Jak do města: jezdíme po magistrále

Severojižní magistrála je ikonou pražské automobilové dopravy. S 90-100 tisíci vozidly za den je magistrála neopominutelnou dopravní tepnou, reflektovanou dokonce i ve známé divadelní hře Blaník („Všichni kolem té sochy budou muset jezdit, třeba zezadu.„). Zřízení Magistrály padl za oběť urbanismus Těšnova (byť ne přímo těšnovské nádraží, to bylo nesmyslně zbořeno až později).

vk_zacpa_magistrala_vysehrad

Magistrála je dnes proslulá tím, že jsou na ní „první semafory od Budapešti“ až na Praze 2. A všeobecně se mluví o tom, že by potřebovala úpravy, které ji, tam kde vede ulicemi, změní z dopravní stoky opět v ulici (říká se tomu „humanizace magistrály“). K humanizaci se mimochodem vážou dva vzájemně se vylučující dopravní omyly („humanizace magistrály není možná, protože z ní není kam odvést mimopražský tranzit“ a „humanizace není možná, protože je na magistrále prakticky všechna doprava cílová„). Jen o tom, jak dostat magistrálu z Václaváku, se mluví léta, nakreslily se desítky studií a utratily miliony za nerealizované projekty. Magistrála je zkrátka v současné Praze (auto)dopravní téma číslo dvě, hned po Blance.

Na kole? Jde to…

Z hlediska jízdy na kole je magistrála zvláštní tím, že je na ní jízda na kole ve velmi dlouhém úseku legální, ačkoliv jde převážně o tzv. „městskou dálnici“ (tedy komunikaci autodráhového typu, až na výjimky bez přechodů pro chodce a úrovňových křižovatek). Ba co víc: jízda po magistrále je v některých případech nejlepším způsobem, jak se někam na kole dostat s překvapující rychlostí. A konečně, je překvapivé, že řada průjezdů není tak pekelná, jak by se od pohledu mohlo zdát.

magistrala_kolo_schema2

Jak vidíte, rozsah, ve kterém je magistrála „sjízdná“, je poměrně značný. Vím, že existují lide, kteří této výhody používají k rychlému nablížení se do centra, vzhledem k rychlostnímu charakteru komunikace je ale ze začátku praktické používat jednotlivé segmenty magistrály zpočátku jen jako zkratku, na které není tolik problémových míst – zejména sjezdů a nájezdů. Seznámím vás tedy s několika průjezdy, které buďto sám celkem s oblibou používám, nebo které považuji za snesitelně sjízdné.

A: Bulhar – Těšnov

Tento průjezd je jedním z nejsnazších a současně nejúčelnějších: Zajistí totiž průjezd ze Žižkova přes Masarykovo nádraží, který lze jinak realizovat buď v provozu a po šílených kostkách v Trocnovské, nebo (nelegálně) Havlíčkovou před nádražím, a nebo až přes náměstí Republiky, což je pro část relací už dost šílená zajížďka.

Průjezd je snadný: Vyjedete z Bulhara na most a držíte se vpravo – nemusíte do druhého pruhu, obtížnější místo je až na sjezdu z magistrály, před světelnou křižovatkou Na Štvanici. Na cyklostezku A2 je nutné dostat se pak s pomocí přechodu pro chodce. Jak ukazuje obrázek níže, je to praktické jak pro oblast Těšnova, tak pro pokračování směr náplavka. Případně, po přesmyknutí se na druhou stranu mostu, směrem na Letnou.

sjm_hlavkuv_most_sever

sjm_google_nadMasNa_2

Při jízdě od Bulhara se jednoduše držíte vpravo. Tento a další snímky: Google StreetView.

sjm_google_TesnovZC2

Pro odbočení na Těšnov zůstanete ve druhém řaďáku. Směr na Hlávkův most vyžaduje řazení se do druhého pruhu.


B: Bulhar – Vltavská

Pokročilejší alternativou téhož je pokračování na Hlávkův most. Zde je lehce obtížnějším manévrem nenechat se vytlačit na Těšnov, což vyžaduje trochu asertivity. Komunikace ale mírně klesá, a tak máte šanci dosáhnout rychlosti vysoko nad 30 km/h, ve které je zařazení se do druhého pruhu jednodušší.

Další postup závisí na tom, kam pokračujete. Odbočujete-li za mostem vpravo do dolních Holešovic, vyplatí se najet ještě před mostem na cyklochodník vpravo a most přejet po něm. Pro ostatní směry je nezbytné zůstat v tempu na mostě společně s auty, i když dlažba je tu dost hrozná. Vracet se z chodníku do provozu na Štvanici (nebo skokem z obruby někde dál) silně nedoporučuji. Při jízdě přímo je potřeba prokřížit převažující odbočení z mostu vpravo. Zde záleží na hustotě dopravy, tvoří-li se pomalá kolona, vyplatí se přesun do levého pruhu, kolona ale zpravidla jede cca rychlostí 20 km/h – pak je vhodné zabrat pravý pruh a posledních padesát metrů před koncem mostu ukazovat vlevo, aby bylo jasné, že nebudete odbočovat vpravo a nikdo vás tam „neříznul“. Na následujících křižovatkách už je provoz slabý.

sjm_google_hlavkuvZc

Prakticky všichni zde odbočují vpravo. Pro jízdu rovně je vhodné přidržet si pruh.


Někteří řezníci to jezdí po tramvaji a pak rovnou k metru Vltavská. Což je celkem fajn, tramvají zde jezdí málo. Akorát se to nesmí.

C: Vltavská – Těšnov

V opačném směru je vcelku v pohodě vyhnout se od Vltavské zběsilému kličkování podchody a vzít to prostě vrchem. Dokonce i z Letné je to rychlejší, ale vyplatí se to nejspíš jen, když opravdu spěcháte. Průjezd přes severní předpolí Hlávkova mostu je sice celkem pohodový (nejsou zde nepříjemné vřazovací pruhy), pak ale nemáte jak se dostat na souběžnou stezku až po Štvanici. Zastavit a vynést kolo na obrubník je jen pro otrlé.

sjm_hlavkuv_most_jih

sjm_google_vltavskaDc

Řazení do druhého pruhu tu není příliš obtížné. Dá se sem v pohodě vjet i od budovy Elektrických podniků.


D: Vltavská – Bulhar / Hlavní nádraží

Dalším šikovným průjezdem je trasa z Hlávkova mostu na Bulhar – opět jde o zkrácení objezdu Masarykova nádraží. Trasa se vyplatí především pro spojení Letná – Žižkov nebo Letná – okolí Bulhara, v jiných relacích (třeba Karlín – Žižkov) se už zpravidla vyplatí jet po obvyklých trasách.

Průjezd začíná seskočením obruby na konci cyklostezky podél Hlávkova mostu (pokud jste tedy ve vozovce už nepřijeli). Sjezd do Klimentské není příliš frekventovaný, je ale potřeba si hlídat situaci za sebou. Tento průjezd se dost často děje v zahuštěné dopravě, pak se jízda po „rychlostní“ komunikaci redukuje na předjíždění pomalu jedoucí kolony zprava. Příjezd z Klimentské bývá dost silný, často zde auta už postávají a je nesnadné dostat se ke kraji vozovky. Je potřeba ukázat, a dohodnout se s těmi, kdo se napojují za vámi.

sjm_tesnov_hln

sjm_google_TesnovDC

Při vjezdu na magistrálu zde musíte sledovat situaci za sebou a počkat.


Tento průjezd je velmi výhodný i pro rychlý přesun na Hlavní nádraží, kdy můžete sjet z magistrály přes parkoviště taxíků prakticky až do horní haly. Zvlášť v kombinaci s přejezdem Hlávkova mostu od Vltavské jde z časového hlediska prakticky o nepřekonatelnou kombinaci. I zde platí, že je zpravidla potřeba „vyjednávat“ na sjezdu k Bulharu i na výjezdu od Bulhara, dopravní zácpy to ale usnadňují.

E: (Nuselský most – ) Karlov – Hlavní nádraží ( – Bulhar a dále)

Toto je můj osobně dost oblíbený průjezd, potřebuji-li se dostat z jihu rovnou někam do Holešovic. V předložené podobě jej ale ukážu jen v jeho hlavní části. Dost nepříjemný úsek kolon před Rumunskou se v tomto případě objíždí vedlejšími ulicemi skoro jako byste jeli z Nuselského mostu do centra. Využijete ale ulici Na Bojišti a doklepete se na vyústění Ječné, kde se můžete buďto zařadit přímo mezi auta, nebo ke startu směr centrum použít pětivteřinovou zelenou na přechodu přes Sokolskou. Odtud už se jede s auty sešup dolů, za Muzeem a k Hlavnímu nádraží. Je to parádní.

Jediné problémové místo nastává, chcete-li za Hlavním nádražím na magistrále zůstat. Je to dost o hubu především proto, že jsou zde ještě všichni dost rozjetí z té povolené sedmdesátky za Federálním shromážděním a navíc se tu řaďák stává z pravého průběžného pruhu. Klíčová je proto rychlost, zabrání pravého pruhu a důrazná signalizace úmyslu pokračovat po mostě přes Hybernskou. Dál pak pokračujete již popsanými úseky A a B, přičemž to, zda je vhodné se na mostě přes Masarykovo nádraží na chvíli zařadit do pravého pruhu, závisí dost na intenzitě provozu. V zahuštěné dopravě to není vhodné.

sjm_centrum_JS

sjm_google_ipp_razeni

Při řazení na magistrálu jsou zde dvě možnosti – buď podle přechodu (s nasednutím), nebo zařazením před čekající auta.

sjm_google_predhln

Jedno z nejobtížnějších řazení. Zde se často jezdí 60 km/h a více. Pokud sami zpomalíte, budete mít velké problémy.


F: Václavské náměstí – Nuselský most

Tato trasa už je pro mne osobně standardní způsob, jak se s využitím Sokolské dostat z Václavského náměstí na Nuselský most. Jedná se o dost výrazné stoupání, jehož realizace není zrovna zdravá kompletně po magistrále, tudíž ze dvou možných variant upřednostňuji stoupání ulicí Krakovskou, a to i přes to, že je zde jízdní pás dost úzký a dost často vás někdo natěsno předjede.

Alternativa Mezibranskou využívá vtipně strměji stoupajícího chodníku a obslužné komunikace pro domy, hlavní část stoupání se ale děje v podstatně hlučnější a znečištěnější ulici. Navíc je zde nutné se pak přesunout ve stoupání před Žitnou rovnou do druhého pruhu, protože vpravo odbočují pruhy dva a není zde přechod. Ble. Proti tomu je Krakovská čajíček (a chodníku zde „zneužijete“ zhruba stejný úsek). Po cyklistickém zobousměrnění Štěpánské a Žitné bude výjezd z Václaváku samozřejmě plně legální a podstatně příjemnější.

sjm_VN-nuselak

sjm_google_mezibranska

Řazení do druhého pruhu v Mezibranské přes hustý proud vozidel odbočující vpravo. Vážně zvažte Krakovskou.


No a pak už jedete po Sokolské. Díky velkému množství pruhů (3-4) a malé šířce toho pravého, se prakticky nestává, že by vás někdo tím pravým pruhem natěsno opral, zpravidla se zde předjíždí o pruh vedle. Od Žitné dál prakticky nemá smysl utíkat na chodník. V okolí I. P. Pavlova jsou jsou chodníky hodně zalidněné a dál, zhruba od Rumunské, kde už na nich není živáčka, už jedete po rovince. Navíc je zde stísněné odbočení do Wenzigovy, které byste si jízdou po chodníku jen zkomplikovali. Na chodník tak můžete (či spíš musíte) přejet až těsně před „esíčkem“ na Nuselský most.

sjm_google_sokolskaSjezd

Když tohle přehlédnete, už se na cyklochodník na Nuseláku nedostanete, a dáte si ho v provozu.


Toto místo nesmíte přejet, protože pak už je komunikace od chodníku oddělena obtížně překonatelnými citybloky a byli byste nuceni jet v hlavním dopravním prostoru celý most. Nemáte-li to v úmyslu, je zpravidla zbytečné „nakládat“ si provozu více, než je nezbytně nutné.

G: Spořilov – Pankrác

Po magistrále se dá jet i poněkud více na okraji města. Díky legálnímu průjezdu z Hlavní ulice na Spořilově, se dá projet prakticky celá magistrála na Praze 4. Například do Kongresové si tak (oproti běžně užívané trase Sliačskou, Budějovickou a ulicí Na Pankráci) ukrátíte skoro 20 % vzdálenosti a vyhnete se sedmi (!) světelným signalizacím – odhaduji, že urychlení oproti jízdě v ulicích může být i podstatně více než pět minut. Navíc to není tak nepříjemné, jak se zdá. Všude je tam padesátka (na rozdíl třeba od úseku za Muzeem), většinu trasy je odstavný pruh a dál v zástavbě jedete z kopce. Navíc to eliminuje zhruba 10-15 metrů ztraceného spádu a stoupání na Pankrác je mírné tak, že vás ani nezpomalí.

Přesto jsou zde nějaká nepříjemná řazení, která z používání vyřadí méně zkušené. Osobně jsem si to vyzkoušel jednou, a i když věřím, že si na to lze zvyknout, pocit nepatřičnosti jízdy po komunikaci tak brutálně přizpůsobené dopravě motorové, mne povede k tomu, užívat tuto trasu jen tehdy, když budu mít opravdu naspěch.

sjm_pankrac_dc

sjm_google_odSporilova

Ano, legální :-) .

sjm_google_sporilov2

I když jste na hlavní, je zde bezpečné jet po krajnici a dát přednost vozidlům zprava.

sjm_google_5kvetnaDc

Jízdu po krajnici na magistrále občas komplikují retardéry proti podjíždění.


H: Davídkova – Holešovice

Poslední představený průjezd je časově nejvýhodnějším způsobem, jak se do Holešovic dostat z Kobylis a sídliště Ďáblice. Zvláště využití Davídkovy je neporazitelné, alternativa přes náměstí Na Stráži zahrnuje dlouhý protisměrný úsek a vyloženě nebezpečné křížení Povltavské, které si s nějakými řadícími pruhy rozhodně nezadá. Jízda v hlavním prostoru řeší i zdlouhavé podjíždění křižovatky ulice V Holešovičkách a Povltavské, zvláště pak přímý průjezd přes „cyklistický masochismus“ tvořený hned třemi na sebe navazujícími rondely.

sjm_holesovicky_dolu


Další doporučení

Jedete-li po magistrále pozdě večer, je komunikace samozřejmě podstatně volnější. V takovém případě jsou ale zapotřebí opravdu silné blikačky vpředu i vzadu.

K jízdě na kole po severojižní magistrále se vede diskuse na webu Cyklisté sobě.

Závěrem

Jak vidno, i magistrálu lze pro jízdu na kole šikovně použít a zlepšit si tak na kole dále prostupnost širšího centra Prahy (především, pokud právě spěcháte). Tento článek ale rozhodně není obhajobou toho, že tím pádem je to vlastně OK. Podmínky pro jízdu na kole v koridoru magistrály jsou přijatelné jen pro nejzdatnější, velmi zkušené a asertivní jezdce, a i ti volí některé průjezdy jen, jsou-li v časové tísni.

sjm_google_cyklista

Příjezd na magistrálu od Spořilova. Fotil Google.


Magistrála je ale jako jedna z hlavních městských os koridor velmi významný a pro jízdu na kole potenciálně atraktivní. Mírná stoupání jej předurčují k využití i pro obyčejné městské cyklisty, kteří některé výše popsané manévry prostě dělat nebudou, a nikdo to po nich ani nemůže chtít. Větší část magistrály tak kryje plánovaná páteřní cyklotrasa A41. Magistrála je jedním z mála míst v Praze, kde se v rámci úprav vejdou „kodaňské“ jednosměrné pásy a mohla by tak zde vzniknout velmi atraktivní trasa. Metro a automobilová tepna zde nejsou konkurencí, jsou přetížené, vyhrazení prostoru pro jízdní kola by zde mohlo napomoci oběma těmto druhům dopravy zřetelně odlehčit. Veškeré úpravy, ke kterým na magistrále v budoucnosti nepochybně dojde, by to měly reflektovat.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. magistrála je určitě perfektní, momentálně má bohužel pro cyklistu nulovou safety in numbers, řidiči tam prostě s cyklistou vůbec nepočítají. Je velmi laxní upozornění na nutné snížení rychlosti ve směru po D1 od Brna (80 by měla být striktně už na hranici Prahy), občas řidiči z D1 prvně zasahují do tempomatu až hluboko na Praze 4. Kamerové měření rychlosti by mělo být rozšířené, už od hranice Prahy až na Prahu 2, často totiž do toho provozu někdo bezohledně vlítne a řidiči, co se mu snaží uhnout jsou nebezpečím pro cyklistu (po měřeném úseku Spořilov Vyskočilova se znova šlape na plyn! (kdo si dá pozor na hnědého nebo černého passata a modrou nebo červenou starou oktávii, ten zůstane z hlediska přestupku v pohodě :-O). Takže měření rychlosti, občas přimalovat trochu místa pro cyklistu, možná někdo posunout svodidlo (malinko), připojovací pruhy a mosty jsou slabá místa, zrovna to připojení z Hlavní je úzké, frekventované a nebezpečně rychlé (!), ale určitě by to bylo s docela malými náklady relativně dobře použitelné.

  2. Poctivý rozbor. Použít magistrálu možné asi je, ale s pohodovou jízdou na kole to nemá nic společného. Neustále být ve střehu a třeba zabrat pruh v místech, kde se na vás řítí auta 70-80km/hod…no nevím.
    Navíc tam cyklistu nikdo nečeká. Ale chápu, někdo s tím začít musí :)

  3. To jsem ja na tom najezdu ze Sporilova :-)
    Takze muzu z vlastni zkusenosti rict, ze je to v pohode, ostrazitost je treba pri prejizdeni odbocovacich pruhu na Budejovickou a Pankrac. Tam uz me jednou bile SUV s ridickou strejchlo pravym zrcatkem o loket. Pani bez problemu dokoncila pravy hak a odjela z magistraly, ja to ustal a jen jsem tomu chvilku neveril.
    Je dobre byt dobre viditelny a osvetleny, naznacovat, ze zustavam v pruhu.
    PS: jednou me autohlidka PCR u Budejovicke z magistraly vyhnala, ze jsem tam nelegalne..

  4. jízda po magistrále mi přijde bezpečnější než jinde v Praze. Pruhy jsou hodně široké, na kole se dá jet bezpečně i u kraje (většinou neni třeba zabírat celý pruh), kde navíc nejsou zaparkovaná auta, řidiči díky šířce pruhu fakt nejsou nuceni kolaře štrejchat zrcátkama. Navíc celá magistrála je přehledná. je to prostě oaza klidu a míru proti třeba ječné.

  5. Technický: v textu se míní budova Elektrických podniků, ne Dopravních, ne (u Vltavské).

  6. Jak to děláte cestou dolu u Hlaváku? Jak moc dopředu najíždíte a tak? Já se většinou snažím narvat do díry vytvořené semafory, ale když žádná není, tak co?

    Na mostě pak používám ten přeškrtnutý manévr – po mostě se mi jet nechce, jsou tam kostky. Zatím vždycky bylo místo do minuty.

    Jinak za mě Pankrác — Vltavská po magistrále 16-17 minut, vedlejšími ulicemi 25-30. A pro info, u Wenzigovy teď staví semafor s přechodem. Doufám, že tam v noci nebude indukční smyčka nereagující na cyklisty jako o kousek dál v ulici Na Pankráci.

    Odesláno z budovy elektrických podniků :)

  7. Zajímavý článek, díky za něj. Po magistrále už jsem se párkrát také svezl. Ze začátku jsem z toho měl divný pocit – ale když jsem takhle jednou profičel odněkud od Brumlovky pohodově až skoro domů na Vinohrady, tak se mi to docela líbilo. Jak už tu padlo – široké je to dost, víc pruhů, takže kdyby mě někdo chtěl objíždět s větším odstupem, místo na to je. Většinu cesty se ale dalo jet v odstavném pruhu. A jak to bylo z mírného kopečka, tak to jelo parádně. Jet jinudy by znamenalo se dost kodrcat a mnohem déle.

    Nuselský most v silnici už jsem jel víckrát. Ale teď jak je to tam rozkopané a zúžené, tak si tam netroufnu a beru to raději po chodnících (aspoň, že je to tam legální). Nuselský most je oproti přejezdu přes údolí sakra úspora…

    Jinak párkrát jsem jel i z Vinohradské na Hlavní nádraží (na nějaké vlako-cyklo výlety). Ten vjezd pro taxíky se mi také velmi líbil. Úplně nejdokonalejší to je, když má člověk koupenou jízdenku přes internet a nemusí ani k pokladnám a pokračuje rovnou na nástupiště…

    Po estakádovité části mezi Hlávkovým mostem a Muzeem jsem si zatím ještě netroufl, ale když píšete, že to jde, tak to asi někdy taky zkusím. :-)

  8. Marek Turnovec: Od Brumlovky se dá jet ulicí Na Pankráci.

    Nuselák po rozkopání bohužel musím projíždět, protože jak se potom dostat ze západního chodníku na Vinohrady… Přes dva podchody?

    Ta část kolem Muzea je úplně v pohodě mezi půlnocí a 5. ráno, ve špičce je to horší.

  9. Jenda: No to sice dá, ale po té magistrále to bylo rychlejší. Žádné světelně řízené křižovatky – a rovnou na Nuselák. Ty podchody mě taky štvou – ale možnost také je, dojet až k Fügnerovu náměstí – tam se dá většina magistrály podjet a pak je to jen o jednom schodišti, kde se to dá navíc vytlačit po rampě (jezdím tudy jinak skoro každý den do práce a z práce). Párkrát jsem také udělal to, že když po Sokolské nic nejelo, tak jsem ji prostě přejel. Třeba z Wenzigovy. A pak podobně Legerku.

    Jinak magistrálu také občas využívám k tomu, abych se dostal z Koubkovy. Ať už po projetí Fügnerova náměstí, nebo když člověk třeba vyjede Folimanku. Ono totiž z té křižovatky Koubkova-Lublaňská není jiná legální možnost, jak se dostat dál na Vinohrady. Pokud tedy nepočítám konverzi na chodce a použití chodníku, ale to mě moc nebaví. Praha 2 sice slibuje lávku přes Bělehradskou, ale zatím skutek utek…

  10. Dekuji za podrobny clanek a fotky, ale utvrdil me jenom v tom, ze na magistralu nikdy s kolem za tohoto stavu nepojedu. Neumim si predstavit treba jizdu mezi Vaclavakem a Hlavakem a pak dal. Je tam uz 70tka, zadna krajnice, zatacka a sileny provoz, Navic potreba radit se mezi pruhy, prijde mi to jako koledovani si o maler.

  11. Lávka přes Bělehradskou by mohla být příští rok. Akorát ta Wenzigova mezi Sokolskou a Lublaňskou zůstane pořád jednosměrná, takže to bude poloviční řešení.

  12. Inspirativní, díky. Je třeba posouvat hranice.
    Před cca deseti lety jsem tím směrem jezdíval a na magošku si netroufl, resp. jsem o tom ani neuvažoval. Dneska už bych si troufl, jezdím ale východozápadním směrem. I tak u sebe pozoruji posun v myšlení a předpokládám, že takových lidí je víc.
    Považoval bych za optimální zakreslení piktokoridoru oběma směry od Budějovické po Argentinskou při příležitosti zprovoznění Blanky. Bylo by to levné a jak už někdo psal, nějak se začít musí. Další vylepšení by se pak dala dělat následně.

  13. Ad technická: znejistilě mě, že v hobuletu taky psali o budově dopravních podniků a na wikipedii tvrdí, že obě jména se pro to používají (https://cs.wikipedia.org/wiki/Budova_Elektrických_podniků )

    Jinak jste mě včera inspirovali, jel jsem z ip pavlova na bulhara a pak dál pernerovou na invalidovnu a úplně super. Bych to mohl zkusit i od té Brumlovky, na světlech v paralelní cestě člověk pročeká věčnost.

  14. Potvrzuji, že magistrála je sjízdná lépe, než se zdá.
    Je to rychlé (nečekáte na semaforech), docela bezpečné (zkušenosti z provozu jsou ale podmínkou, rozhodně to není dobré místo na první pražskou projížďku) a na Praze 4 se pěkným novým povrchem.

    Pár komentářů až rad:
    – jednostopá vozidla jsou na řadě míst rychlejší – bezpečí si si musí hlídat hlavně ten rychlejší (tedy cyklista, nikoli plazící se auta)
    – při zácpách (např. ráno od jihu) je lepší jet (prakticky 3x rychleji, než auta) po čáře mezi levým a středním pruhem, bývá tam více místa (vlevo jen osobáky) než v okolí pravého pruhu (často autobusy či náklaďáky); ostatně tudy jezdí i jiní jednostopí (motorky a skůtry), funguje i na Nuseláku s užšími pruhy
    – na estakádě nad Bulharem směrem do Holešovic pozor u pravého okraje, u dilatací mostu jsou hnusné asfaltové boule

  15. Na Legerově v křížení s Wenzigovou vznikají předsazená stání pro cyklisty (rovně a doleva), takže se s cyklisty zřejmě počítá :)

  16. Tak teď už jsem z toho jelen. Asi můžeme začít uzavírat sázky, kterým směrem bude ten blok Wenzigovy jednosměrný. :-)

  17. Venzigova bude jednosměrná směrem od Vinohrad na Nové město. Už je tam vše nakresleno a připraveno na spuštění. Co mě mile překvapilo, je že udělali přechody pro chodce na všech ramenech křižovatky.

  18. Hezky popsáno, jezdím každý den z Pražského povstání až k Výstavišti a divím se, že jsem jsem ještě nikoho nepotkal. :)
    V dopolední špiččce nyní funguje safety in numbers, ne díky množství cyklistů, ale díky množství aut a snížení počtu pruhů na Nuselském mostě, tudíž kolona jede více méně plynule kolem 20km/h zřejmě už od Pankráce, záleží v jakou hodinu.

    plus 3 věci, které nejsou v článku a je třeba na ně dávat pozor:

    1) pokud nechytnete začátek zelené vlny od I.P.Pavlova, tak s největší pravděpodobností chytíte červenou u Muzea. Auta většinou ještě přidávají a občas jedou i na červenou. Je dobré dříve než naskočí oranžová, aby člověk zkontroloval situaci za sebou. První na světlech padá oranžová u levého odbočovacího pruhu, takže mám chvilku k dobru se rozhodnout, jestli projedu, nebo zastavím.

    2) Jak se píše v komentáři výše, na mostě mezi sjezdem a nájezdem u Bulhara je několik(asi 3) podélných boulí vysokých i 10cm!!!. Je to velmi nebezpečné, protože jsou přesně ve vzdálenosti od svodidel, kde by člověk jel, aby nepřekážel provozu. Takže pokud za mnou nic nejede, objíždím zleva. Pokud nevím co je za mnou, musím se vejít mezi bouli a svodidlo. Ještě v zimě šly v nižší rychlosti přejet ,ale v přes léto se to dost zhoršilo a na kole bez odpružené vidlice hrozí pád.

    3) Pokud pokračuji dále na Hlávkův most a zůstávám v prostředním pruhu, musím se držet spíše uprostřed. Rozhodně ne po dělicí čáře. Odbočovací pruh je tam dost úzký a hrozí nebezpečné podjetí z prava od autobusu, nebo náklaďáku.

    Ale jinak je to uplně bezpečné :)
    Dříve jsem jezdil od Lihovaru do centra po Strakonické a musím říct, že Magistrála vyšší level, ale je to z kopce a člověk to má hned za sebou, takže převážila pohodlnost nad pocitem bezpečí, ale takových nás moc nebude, takže fandím projektu humanizace Magistály(Magistrála pro všechny)

  19. Tak mě napadá: na mapce máte, že se dá jet až do Michle, ale už na Pankráci je ve směrové tabuli embednutá ikona „silnice pro motorová vozidla“. Nedokážu z 30/2001 Sb. vykoukat, jestli to je jenom informace, že taková silnice tím směrem je, nebo už to znamená, že se tam nesmí.

    A jestli je to opravdu jenom informace, tak by to chtělo pofixovat třeba Barranďák na OpenStreetMap.

  20. na trase G: Spořilov – Pankrác vzniká místo odstavného pruhu protihluková stěna kotvená v tlustých panelech.. čili pro cyklistu se stav pravděpodobně významně zhoršuje…

  21. Josuk: Taky jsem na to koukal, při troše dobré vůle by se za citybloky, do kterých je stěna kotvena, akorát vešel cyklopruh. Samozřejmě otázka je údržba, do roka to asi zaroste křovím.

  22. Tak jsem to na základě článku zkusil. Z pankráce až za řeku asi kolem 11.00. No nevím, zda to budu oprakovat:

    1) bezpečnost a rychlost opravdu v pohodě. To jsem nečekal. Akorát to místo u Hlavního nádraží byl trochu adrenalin, ale nic extra.
    2) překvapila mne agrese a reakce od řidičů. Nikdy jsem jako cyklista tohle nezažil. Dva taxikáři ukazovali sprostá gesta. Jedna paní se mnou asi 100m jela a domlouvala mi, že jsem blázen (slušně, opravdu o mně asi měla strach).
    3) SMRAD. Mám dojem jako bych odešel a vesnické hospody. Cítím to doteď v plicích, mám pocit, že mi smrdí oblečení.

  23. Jirka: Jezdím tudy denně do práce, cestou zpátky jezdím Opletalovou a dále Zábranskou směrem na Nuselák, pokud neprší a není velký boční vítr tak už ani o jiné trase neuvažuji.
    ad 1) souhlas, Hlavni nádraží chce z počátku trochu odvahu. Jediné na co si dávám pozor na rozjíždějící se autobusy z prava. Většinou už ale zabírám pruh a tak jsem v dostatečné vzdálenosti a pak víše zmíněné boule v asfaltu.
    ad 2) Spíš se setkávám s ohleduplností, než neohleduplností. Také jsem vypozoroval, že záleží na jakém kole jedete. Pokud jedu na silničním kole, rychlostí se místy vyrovnám autům, pak se také moc ohleduplnosti a nějakého pouštení nedočkám. Pokud jedu na staré pleččce s blatníky rychlostí max. 30km/h, tak se cítím bezpečněji a nikdo na mě netroubí. Zřejme jsi měl spatný den. Zrovna včera se za mnou někdo taky párkrát zatroubil, ale spíše troubí řidiči mezi sebou. Rozhodně mi to nepřijde horší, než na jiných tranzitních komunikacích v Praze(Hořejší nábř., nábř. Edvarda Beneše, Strakonická). Pozor si dávam na autobusy Studentagency. Uz dvakrát mě vytlačil z pruhu i I.P.Pavlova z centra a ani nezatroubil.
    ad 3) To jsem nezaznamenal, pravda ze trochu kourim, ale smrad na Florencem z McDonalds je občas slušný, tak možná z toho. :)

  24. Jel jsem na skladacce a normalne oblecenej ze schuzky na Pankraci.

  25. Pravda, Legerka je docela síla. Jinak mi to přijde v pohodě.

    Ale ta rychlost je parádní, Budějovická-Florenc 11 minut je skoro dvakrát rychlejší než to jet městem.

  26. Teď jsem si to dal v centru v posledních dnech víckrát (ZMJ na Letné a přesuny Žižkov / Pankrác, plus nějaké doprovodné záležitosti, kdy bylo opravdu naspěch), ve všední den i o víkendu, i úseky, co normálně nedávám, a musím říct, že pro opakované ježdění tam by mi asi vadil ten smrad natolik, že bych to nedával. Tam, co jezdím (Hlávkův most a od Žitné po Nuselák) se to buď rozfouká nebo to už jede a není to tak hrozné, ale poskakovat v tom do centra, to je peklo. Jestli chce někdo nejlepší důkaz toho, že auta ve městě v tomhle množství škodí, tak tady ho má.

  27. S otevřenou Blankou zmizela ranní kolona v Holešovičkách, navíc velká část aut odbočuje před m. Barikádníků doprava do Blanky – ranní jízdy ze Zenklovy/Vychovatelny do Holešovic jsou teď nebezpečnější.

  28. @mosquit vždyť byl jenom víkend. Uvidíme jak budou vypadat kolony dneska a jak se to během týdne ustálí. Schválně si dneska dát takvou mapovací cestu do práce abych se na to podíval. Podám zprávu z okolí trojského mostu, který mne velmi zajímá.

    @vratislav přesně tak. Ta koncentrace je šílená. Nedávno jsem diskutoval s jedním naším zavilým řidičem. Tvrdil jsem, že pokud skláče legerkou tak musí nadýchat víc svinstva než zadýchaný cyklista o pár ulic vedle. On tvrdil, že se to rozfouká po celém městě a je jedno jestli jedu třeba po letné jedu v koloně nebo o 300m vedle parkem. Pocitově je to blbost, ale nenašel jsem žádné zajímavé data či studie na toto téma. Netušíš, zda někdo nekde měřil a modeloval na koncentrace opravdu detailně na průřezu podobné ulice?

  29. Jirka: Známá napsala PhD na toto téma, pokud vím, tady je její profil na akademii věd, ale to PhD se mi dohledat nepodařila, obhájila to teprve letos na jaře tuším: http://www.it.cas.cz/en/kellrad (a jak to dopadlo nevím, ale v zásadě mi tvrdila, že zkoumá pohyb škodlivin na křižovatkách typu I.P.Pavlova).

  30. Na tohle téma jsou určitě starší studie, které vyšší inhalaci ze strany řidičů prokazují, nicméně ty, o kterých vím, jsou z doby předklimatizační. Něco nového by neškodilo.

  31. @Jirka:
    nene, popisoval jsem stav z dnešního (pondělního) rána. Většina aut z Holešoviček odbočuje do Blanky. Průjezd světlama na Argentinské na první cyklus.

    Na kole jsem jel pak Trojskou z Kobylis dolů (málo aut), v okolí Trojského mostu pár aut bylo, většina odbočovala do Blanky. Na mostě téměř nikdo. U Výstaviště téměř nikdo, Strossmayerák nezvykle prázdnej, nábřeží kap. Jaroše výrazně málo aut (od křižovatky až po Štef. most mě nikdo nepředjel kromě jednoho kolegy cyklisty)

    To jsou jen první dojmy z prvního dne; všichni si to chtěli zkusit a jeli Blankou, kolem osmé ranní. Uvidíme za pár týdnů.

  32. Tak průjezd kolem nové protihlukové stěny na Kačerově považuji víceméně za bezproblémový. Nezkoušel jsem to, ale dost možná by se dalo jet i za ní, vjezd i výjezd vypadaly široké dost, stěna pak končí na začátku řazení s Vyskočilovou a zpětné zařazení by nemusel být takový problém (já jel ale vlevo od ní, tedy).

  33. Pred nejakou dobou jsem zkousel i prujezd zprava bariery.
    Sirka v cele delce obstojna (cca 1.25m), az na nekolik zuzeni zpusobenych nekolikrat schody od nouzovych pruchodu (na 0.9m) a jednou betonovym podstavcem znacky (na 0.5m).
    Vtipnym mementem teto stavby jsou neodstrojene znacky za barierou.

  34. Pár měsíců a článek už není aktuální… aneb „humanizace“ magistrály v režii Dolínka a TSK začala, nově je to silnice pro motorová vozidla až na Pankrác (http://kasme.rajce.idnes.cz/Praha-Brno-151220/#PC205696.jpg), takže se od Spořilova do centra na kole už neprojedete. V opačném směru je značka SMV od Brumlovky. Zároveň bylo odstraněno i omezení na 50 km/h a je tam nově 80 km/h jako na SMV v obci.
    V návrhu humanizace od Moby jsem viděl světelnou závoru za Jižní spojkou, což na silnici pro motorová vozidla zřídit nejde. Taky světelné přechody na Pankráci se budou zřizovat dost těžko, když je teď až skoro k tomu prvnímu 80ka…

  35. Jestli je to dočasně nevím, nicméně v programovém prohlášení současné rady je tento bod: „Rada hlavního města Prahy prosadí opatření vedoucí ke zklidnění severojižní magistrály v celé délce“.
    Jestli si to zklidnění představují tak, že až k Pankráci zvýší rychlost z 50 na 80 a vykážou definitivně cyklisty, tak mají asi jinou definici slova „zklidnit“ než ho chápu já.

  36. Směrem do centra je někde v úrovni OBI 80 km/hod. Pak ale žádná rychlost ani na Pankráci není. Padesátky, co tam byly tak zmizela. Jezdí se tam stále kvůli úsekovému měření spíš 50. Nejsem si jistý, jestli ta 80 nekončí po sjezdu a nájezdu z Jižní spojky a neplatí obecná 50 v obci. Každopádně značky tam byly a nejsou a tím je to akorát méně srozumitelné..

  37. Podle nového značení končí silnice pro motorová vozidla (SMV) až na Pankráci (sjezd na Strži), takže pokud tam předtím není omezená rychlost značkou, tak platí nejvyšší povolená rychlost na SMV v obci, tedy 80 km/h. Lidi tam jezdí ze zvyku, ale časem na to přijdou, nebo o tom napíšou noviny.

  38. tak ještě 30.11.2015 radní Dolínek něco píše (..až po Nuselský most zařazena jako místní komunikace I. třídy a dle §18 odst. 4) zákona č. 361/2000 Sb.) zde: http://dotazy.praha.eu/dotaz/hluk-a-rychlost-v-ulici-5-kvetna/ (místní komunikace I. třídy by měla být něco jako rychlostní komunikace (§ 4 ale stejně hovoří jinou terminologií – „V obci smí jet řidič rychlostí nejvýše 50 km.h-1, a jde-li o dálnici nebo silnici pro motorová vozidla, nejvýše 80 km.h-1.“
    A koncem prosince je zřejmě všechno jinak, přestože Ústavní soud o snížení rychlosti rozhodl.. Nyní se k situaci nikdo otevřeně nehlásí, na silnici hrozí zmatek, radary údajně měří stále 50 km/hod (dle praha.eu protože „..komunikace extravilánového charakteru vstupuje do obytné zástavby. V následující části dochází k častému manévrování vozidel v souvislosti s nájezdy a výjezdy z komunikace..“) :-O
    No zřejmě zajímavá situace na Praze 4..

  39. Odpovědi Dolínka na zvýšení rychlosti na SJM od JS až na Pankrác:
    „Dobrý den, maximální rychlost v tomto úseku je 80km/h. Toto opatření jsme prosadili v reakci na stížnosti řidičů na omezení 50 km/h. S pozdravem, Petr Dolínek“
    Dobrý den, o zrušení padesátky v ulici 5. května jsem dlouhodobě usiloval a potvrzuji, že se nám podařilo v úseku mezi sjezdem na Jižní spojku a Pankrácí opět zvýšit maximální rychlost na 80km/h. S pozdravem, Petr Dolínek
    http://dotazy.praha.eu/radni/petr-dolinek-2/

    A čo je to také „zklidnění“ pán Dolínek? A čo je to taká „celá délka SJM“? Ale jinak asi radši no comment… :)

  40. http://dotazy.praha.eu/dotaz/zvyseni-rychlosti-z-50-na-80-kmh-v-ulici-5-kvetna/

    Vážený pane náměstku,
    mám několik dotazů ke zvýšení rychlosti z 50 na 80 km/h na ul. 5. Května mezi Jižní spojkou a Pankrácí směrem do centra:

    1. Je v tomto směru i nadále dovolena jízda na kole z ulice Hlavní, jako tomu bylo před úpravou? Průjezd sice nebyl komfortní, ve srovnání s možnými alternativami ale nabízí podstatné zkrácení jízdní doby a osobně jsem jej v nedávné době několikrát využil.
    2. Budou v úseku měřeny změny v hladině hluku a emisí? Kdy budou výsledky měření zveřejněny?
    3. Jakým způsobem je toto opatření v souladu se záměrem humanizace Severojižní magistrály, která je deklarována v programovém prohlášení stávající koalice? Humanizace SJM měla začít již úpravou křižovatky ul. 5. Května a Jižní Spojky, kde měla být zřízena světelná signalizace. Vzhledem k výhledovému uzavření tohoto úseku SJM za světelnou signalizaci vnímám zvýšení rychlosti na 80 km/h jako krok jdoucí přímo proti záměru humanizace SJM. Proč nebyly namísto zvýšení rychlosti například zúženy jízdní pruhy?

    Děkuji a jsem s pozdravem,
    Vratislav Filler

  41. Na tomhle se pro mě Dolínek definitivně odkopal. Samá kampaň, jezděte MHD, na kole, ve skutečnosti razí tu starou TSK hardline a ZÁKOS.
    Zajímal by mě ale ten proces, jakým tyhle změny jdou. Viselo to na úřední desce, dalo se k tomu vyjádřit?
    Tady ti už to asi vzdali (?) http://www.kauza-magistrala.net/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1
    Jinak podle těch stránek tam v minulosti byla 80 jen někde, jinak 70.
    Viděno TSK optikou je ten dálniční průtah skrz město asi definitivní věc, takže když je 70 u Muzea, proč ne 80 na Pankráci…

  42. Pokud jde o vyvěšování na úřední desce a o možnosti mít k nějakému opatření námitky a připomínky, některé věci lze řešit pouhým stanovením místní úpravy, některé se musí řešit formou opatření obecné povahy (OOP). Nejsem si tím tak docela jist, ale k OOP musí být nejprve na úřední desce zveřejněn jeho návrh, ke kterému se lze vyjádřit. Což skýtá určité možnosti.

    Formu OOP by to mělo mít, pokud z něj vyplývají nějaké povinnosti. Tj. např. snížení rychlosti, omezení parkování a směrovosti ulic apod. Podle mě tedy v opačných případech OOP být nemusí, protože nejde o novou povinnost (zvýšení povolené rychlosti atd.) a úřad to stanovení může vydat okamžitě.

  43. Jestli tam došlo k zákazu jízdy cyklistů, tak se jedná o omezení a tudíž by to OOP mít mělo. Že by to nakonec bylo zřízeno nelegálním způsobem?

  44. Když o tom tak přemýšlím:
    1) ze vzniku silnice pro motorová vozidla vyplývají omezení pro vozidla, která tam nemohou, např. jízdní kola, tj. mělo by to být OOP;
    2) protihluková stěna podpořená z OPPK má dle anotace projektu ,,významný synergický efekt s již realizovaným protihlukovým opatřením v lokalitě – pokládkou protihlukového asfaltu“ – to by mě zajímalo, jaký má potom synergický efekt zvýšení rychlosti;
    3) může být na silnici pro motorová vozidla tímto způsobem trvale zabrán odstavný pruh?

  45. No, ja jsem Dolinkovi poslal podekovani.
    Doprava v Praze se nezlepsi pokud bude dochazet k vytlacovani ridicu z kapacitnich komunikaci (a tou SJM bez diskuze je). Ona slavna „humanizace magistraly“ bude mit za nasledek likvidaci jakekoliv dopravy ve Vrsovicích, Nuslich, na Pankraci…..
    Pokud se kapacita snizi o 30% (jeden jizdni pruh), mozna se celkovy objem dopravy snizi o 10%. Ale zbylych 20% se rozlije vsude kolem.

    Co se tyka emisi: jedine funkcni reseni je dostat rychle auta z kritickych mist.
    A co se tyka hluku: nedavno jsem si u sebe doma delal mereni. Nejhlucnejsi jsou samozrejme tramvaje. Nasleduji autobusy. A az na poslednim miste jsou auta, ktera navic nejvetsi hluk generuji kdyz prejizdeji nerovnosti mezi tramvajovymi kolejemi.

    Co by podle me pomohlo SJM v oblasti I.P.Pavlova? Novy povrch, srovnani nerovnosti u kanalu a poradna synchronizace semaforu.

    Pro V. Fillera – predpokladam ze kdyz se pohybujete na silnici mate alespon elementarni prehled o pravidlech silnicniho provozu a vite ze na silnici pro motorova vozidla jizdni kolo nepatri – do instalace protihlukove steny bych tam s koly pohybujicimi se na krajnici nemel problem, ted uz to je trosku neprijemne.

    Mimochodem, pokud je cilem zrychlit prujezd, jak pomuze zuzeni jizdnich pruhu?

  46. Zacyklení: tichý asfalt a PHS se tam evidentně stavěla, ABY se tam mohla vrátit rychlost na 80, to je ten synergický efekt, ne? ;-)

    Radek Pilar: Na SJM už dva pruhy do centra jsou, u Kongresové, taky se průběžně opravuje Nuselák. Takže ubrat pruh je OK. Magistrála byla půl roku stažená na 2 pruhy společně se zavřenou Bělehradskou. A srovnalo se to. Ony ty okolní ulice, třeba na Pankráci, jsou také na stropě kapacity křižovatek. A tam, kde by se to bodově výrazně zhoršilo, se to dá řešit úpravou cyklu signalizace, zneprůjezdněním vedlejších ulic pro IAD, a podobně.
    Osobně jsem pro to udělat především solidní příčné bezmotorové vazby, 3 pruhy mohou klidně zůstat (případně mohou být 2+2 rychlé a k tomu postranní obslužné).

    Ty výsledky měření hluku jste přepočetl na přepravené osoby? (a nové tramvaje jsou tiché až nebezpečně).

    SJM u IPP – souhlasím, to by určitě pomohlo (i když signalizace mi přijdou, že zadání „procpat co nejvíc aut“ plní až příliš dobře, třeba na úkor pěších; btw. nevím, jestli už zkrátili tu červenou na Wenzigově, tam by to chtělo nechat směrem z centra volno co nejdéle.). Ale když tam bude aut míň, pomůže to víc :-) .

    A ano, souhlasím s tím, že jediné řešení je dostat auta rychle z míst, kde emitují. Což se nejlíp udělá tak, jich tam bude méně. Parafrázuji-li Béma, tak „s méně auty všude, bude nám lépe všude“.

    Jinak průjezd po SJM v tomto směru od ulice Hlavní byl doposud plně legální, protože od této ulice tam značka „silnice pro motorová vozidla“ není – nebo alespoň donedávna nebyla.

    Zúžení jízdních pruhů slouží k tomu, aby se charakter komunikace přizpůsobil rychlosti odpovídající městské ulici.

  47. VF: > zneprůjezdněním vedlejších ulic pro IAD

    Bojím se, že takhle postupně rekurzivně zablokuješ celou Prahu. Nebylo by mnohem výhodnější prostě zavést nějaké mýto? Komunikace pak můžeš nechat kapacitní, díky čemuž ta zbylá auta projedou plynule a bude tak z nich méně emisí. Oproti tomu omezování nebo ten praštěný návrh Automatu na zavření dvou děravých domů v centru způsobí kolony a zbytečné zajížďky (opět generující další zbytečné emise).

    Občas provokuju ne úplně vážně míněným návrhem.

    > Ty výsledky měření hluku jste přepočetl na přepravené osoby? (a nové tramvaje jsou tiché až nebezpečně)

    To mi nepřijde pro tuto debatu důležité.

    Furt mi přijde, že novou tramvaj vedle sebe slyším víc než proud aut.

  48. Vratislav Filler: jenze vy typicky nechcete mit neprujezdne mesto, uz protoze se vetsina obyvatel nejak musi prepravovat z mista A do mista B, a obcas je IAD proste nejvhodnejsi. Hluk jsem neprepocitaval, ono „konstantni“ hluk z aut ktery je pod nejakou urovni nevadi, oproti tomu kratkodoby ale o to intenzivnejsi hluk z tramvaje pusobi hur. Kazdopadne treba v noci by mi vymena v pomeru 1 tramvaj -> 5-10 aut navic vubec nevadila.

    Scenar „bude mene aut, bude nam lepe“ funguje v omezene mire – dokud vy nejste ten kdo to auto zrovna potrebuje a zrovna zadne nemate k dispozici. A je potreba si uvedomit ze pro nekoho proste peskobus/MHD/kolo/motorka *neni* a nemuze byt alternativa – ti lide neudelali nic spatneho a presto je chcete „utlacovat“ premirou regulaci.

    Ad Hlavni->SJM: ano, protoze donedavna SMV koncila pred krizovatkou kde se Hlavni napojovala. Ted uz konci az na Pankraci, takze tam logicky musi byt SMV.

    Ad to zuzeni: takze jedine ceho docilite ze tam ta padesatka nebude vypadat tak nesmyslne. Prujezdnost ani rychlost to nezlepsi. To je klasicky pripad nesmyslneho vyhazovani penez.

    Jenda: Proc hned zavadet myto? Clovek plati spotrebni dan z benzinu, DPH z auta, benzinu, nahradnich dilu, v pripade firem navic jeste silnicni dan. Prijde ti to malo?

    Jinak, jako asi nejvetsi problem IAD vidim fakt ze v ulicich jsou zaparkovana auta ktera vyjedou treba jednou za tyden nebo i dele (krasne je to videt v zime podle snehu) a nekdo kdo auto pouziva denne ma problem zaparkovat.

  49. RP – parkování: Jinými slovy, kdo jezdí autem denně, má větší právo na parkování na ulici než ten, kdo jezdí jen občas.

  50. Zacykleni: ne, to nervrdim. Stejne jako si myslim ze je nesmysl „kdo bydli v Praze ma vetsi pravo na parkovani“. Ale me osobne by bylo blbe nekde auto odstavit na tyden kdyz vim ze v oblasti je problem s parkovanim.

  51. > dokud vy nejste ten kdo to auto zrovna potrebuje

    Momentálně to funguje tak, že když auto v Praze jednou za dlouho potřebuju (stěhuju 4U server, veze se nová kuchyň nebo prostě přijelo zásobování), nemůžu například nikde zaparkovat ani na čtvrt hodiny na složení nákladu – protože všechna parkovací místa jsou beznadějně plná a obsazená jsou i zakázaná místa a chodníky. Přitom bych v tu chvíli byl ochoten zaplatit třeba stovku. Zjevně tedy selhává nabídka a poptávka.

    > Prijde ti to malo?

    No vzhledem k tomu, že v Praze je aut tolik, že to ohrožuje ostatní funkce města (zásobování, zdraví…), tak asi jo, resp. regulační zpoplatnění prostě vidím jako způsob, jak snadno a rychle opravit tragedy of the commons. Ostatní možnosti, co mě napadají, jsou podstatně horší.

  52. OOP by asi mělo být! Přece nejde jen o nemotorová vozidla, cyklisty, dle §§ 35 a 38 zákona o provozu na silnici pro motorová vozidla nesmí také nic s konstrukční rychlostí nižší než 80 km/hod, čili nové opatření nás občany Roztyl a Spořilova nyní ještě více odděluje od centra Prahy i s celou řadou motorových vozítek.. :-O

  53. josuk: jo, rovněž pravda.
    Jinak by mě zajímal postoj Prahy 4 (5. května sice spravuje magistrát, ale Dolínek přece netlačí nic proti místním radnicím, jak tvrdí), protože jak jsem teď zjistil (nebydlíc na Praze 4), Alžběta Rejchrtová, která je předsedkyně o.s. Občané postižení Severojižní magistrálou, je zároveň radní pro dopravu a územní rozvoj na Praze 4…

  54. Nejsem schopen to dohledat – víte někdo, jakým úředním způsobem tedy byla SMV prodloužena?

  55. Jenda: Mýto není možné legálně zavést a parlament pro změnu zákona ruku nezvedne. Jemné nástroje regulace dopravy nejsou v této zemi žádoucí.

    Dneska jsem na to zapomněl, ale příště, až pojedu přes Spořilov, se podívám, jestli tam tu značku SMV vůbec dali. Ono se totiž při rozhodování o dopravních opatřeních na cyklisty často naprosto zapomene, viz teď např. také odbočení do ul. Bulovka z Povltavské.

  56. Tak značka SMV na výjezdu od Spořilova už je, ale až asi po 100 metrech a bez předzvěstí, tudíž, kdo z křižovatky odbočí běžným způsobem, dostane se do pasti.

  57. Zacyklení: Dle náměstka Dolínka vydal rozhodnutí příslušný silniční správní úřad, tedy odbor dopravních agend MHMP. Na úřední desce nevím, kdy to mělo viset, už to tam nevisí.

    =============================
    Na magistrále se už jezdí 80 km/h, zkoumají se další místa

    Na magistrále od Pankráce po Jižní spojku je možné nově jezdit rychlostí až 80 km/h. Stalo se tak na základě pokynu náměstka primátorky Petra Dolínka poté, co pominul hlavní důvod omezení rychlosti na této komunikaci, tedy hluk projíždějících aut. Ze stejných důvodů se uvažuje i o dalších úsecích, kde by řidiči mohli jezdit na víceproudých silnicích rychleji.

    „Vzhledem k položení nízkohlučného povrchu vozovky, výstavbě protihlukové stěny a dokončení protihlukově působící budovy je omezení rychlosti na 50 kilometrů v hodině zbytečné. Uleví se řidičům, kteří na široké a přehledné silnici museli jezdit nesmyslně pomalu, i lidem bydlícím v okolí, protože by mělo dojít ke snížení objemu zplodin kvůli plynulejší dopravě,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek.

    Na magistrále tedy nyní platí úprava pro silnice pro motorová vozidla v obci, kterým se dovoluje maximální rychlost 80 km/h. Ve směru z centra platí zvýšení rychlosti od ulice Vyskočilovy až k Jižní spojce a ve směru do centra platí úprava od Jižní spojky až po ulici Na strži. Rozhodnutí vydal příslušný silniční správní úřad, tedy odbor dopravních agend MHMP.

    „Jsem rád, že se tato úprava podařila prosadit ještě před koncem loňského roku, někdy jsem měl pocit, že někteří lidé by nejraději chtěli auta zrušit, nebo opět zavést běžce s praporky před každým vozidlem, které pojede rychleji než dvacítkou. Nyní se budu s odborníky i dopravními policisty bavit o tom, které další úseky by mohly být takto zrychleny,“ uzavřel Petr Dolínek.

    Praha 11. 1. 2016
    =============================

  58. „zajímavé“ se mi zdá, že většina občanů tam zatím sveřepě drží 50, a jen občas do toho někdo nebezpečně vlétne jak do hejna slepic… A přitom dle diskutérů na Pražském fóru, jako by se mělo zdát, že všichni občani chtějí a vždycky chtěli 80..a přitom dikce diskutujících tak velmi připomíná samého radního … (chodec s praporkem..) – btw: princip manipulace s davem se sice pochopit dá, ale demokracie to už přece není! :-O

  59. Z prohlášení Prahy 4 na facebooku (konečně se probudili), vyplývá, že nešlo o OOP, takže Dolínek & spol. to nějak obešli:

    „Praha 4 nesouhlasí se zvýšením nejvyšší povolené rychlosti na komunikaci 5. května v úseku Vyskočilova – Jižní spojka na 80 kilometrů v hodině. Rada městské části Praha 4 proto pověřila starostu Petra Štěpánka, aby s magistrátem hlavního města Prahy jednal o ochraně zdraví obyvatel zasažených nadměrným hlukem ze Severojižní magistrály.

    „Odmítli jsme zvýšení rychlosti na magistrále proto, že tuto změnu s námi nikdo neprojednal, ale především proto, že magistrála vede obydleným územím a my chceme ochránit naše obyvatele před hlukem,“ uvedl starosta Petr Štěpánek (Trojkoalice/SZ).

    Odstranění dopravního značení upravujíc rychlost na komunikaci 5. Května na 50 kilometrů v hodině nebylo vydáno jako opaření obecné povahy podle zákona č. 361/2003 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, a městská část nedostala možnost se k němu vyjádřit. Praha 4 se zvýšením povolené rychlosti nesouhlasí, protože magistrála v úseku Vyskočilova – Jižní spojka prochází obytnou zónou, ve které žije několik tisíc obyvatel, a městské části nebylo předloženo žádné měření, které by prokázalo, že se hluk snížil na zákonem stanovené limity 60dB ve dne a 50 dB v noci a že toto opatření nezpůsobí zhoršení kvality obyvatel v této lokalitě.“

  60. .. 361/2003 Sb. je tedy zrovna zákon o služebním poměru, ale snad to aspoň oficiálně budou mít správně .. ;-)

Další z rubriky

I vy můžete být poslem světla! 17

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Kniha Městem na kole právě vychází 6

Kniha Městem na kole se právě nyní dostává na pulty knihkupců. Městem na kole nabízí..více

Chodník není pro cyklisty. Co s tím můžeme dělat? 48

Mnoho cyklistů jezdí v Praze alespoň někde po chodnících. Asi téměř každý z nás si..více

Bude letos vaše první městská sezóna? 31

Zima skončila, jaro je opět tady. Uvažujete-li letos o tom, že konečně vyrazíte na kole..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Standa: Cyklostezka mezi Újezdem nad lesy a Kolodějemi byla otevřena

    https://www.youtube.com/watch?v=eamMQtcTxW8 Dnes i TSK vydalo video z cyklostezky, moc nechápu průběh a konečné dílo v porovnání…

  • Hary: Na kole vedle sebe

    Proč je zakázaná jízda dvou cyklistů vedle sebe, to před časem vysvětloval pan "všechno vím, všechno znám" Machovec z Global…

  • Pavel: Muzejní oáza

    Legislativní neukotvenost tohoto prostoru je jeho největším problémem. Stezka pro cyklisty má podle mého někde začínat, někudy vést a někde…

webdesign by 2046
↑ nahoru