Vánoční stromeček: jak ho zdárně dopravit domů?

Obchodní centra se naplnila, sníh stále nikde, oplocená chodníková království se stromky jsou na každém rohu, adventní kalendáře z půlky snězeny, pokud tedy vůbec přečkaly první adventní dny. Podle všeho se tradiční Vánoce nezadržitelně blíží. Snad jen kádě s kapry zatím neokupují všechny východy ze stanic metra.

Možná jste letos začali jezdit po Praze na kole a natolik vás to pohltilo, že byste i ty kapry a stromek dovezli rádi domů na bicyklu. Nebo již patříte mezi dlouholeté jezdce a letos to vidíte na získání nových jízdních dovedností.

Ona taková myšlenka může být i lehce děsivá – člověk by přecejen nerad zaznamenal příznaky slábnoucího duševního zdraví a pojmu o realitě. Nemějte strach, je to zcela v normě – o tom vás ujistí každý člen naší redakce, i kdybyste ho vzbudili uprostřed noci.

christmas_milknosugar

Stromeček můžete vzít jen tak do náruče (foto milknosugar)


Velikost je podstatná

Copak kapr, to je pohoda, ale stromeček, to je jiná káva. Hodně záleží na velikosti. Pokud si vystačíte s něčím, co by se dalo nazvat větší bonsají, tak ani nemusíte náš návod číst. Jednoduše jste to vyřešili již při nákupu. Přijdete však o obdivné pohledy okolí, když jen tak mimochodem u rozdávání dárků utrousíte, že se s vámi váš stromek hezky projel na štangli.

christmas_larios

Stromeček si užívá jízdu na longtailu (foto Josh Larios)


Musíte ovšem dávat pozor, abyste u řízení kola zůstali vy a nedostal se k němu stromeček. To by nemuselo dopadnout dobře pro vás, stromeček ani vaše okolí. Proto doporučujeme dodržovat pár zásadních pravidel: vybrat přiměřený stromeček, vybrat přiměřené kolo a vybrat správné místo nákupu.

Stromeček nemusí být zrovna miniaturní, i běžný nosič zvládne leccos. Ideální je umístění na délku a řádná fixace stromu. Nevýhodou je, že v takovém případě nejspíš výškou stromu děti moc neohromíte. Třeba vám to ale díky ušetřeným oxidům uhlíku odpustí, budoucnost jejich planety se v duších dětí počítá.

Na šířku lze na nosič vměstnat více. Je však nutné počítat s tím, že vás rázem půjde velmi obtížně předjíždět, což ovšem nemusí být vždy na škodu. Také jízdní vlastnosti kola nebudou optimální, je třeba jet opatrně a trochu si na jízdu se stromkem zvyknout.

V zásadě máme v redakci vyzkoušeno, že zabalené stromečky do jednoho a půl metru se na běžném kole oběma způsoby vozit dají. Stačí dost gumicuků. Záleží i na tom, zda zvolíte smrček, jedli nebo borovici.

Někteří dobrodruzi mohou vyzkoušet i jízdu se stromem na výšku. V nejhorším můžete cestou z nákupu konzervativně zvolit chůzi vedle kola, na které jste svůj stromeček připnuli.

Někteří z vás mají doma vozík, ve kterém běžně vozí psy nebo děti. I ten lze jistě pro transport stromu využít, i když s tím zatím nemáme v redakci zkušenosti. Možná nebude stromeček úplně přesně pasovat, ale nějak upevnit jistě půjde – kreativitě se meze nekladou.

Asi vás nepřekvapí, že řešením všech vašich starostí s transportem stromečku je samosebou nákladní kolo. Již pouhý prodloužený longtail zvládne odvézt většinu stromků. Pokud snad máte doma nějaký ten Long John nebo Christianii, vozíte patrně stromečky celému příbuzenstvu již několik let.

christmas_andersen

Stromek nesmí na vánoce chybět. (foto Colville-Andersen)


Místo nákupu

I když kopcovitost pro běžnou dojížďku nebývá až takový problém, při transportu vánočního stromečku vás kopce mohou nepříjemně překvapit. Nakupujte stromeček tak, abyste jeli domů po rovině nebo z kopce. Bez stromu vyšlapete nahoru k prodejci bez potíží, zpátky se již jen vezete. Pokud jste strom už koupili pod kopcem a teprve teď luštíte náš návod, nejspíš vás  již nic nezachrání. 

K transportu si můžete přizvat někoho na pomoc, nebo i kolo vynechat a vzít to pro změnu tramvají, pěšky nebo autem. Důležité je dojet bezpečně domů, přivézt sebe i stromeček celé. Ač se to může někomu zdát poměrně bizarní, přeprava stromečků na kole je populární tradicí, kterou mnoho lidí udržuje. Takže proč to někdy nezkusit?

christmas_brumann

Proč ne? (foto Klaas Brumann)


A pojedete-li za tmy, zkontrolujte si, zda váš stromeček nezakrývá všechny zadní blikačky. Kdyžtak přidělejte červenou diodovou blechu přímo na stromeček, můžete ji tam na Vánoce nechat jako ozdobu.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. hustota prodejců je v Praze naštěstí dostatečná, aby ani dotlačení kola se stromkem nebyl problém. ;-) Náš stromek má 12 kg, těžiště nemá uprostřed, napříč na jednu stranu vyčníval moc, opřený na řídítkách zase dost blokoval řízení, tak jsem raději tlačil (na první fotografii je myslím hodně riskantní způsob – jedině jestli takhle něco vozí celoročně tak to chápu).
    A výhodu nákupu s kolem vidím i v možnosti odvézt stromek z místa horšího přístupu pro auta, tzn. někdy lepší výběr.

  2. Na kole běžně vozím například stromky na sázení na zahrádku, ale ty se dají umístit do krosny, jenom pak nápadně čouhají nad hlavou. Jindy jsem je zas vezl právě v jedné ruce, druhou řídě kolo, ale to byl zrovna vítr nejmíň 80 km/h, takže se nejelo nejpohodlněji. Vánoční jsem ještě nezkoušel, hlavně asi proto, že Vánoce trávíme u prarodičů.

    Kdybych ho kupoval tady, jistě bych kolo zvážil, i když spíš bych uvažoval o pěším pojetí. Pěšky už jsem například z OBI dotáhl ledacos, a teď jsem si koupil i krásnou zelenou káru, na které se daly odvézt i sudy na dešťovku. Měl by tu být článek o tom, jak vázat kárku za běžné kolo :o)

  3. > Měl by tu být článek o tom, jak vázat kárku za běžné kolo :o)

    Kusem zahradní hadice, která udělá kloub s možností ohybu při zatáčení.

  4. Jo, tandem nebo něco dlouhého je ideální pro podélné vezení čehokoli. Letos jsem ale měl v pařátech longtaila a potřeboval volné sideloadery i přední nosič. Tak jsem ho tam poslal na výšku a trochu zavětroval. Absolvoval tak i Kontrovu slunovratovou jízdu a částečně GCéčko naprosto bez problémů:
    http://cargobikes.cz/galery/strom_transport_ct3.jpg

Další z rubriky

Soutěž Do práce na kole startuje již podeváté 6

Spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) pořádá v květnu již devátý ročník..více

KOLárna: budoucnost parkování u železničních stanic 8

Pod názvem KOLárna se skrývá nový koncept magistrátu na zřízení bezpečnějších úschoven kol při stanicích vlaku..více

Ochutnávka z For Bikes 17

Přinášíme vám krátkou ochutnávku z veletrhu For Bikes v podobě vybraných fotografií. Veletrh pokračuje v..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Reportáž z obhlídky městských stojanů 7

18. 03. - Pavel Mašek - Inspirace
Při čtení příspěvku o Mapathonu jsem se proklikal až na historický článek o městských stojanech..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru