Pořádný cyklista

Požadavky na dobrého městského cyklistu jsou v Praze poněkud vysoké. Z vlastní zkušenosti i řady dlouhých debat vycházejí požadavky na řádného a současně efektivního cyklistu zhruba následovně:

  • Ví přesně, co se děje za ním, i když se tam nestíhá podívat,
  • Umí porušovat pravidla silničního provozu tak, že to nikomu nevadí
  • Dokáže svou jízdou v provozu zvýšit kapacitu komunikace
  • Dovede současně dát přednost a nezpomalit
  • Vejde se tam, kam by policejní projektant nepustil ani myš
  • Ví, že smrdí jen ten, kdo se nemeje
  • Ví, že může kdykoliv udělat jezdeckou chybu se závažnými následky

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (1)

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (2)

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (3)

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (4)

Na druhou stranu, cyklista ve městě, které má infrastrukturu pro cyklisty řešenou dobře, platí pro jezdce na kole následující:

  • Nemusí situaci za sebou vůbec řešit,
  • běžným způsobem jízdy předpisy neporušuje
  • zvýšil kapacitu komunikace už tím, že je jeden z mnoha
  • nepotřebuje dávat přednost tam, kde je to zbytečné
  • má dost místa i tam, kde se ještě před pár lety nevešel
  • se při poklidné jízdě nezpotí
  • nebude za následky jezdecké chyby pykat, protože to zpravidla nepovede ke škodě.

vaclav-kriz-delft-zari2014

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. A taky:
    – Nosí v hlavě detailní mapu vhodných tras, jednosměrek, nebezpečných míst, kterým je radno se vyhnout, a použitelných zkratek
    – Umí připoutat kolo ke kdejaké lampě, značce, zábradlí, stromu či hromosvodu

    vs.

    – Libovolná trasa ho dovede do cíle bez výrazných změn parametrů
    – O parkování nepřemýšlí, neb je to při dostatečném množství stojanů hračka

  2. A taky
    – pamatuje si vedení trasy dle mapy i tam, kde není v reálu značeno
    – umí na značených trasách bez mrknutí oka přeskočit všechny obrubníky a kanály s mříží, do které hravě zapadne jeho kolo (zejména s přední dětskou sedačkou luxusní disciplína)
    – automaticky vyhledává objížďky, pokud ne trasa bez varování uzavřena
    – miluje jízdu po hrubé dlažbě a kličkování ve spárách tramvajových tratí, jelikož i do města vyjíždí pouze s kvalitním MTB
    – vyžívá se ve společné jízdě s auty po frekventovaných komunikací v nezanedbatelném stoupání. Miluje výfukové plyny a s rozkoší je zhluboka inhaluje (Chotkova, výpadovka do Střešovic, Evropská, Prašný most, Milady Horákové, stoupáky na Pankrác, …)
    – rád sdílí cyklistickou infrastrukturu s ostatními (není vhodnější místo k parkování v druhé řadě, než vyhrazený cyklopruh)

  3. A taky:
    – schopnost řešit kolize výhradně bez policie, protože by na ně musel tři čtvrtě hodiny čekat a pak by to stejně svedli na něj

  4. Možná taky:
    – pozná, kdy musí pravidla porušit, i když to někomu může vadit.

    Například v sobotu jsem se proletěl přes řidítka poté, co jsem si na relativně novém asfaltu na Spořilově dovolil ukázat směr jízdy upažením ruky. Bohužel autobus má i levé kolo a vytlačeného asfaltu 10 cm nad okolní vozovku jsem si, bohužel, nevšiml. Šlo o odbočení doleva. Při odbočení doprava jsou výtlaky hojné, tak držím řidítka pevně oběma rukama a nic neukazuju. Tankodrom uprostřed vozovky jsem podcenil.

  5. No a taky:
    – nepolevuje ani na chvíli v ostražitosti, protože by se mu to mohlo vymstít, ať už ze strany jedoucích aut, stojících aut, chodců nebo rozbitých ulic

Další z rubriky

Top 5 cykloopatření roku 2020 26

V roce 2020 Praha investovala historicky nejvíce do nových cyklostezek a zřídila cyklopruhy v mnoha..více

Nejkontroverznější cykloopatření roku 2020 18

Rok 2020 s sebou nepřinesl jen cyklistická opatření, na které veřejnost čekala desítky let, či..více

Nové přejezdy a cyklopruhy na Türkově 22

Dvojice křižovatek na sjezdu z D1 do Türkovy ulice na Praze 11 se ke konci..více

Náprava cyklopruhů v Ocelkově ulici 3

Ladně se vinoucí ulice Ocelkova spojující východ a západ Černého Mostu má ochranné cyklopruhy. Získala..více

Oprava Barrandovského mostu: Cyklisto veď kolo 12

Rekonstrukce Barrandovského mostu se nedotkne jen řidičů. Na páteřní cyklotrase A2 pod Barrandovským mostem začnou..více

Nikdo neučený z chodníku nespadl 45

Letošní sezóna je z hlediska cyklistické dopravy výjimečná. Jarní boom městské cyklistiky způsobený hledáním proticovidové..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru