Argentinská: pojede se dál? (2)

nedávném článku jsme si představili nová opatření na Argentinské, která zajistila bezpečný severojižní průjezd podél dolních Holešovic. A to včetně návazných spojení přímo do obytné oblasti – do ulic Jateční a Dělnická.

Oblast podél stezky čeká v budoucnu masivní rozvoj spojený s projekty nové čtvrti v prostoru dnešního nádraží Praha-Bubny. Železnice by zde měla vést na pilířích a pod ní by tak mohla prorůst běžná uliční síť propojující dolní Holešovice s Letnou. Vznikla by zde nová výstavba, jejíž možné podoby jsou právě nyní opět probírány.

Lze se tak domnívat, že i současná stezka poděl Argentinské bude (muset) v budoucnu vypadat zcela jinak. Větší územní změny ale v horizontu nejbližších let spíše realisticky neočekávám. Stezka podél Argentinské nám tak ještě nějakou dobu bude sloužit tak, jak je. Bohužel ale z jihu i severu napojení stezky na současnou kvalitní infrastrukturu, především páteřní cyklotrasu A2, chybí. Co by se tedy mělo změnit?

Spíše lehčí problémy na jihu

Na jihu je situace poměrně jednoduchá. Přes Hlávkův most již vedou chodníkové stezky napojující Holešovice na páteřní cyklotrasu A2 a centrum města. Dostanete se tak až na Staroměstskou. Pěkně po rovince, bez provozu, v poklidu a za chvíli.

V Holešovicích tato chráněná trasa ústí na západní straně u křižovatky na nábřeží Kapitána Jaroše, kterou bezpečně překonává přejezdy a dále se pokračuje provozem. Na východní straně pak stezka směřuje k Holešovické tržnici.

Situace na jižním konci stezky.

Pohledem na mapu dopravního stresu vidíme přerušení nejklidnější varianty zhruba na úrovni Negrelliho viaduktu. Zde totiž končí legalizace a dále se musí po chodníku. Řešení je tak nasnadě, chodník není ani příliš frekventovaný, ani vyloženě úzký. Legalizace by snad neměla být složitá a stezka pro chodce a cyklisty by mohla být protažena až k tržnici, ke křižovatce Argentinské a Bubenského nábřeží.

Nepochopitelný konec stezky pro chodce a cyklisty. Značku posunout o 300 metrů dál.

Argentinská na dohled. Tam až by měla legalizace vést.

Za přechodem je již stezka podél Argentinské.

Poslední úsek, který brání zcela legalizovanému a chráněnému cyklistickému napojení Argentinské na centrum Prahy, je přechod pro chodce z Argentinské na nábřeží. Jedná se však jen o pár metrů, které lze docela snadno překonat. Zde již řešení není tak snadné a na vznik cyklistických přejezdů je nutné myslet při další rekonstrukci světelné signalizace/křižovatky.

Na stránce Cyklisté sobě můžete podnět na prodloužení stezky až k Argentinské podpořit a diskutovat o něm.

Složitý sever

Na severu již řešení není tak lehko představitelné. Podél Argentinské dojedeme (i s dětmi) bezpečně až ke stanici metra Nádraží Holešovice, ale dále už je to značně punkové. Takřka na dohled máme dvě nová chráněná spojení přes Vltavu k severní části páteřní trasy A2: nepříliš povedený Trojský most a nově legalizované chodníky na mostě Barikádníků. Ty se povedly i díky aktivitě Honzy Musílka na webu Cyklisté sobě. Sice jsou oba mosty na dohled, ale zcela příjemné spojení k nim spíše neexistuje.

Nádraží Holešovice - mrtvý prostor.

Z mého pohledu by celá oblast zasloužila velkou péči. Je zde mnoho mrtvých prostorů čekajících na své budoucí využití, mnoho ulic, které mají zbytečně dálniční charakter. Pěší spojení je zde často nepohodlné nebo nemožné. Probrat by se tu dalo opravdu mnoho nedostatků.

Napojení Trojského mostu se asi v nejbližší době nezlepší. Je třeba okolí holešovického nádraží revitalizovat jako celek. Při budoucím řešení tohoto místa by mělo být myšleno systematicky i na cyklistickou dopravu a vytvořit chráněné spojení z Argentinské k Trojskému mostu i k Mostu Barikádníků. A neopomenout ani připojení Ortenova náměstí a páteřní trasy A1 do Stromovky. To vše v dobré kvalitě, ne v polovičatém řešení Trojského mostu (nebo zanedlouho Vršovické). A nezapomenout vylepšit parkování kol u metra i u nádraží.

Pokud se ale zaměřím na možnou ne příliš vzdálenou budoucnost, tak se mi jeví jako reálné vytvoření legálního spojení od Argentinské na Most Barikádníků. Tím největším zásahem je vytvoření přejezdů pro cyklisty v křižovatce Plynární a Argentinské. Nejlepším řešením jsou přejezdy na všech čtyřech stranách, protože zajistí všechny vazby. Je také snazší pochopit, kudy křižovatku překonat. Křižovatka si je zaslouží.

Plynární x Argentinská: Křižovatka tvoří bariéru.

Velká a složitá křižovatka tvořit bariéru nemusí. Taky "pohled směr Ortenovo náměstí"

Místa je tu dost.

Po parkovišti se již běžně na kole jezdí (i chodí).

Po překonání křižovatky by následoval krátký úsek stezky pro chodce a cyklisty ústící na parkoviště, po kterém lze normálně jet. Do budoucna by to na parkovišti asi chtělo pár změn (třeba hezký chodník), ale pro jízdu na kole to nejsou změny nezbytně nutné.

Jankovcovu zobousměrnit i pro kola.

Druhým největším oříškem je čerpací stanice. Podolská stezka je varováním, že tu legalizace nebude snadná, ale zůstávám optimistou a věřím, že by se to někdy mohlo povést.

Sevilla, Španělsko.

Za benzínkou již začíná legalizovaná stezka.

Po mostě již legálně až do Libně nebo do Klecan.

Závěr

Pokud by se daná opatření povedlo realizovat, tak by vzniklo docela pěkné nové legální propojení napříč Holešovicemi, kudy bych bez obav jel i s dětmi, navíc s návazností na páteřní cyklotrasu A2. Na pražské poměry chybí relativně málo, ale i to málo je možná nereálně vzdálené.

Začít je možné jednoduchým posunem jedné značky na jihu a zobousměrněním Jankovcovy i pro cyklisty. Pokračovat neopomenutím vzniku cyklopřejezdů ve dvou křižovatkách a během toho všeho se zamyslet, jak vyřešit přechody pro chodce u benzínky a u Jankovcovy ulice.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Tohle všechno je krásně sjízdný a je jedno zda tam je nějaká značka nebo ne, jediný problematický místo nemáš na fotce a je to obrubník před CITY STORAGE těsně před tou benzínkou, kde je 30cm obrubník. Ten upravit a hotovo, pak legalizovat, schůzovat, plánovat a další blbosti dělat klidně několik let :-)

  2. No jo, máš pravdu, obrubník jsem nezapracoval, i když jsem se tam na něj díval a i ho fotil.
    Jinak ano, souhlasím, „sjízdné“ to až na ten obrubník je, asi jako již valná většina míst v Praze ;)
    I na ta dlouhá schůzování a plánování by se našla důležitější místa, než jsou tato. Ale když už jsem psal, co tam vloni vzniklo, tak jsem při jednom vzal i zamyšlení nad budoucností okolí.

  3. Ten obrubník se už řešil s TSK, viz níže. Otázka je, kdy to bude?

    Sražení vysokého obrubníku na pravém chodníku před objektem Argentinská 40 směrem na most Barikádníků.
    Podle vyjádření TSK Praha OS Severozápad bude po přidělení finančních prostředků a vhodných klimatických podmínek obrubník sklopen.

Další z rubriky

Na kole s kamerou 24

Pokud jezdíte v provozu, určitě jste se setkali se situacemi, které zažívat prostě nechcete. Těsná..více

Co přinese pražský bikesharing v roce 2019 14

21. 01. - Martin - Zprávy
Sdílení jízdních kol, neboli bikesharing, čeká v Praze na jaře 2019 další expanze. V roce..více

Auto*Mat: Sborník pro podporu cyklodopravy v Praze 6

Spolek Auto*Mat uspořádal v listopadu 2018 jednodenní seminář se zahraniční účastí Cyklisticka v kopcovitých městech (autor..více

Zvětšete boční odstup 18

Těsné předjíždění je v silnějším provozu tak běžné, že jej zkušený cyklista ani neregistruje. Současně..více

IPR: Nové vize pražských veřejných prostranství 4

18. 12. - Martin - Zprávy
Během uplynulého podzimu představil Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) výsledky několika architektonických..více

Do školy na kole 29

28. 11. - Do školy na kole - Inspirace
Medailonky studentů dojíždějících do školy na kole jsou publikovány ve spolupráci s projektem Do školy na..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru