Jezdíme za mokra a deště

Přeháňky a letní bouřky se v posledním týdnu střídaly se zamračenou i slunečnou oblohou. To vše nám připomnělo, že i léto může být občas deštivé.

Předpověď počasí na nadcházející dny sice již vypadá lépe, pojďme se ale přesto podívat, jak se s vodou (shora i zespoda) vypořádat. Přinášíme vám další z našich návodů pro ty, kteří se snaží ze své jízdy po městě učinit každodenní záležitost.

Co dělat za mokra

Nejdříve je třeba říci, že s jízdou přímo za deště se v našich zeměpisných šířkách nesetkáte zdaleka tak často, jak byste předpokládali. Jiná věc je ale jízda za mokra. Zatímco přeháňka může trvat pár minut, silnice mohou být následně mokré několik hodin i dnů.

Blatníky

Silničáři, festkaři a milovníci jednoduchosti a úzkých plášťů mohou nesouhlasit, ale blatníky jsou základ. Zvlášť přední kolo má smysl řádně zabalit co nejdelším blatníkem. A délka se zde doopravdy počítá, pokud vám bude přední blatník končit příliš vysoko, pak můžete s mokrými botami počítat. Blatník lze navíc doplnit gumovou zástěrkou (alternativně vyrobenou z kusu PET lahve), která funkci blatníku ještě vylepší.

Pokud jedete bez blatníku, pak platí, že čím širší plášť, tím více vody na nohavicích. Úzké silniční pláště cákají jen málo, zvlášť při pomalejší jízdě.

Když máte blatníky, můžete vyrazit hned, jak přeháňka skončí.

zasterka_predni_kolo

Příklad kvalitního blatníku se zástěrkou.


Pozor na věci

V tom, co je důležité při dešti chránit, před oblečením rozhodně předřazujeme obsah brašen. Pokud si své věci dáváte volně do košíku, pak je vždy dobré mít s sebou někde zastrčenu alespoň jednoduchou igelitku přiměřené velikosti. Když sprchne, tak své věci zabalíte právě do ní a ani případné odletující kapky vám vaše cennosti neušpiní.

vk_elektrokolo_kosik

Do košíku vkládejte za deště své věci raději zabalené do igelitky.


Pokud používáte speciální cyklistické brašny, tak ty voděodolnost zpravidla zajišťují. Ty své ale rozhodně ještě prověřte. Slabým místem bývají namáhané švy (hlavně ty spodní) a zapínání. Do města zpravidla nepotřebujete stoprocentní vodotěsnost třídy „Ortlieb“, ale standardem jsou zakryté nebo voděodolné horní zipy. Kabely s velkým krytem přes zapínání odrazí déšť lépe, než tašky s volným zapínáním určené spíš pro nákupy. Konečně, právě do solidní brašny si můžete dát suché převlečení nebo boty.

Nesmírně nápomocným doplňkem je nepromokavý kryt sedla, když kolo za deště parkujete na ulici. Minimálně postačí menší igelitka, kterou vozíte zastrčenou do sedla, nebo koupací čepice či igeliťák se zatahovací šňůrkou. Existují ale i speciání kryty, které uspokojí každého estéta. U nás nejsou příliš rozšířené, ale při návštěvě zahraničních měst je můžete v rámci reklamních akcí dostat zdarma, nebo je dokonce po příchodu najít natažené na sedle svého kola. A pozor, dle zkušeností se speciální kryty sedel (i ty levné za pár korun), poměrně hodně kradou.

Prší různě

Lehčí přeháňky vás mohou nechat naprosto klidnými. Buď uschnete ještě cestou, nebo stejně příliš nepromoknete. Zvlášť když se jedná o drobnou spršku v rámci parného dne. Také slabý, i když vytrvalejší déšť nebývá pro většinu běžného oblečení problém. Hustý, vytrvalý déšť při teplotách pod patnáct stupňů je už zlý, ale na takové počasí narazíte v sezóně i při každodenní cestě párkrát za rok. Potom platí, že prochladnout je horší než promoknout a i promoknutí se dá na kole výrazně omezit, aniž byste se museli odívat do kožených kombinéz.

Co na sebe

Cyklistické a sportovní obchody nabízejí rozmanitý výběr cyklopláštěnek. Jednorázový „kondom“ může být nouzovým řešením pro chvíle, kdy se zapomenete chránit jinak a pokud ho máte kam dát (a nezapomínáte na něj), nijak vás nezatíží. Pro běžné ježdění na kratší vzdálenosti (a menšími rychlostmi) se hodí pláštěnka typu pončo, co nejdelší, aby zakryla exponované horní strany stehen a kolena. Speciální cyklistické pláštěnky se napínají přes ruce až na řidítka, fungují ale dobře jen při opravdu pomalé jízdě.

Cyklistické pončo a jiná protidešťová výbava v akci (a taky Xtracycle).


Skuteční každodenní praktici si zpravidla našli vlastní řešení, které se bez pláštěnky obejde. Nepromokavá větrovka a kalhoty na převlečení nesníží požitek z jízdy. Saka mívají často tu překvapivou vlastnost, že na nich opršení prostě není vidět, dokud vám tedy nekape ze šosů. Existují (a už i v Praze se dají koupit) i speciální modely pro městské cyklisty. Místo deštníku poslouží klobouk. Ani plstěný jarník obvykle neproprší dřív než za půl hodiny, což pro cestu do práce zpravidla stačí.

Na nohy se dají sehnat nepromokavé kalhoty či návleky. V Nizozemsku jsou oblíbené například poměrně volné šusťáky na gumu, které si jednoduše přetáhnete přes běžné kalhoty. Šusťáky sice promoknou, ale ty po dojezdu stáhnete a běžné oblečení je vcelku suché. Je-li zrovna teplo, můžete se prostě na ochranu vykašlat a vzít si sandály a plátěné kraťasy s tím, že sice promoknou, ale zase brzy uschnou.

A konečně, nic nepotěší tak, jako v práci uschované suché oblečení na převlek, a horký čaj, kafe nebo čokoláda po příjezdu.

vk_oklepat

Deštník je možnost, ale jen pro pomalou jízdu.


Jízdní styl

Za deště a na mokré vozovce musíte trochu uzpůsobit styl své jízdy. Máte-li ráfkové brzdy, pak po namočení ráfků počítejte s výrazně horším brzdným účinkem. Brzdy se dají držet „v pohotovosti“ občasným jemným „pumpováním“, kterým je osušíte. Když ale potřebujete prudce zabrzdit, výsledek stejně nebude stoprocentní.

Obecně není dobré projíždět louže. Mohou být hlubší, než čekáte, a před pocákáním nohou pak neochrání ani blatník se zástěrkou. Na jejich dně se také shromažďuje více sajrajtu, který se až příliš snadno přenese na spodek vašeho kola. V neposlední řadě mohou louže, zvlášť ve vedlejších ulicích, ukrývat překvapení typu střepů či vypadlé kostky. Stav pražských komunikací vás tak za mokra posune na bezpečný metr od kraje jaksi samovolně. Jezděte ale předvídatelně, neměňte prudce směr jízdy před každou louží.

jm_louze_mariannske_hradby

Pokud se takováto díra zcela zaplní vodou, pak vás lehko může stát nejen výměnu duše, ale i celého ráfku.

vk_louze

Dlouholetá louže na páteřní cyklotrase každodenní dojíždění příliš nepodpoří. Je co zlepšovat.


Zvláštní pozor si dejte na tramvajové koleje. Za mokra si na nich dovolte jen desetinu toho, co za sucha. Záleží také na směsi, z jaké máte plášť předního kola. Některé (zejména značkové) pláště drží překvapivě dobře, jiné na kovu kloužou jak na namydlené podlaze (nechvalně proslulé byly v tomto směru výrobky značky Kenda). Tramvajové koleje proto přejíždějte zásadně bez zatáčení, i za cenu zpomalení nebo nadjetí si do levé části pruhu. Za mokra bývá podobně zrádné také napadané listí a hladké dřevo.

Změňte trasu

Mokré počasí může ovlivnit i vaší trasu: Za deště (a to i když hojně pršelo třeba před několika hodinami) se nevyplatí používat cesty s nezpevněným povrchem: jindy pevné a příjemné cesty se mohou proměnit v bezedné bažiny. V mnoha případech se dá kritický úsek objet za cenu zajížďky. Pokud je takových úseků povícero a silně vás obtěžují, najděte si pro případ mokra alternativní trasu po asfaltu. Přece jen — mokré oblečení uschne; bláto samo od sebe nezmizí ani z oblečení ani z kola.

Občas se také vyplatí zvolit méně rušné úseky. Voda odlétávající z předjíždějících aut nebo zásah z louže, kterou projel kolem jedoucí autobus, nejsou nic příjemného. To platí i o stezkách vedoucích těsně kolem rušných komunikací. Nechvalně proslulá je v tomto ohledu například cyklostezka na Hlávkově mostě, jehož nekvalitní povrch vytváří potenciál pro mnoho louží, ze kterých můžete dostat sprchu.

Zvolte jiný čas

Ráno se vám to podařit nemusí, ale při cestě z práce můžete často bez problému půl hodinky či hodinku počkat, než déšť ustane. Dobrými rádci jsou v tomto meteorologické radary (např. http://radar.bourky.cz/), ze kterých se zakrátko naučíte dobře odhadovat, za jak dlouho právě zuřící bouřka přejde. Pro předpověď lze používat i množství mobilních aplikací. V Česku bývá asi nejspolehlivější předpověď ČHMU, mnoho lidí ale oceňuje intuitivní hodinové zobrazení norského meteorologického institutu. Konečně, když už od rána prší nad všechny přijatelné meze, můžete si cestu zkrátit metrem nebo protentokrát vynechat. Nemusí se jezdit úplně vždy, zvlášť pokud byste měli přijet na místo určení otrávení a zbědovaní.

meteogram_yr

A po období dešťů…

Po deštích se trochu podívejte na své kolo. Jestli jste jezdili po rozbahněných cestách, tak stojí za to kolo zespoda umýt. Kápněte do řetězu olej, který se nejspíš vymyl, a zkontrolujte, zda jste ještě spokojení s chováním brzd (když už to neděláte jindy).


Více našich návodů najdete v horním menu „Jak na kole„.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

I vy můžete být poslem světla! 16

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Kniha Městem na kole právě vychází 6

Kniha Městem na kole se právě nyní dostává na pulty knihkupců. Městem na kole nabízí..více

Chodník není pro cyklisty. Co s tím můžeme dělat? 48

Mnoho cyklistů jezdí v Praze alespoň někde po chodnících. Asi téměř každý z nás si..více

Bude letos vaše první městská sezóna? 31

Zima skončila, jaro je opět tady. Uvažujete-li letos o tom, že konečně vyrazíte na kole..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru