Zprávy z květnové cyklokomise

Jednání cyklokomise trvalo opět přes dvě hodiny. Co jsme se dozvěděli? Měli bychom se více soustředit na páteřní trasy, drobnosti musí jet samovolně. TSK se ale aktuálně snaží cyklokomisi udolat margináliemi a bez výslovného pokynu KCD nechce ani sklápět obruby. Dozvíte se, proč se letos ještě neobjevují nové stojany, i když na ně jsou peníze. Nabídneme vám také další ukázku neschopnosti Technické správy komunikací uvést do života páteřní trasu. Horkým tématem se začíná stávat Vinohradská. A městské části mají ještě několik záměrů, na které by možná letos zčásti mohlo dojít.

Rozpočty a soustředění na páteřky

Po několika měsících hašení průšvihů a flikování nedodělků z předchozího období je na čase podívat se dopředu. Odbor rozvoje a financování dopravy (RFD) se chce soustředit na rozjezd nových akcích na páteřních trasách, je ale zahlcený běžnou agendou.

Vlivem dlouhodobé nečinnosti TSK při přípravě investičních akcí vzniklo v připravenosti totální vakuum. 30 mil. Kč, které jsou v letošním rozpočtu, tak bude použito na akce městských částí. Limitující faktor nicméně nejsou penízem ale čas – příprava se nyní musí maximálně urychlit, letos se stihnou realizovat jen akce, které budou mít stavební povolení do prázdnin. Kdo to nestihne, možná to letos ještě vysoutěží, ale k realizaci dojde až ve stavební sezóně 2016.

RFD má seznam asi dvaceti velkých záměrů, které chce začít připravovat na další roky (nebo jejich přípravu obnovit, zhruba polovina z nich totiž už několik let „hnije“ na TSK). Velké akce budou připravovány přednostně na financování se Státního fondu dopravní infrastruktury. Protože tento seznam není definitivní a nemá stanovené priority, nemůžu ho zveřejnit. Najdete v něm ale řadu „evergreenů,“ jako třeba spojení Krejcárek – Balabenka, lávku z Císařské louky na Smíchov či bezmotorový obchvat křižovatky Klárov podjezdem Mánesova mostu.

TSK chce přikázat každý prd

Vývoj uvnitř TSK začíná opět nabírat znepokojující směr. Nyní se to projevuje v tom, že ačkoliv má cyklodoprava od náměstka Petra Dolínka jasnou podporu a dá se tedy očekávat, že jemu podřízené instituce budou v tomto směru aktivně konat, TSK 1) stále klade pasivní odpor ve starých věcech, které měla rozpracované, 2) chce nově po cyklokomisi potvrdit každé snížení obrubníku a pokud možno všechno řešit jako investici, s horou zbytečného papírování. Vidím to jako jasnou snahu TSK utavit cyklokomisi a odbor RFD na jednotlivostech, aby nevznikl prostor připravit a prosadit systémově změny.

Kdy se konečně na pozici ředitele TSK objeví někdo, kdo nebude cyklistickou dopravu skrytě sabotovat?

Stojany letos krachly na firmě

Letos po dvou letech konečně byly peníze na městské stojany. Bohužel, jejich realizace se opět zpozdí, protože firma, která měla jejich výstavbu vysoutěženou, zkrachovala. Město naštěstí nepřišlo o peníze, takže to zadají znovu, vše se ale zpozdí o několik měsíců. RFD také vyzve městské části, které nemají stojany zadané, aby zaslaly své požadavky.

Nastala také velká debata o tom, zda je únosné požadovat, aby si městské části přebíraly stojany do správy. Městské části to zpravidla nechtějí, TSK je také nechce. Bude-li převzetí stojanů do správy městských částí podmínkou, řada z nich svůj požadavek nejspíš stáhne. Přístup „cyklodopravu podporujeme jen, když to někdo celé udělá za nás,“ se bohužel stále vyskytuje.

A24 – další důkaz neschopnosti TSK

Naprosto bizarní záležitostí byl cyklokomisi předložený návrh TSK na ukončení přípravy páteřní cyklotrasy A24 (Muzeum – Želivského – Malešice – Průmyslová – Jahodnice).

jahodnice

Akce se připravuje od roku 2008 a TSK v jejím rámci zrealizovalo za sedm let jen pár záprtků v okolí Běchovic. TSK nyní chtělo zastavit projektovou přípravu, protože „nebylo schopno“ akci připravit. A jaké byly konkrétní důvody?

  • K akci přišly nevypořádatelné výhrady od Policie ČR a odborů dopravy městských částí. Od Prahy 2 například, konkrétně k řešení křižovatek u Muzea (přeložme si do češtiny: nechtěli tam cyklopruhy).
  • TSK nedokázala vyprojektovat bezpečné řešení křižovatky Průmyslová – Teplárenská / Tiskařská. Jak je to možné, když jsou tam místa hory? TSK tam souběžně projektuje mimoúrovňovou křižovatku, rozšíření Průmyslové na 3 pruhy a nahnání pěších do podchodů. Není se čemu divit, že na kola jim v takovém dopravně-inženýrském humusu už nezbylo místo.

vaclav-kriz-teplarenska-prumyslova-unor2015 (2)

vaclav-kriz-teplarenska-prumyslova-unor2015 (1)

  • Magistrát už v době přípravy akce prodal pozemek mezi Průmyslovou a Nedokončenou, po kterém měla cyklotrasa vést, a to dokonce v době, kdy už na cyklostezku bylo územní rozhodnutí. Vzorová koordinace! Edit 20. 9. 2015: Jde zřejmě o fámu: dle http://www.katastr2.cz/ lze Průmyslovou (přesněji U Technoplynu) a Nedokončenou cyklostezkou propojit v celé trase po pozemcích Hlavního města Prahy.
jahodnice2

Z Malešic do Jahodnic jsou 4 kilometry.

strava-jahodnice

Možnost, kudy jet v klidu, ale dnes neexistuje.

vaclav-kriz-objizdna-unor2015

Nejméně blbá a nejčastěji vybíraná možnost: Objízdná.

  • Cyklostezka v úseku k Jahodnici má také problémy s pozemky, jsou předmětem dědického řízení po zahraničním vlastníkovi.
  • TSK nenapadlo akci rozdělit na více úseků a řešit salámovou metodou.
  • A konečně, vznik cyklopruhů na Vinohradské a Počernické nebyl výsledkem této akce, ale samotné projektanty „překvapil“.

Ano vážení, takhle funguje projektování cyklotras na TSK, když na něj nedohlížíte…

Takže KCD doporučila akci neukončovat, ale vyjmout z ní připravovanou rekonstrukci Vinohradské a zbytek rozdělit na úseky a realizovat salámovou metodou. Jako by na to na TSK nemohli přijít sami. Úpravy u Muzea se dají udělat zvlášť a nejspíš dříve, než se IPR rozhoupe s Muzejní oázou. Vinohradskou v dolním úseku bude třeba pohlídat zvlášť. A prodalo-li město (ať hloupě nebo s jakýmkoliv úmyslem) strategický pozemek, nezbývá, než aby ho zase koupilo zpět.

Mám z toho jasný dojem, že TSK dělá úmyslně „blbého“ — a evidentně jí to prochází.

Vinohradská

Součástí trasy A24 je také dolní část Vinohradské ulice, jejíž rekonstrukce má být výstavní síní nové pražské koordinace veřejného prostoru pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje. Bohužel se ukazuje, že zde není zaručeno bezpečné řešení pro jízdu na kole. Předseda cyklokomise proto zaslal v této věci apel náměstku Matěji Stropnickému. Vinohradská ulice má pro cyklistickou dopravu zásadní význam vzhledem ke konfiguraci terénu a praktické nedosažitelnosti vytvoření použitelných alternativ. Kvalitní řešení pro cyklistickou dopravu je zde zcela nezbytné. Určitě se vývoji přípravy této ulice budeme na Prahou na kole dále věnovat.

Záměry městských částí

Radotín možná už letos upraví tři nedokončené úseky trasy A1, kde nebyly donedávna vypořádané pozemky. Teď už jsou na dva úseky stavební povolení, třetí (u hranice s Prahou) snad později.

Praha – Čakovice připravuje zlepšení povrchů na úsecích cyklotras A27, A287 a spojovací cesty k nově stavěnému sídlišti Čakovice. Praha nicméně přes TSK může zrealizovat jen akce na trasách celoměstského systému, takže se udělá jenom to, co lze proznačit. Sice je to akce na ohlášení, ale cestu má ve správě městská část, a aby ji TSK mohla opravit, musí se to převést na město a pak zase zpět. Bizár.

cakovice1

cakovice2

cakovice3

Újezd nad Lesy chystá stezku podél Staroklánovické pro zajištění bezpečného příjezdu k nádraží Klánovice. Komise odsouhlasila a až to budou mít, ať jdou na TSK.

Drobnosti

Výtahy u metra A do Motola mají všechny zákaz přepravy jídzních kol, ačkoliv jejich rozměry to bez problémů umožňují. Zdůvodnění Dopravního podniku bylo, že výtahy jsou v záruce. Jízdní kola by asi krásným novým výtahům vadila. Bude se ale ještě jednat.

Podněty z Prahy 5, které zhruba před rokem poslal na TSK pan Horatius, doputovaly od cyklokomise (tedy ode mne) zpět na RFD, kde je bude mít na starost Pavel Karas.

Pokračuje příprava bikepointu Bajkazyl, s cílem učinit jej vzorovou realizací a příkladem dobré praxe.

Na Lahovické lávce bylo opraveno rozkradené osvětlení. Protože je lávka v záruce, nejde tam dát jiná světla než podle původního projektu – takže samozřejmě rozkradení hrozí znovu. Mňam.

Moje body do „různého“

Do „různého“ jsem chtěl přihlásit celkem pět záležitostí, nakonec jsem ale vytáhl jen dvě – pro časovou tíseň (část členů komise musela po dvou hodinách odejít).

Na rok 2016 se připravuje rekonstrukce tramvajové trati v ulici U Plynárny, na trase A23. Doporučili jsme, aby TSK souběžně s tím realizovala obnovu a prodloužení cyklostezky na jižním chodníku ulice, a to v úseku Nad Vinným potokem (užívanou jako zkratka od Vršovic) – Popovická (vjezd ke Kauflandu – navazují rekonstrukce křižovatky s Chodovskou).

Druhým bodem byla zpráva, že se při rekonstrukci Bělehradské chystá na křižovatce s Koubkovou zřízení světelné signalizace, která by znemožnila v budoucnu realizovat cykloobousměrku v Koubkově ulici. Naštěstí se později ukázalo, že se tato signalizace při rekonstrukci Bělehradské realizovat nebude, bude tam pro ní nicméně stavební příprava (položené chráničky). Místo tedy bude třeba sledovat i v budoucnu.

vk-belehradska-koubkova

Semafory by zde zřejmě škodily i tramvajím.

Další body jsem předal do interní komunikace komise, poreferuji o nich podrobněji, až se budou řešit. Konkrétně jde o problém s A1 u Trojského mostu (http://www.cyklistesobe.cz/threads/91), bezpečnost cyklistů v Povltavské ulici po otevření tunelu Blanka, a dlouhodobé řešení cyklodopravy na Rašínově nábřeží.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře - uzamčeny

  1. Cykloobousmerka v Koubkove ulici ? No pokud se nezrusi parkovani na jedne (leve ve smeru k Belehradske) strane (ktere tam pred zjednosmernenim ulice smerem k Belehradsky nebylo), tak se tam auta s cyklistama nevejdou, kazdodenne osobne overeno..

  2. Jakub: Myslím, že nemáš pravdu, Koubkovou jezdím také téměř denně (v protisměru) a neměl jsem nikdy problém se vejít. Když pak přejedeš Bělehradskou, tak se dá i v této části Bruselské (auta zde jezdí krokem).
    Kde se naopak nevejdeme, je Londýnská, nebo horní část Bruselské, tam je to o něco užší.

  3. Ja uz se naucil Koubkovou tam kde je slepa od magistraly jet, pak vedu po chodniku az k Belehradsky, a prejdu do Bruselsky kde jedu s tim, ze obcas radsi uhnu do mista kde nestoji auta a auto necham projet, parkrat jsem se ridicum tam moc nelibil. Ja pak zahybam doleva do Londynsky a ta je ve spravnym smeru OK, ale ano, je uzka tak akorat na auto. Bruselska bez aut na pravy strane smerem od Belehradsky by byla lepsi, ani vlastne nevim proc byla zjednosmernena + parkovani ….

  4. [3] Že tě to kličkování baví… Já jezdím Legerovou a Rumunskou.

    Horší je to opačně z Vinohrad na Pankrác. Do Uruguayské se nesmí odbočit ani jet rovně, Rumunská je jednosměrná nahoru.

  5. [4] Já vždycky Francouzskou převedl po přechodu – takže na Nuselák se dá dojet na jedno sesednutí, to je na Prahu slušné. Zatímco opačně z Nuseláku na Mírák to jde fakt jen tou Legerovou a ta je fakt příliš drsná…

Další z rubriky

Praha 3 odmítla magistrátem navržené cykloobousměrky 3

Zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) upozornila na svém facebookovém profilu na rozhodnutí Rady..více

Konec městského bikesharingu v Praze, nebo jeho nový začátek? :)

Soutěž na městský bikesharing skončila na jaře neslavně: tendr byl zrušen Úřadem pro ochranu hospodářské..více

Nové stezky kolem Uhříněvsi 1

Jednou z větších investičních akcí, které měly v roce 2015 připravené městské části, byly cyklostezky..více

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 16

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více

Nové cykloboxy na Praze 10 2

U stanice metra Strašnická a u radnice MČ Praha 10 se objevily nové veřejné cykloboxy určené..více

Nové cyklopruhy na Florenci 2

V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru