Nábřeží Kapitána Jaroše: studie křižovatky (2)

Křižovatka na Nábřeží Kapitána Jaroše je již tři roky opravená a jezdí se přes ní stále častěji. Jak ale tyto průjezdy vypadají a kudy se jezdí? Je vše uděláno dobře?

V tomto článku se podívejme se na ty nejpodstatnější údaje: nejdůležitější trasy průjezdů skrz křižovatku.

kptjarose_znacky_01

Kódy využité pro záznam tras průjezdů. (podklad Google Maps)

kptjarose_graf_prujezdy_018

kptjarose_desirelines_studie02

Nejfrekventovanější průjezdy křižovatkou (podklad Google Maps)

Do snímku křižovatky jsem vynesl nejčastější trasy průjezdu křižovatkou. Konkrétně se jedná o trasy využité alespoň v jednom procentu průjezdů (danou trajektorií tak projel cyklista alespoň sedmkrát v rámci 12 hodin pozorování). Na méně frekventované trasy s průjezdy pod jedno procento se podíváme v jednom z příštích článků.

Samotné šipky jsou velmi schematické, jejich tloušťka odpovídá počtu průjezdů v daném směru (od 3 % průjezdů níže jsem již ale linky pro zachování čitelnosti nezužoval). Šipky jsou vždy zbarveny podle místa příjezdu ke křižovatce.

kptjarose_desirelines_studie03d

Jak je vidět z celkové situace, nejvíce příjezdů ke křižovatce bylo zaznamenáno z ulice Dukelských hrdinů. Nejvíce lidí volí k průjezdu cyklopřejezd ve správném směru a pokračuje na východ po cyklostezce směrem k Hlávkovu mostu. Odjezd západním směrem ke Štefánikovu mostu ale také není zanedbatelný.

Při jízdě západním směrem převládá v současnosti nelegální jízda po jižním chodníku oproti pokračování v provozu po nábřeží. To vzhledem k skutečně vysokému automobilovému provozu na nábřeží není příliš překvapivé.

Dále vidíme dva méně časté proudy, kde lidé využívají k příjezdu z Dukelských hrdinů jeden ze dvou chodníků. Zde již je interpretace tohoto chování náročnější a nejlepší by byl podrobnější následný výzkum. Lze spekulovat, že se jedná o lidi, kteří se cítí v provozu skutečně nejistí. Například jim může nevyhovovat nutnost překřížení jízdní dráhy aut při příjezdu k cyklopřejezdu ve směru do centra. Jiní se mohou jízdou po chodníku snažit si cestu co nejvíce zkrátit a zrychlit. To by mohl být třeba případ lidí, kteří přijíždí od ulice Janovského a chtějí se vyhnout dvojitému překřížení tam a zpátky přes ulici Dukelských hrdinů.

kptjarose_desirelines_studie04d

Při příjezdu po cyklostezce od Hlávkova mostu většina lidí zahýbá po správném cyklopřejezdu vpravo do Dukelských hrdinů. Většinově pokračují běžně v provozu, v tomto případě je infrastruktura velmi intuitivní. Menší část lidí využívá protisměrně západní přejezd a pokračuje po chodníku.

Dále zde existuje proud lidí, kteří pokračují přímo na západ. Jak je patrné, tak většinově přesmyk do provozu neřeší a jedou po poměrně pustém chodníku.

jm_nabrezi_kapitana_jarose_07

Výjezd do Dukelských hrdinů je velmi intuitivní.

kptjarose_desirelines_studie05d

Ze západu je o něco silnější cykloprovoz normálně ve vozovce (tam je i blednoucí piktokoridor) než po chodníku. Což je přesný opak oproti směru do centra. Jak je patrné, tak většina volí do ulice Dukelských hrdinů spíše přímé odbočení vlevo, než že by zvolila nepřímé odbočení přes cyklopřejezd. To celkově svědčí pro to, že lidé jedoucí zde v provozu budou spíše zkušenějšími jezdci, kterým přímé odbočení stejně nevadí.

Zároveň je vidět, že pokud někdo pokračuje dále na východ po cyklostezce, tak již patrně přijel po chodníku. Ti co přijíždějí ze západu v provozu, většinou pokračují dále v provozu (nebo odbočují).

jm_nabrezi_kapitana_jarose_03

Nepřímé odbočení zase tolik lidí nevyužívá. Smysl ale pro některé rozhodně má.

kptjarose_prijezdy_studie

Ze západu se ke křižovatce více přijíždí v provozu.

kptjarose_odjezdy_studie

Odjezdům na západ naopak kraluje chodník.

Závěry

Další detailnější zhodnocení přineseme v navazujících článcích. Jak je ale patrné, tak spíše převažuje jízda v předpokládaných směrech. Chodníky využívá jen poměrně malá část lidí projíždějících daným místem.

Výjimkou je chodník vedoucí západním směrem o jehož předělání na chodníkovou stezku se již kdysi uvažovalo. Ze zaznamenaných průjezdů lze s jistotou říci, že by to skutečně mělo smysl. Stejně tak by dávala smysl úprava současné stezky k Hlávkovu mostu, její posunutí ke skutečné kvalitě – tím myslím především posunutí sloupů pryč z jízdního profilu.

Na co se těšit v dalších článcích?

  • Kolik jezdí mužů a žen?
  • Jak se jezdí na červenou?
  • Kudy vedou málo frekventované trasy průjezdů?
  • Kolik lidí jezdí zcela podle předpisů?
  • Další informace a komentáře z pozorování

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Komentáře - uzamčeny

  1. Velmi dobrá práce!
    A že mne nepřekvapuje, že nebyla doposud učiněna příslušnou organizací města (TSK-ÚDI)…

  2. Asi to překvapení není, ale býval bych si myslel, že hlavní proud bude mezi Štefánikovým mostem na Strossem, a ne Hlávkovým mostem a Strossem. Ale pokud člověk nejede doprostřed Prahy 1, jako obvykle jezdívám já, tak to vlastně dává smysl.

  3. Tomáš: Řekl bych, že převažující proud tím směrem možná i bude (z Hlávkova mostu se blbě jezdí na jih), ale Štefánikův most je pro kolo laskavost sama, takže si dost lidí raději zajede přes Hlávkův.

  4. Tomáš, VF: Například já, ať již mířím kamkoliv, tak většinou jezdím přes Hlávkův most.

  5. Taky jezdím spíš přes Hlávkův. Navíc ta cesta k Hlávkovu mostu nevede jen přes něj, ale tenhle směr je i do Holešovic (tržnice, Dělnická a okolí).

  6. Ačkoli, Štefánika používám při jízdě z centra (a pak samozřejmě Jaroš a např. Kostelní).

Další z rubriky

Sčítače cyklistů v Praze hlásí největší nárůst od roku 2011 17

Opakovaně se dozvídáme, že letošní sezóna přinesla enormní nárůst intenzity jízdy na kole v Praze...více

Co přinese Vršovická drážní promenáda? 5

Vršovická drážní promenáda. Cesta, stezka, čtyřkilometrový lineární park na místě opouštěné trati z Vršovic po..více

Takové ulice chce Berlín 15

Přes 21 tisíc lidí řeklo německému deníku TagesSpiegel, co jim na ulicích nahání strach –..více

Kodaňské křižovatky šetří místo 1

Cyklopruhy jsou užitečné, a to nejen pro cyklisty. Odstraňují některé kolizní situace. Řidičům dovolují, aby..více

Nehody cyklistů v roce 2019 – stoupá míra zavinění 8

02. 04. - Zuzana Poláková - Analýzy
Následky nehod cyklistůV loňském roce vývoj počtu nehod s účastí cyklisty za poslední dva roky v podstatě..více

Potvrzeno: Pražané volí během pandemie častěji jízdu na kole 12

Rychlá analýza pražských sčítačů počtu cyklistů ukazuje, že stovky až tisíce Pražanů využívají v době..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru