Které kolo vybrat do města?

V rubrice Jak na kole přinášíme mnoho užitečných návodů. A to jak pro začínající, tak i pro pokročilé jezdce. Čas od času ale neuškodí si některé tipy připomenout i v samostatném článku. Každý rok totiž přibývají další lidé, kteří podobné otázky znovu řeší, kteří vyrážejí do města na kole poprvé.

Chtěli byste začít jezdit po městě a nevíte, jaké kolo si koupit nebo přivézt z chalupy? Snad vám následující text může být inspirací.

Nové kolo?

Existují stovky návodů a rad, jaké kolo koupit, za kolik a pro jaký účel. Tak daleko zde nepůjdeme, pro všechny úvahy o novém kole platí prostě to, že bude kombinací kola objektivně vhodného pro vaši cestu a kola, které chcete. V Praze si můžete užívat jízdu i na tak specifických kolech, jako jsou fixky či staré amsterodamy. Chcete-li poradit, jaké kolo by nejlépe splňovalo vaše požadavky pro počátky ježdění po Praze, zkuste si projít naši orientační tabulku. Náš automatizovaný formulář v Excelu vám pak dokáže spočítat řešení přesně „na míru“ (stáhnout zde).

tabulka_jake_kolo2
Stejně si nakonec pořídíte kolo, jaké chcete… ;)

Skládačky místem vážně neplýtvají…

Kolo pro město na celý rok.

horske_kolo

Dovybavené starší horské kolo.

Cena a hodnota

U kola do města je nezbytné zmínit se o ceně. V Praze musí mít kolo přiměřenou kvalitu a výdrž, rovnou tedy zapomeňte na produkty ze supermarketu. Tedy především, pokud hodláte jezdit častěji a pravidelně. Na druhou stranu nemá smysl investovat příliš mnoho. Respektive s dražším kolem pravděpodobně nebudete příliš parkovat venku a ochudíte se tak o část svobody odložit kolo kdekoliv. Pokud chcete ušetřit, pak vůbec není na škodu pořídit si do města kolo z druhé ruky. Zkuste Aukro nebo Bazoš. Solidní kola tam najdete za pár tisíc a můžete je mít takřka ihned. Občas ale hrozí, že můžete narazit na kola kradená.

Doplňujeme

Většina kol ve volném prodeji potřebuje pro pravidelné ježdění navíc doplnit o několik drobností. To jsou především blatníky, světla a zvonek, ale i nosič nebo stojánek. Při nákupu je tak dobré zkontrolovat, co již na kole je a co je ještě třeba dokoupit.

Pokud dovybavujeme kolo z chalupy nebo domova, pak občas můžeme narazit na pár těžkostí. Zatímco starší turistické kolo dovybavíte sami snadno, sportovní kola často už nepočítají s možností montáže nosiče či blatníků, na rámu chybí návarky na uchycení a musí se používat složitější postupy. Nejlépe nakonec uděláte, poradíte-li se se svým cykloservisem. I na sportovní kola lze namontovat, co si zamanete, i když někdy musíte sáhnout hlouběji do kapsy pro speciální variantu doplňku.

Zámek

Bez kvalitního zámku nemá smysl vyjíždět. Zřejmě nejlepší jsou pevné zámky -podkovy- ve tvaru písmene „D“. Dobré jsou ale i kvalitní řetězy nebo zámky typu „skládací metr“. Relativně drahý zámek v kombinaci s relativně levným kolem vám ušetří mnoho starostí. Kolo zamykejte k pevným předmětům a pokud možno tak, aby nepřekáželo kolemjdoucím. Speciální návod věnovaný bezpečnosti bicyklu naleznete zde.

Pořádnou „podkovu“ nebo řetěz nemusíte ani tahat s sebou: stačí ji zamknout v cíli své obvyklé cesty.

Světla

Základní bezpečnostní poučkou ve městě na kole je „být viděn“. Jakkoliv máte dojem, že jezdíte jen za světla, nikdy nevíte, kdy se zdržíte a budete se potřebovat přesunout za tmy nebo i večerního příšeří. Dbejte na plné osvětlení svého kola: důležité je přední i zadní světlo. Zvážit můžete pestrý výběr snímatelných diodových blikaček, pevně připevněných světel, světla na dynamo v náboji či výpletu, aj.

Blatníky

Blatníky v Praze neužijí jen ti, pro které déšť znamená nemyslitelnou překážku jízdě na kole. Ačkoliv pořádný slejvák vás na kole chytne opravdu jen výjimečně, mokré silnice jsou v Praze jevem zcela běžným. Naší snahou bývá zpravidla dojet včas a čistí – a to jde bez blatníků dost těžko. Přední blatník by měl být co nejdelší, někteří jej doplňují gumovou zástěrkou. Ta dovede zadržet i silný proud vody odstřikující od kola při průjezdu hlubšími loužemi. Zadní blatník už tak dlouhý nemusí být, měl by ale vpředu ideálně dosahovat až ke středové ose. Blatníky na horská kola bez pomocných opěr fungují jen částečně.

Jak by dopadly tyto elegantně obuté nohy v případě mokré silnice s loužemi?

Pláště: široké a kvalitní

Terén pražských ulic oplývá zvlášť v centru rozbitou dlažbou a tramvajovými kolejemi. Na obojí platí buď zvýšená opatrnost, nebo co nejširší pláště. Horská a městská kola vám umožňují kombinaci obou dvou řešení, na silničce, singlespeedu, či fixce musíte spoléhat na vlastní opatrnost. Budete-li ale přezouvat crosse, obujte ho pláštěm co nejširším to jde. U horského kola se pro město vyplatí vyměnit drapáky do bahna za plášť s minimálním vzorkem: uvidíte, jak váš miláček zrychlí.

Nosič, brašny, košík

Pro běžnou jízdu po městě potřebujete nutně vyřešit, kde vozit potřebné věci. Existují sice úžasné a funkční messenger bagy, snese-li to ale vaše kolo, stejně není nad obyčejný nosič. Na něj můžete připevnit, cokoliv vás napadne: expediční brašny, tašku k zavěšení ze strany, nebo si na něj můžete přidělat košík či dokonce uzamykatelný box. Výběr doplňků je již poměrně široký.

Přední košík je překvapivě praktický. Je to výborný odkládací prostor, přístupný dokonce i za jízdy. A je-li sundavací, snadno ho použijete rovnou jako nákupní.

Nosič jako běžná součást praktického kola.

Bez nosiče stačí někdy jen ten košík.

Stojánek

Máte-li těžší kolo ověšené brašnami, jistě oceníte, jaké množství práce odvede tahle „hloupost“. Pomůže při zapínání brašen, zamykání kola, umožní nechat kolo volně stát před masnou či květinářstvím, apod. Dělají se stojánky na zadní vidlici, stabilnější jsou ale ty, které se montují poblíž středu.

Kryt na řetěz

Užitečnou součástkou, umožňující použít kolo kdykoliv a v tom, co máte zrovna na sobě, je kryt řetězu. Minimalistické kolečko na největší tác zabrání sice zamotání nohavice do převodů, neochrání ji ale od oleje na řetězu. Na kola s přehazovačkou se dělají kryty ve tvaru pistole, zakrývající celý tác a horní řetězovou linku. Ultimátním řešením, vhodným zvlášť pro zimu, je kompletní kryt celého řetězu, možný ale jen u kol s nábojovou přehazovačkou. Často se kombinuje s krytem zadního kola, který zajistí, že z kola sestoupíte čistí i v sukni nebo kabátu po paty.

Kryty na řetěz 50% (růžový cruiser) a 100% (zelený měšťák).

IMG_9402

Retro

Zvonek

Skoro zanedbatelná investice může značně usnadnit život na frekventovaných cyklostezkách. Ani cinkání zvonkem vás ale neopravňuje řítit se jako ďábel, natožpak aby mělo jakýkoliv efekt na řidiče sedícího v autě.

A na co nezbylo místo

Vysoká řidítka vám napřímí posez, budete lépe vidět a snáze se budete moct ohlížet. Na druhou stranu posunou vaše těžiště z pedálů dozadu na sedlo, které bude nutné uzpůsobit pro tlumení nárazů. Zrcátko ocení ti, kdo potřebují víc jistoty v silnějším provozu.

Ozdoba pro radost, která udělá vaše kolo unikátním – ať je to atypický zvonek, maskot na řidítka, kytka vpletená do košíku, vtipná samolepka nebo třeba úplet na sedlové trubce. Fantazii se meze nekladou.

Maskot na řidítkách, aby vaše kolo kamarádi poznali…

…úplet na rámu, aby vašemu kolu nebyla v tuhých mrazech zima.

Nevažte to, vyražte!

Pokud se vám po osazení kola vybranými doplňky zdá, že ztěžklo na dvojnásobek, nezoufejte. Jestli na trase nemáte cyklokros v provedení pěti schodišť, rozdíl ve váze stěží postřehnete. Do práce pak dorazíte v daleko lepším stavu a to skoro bez ohledu na počasí. Své kolo do města příliš nevažte, raději na něm vyražte!

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Hezký článek, díky. Jen nechápu, proč v tabulce pro výběr kola je hned v prvním řádku (centrum, tedy v Praze = po dlažbě a přes koleje), u silničky kola. Sám jezdím na trekovi s relativně užšími a tuhými protiprůrazovými plášti – a dlažba pro mě není nic moc, ale dám ji. Kolegové co zkoušeli do centra silničku tak všichni zaplakali nad výdělkem a své snahy brzy zanechali. Třeba kombinace Kampa, Klárov a Badeniho nebo Kampa, Klárov a Rudolfinum se pro jejich pravidelné dojíždění stala nepřekonatelnou překážkou… Takže osobně bych dal silničce spíš „-„, než „0“. Rozhodně bych cross a silničku nenechával v centru ve stejné kategorii „0“:o)

  2. Přijde na to, jakou silničku. Spešl Roubaix, Trek Domane atd. nemají problém. Pochopitelně to chce volit dobrou stopu, ale tato kola nesedlá nikdo s jízdním stylem paní radové :-)

  3. jezdím po praze na siliničce, HT a FS…a nejrychlejší časy přes město mám na fullu.
    Road furniture a povrch neřešíš, brzdí to skvěle a obratné to na kličkováni mezi auty a chodci je taky dost.

  4. Má tu někdo zkušenosti s cyklokrosovým kolem?
    Vzhledem k infrastruktuře a skladbě povrchů (dlažba, někdy bahno, hodně asfalt, časté sesedání či přesnášení kola, etc…) to může být zejména pro zkušenější jezdce vhodnou volbou.
    V pražském terénu se odpružení ani tolik nevyužije, rozhodují pláště a technika jízdy.

  5. kombucha: Nevím jak se liší kros a trek, mám/měl jsem oboje a vypadalo to stejně. Přijde mi to do Prahy jako ideální kompromis mezi pomalým horákem a na českých silnicích špatně použitelnou silničkou. Mám hladké pláště 38x700mm. Na kostkách většinou zapínám odpruženou vidlici, jinak je zamčená. Drncá to, ale zase to je rychlejší než MTB. Člověk si nevybere.

  6. Jendo, ale cyklokrosové kolo je něco úplně jiného. Připomíná spíše silniční kolo se špunty.

  7. kombucha: jezdim na starym Favoritovi s plastema 35×700. cyklokros bude mit o proti favoritovi vyhodu v nizsi vaze, rychlejsi akceleraci a lepsich brzdach. nevyhoda proti crossu budou tezsi prevody, takze nektere prudsi vyjezdy se proste musi vytlacit.
    Mam uzka riditka(cca 40cm) v Praze je to docela prakticke, pri klickovani nebo cestovani v MHD. Nekdy bych ocenil rovna riditka s klasickymi brzdovymi packami, clovek pak nemusi prehmatavat, ale daji se na berany namontovat oboje, jen uz nezbyva moc mista na blikacky a podobne prislusenstvi. ;)

  8. Já jsem teď nechal repasovat starého Favorita, vzal jsem všechno ze starého crosse s prasklým rámem (i kola), funguje to dobře. Cyklokrosku mi doporučovali na cesty do práce mimo Prahu, kde je kombinace 28 km silnice a 2 km rozbitá lesní cesta.Tak možná na poměry „hladký asfalt vs. dlažba 1:15“ by cyklokroska mohla fungovat i v Praze.

  9. Favorita jsem léta jezdil, postupně jsem vyměnil nejtragičtější komponenty (specificky celý drivetrain). Ovšem po tom, co odešla řídítka (a beranů se nevzdám, většina úchopů poskytuje větší pohodlí i stabilitu), jsem začal uvažovat o náhradě.
    A až na výjimky mi bylo doporučováno zcela nové kolo.

  10. kombucha: to se nedivim :) mam to uplne stejne. Favorit, jak je hroznej, tak je vlastne skvelej. Kdyz mi prasklo lanko od prehazovacky, tak mi stacil klic od schranky misto sroubovaku a mel jsem z toho dva mesice singlspeed a vubec mi to nevadilo. Cyklokroska bude moje dalsi kolo na vylety mimo Prahu. Preci jen, pokud jede clovek dal nez 10km tak uz chce neco spolehlivejsiho a lehciho a silnicni plaste na polnackach obcas dost trpi. ;)

Další z rubriky

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Kniha Městem na kole právě vychází 6

Kniha Městem na kole se právě nyní dostává na pulty knihkupců. Městem na kole nabízí..více

Chodník není pro cyklisty. Co s tím můžeme dělat? 48

Mnoho cyklistů jezdí v Praze alespoň někde po chodnících. Asi téměř každý z nás si..více

Bude letos vaše první městská sezóna? 31

Zima skončila, jaro je opět tady. Uvažujete-li letos o tom, že konečně vyrazíte na kole..více

Škola začíná 3

Se začátkem září se vrací velká část dětí do mateřských, základních a středních škol. A některé do..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak budete jezdit přes pěší zóny po omezení průjezdu?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Jan Herda: Free Circle: oblečení pro (ne)cyklisty

    Tak Do práce na kole je soutěž, kde podle mě plno ambiciózních jezdí úmyslně z práce normálně trénink, já to…

  • Jan Herda: Pohled z druhé strany volantu

    Kdo má služebáka, tomu je asi i jedno, kolik prostojí v koloně, kdo je líný a chce klimošku, tak ho…

  • FlyingJ: Pohled z druhé strany volantu

    Bohužel v článku nevidím žádnou vypovídající hodnotu, neboť je extrémně zaujatý a vypichuje jen výhody kola a jen nevýhody automobilů.…

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru