Sčítače 2015 – stagnace potvrzena

Jako vždy s novým rokem přinášíme zpracovaný výpočet indexu cyklistické dopravy na městských sčítačích. Co se ohledně městských sčítačů změnilo?
Oproti předchozímu roku byly některé sčítače odstraněny (po Divoké Šárce, která neměřila už v sezóně 2014, to letos byly Dubeč, Kolčavka a Šárecké údolí). Sčítač v Hlubočepech se stal obousměrným (což pro naše analýzy zatím neevidujeme). Měření na sčítačích byla tentokrát poznamenána nejvyšším podílem výpadků od roku 2011 (21 % oproti 13 % v roce 2014). Protože ale pro výpočet sezónních průměrů na stanicích problémové dny dlouhodobě vylučujeme, výsledek by to ovlivnit nemělo.

Na základě naší metodiky analyzujeme intenzitu cyklistické dopravy za uplynulý rok na základě „třísezóny“ od dubna do října. Pokud je zima výjimečně teplá (až do konce prosince), zpracujeme ji po jejím skončení.

A výsledek? V sezóně 2015 poklesla intenzita cyklistického provozu evidovaná automatickými sčítači o 1,8 % .

scitace_2015_vyvoj_intenzit

Situace na jednotlivých sčítačích vypadala následovně:

scitace-2015_lokality-2014-15

Letošní průměrné intenzity na jednotlivých sčítačích dopadly následovně:

scitace-2015_lokality-intenzity

Historii od roku 2010 pak shrnuje následující graf:

scitace-2015_lokality-pocty-10-15

Relativní nárůsty na jednotlivých sčítačích jsou zobrazeny v posledním grafu:

scitace-2015_lokality-narusty-10-15

Čas na závěry?

Sezóna 2015 nebyla zasažena žádnou událostí, která by frekvenci jízd na kole znatelně negativně ovlivnila. Naopak, sezóna měla velmi málo deštivých dnů, což ostatně potvrzují patrné nárůsty na rekreačních stezkách v Modřanech a v Troji.

Solidní nárůst ve Vysočanech a na Rohanském nábřeží může souviset se stabilizací cyklotrasy A26 až na Černý Most. Snaha Prahy 14 se nejspíš pozitivně projevila na přilehlých sčítačích. Pokles na Císařském ostrově mohly ovlivnit jednak opakované uzavírky podjezdů ve Stromovce, jednak otevření Trojského mostu, alternativy k přeplněné lávce. Nárůst v Jeremenkově se možná odvíjel od prodloužení cyklopruhů do Vyskočilovy ulice, na Nuselském mostě se ale obdobné zkvalitnění ulice Na Pankráci neprojevilo. Jeho dlouhodobá rekonstrukce, při které byl uzavřen jeden z chodníků, zde naopak snížila intenzitu cyklistického provozu o 17 %.

Na konec jsem si nechal další evidované snížení intenzity na Podolském nábřeží. Jakkoli tento sčítač opět trpěl opakovanými výpadky, je zde zřejmý dlouhodobě přetrvávající propad poptávky. Jeho hlavním důvodem je podle mého názoru stále se zhoršující komfort jízdy po náplavce Rašínova nábřeží, který není kompenzován adekvátním zlepšováním podmínek na alternativní trase přímo v ulici.

Obecně se ale projevuje, že již několik let nedochází k výraznému zlepšování kvality a atraktivity cyklistické infrastruktury. Na nějaký výraznější nárůst intenzit si tak Praha bude muset počkat do doby, kdy se projeví vůle k dalšímu kvalitativnímu posunu.

Otázkou zůstává, zda lze tímto způsobem dosáhnout 5-7 % podílu cyklistické dopravy v sezóně 2020 v souladu s koncepcí rozvoje cyklistické dopravy a rekreační cyklistiky z roku 2010. Praha má dlouhodobě na  8-10 % cyklodopravy, stačí chtít.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Co se týká sčítače na Podolském nábřeží, tak mi přijde že funguje spíš jen pár dní v roce :) Například ten na silnici nefunguje podle mne už několik měsíců. Hlásil jsem to kde jsem mohl, ale nic se s tím nestalo… Osobně těm údajům ze sčítačů věřím čím dál tím méně, jezdím občas v opravdu zajímavé hodiny a po následné kontrole jsem v 99% případů zjistil, že jsem zaznamenán nebyl (prostě 0)… A to si dávám záležet jet hezky prostředkem senzoru… Druhý, kterému věřím nejméně je Celetná, tam to podle mého názoru načítá každý segway nebo i chodec, protože si nedokáži představit, že by v den, kdy je všude sníh (i v Celetné ještě není odklizen) a na páteřních stezkách se pohybuje provoz cyklistů řekněme do 20 ks za dopoledne bylo v Celetné najednou za dopoledne třeba 200 cyklistů.

  2. Přesné v absolutních číslech to asi není, ale snad ty chyby co to dělá jsou systematické, takže se dá aspoň celkem přesně určit trend a relativní změny. Ta stagnace/pokles mě vůbec nepřekvapuje a nepřekvapil by mě ani pokles v dalších letech, vzhledem k tomu jaké má Praha dopravní priority.

  3. Přesnost sčítačů? Když jsem jel 12. 9. 2015 s pražským Cyklozvoněním Prokopským údolím, mohl mít peloton minimálně 150 lidí. V protáhlém údolí se to špatně odhaduje, z Barrandova nás jelo co by na prstech napočítal, ale pod Klukovicemi čekala výrazně početnější skupinka. Říkal jsem si, že se na sčítači podívám o kolik více v danou hodinu projelo lidí než předchozí den. Bohužel sčítač vykázal v danou hodinu 45 lidí, o den později (v neděli) to bylo dokonce

  4. o 55 lidí více. Čili sčítač nás vůbec nezaznamenal. S ojedinělými nočními průjezdy také nemám příliš pozitivní zkušenosti, byť někdy mě (nebo někoho jiného) zaznamená. Zn: Nemám karbon…

  5. Jakým způsobem jsou ve výpočtu řešena místa na kterých nebyl sčítač přítomen v roce 2010?

  6. Ad Podolí – zde bych k častým výpadkům doplnil stále rostoucí podíl cyklistů ve vozovce (klidně o těch 11% ročně?), který je ovlivněn zákazem jízdy tunelem po chodníku (občas i hlídaným a pokutovaným, navíc při mimozimním provozu nijak komfortním). Z centra se jezdí po silnici vcelku běžně, ale sčítačem neregistrovaně.

  7. a-b-c: vždy se počítají relativní meziroční nárůsty mezi sčítači, které měřily ve dvou na sebe navazujících rocích, z relevantních sčítačů toho se spočítá meziroční změna a ta se od roku 2010 („index = 1“) postupně přenásobuje.

  8. prt: Příští rok snad budeme schopni započítat i cyklisty ve vozovce, data snad už jsou (jestli ten sčítač měří rozumně, nedíval jsem se).

Další z rubriky

Nehody s účastí cyklistů v roce 2018 14

Rok 2018 přinesl cyklistům dle policejních statistik nepříjemnou skutečnost: výrazně zvýšený počet nehod s účastí..více

Chaos podruhé: Šlapací výčep 9

Na podzim jsme v prvním příspěvku ze série článků „Chaos“ analyzovali jedno z hojně diskutovaných..více

Práva a povinnosti chodců a cyklistů na přechodech a přejezdech 22

Nedávno se rozhořelo další kolo debaty o právech a povinnostech chodců na přechodech a cyklistů..více

Cyklistická klasifikace pražské dlažby 13

Pro odborný seminář zabývající se povrchy v pražské památkové rezervaci jsem byl požádán o příspěvek..více

Velké změny na Vltavské 64

Mimoúrovňová křižovatka Vltavská na severním předpolí Hlávkova mostu je místem, jaké ve vnitřním městě jinde..více

Volby 2018: Postoj stran k cyklistické dopravě 8

Před dvěma týdny jsme za online magazín Prahou na kole rozeslali sadu deseti otázek sedmnácti..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru