Dřevený elegán vyrobený v Praze

Anna Strejcová

main_DSC4082_press_1500-r

Je tomu přesně rok, kdy se na stránkách Prahou na kole objevil článek o cestě na bambusovém kole.
Tentokrát se podíváme na zbrusu nový koncept dřevěného kola, které vzniklo v pražské cyklodílně Jan. Kromě zcela jedinečného elipsovitého designu je pozoruhodné hlavně tím, že dřevěný rám je ručně dělaný ze 40 vrstev dýhy, což mu dodává lehkost a pružnost. Veřejně představen bude 9. dubna ve studiu Prototyp. O tom, jak probíhalo dvouleté vymýšlení unikátního dřevěného kola, jsme si povídali s jeho tvůrcem, Janem Mucskou.

DSC3947-wood-bike-750x500

Proč se někdo rozhodne vyrobit kolo ze dřeva?

Předně, kolo je něco, s čím jsem spojený od doby, kdy jsem na něm byl poprvé schopný udržet balanc. Uchvátil mě pocit lehkosti pohybu a způsob komunikace s funkčním objektem, který rozšiřuje naše možnosti. Kromě toho, že je mým nejoblíbenějším dopravním prostředkem, je pro mě jízda na kole stále silným zážitkem.

Pro někoho může být tradiční kolo dostačující, ale já jsem se potřeboval dostat dál. Potřeboval jsem si bicykl přizpůsobit podle sebe. Kupovat nové hotové díly a sešroubovat je pak dohromady není pro mě úplně to pravé. Vlastnoručně postavit rám kola, jeho tělo, bylo pro mě tou správnou výzvou. Vzhledem k tomu, že nemám kov moc rád, se nabízela ještě zajímavější možnost. Postavit ho z materiálu, se kterým umím pracovat – ze dřeva. Na výrobě dvou prvních prototypů jsem strávil osm měsíců.

Kde jsi získal manuální zkušenosti?

Se dřevem a kompozitními materiály jsem se naučil pracovat po střední škole ve vývoji Škodovky, kde jsem působil ve vývoji jako modelář. Technologie zpracování mi tedy byla v celku jasná, šlo o to najít cestu, jak zformovat dřevo a přitom maximálně využít jeho konstrukční vlastnosti. Nejdřív jsem přemýšlel o různých dřevěných kompozitech, některé mají tvrdost a pevnost kovu. Jenže opracovávat takový materiál je možné akorát tak na frézách, a já sem chtěl ten rám chtěl vyrobit sám, ručně.

Aby toho nebylo málo, rám nemohl rozhodně být kopií těch existujících. Musel být unikátní a musel využívat jedinečných vlastností dřeva, které u kovu a trubek nenajdete. Proto jsem zvolil tvar rámu, jemuž říkám avokádo. Má skutečně amorfní tvar, který z kovu jen tak nevyrobíte. Díky vrstvení vznikl celistvý rám, který vypadá, jakoby byl vytvořen z jednoho kusu dřeva. Tento způsob zpracování navíc hraje důležitou roli ve zvýšení mechanické odolnosti konstrukce. Kovové části jsou vyrobené z duralu a celý rám váží okolo tří kilogramů.

Jaké jsou podle tebe výhody dřevěného kola?

Výhod je mnoho. Obecně se mluví o vynikajících vlastnostech vstřebávat drobné vibrace, což zlepšuje komfort jízdy. Dřevo má pro výrobu kola výborný poměr pružnosti a pevnosti. Je snadno dostupné, velmi snadno opracovatelné a je to obnovitelný materiál. Mimoto je opravdu krásné a dodává předmětu lidský rozměr.

Proč se najednou objevuje tolik výrobců dřevěných kol?

Výrobci dřevěných kol rádi zmiňují, že se ke dřevu uchylují až nyní, protože dřív nebyly k dispozici dostatečně vhodné technologie na zpracování. Ale to je jen pohádka. Pravda je taková, že technologie na výrobu dřevěných kol, jaké se dnes vyrábějí, je tu už minimílně sto let. Rámy aut se dlouho vyráběly ze dřeva, kočáry jezdící po kamenných neupravených “cestách“ se vyráběly ještě dříve. Tak proč až dnes?

Má to hned několik důvodů: cyklistika obecně získává jinou společenskou hodnotu. Kromě fenoménu sportovní cyklistiky, který neustále nabývá na síle, se městská cyklistika stává adekvátní alternativou k dopravě autem po městě. Kolo je symbolem životního postoje celé generace. Společnost si začíná znovu uvědomovat hodnotu rukodělného zpracování, jenž se z evropské a západní kultury téměř vytratilo. Kolo již není znakem chudoby, ale znakem uvědomělého postoje.
Díky této situaci je možné vyrábět dřevěná kola a získat tak pochopení širší veřejnosti, které je pro existenci takovéhoto “exotického” počinu třeba.

Přijďte se podívat na dřevěné rámy z cyklodílny Jan na vlastní oči. První veřejné odhalení dřevěného kola proběhne 9. dubna 2015 od 19:00 ve studiu Prototyp sídlící nad dílnou Jan v Sekaninově ulici 16.

Text: Anna Strejcová

DSC4088-wood-bike-jan-750x500

 

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. No já nevím, není to spíš tak, že už dávno je kov mnohem levnější na výrobu a dříve prostě neexistovali blázni, co by do kola investovali 100 tisíc za rám, když mohou mít levnější z oceli (ale asi má pravdu, že dřív si takovéhle lidé koupili pořádný fáro, což už o všech neplatí).

    Jsem teda na komponenty laik, ale jestli to vyráběl osm měsíců, tak nechci vědět, kolik to bude stát.

  2. Úžasné, opravdu.

    Ale cena by mě taky zajímala.

    Oproti bambusu to asi nebude jednoduché, technologicky nenáročné a levné řešení.

  3. Odpoved na oba predesle komentare je jednoducha.
    Veci se prece nevyrabeji jen proto aby byli v dusledku levne ;)
    Penize prece nejsou vsechno.

  4. Peníze nejsou všechno, ale osobně mi přijde trochu podivné si z kola dělat fetiš, jak tohle kolo interpretuju. Ale tak asi lepší dřevěné kolo jako fetiš než ferrari. Každopádně tohle není cesta, jak na kolo nalákat tu kýženou dvanáctinu městské populace, myslím (už tu dlouho nebyl žádný flame, tak se do mě pusťte:-P).

    Nebo to má potenciál být cenově srovnatelné s železem (nebo aspoň karbonem)?

  5. Nejde o fetis, ale o to vytvorit neco co by se s pristupem vytvaret veci s cilem masove vyroby nedalo proste udelat. Tohle se masove proste delat neda. Kazdej prototyp je nekolikanasobne drazsi nez nasledna masova vyroba, at je to kolo, auto, nebo mixer. Takovehle pociny muzou, ale byt prinosne i pro masovku, protoze to ukazuje rekneme nove pristupy, ktery by si „oni“ proste netroufli.

    Cenove se to da srovnat akorat s karbonem. Realna prace na tom je 2-3 mesice, plus material.. nebudem to natahovat, pripadna cena je cca 50-60tis. za ram.

  6. No ale je tohle prototyp, který má potenciál k masové výrobě, která by byla cenově dostupná a kvalitativně srovnatelná se stávajícím řešením?

    Jako jasně, inovovat je třeba, a lze inovovat, i když člověk chce mít z pro mě poněkud nepochopitelného důvodu dřevěné kolo, a když se ukáže, že to nakonec nebyl výstřelek ale zárodek zcela nového způsobu, jak dělat kola, tak se ukáže, že jsem se krutě mýlil – no takový už je život.

    Zatím to totiž interpretuju tak, že to saturuje potřebu lidí mít něco ostentativně lepšího a jiného než ostatní podobně jako tuhle potřebu saturuje Ferrari a podobné u aut. Jakkoliv je dřevěné kolo lepší než Ferrari, tahle touha mi je poněkud cizí. (heh, a to říká člověk, co má rám, který v daném provedení existuje jediný na světě:-P)

  7. I tak se to da brat.

    Ja myslim, ze to je o tom hlavne realizovat svoji ideu. To ze v tom clovek muze extremne zahucet financne je holt vec druha.

    K drevu se da dodat jen to ze ma v mnoha ohledech lepsi vlastnosti nez kov a je prave idelanim materialem na vyrobu kol, stejne jako je lepsi drevena lod, nez „plastova“, nebo kovova, stejne tak proc sou lepsi lyze a snowboardy s drevenym zakladem atd.. Jenze proces spracovani je holt nakladnejsi a proto se to nerealizuje ve velkem.

Další z rubriky

Auto*Mat řeší centrum 3/3 – střed města cyklistický a placatý 25

Formou tří článků postupně vyšel v uplynulých dnech text Vratislava Fillera, který představuje koncept Auto*Matu, jak narovnat..více

Auto*Mat řeší centrum 2/3 – co by šlo provést rychle :)

Formou tří článků postupně vychází v těchto dnech text Vratislava Fillera, který představuje koncept Auto*Matu, jak narovnat..více

Auto*Mat řeší centrum 1/3 – dnešní stav a kroky Prahy 1 6

Formou tří článků postupně vyjde v následujících dnech text Vratislava Fillera, který představuje koncept Auto*Matu, jak narovnat..více

Pomozte zachránit karlínské cykloobousměrky! :)

Ano, už zase! Snaha některých úředníků a alibismus Prahy 8 si vybraly svou daň v..více

Zažít město jinak – na kole s kolem a o kole 29

Co kdybychom se na ulicích přestali jen míjet a začali bychom se tu spíš potkávat?..více

Luxusní rezidence Vítkovka: moderní bydlení, příroda a sport :)

Velmi dlouho a pečlivě jsme hledali lokalitu, která by splnila přísná klientská kritéria, kterými byla..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru