S kolem Pražskou integrovanou dopravou

Ode dneška (tedy od pátku 25. března) začínají fungovat již dříve anoncovaná rozšíření služby přepravy kol veřejnou dopravou. Pojďme si tyto novinky v tomto článku stručně projít. Kompletní přehled možností cestování s kolem MHD můžete nalézt na naší pravidelně aktualizované stránce Kolo a veřejná doprava.

Metro

V metru můžete nově cestovat s kolem na první i poslední plošině každého vozu (s výjimkou první plošiny za řidičem). Dveře vedoucí k povoleným plošinám budou nově označeny zelenými piktogramy jízdního kola. Na plošině smí být maximálně dva bicykly.

metro_samolepka-kolo-ano-ne_dpp_pid

Povolená versus nepovolená plošina a jejich označení na dveřích soupravy.

Vše je především reakcí na přetrvávající mýtus, že kola lze přepravovat pouze na poslední plošině celého vlaku. Tam se tak kola občas zbytečně hromadila, případně lidé zbytečně čekali na další vlak.
Cyklokomise tak v reakci iniciovala propagaci i zbylých legálních plošin. Piktogramy na nástupišti neprošly kvůli malé životnosti barvy na dlažbě, nálepky na dveřích zase vytvořily problém, že se první/poslední plošina vozu při obratu vlaku na konečné pravidelně střídá.
Současná legalizace obou plošin na koncích vagónu tak daný problém elegantně vyřešila, dveře se zelenou nálepkou budou legální v jakémkoliv směru jízdy.

Nutno říci, že tolik oblíbená poslední plošina vlaku je díky většímu volnému prostoru skutečně pro přepravu kol nejpříhodnější, proto jí doporučujeme využívat přednostně, nebojte se ale využít i další povolené dveře.
Naopak prostorově totožná první plošina přímo za řidičem legální není. Z bezpečnostních důvodů musí zůstat dveře kabiny strojvůdce přístupné, plošinu za strojvůdcem tedy pro přepravu kol nepoužívejte.

metro_samolepka-kolo-04

Nálepka na první a poslední plošině vlaku metra.

Při cestování metrem buďte ohleduplní k ostatním cestujícím. V případě přeplněné soupravy je vhodné počkat na další prázdnější soupravu. Intervaly nebývají velké. S kolem lze s opatrností bez problémů jezdit po eskalátorech. S výtahy bývá potíž, oficiálně je přeprava povolena jen v těch nejprostornějších. Výtahy s povolenou přepravou kol jsou opět označeny piktogramem kola, tentokrát modrým. V redakci bychom rádi viděli více výtahů přístupných pro kola, ne všechny ale splňují patřičné rozměrové normy.

metro_vytah-kola-ano_ne

Příklady informačních nálepek na výtazích v metru.

U stanic metra také často naleznete stojany nebo hlídaná B+R stanoviště. Na kole tak můžete k metru dojet a dále již pokračovat bez něj. Pro takový scénář doporučujeme používat nějaký starší málo atraktivní bicykl a dobrý zámek.

vk_stojan_skalka

Tramvaje

Tramvajové výtahy fungují již pár let. Jedná se o možnost jet s kolem tramvají na plošině pro kočárky. Přeprava kola je povolena v přesně stanovených úsecích. Ode dneška se tyto trasy rozšířily o dalších osm možností. Jedná se především o koncové úseky tratí při cestě ve směru z centra. Vzhledem k pražskému terénu tak lze tramvají překonat mnohé pražské kopce. Cestovat lze kdykoliv s výjimkou období mezi 14. a 19 hodinou. Při cestě dbejte pokynů řidiče, ten vám může cestu odepřít (například při vysoké obsazenosti tramvaje). Zastávky nabízející možnost cyklovýtahu jsou označeny speciálním piktogramem kola. Kolo se přepravuje zdarma.

tram_bicycles-1

Úseky tramvajových výtahů od 25. března.

Při přepravě kola tramvajemi se zbytečně nemačkejte do přecpané soupravy. Přeprava takovým vozem by nemusela být bezpečná a ani příjemná. Pouštějte kočárky a invalidy.

Ostatní prostředky

To jsou ve zkratce ty nejdůležitější dnešní změny. Ostatní zůstává více méně při starém. Využívat můžete vlaky ze systému Esko, s jízdenkou PID je přeprava kola vlakem zdarma (na území Prahy, tedy pásma P, 0, B). S běžnou jízdenkou ČD musíte za kolo zaplatit dle drážního tarifu, na tento rozdíl si dávejte pozor.
Dále můžete s kolem do lanovky na Petřín (až bude po rekonstrukci na jaře zprovozněna) a cestovat můžete s bicyklem i přívozy. Zároveň jsou ode dneška v provozu i sezónní přívozy, včetně vloni zkušebního přívozu P7 z Karlína k Pražské tržnici. Naopak autobusy zůstávají pro kola zapovězeny, s výjimkou Airport Expressu z hlavního nádraží na letiště.

cestujeme-s-kolem_brozura_mapa_pid

Přeprava jízdních kol v Pražské integrované dopravě.

Při přepravě kol vždy dbejte pokynů dopravce. Jak tento výklad napovídá, zvláště při vysoké obsazenosti dopravního prostředku se do něho nemusíte vždy dostat. Proto je dobré brát přepravu kola MHD jako do jisté míry doplňkovou možnost. Nejspolehlivější v tomto ohledu bývají vlaky systému Esko, případně metro mimo špičku. Ani přívozy nebývají přeplněné. Naopak u lanovky se s davy lidí můžete přes den setkat vcelku pravidelně.

Rozšíření možností přepravy kola je pozitivním krokem, který opět vylepší možnosti pohybu po Praze. Doufáme, že nový informační systém v metru přispěje k pohodové přepravě kol.

Další odkazy

Prahounakole: Kolo a veřejná doprava
Ropid: Cyklisté v PID
Praha cyklistická
DPP: S jízdním kolem

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. K těm výtahům – opravdu je to o velikosti těch výtahů? Co přesně ta norma říká? Už jsem vezl kolo i hodně malými výtahy, kde to povolené bylo – a zároveň mi nepřijde, že třeba na Petřinách je ten výtah nějak kdo ví jak malý.

    No a co se týče lanovky na Petřín – pro mě by to byla docela zajímavá alternativa při cestě do Práce (Vinohrady -> Motol – člověk by se vyhnul nic moc Plzeňské) – ale bohužel je v provozu až od 9 hodin, takže pro mě celkem k ničemu.

  2. MT: Vráťa Filler k tomu bude vědět víc. Ale nejde tam jen o velikost, ale i předpokládanou frekvenci využití a další faktory. Každý výtah je tak zvažován zvlášť.
    Například v nových výtazích na Můstku a I.P.Pavlova není přeprava kol povolena z důvodů bočního vstupu („kolo by se uvnitř nevytočilo“), kabina tam má 1850 x 1300 mm.

  3. MT: Dopravní podnik si interním předpisem stanovil, že do výtahů s úhlopříčkou pod 2 metry kola pouštět nebude. A dále, že nebude pouštět kola do výtahů, kde je značná frekvence. Normy hledat netřeba, je to klasické „bude to tak, protože jsme to řekli.“

    Zajímavý nápad by byl zkusit aspoň v létě pouštět lanovku už od osmi právě jako cyklovýtah.

  4. Dobře, takže žádná norma, ale jen interní předpis, moc díky za informaci… Aspoň až se jich na to zase budu někdy ptát, budu vědět, že na to žádná norma není.

    Ta frekvence je dost ošidná. Třeba na těch Petřinách v sedm večer těch lidí opravdu jezdí strašně moc…

    Pro mě aby lanovka měla smysl, musela by jezdit už od sedmi, v Motole musím být před osmou. A zase chápu, že ten provoz asi docela dost stojí a kvůli nějakým 5-10 cyklistům to asi nemá moc smysl pouštět dřív. :-) Možná, kdyby to víc využívali k dopravě třeba studenti ze strahovských kolejí – ale tipuji, že ráno jdou hlavně dolů a tak si to možná mnoho z nich i seběhne. No a já na kole aspoň budu každý den zase zlepšovat tím stoupáním fyzičku, stejně si pak dávám sprchu. :-)

  5. MT: Dobrý den, pravděpodobně jezdíte pravidelně. Mohl bych se zeptat na Vaši trasu od řeky směrem do Motola? Celkem by mě to zajímalo. Moc díky, David

  6. David: Sice ne celoročně, ale vloni a předloni od jara do podzima skoro každý den, tak to beru, jako že to už „mám projeté“. Nejčastěji jezdím z Lidické normálně přes Anděl a pak po Plzeňské až k chrtímu závodišti, kde se přesunu na Zahradníčkovu ulici. Tu pak projedu skoro celou až k jižní hospodářské vrátnici FNM, nebo když se mi chce, tak to vezmu o trochu prudším stoupáním Kudrnovou ulicí.

    Ta Plzeňská sice není ideální, ale je to nejpřímější, s nejmenším stoupáním a vzhledem k tomu, že většinu času jsou tam dva pruhy, takže auta mě obvykle můžou předjíždět s dostatečným odstupem se to dá. Když se vloni rekonstruovala tramvajová trať od Anděla nahoru (místo dvou pruhů jen jeden) a nebo když byl uzavřený Strahovský tunel (mnohem větší množství aut), tak jsem zkoušel hledat alternativní trasy vrchem – dá se to, ale je to za cenu většího stoupání a i delšího času. Například přejet na Náměstí Kinských a jet Holečkovou – ale znamená to nastoupat si něco navíc. Zkoušel jsem jet i přes Petřínský park (ale asi vůbec nejhorší stoupání – v tom by právě ta lanovka pomohla – a pak z Petířna už je to do Motola v podstatě „zelený pás“). To už snesitelnější bylo vystoupat nějak Chotkovou nebo na Letnou a pak na Pohořelec a na Ladronku. Sice delší a také „zbytečně“ přes kopec, ale jak jsme to jel víckrát, podařilo se mi dostat tu dobu z domova až do práce asi na 40 minut (po té Plzeňské to dávám asi za 30).

    Pokud byste kdokoliv měl nějaké další tipy, také se rád nechám inspirovat. :-)

  7. MT: Děkuji za vyčerpávající odpověď. Překvapilo mě právě že jste zmínil ten Petřín. Nyní je tam legální zespoda jen vjezd z Hellichové, ale to je příšerný sklon.

  8. David: Jo, zrovna přes tu Hellichovu jsem to tehdy jel. Ale fakt jen jednou. Mám z toho i záznam: https://www.strava.com/activities/342153692 A jak se na to koukám, tak prý že mi to trvalo 42 minut, to není zase tak strašné. Vzhledem k tomu, že kus toho stoupání přes Petřínské sady jsem to raději tlačil… Chotkovou jsem jel víckrát, sice delší, ale dostával jsem se i pod těch 40.

Další z rubriky

Takto na kole ne! 53

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 17

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Kniha Městem na kole právě vychází 6

Kniha Městem na kole se právě nyní dostává na pulty knihkupců. Městem na kole nabízí..více

Chodník není pro cyklisty. Co s tím můžeme dělat? 48

Mnoho cyklistů jezdí v Praze alespoň někde po chodnících. Asi téměř každý z nás si..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru