Pořádný cyklista

Požadavky na dobrého městského cyklistu jsou v Praze poněkud vysoké. Z vlastní zkušenosti i řady dlouhých debat vycházejí požadavky na řádného a současně efektivního cyklistu zhruba následovně:

  • Ví přesně, co se děje za ním, i když se tam nestíhá podívat,
  • Umí porušovat pravidla silničního provozu tak, že to nikomu nevadí
  • Dokáže svou jízdou v provozu zvýšit kapacitu komunikace
  • Dovede současně dát přednost a nezpomalit
  • Vejde se tam, kam by policejní projektant nepustil ani myš
  • Ví, že smrdí jen ten, kdo se nemeje
  • Ví, že může kdykoliv udělat jezdeckou chybu se závažnými následky

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (1)

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (2)

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (3)

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (4)

Na druhou stranu, cyklista ve městě, které má infrastrukturu pro cyklisty řešenou dobře, platí pro jezdce na kole následující:

  • Nemusí situaci za sebou vůbec řešit,
  • běžným způsobem jízdy předpisy neporušuje
  • zvýšil kapacitu komunikace už tím, že je jeden z mnoha
  • nepotřebuje dávat přednost tam, kde je to zbytečné
  • má dost místa i tam, kde se ještě před pár lety nevešel
  • se při poklidné jízdě nezpotí
  • nebude za následky jezdecké chyby pykat, protože to zpravidla nepovede ke škodě.

vaclav-kriz-delft-zari2014

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. A taky:
    – Nosí v hlavě detailní mapu vhodných tras, jednosměrek, nebezpečných míst, kterým je radno se vyhnout, a použitelných zkratek
    – Umí připoutat kolo ke kdejaké lampě, značce, zábradlí, stromu či hromosvodu

    vs.

    – Libovolná trasa ho dovede do cíle bez výrazných změn parametrů
    – O parkování nepřemýšlí, neb je to při dostatečném množství stojanů hračka

  2. A taky
    – pamatuje si vedení trasy dle mapy i tam, kde není v reálu značeno
    – umí na značených trasách bez mrknutí oka přeskočit všechny obrubníky a kanály s mříží, do které hravě zapadne jeho kolo (zejména s přední dětskou sedačkou luxusní disciplína)
    – automaticky vyhledává objížďky, pokud ne trasa bez varování uzavřena
    – miluje jízdu po hrubé dlažbě a kličkování ve spárách tramvajových tratí, jelikož i do města vyjíždí pouze s kvalitním MTB
    – vyžívá se ve společné jízdě s auty po frekventovaných komunikací v nezanedbatelném stoupání. Miluje výfukové plyny a s rozkoší je zhluboka inhaluje (Chotkova, výpadovka do Střešovic, Evropská, Prašný most, Milady Horákové, stoupáky na Pankrác, …)
    – rád sdílí cyklistickou infrastrukturu s ostatními (není vhodnější místo k parkování v druhé řadě, než vyhrazený cyklopruh)

  3. A taky:
    – schopnost řešit kolize výhradně bez policie, protože by na ně musel tři čtvrtě hodiny čekat a pak by to stejně svedli na něj

  4. Možná taky:
    – pozná, kdy musí pravidla porušit, i když to někomu může vadit.

    Například v sobotu jsem se proletěl přes řidítka poté, co jsem si na relativně novém asfaltu na Spořilově dovolil ukázat směr jízdy upažením ruky. Bohužel autobus má i levé kolo a vytlačeného asfaltu 10 cm nad okolní vozovku jsem si, bohužel, nevšiml. Šlo o odbočení doleva. Při odbočení doprava jsou výtlaky hojné, tak držím řidítka pevně oběma rukama a nic neukazuju. Tankodrom uprostřed vozovky jsem podcenil.

  5. No a taky:
    – nepolevuje ani na chvíli v ostražitosti, protože by se mu to mohlo vymstít, ať už ze strany jedoucích aut, stojících aut, chodců nebo rozbitých ulic

Další z rubriky

Výběr z březnové cyklokomise :)

Březnové jednání cyklokomise mělo na pořadu dne jen několik témat, která stojí za zmínku. Už..více

Proč zavést povinný boční odstup v Česku 35

V předchozím článku jsem ukázal důležitost bezpečného bočního odstupu při předjíždění a kampaně za bezpečnější..více

Zprávy z únorové (nové) cyklokomise 19

Komise Rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu (cyklokomise) je po povolební přestávce zpět. Pod..více

Vysočanská stezka po 10 letech 32

Letos tomu bude deset let od výstavby vysočanské cyklodálnice po tělese bývalé železniční vlečky na..více

Husitské nic 23

Byl jsem požádán o napsání komentáře k cyklistickým opatřením v nově zrekonstruované dolní části ulice..více

Slasti zimního cyklisty 30

Zimní sezóna se v Praze vlivem kombinace tepelného ostrova a postupující klimatické změny mění dlouhodobě..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru