Letenské sady: stezka pro chodce a cyklisty

S příchodem jara byly všechny hlavní vjezdy do Letenských sadů nově osazeny značkou „stezka pro chodce a cyklisty“. Zároveň s touto změnou došlo k drobnému přeznačení cyklotras v parku.

letna_mapa

Značení v parku

Pohyb přes park na kole byl v minulosti pro základní průjezd umožněn, ale zbytek cest zůstával lidem na kolech zapovězený. Po nejsevernější cestě byl umožněn východozápadní průjezd od NTM do Chotkových sadů a dále ulicí Mariánské hradby až k Pražskému hradu. Z dané cesty vedly v západní části parku odbočky na sever přes cyklopřejezd Milady Horákové do Bubenče a na jih na nábřeží Edvarda Beneše k Úřadu vlády i Čechovu mostu. 

Vyznačení těchto průjezdů v podstatě zůstalo a lidé jedoucí na kole jsou žlutým cykloznačením do těchto původních koridorů stále naváděni. Hlavní východozápadní cyklochodník je nyní proznačen jako trasa A155. V Chotkových sadech pak jako trasa A155 při jízdě na východ a západním směrem jako trasa A15 (ta by v budoucnu měla vést z Malostranské do Břevnova a Chotkovými sady je vedena jako nepřímé odbočení pro překonání nepříjemné křižovatky Badeniho-Chotkova. Opačný směr není tak náročný a cyklotrasa bude pravděpodobně značena křižovatkou).

jm_letna_05

Co je tedy nového?

V zásadě se nyní smí jet na kolech a koloběžkách po všech cestách v parku, kde to není další značkou zakázáno. V Letenských sadech se lze setkat v návštěvním řádu i v terénu s piktogramem přeškrtnutého kola. Buďto na samostatných cedulkách nebo namalovaným na asfaltu.

Návštěvní řád piktogram zachovává a je tak možné narazit na úseky, kde je třeba kolo vést. Nutno podotknout, že dříve byla tato značka na mnoha cestách v parku. Většina z těchto piktogramů je již téměř nečitelná a s novým značením obnovena nebyla. S novou úpravou spíše očekáváme, že se až na několik opodstatněných případů toto značení ve svém původním rozsahu obnovovat nebude.

Nová legalizace tedy nebyla nezbytná pro zajištění průjezdu touto oblastí, i když i zde jistá zlepšení přináší. Nově je možné využívat legálně cestu po hraně parku pod metronomem končící u Expa 58. Ta je oblíbená obzvláště lidmi, kteří se snaží vyhnout přeci jen trochu rušnější Kostelní ulici. Od Expa lze sjet pěšinou (nově opět legálně) k záchranné službě na nábřeží nebo Skaleckou ulicí tamtéž. Zároveň lze nově stoupat od Čechova mostu i východním chodníkem směrem k Letenskému náměstí. Legalizovaná je také samozřejmě spojka od ambasády Izraele v Badeniho.

Domnívám se však, že hlavním přínosem není ani tak zajištění průjezdu parkem. Tato novinka přináší především lidem možnost svobodněji využívat na kolech a koloběžkách celý areál Letenských sadů a dostat se do všech zákoutí. V podstatě se dá říci, že do značné míry reflektuje realitu, kdy v celém areálu Letenských sadů bylo možné potkávat lidi na kolech a koloběžkách piknikujících na trávě nebo mířících s dětmi na dětská hřiště.

Jak se chovat?

Na Prahounakole propagujeme vzájemnou ohleduplnost v podobě cyklistické etikety a ne jinak tomu je i v případě Letenských sadů. Pro průjezd doporučujeme nadále využívat zažité a proznačené koridory. Zároveň se jedná o rekreační oblast, kde se pohybuje mnoho lidí, dětí i psů (i když ti by měli být oficiálně v koridorech cyklotras na vodítku). Je tak třeba zvolnit tempo, případně jet krokem, když je kolem mnoho lidí.

Svou jízdu je nutné (jako ostatně vždy) přizpůsobit situaci. I když se lze nově na kole pohybovat na všech stezkách, povolení průjezdu neznamená, že se na každém úzkém chodníku smí jezdit nebezpečně a rychle. Zákon č. 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích v tomto hovoří o stezkách pro chodce a cyklisty poměrně jasně: chodci by neměli na stezce ohrožovat cyklisty a cyklisté chodce.

vk_letenska_plan_chodci

Klidně zpomalte a ostatní míjejte s dostatečným odstupem.


Co je v plánu do budoucna?

Letos na jaře byla vypsána veřejná zakázka na částečnou rekonstrukci Letenských sadů. Ta se sice soustředí především na okolí Hanavského pavilonu, ale v určité míře zasáhne v podstatě celý park. Je tak možné očekávat další změny, například zlepšení povrchů cest, nové dřeviny nebo skatepark. Pro kola by kromě lepších povrchů měly přibýt cyklostojany.

Pár fotek na závěr

jm_letna_01

vk_pod_metronomem

jm_letna_02

jm_letna_04

jm_letna_06

Na některých frekventovaných výjezdech přibyly tyto trojúhelníky upozorňující na nutnost dát přednost.

vaclav-kriz-delft-zari-2014 (1)

Osobně se mi líbí spíše jejich drobná varianta. Používaná třeba v Nizozemsku, ale i jinde.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Komentáře - uzamčeny

  1. Tomu předělu A15/A155 v Chotkových sadech se podle mých zkušeností váš vyhledávač tras zásadně vyhýbá a trasy vede vždy právě přes tu nepříjemnou křižovatku Badeniho-Chotkova.

  2. Ano víme o tom. Tamní oblast je v tom plánování z různých důvodů problematická. Především vlivem výškopisu OSM, který je velmi přibližný a zrovna v zářezu Chotkovy se tam výšky dost střídají.
    Když se podíváte, tak na Chotkově je to nejmarkantnější: v ohybu i směrem dolů v podstatě v mapě stoupá. Tudíž se tu navigace v této oblasti může snažit vyhnout prudkým převýšením, které v reálu neexistují.
    Sehnat (koupit) lepší výškopis je poměrně nákladné. Ale odborník přes mapu nejsem, možná mě ještě někdo z kolegů poopraví a doplní.

  3. Jiří Motýl: Letos v dubnu zrovna Praha zveřejnila spoustu geografických dat pod licencí CC BY SA 4.0. A koukám, že je tam i digitální model terénu, viz geoportalpraha tečka cz . Oproti SRTM, což nejspíš teď užíváte, by to mohlo být lepší…

Další z rubriky

Cyklostezka na Rohanském ostrově získá asfalt. Rekonstrukce zamrzla na 2,5 roku :)

Pravobřežní cyklotrasa A2, vedoucí po cyklostezce na Rohanském ostrově a spojující Karlín a Libeň, získá..více

Cyklodepo v Praze prosperuje. Vedení města uvažuje o další lokaci :)

Pražské cyklodepo zhruba 64 dní po svém otevření hlásí výsledky. Za dva měsíce provozu odsud bylo..více

Londýňané si přejí snižování počtu aut v sousedstvích, ukázal průzkum :)

Londýňané chtějí opatření, která zvyšují bezpečnost dopravy a omezují počet aut ve městě. To ukázal..více

Cyklotrasa A202 protažena z Kunratic do Vestce :)

Na sklonku minulého roku došlo k proznačení místní cyklotrasy A202. Ta spojuje okrajovou městskou část..více

Modernizace stanice Opatov :)

08. 01. - Pavel Mašek - Zprávy
Dlouho trvající modernizace zastávky Opatov je téměř u konce, podívejme se, jak se změnila. Nové..více

Nový cyklopřejezd Blanická / Francouzská – Uruguayská 19

V rámci obnovy světelné signalizace na křižovatce ulic Blanická, Francouzská a Uruguayská na Praze 2..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru