími ulicemi, které by nabízely vysokou kvalitu veřejného prostranství a sloužily především pobytové funkci a pěší dopravě.

Jako pilotní projekt byla vybrána rue Kléber. Takto vypadala před zahájením projektu.

Následující schéma ukazuje rue Kléber v uliční síti města. Vidíme zde již zrekonstruovaná veřejná prostranství a plánovaný pěší tah:

Principy úpravy jsou zobrazeny v prezentaci pro občany.

Principy jsou v zásadě známé z navrhování obytných zón: sdílená plocha pro všechny funkce ulice, zpomalení dopravy, omezení parkování, pobytové plochy s vhodným mobiliářem, zeleň. Od běžných projektů se liší velmi úzkým profilem ulice, a mimořádnou „porcí“ zeleně. Návrh je architektonicky velmi kvalitní a citlivý k městským souvislostem – pečlivé vnímání genia loci, součástí projektu je snaha oživit přilehlý parter. Zásadní novinkou konceptu je však záměr propojit takto upravené ulice do souvislé sítě.

První etapa byla realizována na jaře 2014, následuje pár fotografií čerstvě po dokončení:

Fotografie převzaty z fóra pss-archi.eu, uživatel amart.

Když se na závěr zasním, i v Praze by se našla spousta míst, kterým by podobný koncept příjemných a souvislých pěších tahů slušel. Namátkou mě napadají Lublaňská, Štěpánská – Ke Karlovu, U nemocnice – Kateřinská a mnoho dalších.


Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Hezké. Opravdu. V Praze by to ale mělo dvě nutné podmínky. Muselo by se najít místo, kam místní obyvatele přemístí svá auta. Část z lidí by se snad musela i auta vzdát, což je však v rozporu se současným trendem „kdo nemá auto, není in“ (soudím podle toho, že reklama na auto běží v televizi častěji než na cokoliv jiného prací prášky nevyjímaje – auto je tedy asi ta nejčastěji kupovaná věc na světě…) A pak by se muselo zajistit, aby každá zakázka za větší peníze, kterou si magistrát zadá, alespoň nepůsobila dojmem že vysoutěžená cena je o 30 % vyšší než by musela a konečná cena pak nebyla dvojnásobkem ceny vysoutěžené. To by pak totiž odrazovalo lidi stejně tak jako Blanka, stavba metra, nákup tramvají… A jako bonus by stavební předpisy asi musely vypadat jinak, než vypadají po Hudečkově zásahu. Ale přiznávám že jsem laik a ne odborník na komunální politiku a finance, takže to jsou jen pocity vesnického balíka žijícího v Pze.

  2. Jaký Hudečkův zásah do stavebních předpisů máš na mysli? Resp. co je tam v rozporu s tím, co je ukázané v článku?

  3. Pouze ten detail, že u nové výstavby již nemusí být budován přiměřený počet parkovacích míst. Je pravda, že při revitalizaci/rekonstrujci staré zástavby to nehraje význam, ale při nové výstavbě, zejména developerských projektech na okraji Prahy (kde třeba bydlím) to má dopad zásadní – a souvisí to i s novou výstavbou v centru. Ale třeba jsem diskuse okolo nových stavebních předpisů vnímal špatně…

  4. David: Je potřeba věci dočítat do konce. Tohle je z ofiko stránek IPRu, jasněji už to asi vysvětlit nemohli:
    „Dodnes byly např. u bytových staveb požadavky na počet parkovacích míst plošně stejné pro celé město. Nové nařízení zvyšuje tyto požadavky na okrajích Prahy až o 40 %, zatímco v centru, kde je dobře dostupná hustá síť veřejné dopravy, je o 10 až 20 % snižuje.“
    http://www.iprpraha.cz/clanek/401/temata-psp

    Ad nová výstavba v centru – vzhledem ke kapacitě uliční sítě, která je už dnes zahlcená a nebude se do budoucna rozšiřovat a současně vzhledem k tisícům volných nevyužitých parkovacích míst v soukromých garážích je povinnost stavět v centru další garáže nesmysl. PSP konečně odlišily potřeby výstavby nových parkovacích míst podle části města – rozdělily ho na zóny.

  5. Ad 4) děkuji za velmi srozumitelné vysvětlení a odvolávám svoji předposlední větu z komentáře č. 1)

    Ad 5) nevěnuji se dopravě v Pze profesionálně – pouze jako uživatel – a proto jsem čerpal pouze z veřejnoprávních masových médií, zejména z televize. Nebylo co dočítat. Ale možná jsem celkem nechápavé individuum, že jsem to z nich nepoznal hned:o) I tak děkuji za vysvětlení.

Další z rubriky

reTyre: Recenze zipových plášťů na zimu 8

21. 02. - Peter Halaj - Inspirace
Původním cílem bylo přinést již třetí článek na téma plášťů od čtenáře Vlákno, který se..více

Na kole s kamerou 24

Pokud jezdíte v provozu, určitě jste se setkali se situacemi, které zažívat prostě nechcete. Těsná..více

Auto*Mat: Sborník pro podporu cyklodopravy v Praze 8

Spolek Auto*Mat uspořádal v listopadu 2018 jednodenní seminář se zahraniční účastí Cyklisticka v kopcovitých městech (autor..více

Zvětšete boční odstup 18

Těsné předjíždění je v silnějším provozu tak běžné, že jej zkušený cyklista ani neregistruje. Současně..více

Do školy na kole 29

28. 11. - Do školy na kole - Inspirace
Medailonky studentů dojíždějících do školy na kole jsou publikovány ve spolupráci s projektem Do školy na..více

Vánoční dárky pro městské cyklisty, cyklistky i cyklističata 1

Máte doma zarytého městského cyklistu a přemýšlíte, čím mu udělat radost pod stromečkem? Jezdíte na..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru