Přinášíme vám fotogalerii Jiřího Motýla a první zhodnocení již prakticky dokončené cykloobousměrky v Hybernské ulici. Současně vám dáváme poodhalit, co zřízení cykloobusměrky obnášelo.
Historie
Cykloobusměrka v Hybernské vznikla na páteřní trase celoměstského systému A25 jako její zásadní část v historickém centru města. Trasa je zásadní jednak jako spojnice ze Žižkova (a již dříve vzniklé cyklostezky Starého spojení) do centra. Součástí úprav je i legalizace průjezdu po tramvajovém pásu Havlíčkovy a Dlážděné, zásadní pro cesty jih-sever východně od Revoluční (alternativy jako magistrála, provoz a dlažba na Prvního pluku nebo zajížďka až Žižkovským tunelem nemusely vždy každému vyhovovat :-) ).

Schéma směrů, ve kterých cykloobousměrka v Hybernské a legalizace Dlážděné a Havlíčkovy výrazně zkrátí a zatraktivní průjezd. (Původně používané trasy jsou zakresleny tečkovaně.)
První verze projektu vznikla už v roce 2009, kdy se cykloobusměrka dostala do pasportu cyklokomise a zadávací karty TSK. Je to tedy celých šest let, než došlo k realizaci. Se zobousměrněním se pak dlouhodobě počítalo při zadávání dalších úprav, například při jarním proznačení trasy A25 přes křižovatku U Bulhara. Příprava postupovala pomalu, zejména bylo obtížné jednání o podobě křižovatky s Havlíčkovou. Nakonec se podařilo zkoordinovat realizaci cykloobousměrky s úpravou signalizace, což v Praze rozhodně není běžné.
Auto*Mat v roce 2013 apeloval na zřízení cykloobousměrky současně se zprovozněním tunelu Blanka (viz zde), což nakonec shodou okolností docela vyšlo. Mezitím vznikla cykloobousměrka v ulici Na Příkopě, odlišná od obvyklého proveden svou polohou za parkujícími auty.
Akce byla vyjednána a připravena na rok 2014, ale ještě se ji „povedlo“ odložit. Všechny bariéry padly až letos, také díky vstřícnému přístupu městské části Praha 1.
Organizace provozu
Cykloobousměrka v Hybernské má podobu jednosměrného pásu za parkujícími auty. Cyklopruh je ale doplněn bezpečnostním odstupem (bufferem). Pruh bude v kritických místech zabezpečen, bohužel opět nehezkými zelenými balisetami, protože v Praze nic jiného neumíme. Aspoň jich nebude příliš mnoho. V opačném směru je zřízen piktokoridor.
Cykloobusměrka je rozdělena na dva bloky. Podél Masarykova nádraží, v širším profilu ulice, bylo zachováno původní dopravní řešení s podélným stáním na obou stranách a dvěma průběžnými pruhy, které byly pouze výrazně zúženy. Ve druhém bloku, směrem k Náměstí Republiky bylo nezbytné změnit režim parkování na jedné straně ze šikmého na podélný. Křížení Havlíčkovy ulice je řešeno novou světelnou signalizací. Se svolením projektanta zveřejňuji vzorové profily:
Návaznosti
Návaznosti na novou cykloobousměrku jsou vcelku příznivé. Cykloobousměrka v Hybernské násobí smysl již dříve zřízené cykloobousměrky Na Příkopě. Také návaznost na Revoluční je legální. Problémem samozřejmě zůstává poslední blok Hybernské a navazující obrovská křižovatka Bulhar, která by si v koridoru trasy A25 nyní zasloužila aspoň piktokoridory přes křižovatku, aby se zde člověk tolik necítil hnán jako štvaná zvěř. Příjezd k Prašné bráně samozřejmě klade otázku, zda by mohl být zobousměrněn průjezd skrz a následující blok Celetné.
Součástí akce má být i legalizace průjezdu Dlážděnou a Havlíčkovou v tramvajových kolejích ve směru jih – sever. Nová světelná signalizace to umožní.
Virtuální prohlídka
Samozřejmě, na místě jsou k vidění nějaké hnidy, neberte ale popisky pod fotografiemi jako vyjádření toho, že se mi akce jako celek nelíbí. Ale znáte to, v Praze to může být VŽDYCKY ještě lepší.

Příjezd od Bulhara. Blok autodromu, obrovská křižovatka a nelegalizovaný podjezd, které oddělují tento úsek od cyklostezky Starého spojení, si říkají o návazné úpravy (a třeba i zpoužitelnění severního chodníku). Křižovatka Bulhar byla ale zrekonstruována v roce 2006 s nákladem 0,6 mld. Kč, takže těžko říct, kdy se do ní někomu bude chtít hrábnout víc než jen namalováním piktogramů. (všechny fotografie Jirka Motýl)

Vzhledem k tomu, že se zde jen malovalo, je vjezd před Masaryčku velmi zklidňující. Což je v zásadě dobře, od aut budou proudit chodci. Vjezd bude ještě doplněn balisetami, kvůli potenciálním parkérům. Dva pruhy jsou tu zbytečně, ale aspoň vytvářejí rezervu na nějaké další šikovné přerozdělení prostoru.

Ještě není hotovo, ale už se zde jezdí. Ono se tu totiž docela hodně jezdilo (nelegálně) už předtím.

Signalizace je připravená na zapnutí. Ještě dodělat nějaké ty čáry. O podobu křižovatky se vedly dlouhé debaty, rozšíření chodníků se tak nakonec povedlo jen na jižní straně ulice (na fotce to ani není vidět).

Bezpečnostní odstup bude dostatečný. Je otázka, zda v případě ucpání tohoto bloku auty nebudou cyklisté upřednostňovat vyhrazený pás i v „posměru“.

Zde mohl být přechod klidně přisunut o pár metrů blíž ke křižovatce, přidalo by to pár parkovacích stání. Ve „stínu“ u přechodu se bude stát skoro určitě.

Konec. V dálce můžete spatřit začátek cykloobousměrky Na Příkopě (a začátek protisměrky pod Prašnou bránou).
Závěr
Hybernská je nejvýznamnější pražskou cykloobousměrkou od legalizace v ulici Na Příkopě v roce 2013. Myslím, že je na místě poděkování jak Technické správě komunikací, která akci realizovala, tak městské části Praha 1, radnímu pro dopravu Richardu Burešovi i vedoucímu odboru dopravy Bc. Ludvíku Czitalovi. Osobně děkuji všem z cyklokomise i odjinud, kteří projekt zobousměrnění Hybernské dotlačili přes tři volební období až ke konečné realizaci.
A kdybyste snad chtěli své děkovné maily doplnit o nějaké podněty na další zlepšení v okolí, možná, že tentokrát to není nutné. Raději jim dejte hlas na stránkách Cyklisté sobě:
– Cykloobousměrka Celetná
– křižovatka U bulhara – směr ze Seifertovy do Hybernské
– Chybějící předsunuté stání U Bulhara
Skvělá zpráva. Sice to ještě není hotové, ale zajímalo by mě, jestli bude řešeno i odbočení do cykloobousměrky z ulice Opletalova. Dříve jsem používal přechod a dále po chodníku. Dnes jsem to zkusil po silnici a ta križovatka je pro levé odbočení strašně nepřehledná. Na silnici jsou pořád jen dva odbočovací pruhy s přikázaným směrem doprava. Pokud má být zobousměrněna Dlážděná, tak to je asi myšleno přes Senovážné náměstí, bohužel se tak člověk nevyhne kostkám. :/
Výborná věc a dobrý článek. Za obojí děkuji a těším se, až se svezu.
Také jsem zahlédl, že se něco děje ve Veletržní, ale neměl jsem čas to studovat. Doufám však, že souběžně s úpravami ve Veletržní bude upraven cyklus křižovatky na Dukelských hrdinů, kde si při cestě z centra do Stromovky velmi často a dlouho postojím.
V.
Dneska jsem si to projel, zatím je to nedokončené, od Bulhara je zákaz vjezdu cyklistů a je tam poměrně chaos, tak zatím spíš nedoporučuju projíždět, viz https://youtu.be/c0pb9FEA128
Jsem zvědavý hlavně na ty fyzické obruby, mohlo by se to postupně v Praze rozšířit…
Celková úspora času bude spíš minimální (světla v cestě), ale je to kratší, komfortnější a mělo by být bezpečnější. Návaznost do Celetné je zatím nemožná, protože je tam modrá zóna (i uvnitř Prašné brány) a té se P1 jen tak nevzdá. Legalizace chodníku v podjezdu nad Bulharem by se hodila velmi, ideálně zúžit velkoryse široké pruhy a stavebně rozšít ten chodník, ale tak daleko s podporou cykla nejsme. Dokud ale nevzniknou celistvé chráněné cyklostezky skrz město, je to tu imo odsouzeno ke stagnaci…
To VencaM:
Tak na Praze 7 lze teď očekávat kdejaké změny k lepšímu. Dřívější politici jsou v opozici a současná radnice se ještě nestačila zkazit, takže dochází k mnoha novinkám. Ostatně nedávno v deníku Metro byla zpráva, že se chystá zastávka Štvanice spolu se semafory, takže další znepříjemnění jízdy po magistrále a odklon tunelem.
OT: o tom štvanickém SSZ jsem viděl taky informaci. Když se to udělá slušně a půjde to použít k přejezdu z jedné strany na druhou, tak odpadne jízda humusoidním podchodem při jízdě Těšnov -> tržnice.
Jinak podle vláknova videa vypadají ty šikany dost prudce, na mokru to nebude nic příjemného. Pokud se tam dají balisety, nepůjde to ani zkracovat.
Dnes už byly v Hybernské dodatkové tabulky a nové přechody, semafory už fungují. Kromě semaforu před křižovatkou je ještě jeden za ní před přechodem pro chodce:
https://goo.gl/photos/cD1VE59GgQ2jyfap8
Ten parkovací pruh je v obou úsecích docela úzký, takže většina aut stojí koly v „bufferu“.
https://goo.gl/photos/o1EJQm8koYCx6bMNA
@Vlákno: „Dokud ale nevzniknou celistvé chráněné cyklostezky skrz město, je to tu imo odsouzeno ke stagnaci…“
Naprostý souhlas. Myslím, že bychom v budování skutečně kvalitních cyklořešeních měli výrazně pokročit. Ostatně jsme na twitteru A*M na konci září udělali cykloreport z budování londýnských cyclehighways, které jdou výraznou segregační cestou.
Jinak Hybernská je skutečně velmi povedená realizace. Opravdu se mi líbí řešení SSZ s Havlíčkovou, toho ještě v Praze moc nemáme. Akorát když SSZ nebylo v provozu, tak jsem si říkal, že to tam nakonec funguje docela dobře i bez světel…
Projeto, víceméně ze zvědavosti, semafor na hyb.-dláž. je fajn, ale vlevo do Dlážděný to moc dobře nejde, kdo potřebuje na Senovážné náměstí, tak stejně doporučuji jet Opletalkou :-)