Čím si prosvítit cestu podzimem a zimou?

Prahu ovládlo podzimní mrholení, lidé začínají vstávat za tmy a domů se i za tmy vracet. Nejvyšší čas pořídit si světlo. To platí zvláště pro ty, kteří začali jezdit v létě a nyní okouší svůj první cyklopodzim ve městě. Vráťa Filler tuto myšlenku vyjádřil mnohými výrazovými postupy velmi jasně: Více světel! Osvěta je ale stále potřeba, a proto dnes přidáváme i podrobnějšího průvodce výběrem toho pravého světla. Jaké jsou světelné klasiky i novinky pro letošní zimní sezónu?

(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. (zákon č. 361/2000 Sb., § 58)

V zásadě bychom si tedy měli ve městě vystačit s přerušovaným světlem vepředu i vzadu, dalo by se říct – pokud tedy jezdíme v provozu. V reálu ale mnozí nepřerušované světlo vepředu jednoznačně docení – mnohé stezky a parky jsou neosvětleny, včetně dlouhých úseků páteřní cyklotrasy A2.

Rozhodně bych při jízdě parky a po cyklostezkách nespoléhal na pověru, že nejste v provozu a tudíž světla nepotřebujete. Světla nejsou pouze pro vás, abyste lépe viděli na louže a výmoly, upozorňují i ostatní, že místem jedete. Aneb vidět a být viděn. Lidech na kole přibývá, blikačka upozorní chodce i ostatní kola, že se vám mají vyhnout.

Podle typu kola, cesty i osobních preferencí

Při výběru světla velmi záleží na vašem typu kola. U nového městského kola to patrně vůbec neřešíte a světla na něm máte přímo z obchodu. Pokud vlastníte starší kolo, třeba favoritku z chalupy, pak na rámu patrně naleznete závity, které lze využít k připevnění světel nebo dynama (pokud tam již není). Obdobná místa lze najít i na blatnících a nosičích určených pro kola do města. Pokud máte nějaké novější horské kolo, tak tam asi spíše využijete některého z mnoha světel, které lze připevnit na řídítka nebo pod sedlovku.

Samozřejmostí je výběr z mnoha typů světel: můžete zvolit baterie, klasické dynamo, dynamo v náboji, či třeba indukční Reelight. Záleží jen na vás, co vám vyhovuje více.

Částečně výběr záleží i na předpokládané trase pohybu. Něco jiného bude potřebovat někdo pohybující se na krátké vzdálenosti více méně po stezkách v centru města, něco jiného pak ten, kdo jezdí dlouhé trasy po rušných výpadovkách.

Baterie

Světlo na baterie bude asi nejběžnější volbou. Lze najít nepřeberné množství variant. Cena se pohybuje od vyloženě pár desítek korun až po několik stovek. Jestli světlům neholdujete a chcete prostě akorát splnit povinnost, pak zřejmě zvolíte nejlevnější blikačky. Jedna dopředu, druhá dozadu. Sadu lze najít občas i za 50 Kč.

vaclav-kriz-pricvakavaci-blikacky

Levná blikačka.

Pokud budete vybíravější, tak je vhodné soustředit se kromě stylu uchycení i na svítivost a výdrž. Pokud se tedy něco na obalu nebo v obchodě o těchto parametrech dozvíte. Je nutné také předpokládat, že v zimě se baterie mohou vybíjet rychleji a raději mít po ruce náhradní (nebo si vozit nouzové blikačky). Dle vyhlášky by vám baterie měly vydržet vždy alespoň ještě na jeden a půl hodiny provozu.

U svítivosti je dobré také brát ohled na své okolí – maják vám sice krásně prosvítí polární noc a srnky v Šárce uvidíte na kilometr daleko, protijedoucí cyklista a jeho sítnice vám ale asi příliš nepoděkují. Pokud tedy máte dlouhou cestu pustou krajinou někam za město a chcete pořádně vidět, je slušné si svou světelnou radlici při míjení jiných lidí ztlumit nebo sklopit. Ideálně tedy kupovat takovou, která vám umožní jednoduché přepínání jasu – na náplavce ztlumit a rozsvítit třeba až v lese za Komořany nebo na nepříjemné meziměstské komunikaci.

Dynamo

S klasickým dynamem se setkáte především na starších kolech. Díky dynamu nebudete sice muset měnit baterie, zároveň ale poznáte i jeho nevýhody: světlo zhasne při zastavení a i v prudkých kopcích a při pomalé jízdě to zrovna světelná hitparáda nebude. Navíc tření dynama o pneumatiku klade docela znatelný odpor a tak si o něco více zaposilujete. Samostatnou kapitolou je pak jízda zimní břečkou a sněhem. Zde může být dynamo dalším komponentem, o který se bude sníh zachytávat a znepříjemňovat jízdu.

jm_stare_kolo_dynamo

Staré světlo napájené dynamem.

Pokud byste chtěli staré dynamo nainstalovat na nějaké modernější kolo, pak si patrně budete muset přikoupit i speciální úchytku na rám, jelikož rám nových rekreačních kol s možností připevnit dynamo příliš nepočítá. Jinak ale klasické dynamo a světla k němu vyjdou vcelku levně – celý set by se mohl klidně pohybovat kolem 200 Kč.

Mnohé nedostatky klasického dynama řeší dynamo v náboji předního kola. Tím zmizí problémy s námahou vzniklou třením, zachytáváním sněhu, bahna apod. Často má zadní světlo v takovémto případě i dobíjecí kondenzátor, který zajistí svícení i po určitou dobu po zastavení. V křižovatce tak budete vidět. Tento systém mají často moderní městská kola, lze ale doplnit i na kola mnoha jiných typů. Celkově je to ale řešení finančně i technicky náročnější a bude tak vhodné k instalaci leda při nějaké větší údržbě.

Další systémy

V Praze zřejmě nejrozšířenější „alternativou“ jsou indukční bezbateriová světla od společnosti Reelight. Ostatně tato světla používají v Praze i bikesharingové systémy. V zásadě je to taková na instalaci jednodušší varianta dynama v náboji. Reelight se poměrně lehce instalují na jakékoliv kolo, samozřejmě jsou ale trochu dražší – v kamenných obchodech začínají zhruba na 700 Kč. U těchto světel opět odpadá problém s výměnou baterií nebo se třením klasického dynama. Reelight jsou většinou dodávána jako přední a zadní diodová světla a k nim magnety do výpletu. Novinkou je ale i jednoduchá bezmagnetová blikačka instalovaná k ráfku. Opět lze nalézt několik variant: nejlevnější jsou jednoduché blikačky u středové osy bez možnosti dobíjení kondenzátoru, pak lze zakoupit ty samé blikačky s dobíjením, případně i dražší varianty, kde lze světlo umístit na rám kola nebo na nosič.

vk_homeport_v_akci2

Indukční světla v akci

Bezpochyby lze nalézt mnohé další rozličné světelné systémy. Zvláště na různých crowdfundingových serverech se každou chvilku objevuje nějaká bizarní novinka. Ve světě tak lze najít světla, která zintenzivňují svůj jas při brždění, zobrazují aktuální rychlost nebo třeba promítají obrázky ve výpletu.

Odrazky a jiné prvky

Ať již je podzim nebo není, je důležité neopomenout odrazky. Povinné jsou přední i zadní odrazky, plus odrazky na šlapkách a ve výpletu. Vše lze částečně suplovat světly či jinými odrazovými materiály na kole a oblečení. Vřele doporučuji kromě světel neopomenout instalaci oranžových odrazek do výpletu, na které se často zapomíná. Ty zajistí, že budete dobře vidět i z boku, což je v provozu neméně důležité.

Reflexní vesta, blikající reflexní pásky a jiná masivní světelná výbava nad rámec běžného osvětlení vám zajistí, že budete viděni nejen předjíždějícími řidiči, ale i piloty letadel přistávajícími na Ruzyňském letišti. Zvažte, zda vám stojí za to posouvat hranici toho, kolik osvětlení považují řidiči za normální, aby nakonec každý nemusel s sebou vozit lahvičku reflexního spreje. Vestička a výkonnější světla se hodí na rychlostní komunikace, meziměstské úseky či chvíle, kdy koncem listopadu přichází neuvěřitelná slota. Na druhou stranu “vychovávat” řidiče na výpadovce skomírající lampičkou a černým kabátem také není zrovna dobrý nápad.

Podzim přichází

Podzim tak jednoduše nemusí být koncem sezóny, stačí lehká investice a vaše kolo budete moct používat i při brzkém západu slunce nebo celodenním mrholení.

A nezapomínat: pro pravidelnou jízdu za tmy se vyplatí mít kromě “hlavního” osvětlení ještě nějakou zálohu. K bateriové blikačce alespoň náhradní baterie, k dynamem poháněným světlům ještě nouzovou malou bliknu pro případ poruchy.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Jak vyřešit odrazky na SPD pedálech PD-M520? Na botách jsou nějaké reflexní proužky, ale není to nic moc. Pásek kolem kotníku si dávat nechci.

    Mimochodem překvapilo mě, jak všechna světla počítají jen s instalací na trubku. To jsem s košíkem takový exot? Řešil jsem to pomocí různých adaptérů, například dvou destiček z Merkuru a zacvaknutí, případně instalací novodurové trubky do košíku.

    A blikačky vzadu mám dvě, protože se bojím, že jedna chcípne a já si toho nevšimnu.

  2. Postupem let jsem se docela dovybavil všemi těmi odrazkami (v jedné prodejně na Žižkově mi ty oranžové do výpletu dali zadarmo, nejspíš je tam nikdo nekupoval, nevím).

    Abych pořád nemusel kupovat baterky (je pravda, že to nějaký čas vydrží, ale i tak je to poměrně neekologické), lákal by mě systém Reelight, jenže jednak projíždím zahrádkami, kde potřebuju posvítit, a ne jen blikat, a jednak mi připadne riskantní přidávat na kolo dalších 1.000 Kč, který by zmizel s případnou krádeží – čím míň toho tam nastálo, tím líp. Takže nevím.

  3. Lei: já mám část světel na lithiovky z popelnice (notebook už to napájet nezvládne, světlo ještě hodně dlouho ano) a část na NiMH (většinou taky nějaké co už mají vnitřní odpor takový, že nešly použít v původní aplikaci).

  4. Za tři roky mi reelighty ukradli jednou, nemyslím si, že je to tak tragické. Ale stát se to může.

  5. Obecně přerušovaná světla považuji za nevhodná pro takovou běžnou věc jako je cyklista v provozu! Přerušovaná světla se přece používají hlavně ke zdůraznění něčeho neobvyklého, překážka, vozidlo s předností…,atd. V některých zemích jsou pro cyklisty blikačky zakázané (mohou vyvolat záchvat??). Podle mého lze jakžtakž zdůvodnit blikání ve dne, za mírně snížené viditelnosti apod. Ale ve tmě podle blikačky nelze dobře odhadnou rychlost a směr pohybu. Svádí to k odhadu podle rychlosti blikání, navíc blikání autotomaticky poutá pozornost, která může chybět jinde (třeba i jen tak, že chodec do něčeho šlápne..). Blikačky bych zakázal. Úspora energie blikáním není řádný důvod. Předepsaná výbava je předepsaná, tak stačí jí vyžadovat. Totiž jistá uniformita, kterou vykazují v osvětlení ostatní účastníci, by se cyklistům vyplatila. Není nic horšího, když např. jeden intenzivně bliká a vedle má kolegu třeba zcela neosvětleného. Povinná výbava!

  6. Mně tedy připadne krádež Reelightu 1x/3 roky docela častá :o) Zjevně mé obavy nejsou zcela liché.

    Pokud jde o staré baterky z počítače, to asi není špatný nápad, ale já bych to asi technicky nesvedl, vykuchat, napojit to; na tohle elektronické kutění nejsem cvičený.

    Blikání – za šera blikám, za tmy svítím. Kromě úspory energie si skutečně myslím, že za snížené viditelnosti světýlko není vidět, jako třeba teď, slota, voda, světla všude – a do toho červené světýlko na zadku s mizerným výkonem. Je to vidět na kolezích, co neblikají – že nic moc stejně není vidět. Za úplné tmy samozřejmě není důvod blikat.

  7. Tak jako není to statistika. Taky jsem ji jednou zvládnul rozflákat o lavičku, když jsem kolo vedl a s někým si povídal, ale to mi v citybikes dali novou za stovku. Na druhou stranu to, že člověk na osvětlení vůbec nemusí myslet a nemusí kupovat ty baterky to pro mě osobně plně vyvažuje.

  8. Mně se tedy častěji stává, že ta světla někdo demoluje, než že by je vyloženě kradl. Reelight u středové osy drží už poměrně dlouho (přes rok) bez incidentu – asi nejsou tak nápadná. Mám ale také dvojité osvětlení a bateriová světla na nosiči a nad předním blatníkem jsou terčem alespoň dvakrát do roka – tu vykostěný vnitřek a zanechaný plastový vnějšek, jinde světlo odlomené a řádně rozšlapané opodál. Před bateriemi jsem tam měl dynamo a to zase byly běžné přestřižené dráty.

  9. Jenda: na SPD se dají koupit platformy, které mají odrazky http://cz.bbbcycling.com/bike-parts/pedals/BPD-90
    Používám to asi rok (kvůli obyč botám ve městě), zatím to celkem drží.

    Jinak to ve městě se svícením nepřeháním, mám vepředu diodovou smartku namířenou mírně k zemi, když je někde provoz, tak je tam veřejné osvětlení, když je tmavá cyklostezka, tak ta dioda pořád na rozumnou jízdu stačí, když to tam člověk zná. Spíš mám problém s těmi světlonoši, co oslňují všechno 50 m před sebou.
    Když jedu po silnici mimo obec, tak to nepodceňuju, dám reflexní vestu a čelovku – režim blikání, ta se blíží dálkovkám, takže není šance, aby mě někdo neviděl. Vzadu blikající pětidioda na nosiči.
    Na e-kole je to nejjednodušší – ovládání z řidítek, ale nesmí jet člověk bez baterky. Už mě jednou v ulici příslušník PČR zastavil, nicméně po vysvětlení, že bydlím 5 m od místa, kde stojí, se to obešlo domluvou.

  10. Auta
    Tady je hlavní velká odrazová plocha a paradoxně ne na venkovské okresce, ale ve městě. Zatímco v úplné tmě je vidět i malé slabé světlo, ve městě, kde svítí všude všechno a ze všech stran, zapadne i vánoční stromeček (nemyslím tím světelnou radlici, ale fůru malých světýlek).

    Neosvětlené stezky ve městě
    To je velký problém. Zatímco v naprosté tmě stačí i relativně slabá (nevýkonná) světla, v polotemném městě plném stínů je to málo. Je proto velmi nutné zvážit, jaké je riziko střetu s blbcem.

    Blbcem myslím spoluobčany, kteří se pohybují neosvětlenými cyklostezkami bez jakýchkoliv světel, odrazek nebo aspoň rozumné barvy oblečení. Podotýkám, že je lhostejné, zda jedou na kole, koloběžce, bruslích, běží nebo obyčejně jdou pěšky.

    Je-li riziko vyšší, je třeba investovat i do dálkového světlometu nebo do světelné radlice, zvláště je-li rychlost jízdy vyšší (rovné úseky zdánlivě mimo civilizaci). Ještě zlatý mtb cyklista bez světel, protože tomu se aspoň lesknou nohy odpružené vidlice.

    Při denním dojíždění do práce toto riziko není až tak velké, pokud nemáme extra smůlu na zvolenou trasu. Při večerním návratu z víkendové projížďky to ale problém opravdu je, protože koncentrace blbců je značná (typicky A2 Klecany – Libeň – A26 a další).

  11. Jiří Motýl: V jakém Bronxu to parkuješ?

    Já mám za ty roky, co po Praze jezdím, akorát nějakou ukradenou blikačku, když jsem ji tam zbytečně nechal. O ostatní světla jsem přišel tak, že jsem je o něco urazil, nebo sama upadla v terénu, apod.

    Jeden Reelight mi „zestárnul“, po třech letech do něj nateklo a umřel, jinak drží, a právě že to je pohoda, nemuset se o nic starat. A přesně, blikaček u osy si leckdo nevšimne.

  12. VF: Já parkuju všude možně, ale odlámaná světla mívám pravidelně v Holešovicích na Řezáčově náměstí (od té doby, co tam parkuji pod kamerou, tak zatím ne).
    Nedávno ale nově ve Vrchlického sadech, když tam kolo stálo týden během mého pobytu v Brně, ale to se tak nějak dalo očekávat, alespoň mě kdysi i Praha 1 varovala: „Tento způsob odložení kola asi nebude příliš bezpečný, zejména v lokalitě parku u Hlavního nádraží, přezdívaného ze známých důvodů „Sherwood“.“

  13. vlákno: Ale já jezdím v botách s kufry i ve městě. Tohle by tomu buď zabránilo úplně, nebo bych musel minimálně hledat tu správnou stranu.

    V letáku k pedálům bylo, že se k tomu dodávají jako příslušenství odrazky, ale nikde jsem je nenašel.

    Ještě ke přednímu světlu: v úterý jsem jel asi poprvé v životě v úplné tmě, ze Štěchovic do Měřína (v noci jinak jezdím pořád, ale vždycky v místech s veřejným osvětlením). Měl jsem poměrně silnou LEDkovou svítilnu na řídítkách, ale průmět kužele na silnici přede mnou prostě způsoboval přesvícení blízko a nedosvícení v dálce. Jak to děláte vy? Jsou nějaké tvarované svazky? :)

  14. Ad Jenda – přesvícený prostor předním světlem

    Tohle se u levných světel stává.

    Obecně je u cyklosvítilen velký problém s nízkým výkonem (málo Wattů), protože kapacitní baterie je drahá a dynamo dává dle norem max. 3W, tedy zpravidla dopředu 2W nebo 2,4W. S malým výkonem se těžko dělá hodně muziky, tedy dostatečně široký a zároveň intenzívně osvětlený kužel.

    Levná světla mívají úzký kužel, zato poměrně jasný, což může být nepříjemné. Světla na dynamo mívají velmi široký kužel, ale někdy málo intenzívní, takže taková světelná mlha. V naprosté tmě to svítí dobře, při jízdě s odlesky vzdálených světel v kombinaci se stínem stromů je to za trest.

    Velmi drahá a výkonná světla to všechno řeší, ale jsou drahá, zpravidla používají akumulátory a na maximum někdy svítí docela krátkou dobu (třeba hodinu). Úspěch tkví v důmyslné optice a to jak sklíčka světla, tak paraboly. Při koupi takového světla je ideální najít na internetu video z reálného terénu.

    Já jezdím na Reelight 720. Jako záložní a jako světelnou houkačku (v režimu blikání) používám 3W bateriové led světlo. Když jedu dál nebo hrozí vyšší koncentrace lidí v tmavém oblečení, bez světel a reflexních materiálů, vozím jako dálkové světlo čelovku. Na ten Reelight to přidá pěknou špičku do dálky. Při míjení dálkové světlo sklápím, vypínám nebo přepínám na sporo. Používám ho na střední výkon, maximum není potřeba.

    Je-li slušná cesta, jedu často jen na základ, tedy Reelight. To blikání 3W používám, když mne někdo oslňuje dálkovými světly nebo když nechci zvonit nebo troubit a někdo se chová nebezpečně.

  15. Ještě k té mé čelovce. Nevozím ji na hlavě, to je dobré do terénu, ale ne na silnici. Mám ji na řídítkách, padne mi akorát do držáku na přední brašnu Ortlieb. Zdroj vezu vzadu v brašně. Jako dálkové světlo nebo záložní světlo je má čelovka dobrá, ale jako hlavní světlo nemá dostatečně široký kužel.

    Možná se do mne někdo obuje, proč místo té série nepoužívám Fénix BT10 nebo BT20. Ano, tato světla svou důmyslnou optikou vydají za má 3 světla. Jenže mně je líto ta stará vyhodit, navíc při denním ježdění po tmě mi poslouží Reelight lépe než akumulátor Fénixe, protože neřeším nabíjecí cyklus nebo aktuální stav nabití. Navíc když se něco stane, mám vždy minimálně jedno světlo rezervní, takže mohu dojet.

    Tak takhle to řeším já.

  16. K požadavku na rozumný světelný kužel – nechci vypadat jako propagátor discontních prodejen, ale před časem jsem vyzkoušel světlo z Lidlu. Sám bych si ho sice tehdy nekoupil, ale když už jsem ho dosta….
    Má klasickou kontrukci – žárovka se zrcadlovou plochou + tužkovky. Díky ní je relativně velké a působí trochu staromódně. Tak příjemný světelný kužel jsem ale u jiného světla dosud neviděl. Používám kombinaci značkových ledek od Authoru. Jedna je slabší a používám ji proto abych byl viděn. Za úplné tmy ji pak klopím a dosvěcuji si s ní prostor před předním kolem, čímž řeším problém druhé dražší ledky. Ta má relativně velký světelný výkon, ale protože je to ledka tak sice slušně seřízený, ale relativně úzký a kruhový světelný kužel. Na protijedoucí působí jako „světelná radlice“, proto ji musím ve tmě při kontaktu s kolegou v kole tlumit či dost klopit.
    Kužel světla z Lidlu je horizotálně seřízlý, uprostřed silnice jde více do dálky a u kraje do šířky, spodní polovina kužele – tedy prostor před kolem – je osvětlen relativně dobře a rovnoměrně a horní naopak prakticky vůbec. Světelný výkon jen nepatrně slabší než u ledky s trojnásobnou cenou, ale díky dobrému tvaru kuželu je z pohledu cyklisty mnohem efektivněji využitý. Pokud si toto světlo člověk nastaví tak aby dobře viděl, tak zároveň neoslňuje ani protijedoucí cyklisty, ale díky přesahujícímu hornímu plastu dokonce ani sám sebe. To je další výhoda proti některým ledkám.
    Konstrukční nevýhodu kromě masivnosti vidím v ukotvení k držáku jediným šroubkem. Cca po roce denního ježdění po kostkách v centru (oblíbená Kampa a Klárov) se prostě vyklepal a utrhl, což byl konec světla. Na kostkách u Klárova skončilo jako větší počet plastových úlomků… Ale co by člověk chtěl od sady dvou světel i s nabíječkou za dvě až tři stovky korun… Letos jsem to světlo uviděl v Lídlu znova. Neodolal jsem a z nostalgie jsem si ho koupil. Mám ho doma jako „železnou zálohu“ – kdyby něco, aby nic:o)

  17. Jenda: Ty originální jsou třeba tady. http://www.kupkolo.cz/plasty-s-odrazkou-shimano-sm-pd22_z1012/

    Zacvakne se to na jedné straně nášlapu, z druhé zůstane normálně nášlap. A hledat tu správnou stranu mi nepřijde tak extra problém. Nechá se to použít i jako normální pedál pro boty bez nášlapu, ale tam už jsem pak opatrný, je to primárně jako odrazka a přece jen plast.

    Nějakou dobu jsem to používal, ale pak jsem s ohledem na to, abych po městě moc neřešil dvoje boty a ještě jednoho osobního důvodu pořídil kombinované nášlapy, které již odrazku mají.

  18. Do odstavce o klasickém plášťovém dynamu bych doplnil jednu dost zásadní informaci: nebezpečí prokluzu. Stačí, aby se sešla správná kombinace slané břečky a prašanu a máte po svícení, dokud kolo zcela neuschne.

    Jinak můj oblíbený napájecí zdroj je nábojové dynamo. Ceny začínají na 600 Kč (Shimano Nexus), narozdíl od Reelightů se nedá ukopnout a můžete jím napájet i starší žárovková světla, která nestojí za kradení.

Další z rubriky

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Deštivým jarem na kole 9

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 17

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru