Kola versus auta: česká premiéra

BIKESvsCARS_02_new

Tento pátek, tedy 11. března, se od 19:30 v rámci festivalu Jeden svět uskuteční česká premiéra švédského dokumentárního filmu Kola versus auta. Premiéra proběhne v Kině 35 ve Francouzském institutu. Další projekce bude v sobotu tamtéž, případně v pondělí v Kině Evald. Na sobotní projekci můžete přijet na kole společně s cyklojízdou pořádanou Rekoly. Vyjíždí se ve tři odpoledne od ČVUT v Dejvicích, trasa cyklojízdy povede tudy:

bikes_vs_cars_cyklojizda

Premiéry filmu by se dle dostupných informací měl zúčasnit i jeho režisér Fredrik Gertten. Na sobotní projekci je jako host avizována Pavlína Pacáková z Rekol, pondělní projekce se zúčastní Ladislav Kerleha z Auto*Matu.

São Paulo, Los Angeles nebo Toronto jsou známé svou problematickou dopravní politikou. Diktát automobilového průmyslu, leckde nejvýraznějšího zdroje financí pro městské i státní kasy, má fatální dopad na celý městský prostor, plynulý pohyb obyvatel, jejich čas i zdraví. Dokument sleduje, jak se pro řadu jedinců stala východiskem městská cyklistika a jak spolu se zvyšujícím se počtem cyklistů sílí po celém světě občanské iniciativy na jejich podporu. Film se dotkne situace ve městech, kde se kola stala převažujícím dopravním prostředkem (Berlín, Amsterdam či Kodaň). Inspirativní snímek má široký záběr, dává prostor nápaditým komentářům a představuje různé aspekty boje cyklistů o bezpečný pohyb ve městech – s vtipem, nadhledem a za přitažlivého hudebního podkresu. (Jeden svět)

JedenSvet_MALE_pos


Film Kola versus auta diváky vtahuje do dění v několika světových metropolích. Největší důraz je kladen na Los Angeles a São Paulo, ale proběhnou náhodné exkurze i do Bogoty, Toronta, Berlína nebo Kodaně. Velký prostor dostávají příběhy lokálních cykloaktivistů, zazní ale i hlasy urbanistů, kodaňského taxikáře, politiků a mnohých dalších.
Fredrik Gertten nás nenechává na pochybách, jaký je jeho názor a na které straně stojí. Poskytnutí stejného prostoru oběma stranám se rozhodně nedočkáme. Samotný film je pojatý jako jedna velká kampaň – k filmu vznikla i mobilní aplikace počítající ujeté kilometry a ušetřené emise. Samozřejmě nás má shlédnutí přivést k přemýšlení o udržitelnosti současného životního stylu, k jízdě na kole, případně k městské hromadné dopravě.

BIKESvsCARS_10

Nemohu se ale zbavit pocitu, že se snaží přesvědčit již přesvědčené. Respektive, že se jedná o vyjádření názoru autora, které ale žádnou další přidanou hodnotu nepřináší.

Fredrik Gertten se na problém masivního automobilismu dívá globálně, na pozadí lokálních příběhů se objevují celosvětové problémy. Na plátně jsou řešeny velmi komplexní otázky zhoršujícího se životního prostředí, problémy financování politických stran, lobbingu, přetížení měst auty, marketingu, propojení firem a politiků, ale i místní příběhy a životy konkrétních lidí a měst, bohužel také často konkrétní nehody a úmrtí.

BIKESvsCARS_8

Hlavní myšlenkou je sdělení, že aut je příliš. Ano, souhlasím! Důležitým sdělením je, že by města měla být bezpečnější, jejich prostředí čistší, příjemnější a zdravější. Také souhlasím. Vlastně souhlasím s mnoha tezemi, které se ve filmu objevují. Zároveň se ale nemohu zbavit dojmu, že je široký záběr filmu na škodu. Ve filmu je vždy popsána určitá situace, velmi rychle se ale bez detailnější analýzy přesunujeme někam jinam, do jiného města, k něčemu dalšímu. Bez zjevné souvislosti, proč se tak děje.

Film zmíní jak automobilky sponzorují politiky, BLIK, film zmíní, že Dánsko ani Nizozemsko nemají národní automobilky, BLIK, tudy vedla cyklodálnice a již nevede, BLIK, tady zemřel člověk, protože tu je špatný design ulice, BLIK, podivínský taxikář, který svou válku proti kolům již prohrál, BLIK, obskurní starosta Toronta, BLIK, je nás víc a víc, BLIK, z nenadání se tu objevily cyklopruhy, BLIK, Merkelová zabránila ochraně klimatu, BLIK, i lidé v autech chtějí mít zdravou planetu, BLIK, tady je dopravní zácpa, BLIK, bez aut tu je čistší ovzduší, BLIK, automobilky ovlivnily emisní standardy, BLIK.

Každé z těchto témat bez detailnější analýzy, a proto pro mě často povrchně, nedůsledně a občas i nedůvěryhodně. Z témat tak nezůstává nic hlubšího – jen v názvu avizovaný střet mezi auty a koly, mezi různými pohledy na mobilitu. Vše tuto bitvu tak trochu ilustruje, i když jsou to především bizarní postavičky taxikáře a starosty, které tento boj otevřeně zmiňují, a bez jejichž zařazení do filmu by název tak trochu ztratil smysl. Ostatně jak je v závěru filmu řečeno: „Člověk vlastní auto, ne ulici, ulice patří nám všem. Je to město, nikoliv válka.“

BIKESvsCARS_04

Bohužel se ale detailnějšího rozvedení této myšlenky, jako v mnoha dalších případech, nedočkáme. Film Kola versus auta se lehko stane pro mnohé výbornou ilustrací jejich pohledu na svět. Je o celkovém dojmu – aut je ve městech až přespříliš a škodí nám všem. Zmiňuje mnoho témat, která by stála za detailní analýzu, film ji ale ani náznakem nepřináší. Svým zacílením a zobrazením kola dokáže mobilizovat aktivisty jezdící na kole a bojující za rozvoj cyklodopravy, lidem využívajícím více auto bych ho ale jako argument k přesedlání nepouštěl. Vyhrocená dimenze kola versus auta podle mě není nejlepším příspěvkem do debaty.

Director_Fredrik_Gertten_01

Fredrik Gertten – režisér

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. díky za annonci i zhodnocení.
    Tak možná, i když bez hlubších analýz, nějaké zamyšlení a tím pádem posun nastane. Položení správné otázky, bývá občas klíčové.. ;-)
    Jinak obecně k argumentaci o přesedlání (auto –> kolo). O dovolené jsem si půjčil brusle. Od dětství nebruslím. Neskončilo to zraněním, dokonce ani bolestivějším pádem, byla to relativně i zábava. Ale: kdyby mi teď kdokoli argumentoval, že mám přesedlat z auta na brusle, vymyslím raději dlouhou řadu argumentů, proč to neudělám. A přitom ten zásadní důvod, totiž že se na bruslích necítím, asi vůbec nepřiznám.
    To mě tak okrajově napadlo k té argumentaci, jak už několik let zpracovávám manželku, kamarády, kolegy… a prakticky bez výsledku.. ;-)

Další z rubriky

Co za cykloinfrastrukturu již v roce 2019 v Praze vzniklo 15

19. 07. - Martin - Inspirace
V posledních měsících se o cyklistice hodně mluví a z počtu připravovaných investic se dá..více

Rekonstrukce lávky na Roztylské usnadní léto cyklistům na Jižním Městě 10

10. 07. - Pavel Mašek - Inspirace
Od podzimu 2018 do jara 2019 probíhala kompletní rekonstrukce lávky na trase A217 podél ulice..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Inspirace z vídeňské periferie 5

Vídeň je městem, které stále inspiruje. V dokončení sbírky postřehů z letošní návštěvy využiji toho,..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru